Gå til innhold

gudfar, rettigheter?


knut1969

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg passer nok kanskje ikke inn her.. ramlet tilfeldig innom her en dag da søsteren min døde, og har funnet mye fint på disse sidene.

Har en del ting jeg lurer på, hadde satt veldig pris på om noen kunne hjelpe meg litt.

Min søster døde veldig brått etter en blodpropp i hjernen forrige onsdag, og etterlot seg en gutt på 9 år. Jeg er guttens gudfar, og sammen med moren og gutten har vi diskutert flere ganger hva en gudfar er. Altså at hvis noe skulle skje, skulle jeg ta vare på han. Jeg og moren har også pratet om det tidligere. Men aldri hadde vi trodd det skulle skje.

Jeg har altså lovet min søster at jeg skal ta vare på gutten (som jeg er utrolig glad i), senest få timer før hun forsvant fra denne verden.

Nå begynner jeg å lure på hvor lett dette vil bli. Min far og farfaren til gutten har visst allerede begynt å prate litt.. faren til gutten er ute av bilde, og har alltid vært sånn. Det de visst har snakket om, er at han kan være hos farfaren, siden han har ny samboer som er bare 40 år... og kan ikke få barn selv. At dette var ett bedre alternativ enn att utenforstående skal ha han.

men jeg vil ha han!

problemet er... jeg er enslig! Er dette nok til at jeg ikke kan få gutten? Jeg er i tillegg arbledig for tiden. sa selv opp jobben, og startet opp hundeskoler.. så er ikke helt arbeidsledig, men måtte prøve noe nytt. Men i dag er jeg innstillt på å legge ned hundeskolen, få meg en vanlig jobb og tilordne livet mitt sånn som det måtte være nødvendig.

Noen som kan hjelpe meg litt? Har mye rart i tankene akkurat nå...

Mvh Knut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror ikke du har noen juridisk rettighet overfor barnet selv om du er gudfar. Når omsorgspersonen dør kan de som ønske omsorg for barnet søke om dette, og en domstol vil så ta en avgjørelse på hvem som er best egnet til å ta over omsorgen for barnet tror jeg.

Bor gutten hos deg nå? Du kan kanskje fortelle din far og farfaren at du er interessert i å ta over omsorgen for barnet? Det at du er i slekt med moren og er i samme generasjon vil nok telle mye i forhold til hvem domstolen velger, ikke minst at du har hatt mye kontakt med barnet og barnet kan føle seg trygg med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Regner med at det offenlige blir koblet inn nå, siden far er ute av bildet.

Som gudfar har du ingen rettigheter. Det skal ses i nærfam. før en vurderer andre alternativer.

Du får ta kontakt med de som har denne saken.

det vil tillegges stor vekt hvem han har hatt kontakt med. gutten trenger et fast holdepunkt. Kan du livnære deg og gutten med hundene dine+ det kreves jo solid inntekt og et stabilt familiehjem for å ha barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Enslige kan få ansvar for barn.

Men å være gudfar har ingen juridisk funksjon.

Barnevernet v il vurdere hva som er det beste for barnet mht hvor han bør være. Du kan jo kontakte dem og legge frem din sak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, som gudfar har du vel ingen rettigheter, men kanskje som bror og onkel?!

Aldersmessig passer det vel også bedre enn farfar?!

Jeg bare synser. :)

Lykke til videre.

Flott at du stiller opp for nevøen din. :) :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott at det finnes mennesker som deg :-)

Forstod jeg rett at du også er dette barnets onkel? Da må det vel være en mulighet til at du kan overta omsorgen for dette barnet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trist aa hore om sosteren din! Livet er ikke lett.

Men flott at du stiller opp, og som onkel og bror bor du ha gode sjanser som mange nevnte. Lykke til :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...