Gå til innhold

Hvorfor ønsker man seg barn?


Cawarra

Anbefalte innlegg

Jeg har fundert en del på hvorfor man ønsker seg barn, men har egentlig ikke kommet fram til et "ordentlig" svar. Jeg har selv ett barn og det var veldig ønsket, men jeg kan ikke sette fingeren på hvorfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Instinkt kanskje?

Hadde vi ikke formert oss så hadde ikke menneskeheten overlevd.

Kanskje det er så enkelt?

Noen vil kanskje utbrodere det, si at det er viktig på et høyere emosjonelt plan.

Jeg satser på rå følelse jeg.

Instinkt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Melissa Gioberto (gjest)

Godt spørsmål.

Det er vel flere grunner for ulike folk?

Noen tenker ikke over det, barna bare plupper ut uten mål og mening. Andre har planlagt barn fordi de gjerne vi videreføre familiens genser: de vil gjerne ha en liten Kari eller Ola Nordmann som likner på dem.

Å få barn kan være egoistisk: man får de fordi de voksne behøver noen i sitt liv..Andre barn blir til for å redde ekteskap (noe som bli feil)!

Andre barn blir til ved ulykker: prevensjonen sviktet, medlem av Smiths venner, motstandere av abort, osv.

Men barn flest får vi vel håpe har blitt til fordi foreldrene har et ønske om å lære bort sine erfaringer, oppleve gleden ved å skape nye individer som man blir kjent med etterhvert, nye individer som bringer verden og utviklingen videre :)

Verden går jo videre gjennom reproduksjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vanskelig å si. Har selv merket at ønsket om barn har kommet sterkere de siste årene enn det var da jeg var bare 18 f.eks. Kan ikke sette fingeren på hva det er akkurat, jeg er i et stabilt parforhold og føler at det er et riktig neste skritt. Det er vel kanskje en blanding av et instinktivt ønske om å reprodusere og å vite at man setter igjen et stykke av seg selv på jorden, og et bevisst ønske om å få oppleve det å få egne barn, oppdra dem, leve med dem, få ta del i utviklingen osv osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ett barn som er 10 år. Nå lengter jeg etter å få ett barn til :wink: .. Jeg skal ikke ha flere barn, vi er enige om det.. men jeg greier ikke å la være å drømme om barn likevel :wink:

Jeg vet ikke helt hvorfor jeg ønsker flere barn. Det er nok morsinstinket som gjør seg gjeldene igjen. Nå som datteren min er såpass stor så trenger hun meg ikke så mye som før.

Jeg har ikke noe godt svar på dette. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke barn, men baade mannen min og jeg har veldig lyst paa. Tror en viktig grunn til at vi oensker oss barn er at vi har lyst paa en liten familie som er et resultat at vaar kjaerlighet til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har ikke barn, men baade mannen min og jeg har veldig lyst paa. Tror en viktig grunn til at vi oensker oss barn er at vi har lyst paa en liten familie som er et resultat at vaar kjaerlighet til hverandre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri ønsket meg barn før, men når søstern min ble gravid, jeg var med gjennom mye av svangerskapet, kom så fort hun var født og har blitt fullstendig bergtatt av dette fantastiske vesenet.

jeg ønsker meg nå barn for første gang i mitt liv, og ser og ler med alle barn jeg ser omtrent. er nesten litt sjalu/missunnerlig når jeg ser mødre med små krabater.... :oops:

Hvorfor jeg ønsker meg barn?

fordi jeg ønsker å få være så heldig å oppleve det underet det er å føle livet vokse inni seg. så heldig å få oppleve underet som blir født, det lille mennesket som du skal hjelpe frem i livet.

Det å få oppleve det underet det lille mennesket er, det må være noe av det mest fantastiske (og ja, jeg vet at det er beintøft også) som finnes!!

Det må gi en ny dimesjon til livet på en måte, bare som tante så har jeg plutselig noe viktig å leve for, noe jeg ønsker å ta vare på å være der for. Noe jeg er gjennomført stolt og ærefull over å få være en del av!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man ønsker seg barn fordi reproduksjon er drivkraften i alle levende vesner, enkelt og greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest ikke innl *Fiona*

Instinkt kombinert med egoisme.

Mennesker som er forelsket eller lever i forhold ser på det som en selvsagt rett, og oppfører seg deretter. Tror ikke mange får barn av andre grunner - å se babyer rører ved det helt elementære i oss, det er vel naturlig.

Jeg vet ikke om jeg er villig til å gå igjennom all dritten om igjen, men jeg blir like fullt helt mør når jeg diller med venninners babyer og min sønns splitter nye halvbror. Forstå det den som kan.

Men de sier jo det, mørskjærligheten er den sterkeste og mest ubetingete kjærligheten. Det er vel grunnen til at barn fortsetter å dukke opp enten de "burde" eller ei, mange ganger - man har beskytter instinkt og alt det der liggende latent.

Skjønner ikke hva slags annen forklaring det kan være - en intellektuell, pragmatisk, idealistisk grunn? Redde verden? Neppe...

Tror eggstokkene skrangler av rent instinkt. Og instinkter er jo ikke alltid like rasjonelle...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...