Gå til innhold

Sykemelde seg pga. eksem?

Fremhevede innlegg

Gjest linsina
Skrevet

Hei. Jeg jobber som frisør og sliter med eksem(perioral dermatitt) i ansiktet ved munnen, leppene og under nesa. De siste dagene har det vært utrolig stygt og utrolig vondt/ubehagelig. Det svir, flasser og er gult. Det er også ganske sjenerende :(

Har fått legetime om en uke, men om det er like ille i morgen som det er nå så vurderer jeg sterkt å ringe om hastetime i morgen og høre om mulighetene for sykemelding. Det er jo ikke noe særlig å stå med kjemikalier når det er så utbrudd heller.

Jeg har slitt med det i 1 år(utslettet var borte hele sommeren og våren i år) og har fint vært på jobb med det, men ser jo at det forverrer seg litt da i noen tilfeller. Aldri vært så ille som nå.. Derfor lurer jeg på:

Hva synes dere om å ta ut sykemelding i en sånn situasjon?

PS: holder forresten på med å ta studiekompetanse ved siden av jobb for å eventuelt omskolere meg om eksamen blir verre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tenker det er legen sin avgjørelse om det er greit eller ikke:)

Anonymous poster hash: dd0d6...769

Skrevet

Så lenge en føler seg opplagt til å jobbe er det vel ingen grunn til å sykmelde seg. Sjeldent en kan få sykmelding for noe pgs. utseendet.

Anonymous poster hash: 4a188...92e

• Liker 1
Gjest linsina
Skrevet

Hovedgrunnen her er jo ikke utseende, har jo fint klart å jobbe med utslettet før selvom det er sjenerende. Hovedgrunnen er jo at det aldri har vært så ille som nå, og det å jobbe med kjemikalier når man har et utslettutbrudd er kanskje ikke det beste.

Skrevet

Hovedgrunnen her er jo ikke utseende, har jo fint klart å jobbe med utslettet før selvom det er sjenerende. Hovedgrunnen er jo at det aldri har vært så ille som nå, og det å jobbe med kjemikalier når man har et utslettutbrudd er kanskje ikke det beste.

Du kan fint jobbe, men unngå kunder som skal farge, stripe ol. Arbeidsplassen er pliktig til å tilrettelegge for deg. Så å sykmelde seg bør ikke skje når det enkelt kan unngås med litt tilrettelegging

Anonymous poster hash: 00667...1ed

Skrevet

Først og fremst håper jeg du kan få noe som fjerner eksemen. Men ser ikke bort ifra at sykemelding kan være aktuelt når det er ekstra ille.

Skrevet

Så lenge en føler seg opplagt til å jobbe er det vel ingen grunn til å sykmelde seg. Sjeldent en kan få sykmelding for noe pgs. utseendet.

Anonymous poster hash: 4a188...92e

Blir jo ikke bare pga utseendet. TS jobber som frisør og vil konstant være omringet av kjemikalier og alle de frisør-tingene som sikkert har vært med på å forverre eksemet hennes. Er jo faktisk en kjent at mange frisører blir sykemeldt evt må bytte yrke pga eksem som kommer av alle produktene osv, er det ikke?

Jeg ville kanskje hørt om en liten sykemelding til utbruddet roer seg ned litt :) Synes ikke det er rart i det hele tatt. En kollega av meg (jeg jobber i klesbutikk) ble sendt hjem og ble sykemeldt etter hun fikk eksemutbrudd på hender og litt i ansikt. Når det hadde roet seg ned kom hun tilbake på jobb, og brukte hansker for å forhindre at det blusset opp igjen.

Anonymous poster hash: 64d66...90c

Gjest Chloe87
Skrevet

Frisørproduktene gjør nok bare eksemen enda verre, så en sykemelding burde vel være aktuelt å få.

Gjest linsina
Skrevet

Du kan fint jobbe, men unngå kunder som skal farge, stripe ol. Arbeidsplassen er pliktig til å tilrettelegge for deg. Så å sykmelde seg bør ikke skje når det enkelt kan unngås med litt tilrettelegging

Kjemikalier ligger dessverre å "svirrer" i lufta konstant, og med 11 frisører er det ikke til å unngå å komme i kontakt med kjemikalier rundt meg, så hjelper ikke bare å kutte fargekunder:/

Gjest linsina
Skrevet

Kjemikalier ligger dessverre å "svirrer" i lufta konstant, og med 11 frisører er det ikke til å unngå å komme i kontakt med kjemikalier rundt meg, så hjelper ikke bare å kutte fargekunder:/

Skrevet

Er alltid noen som hevder at man skal dra på jobb uansett hva så lenge man ikke er i koma. Spør legen i morgen, jeg skjønner deg godt :)

Anonymous poster hash: 75956...40b

• Liker 3
Skrevet

Lurer litt på det samme.. Jobber med mennesker. Hadde mye kviser i ungdomstiden min, og det var veldig traumatisk, uten at jeg orker å gå inn på det.. Nå har jeg fått et rødt, prikkete utslett med blemmer i ansiktet. Det er sviende, kløende og stygt!! og det nytter ikke å sminke seg. Føler meg helt handikappet i møte med andre mennesker, vil helst dra en burka over meg..

Klarer på en måte ikke å gjøre jobben min med dette utslettet, for jeg skammer meg sånn(vet det ikke er noe å skamme seg over, men det hjelper ikke).. Føler ikke jeg kan sykemelde meg pga dette, men arbeidsevnen min er kraftig redusert!! Som terapeut for mennesker som strever i livene sine sitter jeg der og vil gjemme ansiktet, og klarer ikke fokusere på pasientene. Det er ikke bra!! Synes folk sykemelder seg i hytt og gevær for ting som er langt mindre hemmende enn dette.. Håper så inderlig det vil gå over, for jeg vet ikke om jeg klarer å fungere med dette i fjeset særlig mye lengre..

Gjest linsina
Skrevet

Lurer litt på det samme.. Jobber med mennesker. Hadde mye kviser i ungdomstiden min, og det var veldig traumatisk, uten at jeg orker å gå inn på det.. Nå har jeg fått et rødt, prikkete utslett med blemmer i ansiktet. Det er sviende, kløende og stygt!! og det nytter ikke å sminke seg. Føler meg helt handikappet i møte med andre mennesker, vil helst dra en burka over meg..

Klarer på en måte ikke å gjøre jobben min med dette utslettet, for jeg skammer meg sånn(vet det ikke er noe å skamme seg over, men det hjelper ikke).. Føler ikke jeg kan sykemelde meg pga dette, men arbeidsevnen min er kraftig redusert!! Som terapeut for mennesker som strever i livene sine sitter jeg der og vil gjemme ansiktet, og klarer ikke fokusere på pasientene. Det er ikke bra!! Synes folk sykemelder seg i hytt og gevær for ting som er langt mindre hemmende enn dette.. Håper så inderlig det vil gå over, for jeg vet ikke om jeg klarer å fungere med dette i fjeset særlig mye lengre..

Du burde undersøke hos lege:)

Gjest linsina
Skrevet

Er alltid noen som hevder at man skal dra på jobb uansett hva så lenge man ikke er i koma. Spør legen i morgen, jeg skjønner deg godt :)

Anonymous poster hash: 75956...40b

Takk for at du forstår! :)

Skrevet

Du kan ikke sykmelde deg, eller "ta ut sykmelding", men du kan få en lege til å se på deg. Så er det opp til legen å vurdere hvorvidt han/hun mener at du ikke er i stand til å jobber for tiden.

Anonymous poster hash: 45e39...124

Gjest linsina
Skrevet

Du kan ikke sykmelde deg, eller "ta ut sykmelding", men du kan få en lege til å se på deg. Så er det opp til legen å vurdere hvorvidt han/hun mener at du ikke er i stand til å jobber for tiden.

Anonymous poster hash: 45e39...124

Selvfølgelig er det opp til legen ;) men lurer på folks synspunkt i forhold til situasjonen.

Skrevet

Ouch! Husker at jeg leste et sted at frisør o.l ikke var det ideelle for oss som har eksem og psoriasis.

Syns du skal spørre om å få en sykemelding, slik at eksemet kan få være i "fred" og bli gro. :biggrin:

Ps, de som ikke har eksem eller psoriasis pleier som regel å ikke forstå hvordan situasjonen er. :plystre:

Skulle gjerne sett hvordan de hadde reagert hvis de hadde hatt røde flekker i fjes og på kroppen, eller eksem rundt omkring som klør, svir og blør. :blomst:

• Liker 1
Skrevet

Sliter selv med dårlig hud og eksem/sår pga kjemikalier og andre ting som fremkaller det. Det er ikke bare stygt, men ganske smertefullt til tider. Jeg får sprekker mellom og på fingrene, dype kjøttsår. Det er ganske drit i jobben som sykepleier der jeg må vaske hendene med såpe relativt hyppig. Svir som F!

Jeg forstår godt du ønsker å sykemelde deg.

• Liker 1
Gjest linsina
Skrevet

Ouch! Husker at jeg leste et sted at frisør o.l ikke var det ideelle for oss som har eksem og psoriasis.

Syns du skal spørre om å få en sykemelding, slik at eksemet kan få være i "fred" og bli gro. :biggrin:

Ps, de som ikke har eksem eller psoriasis pleier som regel å ikke forstå hvordan situasjonen er. :plystre:

Skulle gjerne sett hvordan de hadde reagert hvis de hadde hatt røde flekker i fjes og på kroppen, eller eksem rundt omkring som klør, svir og blør. :blomst:

Sliter selv med dårlig hud og eksem/sår pga kjemikalier og andre ting som fremkaller det. Det er ikke bare stygt, men ganske smertefullt til tider. Jeg får sprekker mellom og på fingrene, dype kjøttsår. Det er ganske drit i jobben som sykepleier der jeg må vaske hendene med såpe relativt hyppig. Svir som F!

Jeg forstår godt du ønsker å sykemelde deg.

Takk for forståelsen :Nikke: Det er faktisk ganske smertefult og ubehagelig. Sprekker opp og flasser på leppene/munnviken. Får høre med legen hva hun synes!

Skrevet

Du burde undersøke hos lege:)

Vel, jeg vet hva jeg skal si for å få legen til å skrive ut en sykemelding, men føler meg ikke komfortabel med det.. Dårlig samvittighet, følelse av å være en unnasluntrer.. Det står ikke på legen, men meg selv. Og det at jeg må jobbe med selvbildet mitt, slik at jeg kan se folk i øynene uten å se ut som en superstjerne.. :lillesky:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...