Gå til innhold

Dere som fikk aspergersdiagnose i voksen alder


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hva slags hjelp fikk dere, og fungerer dere i jobb osv?

Jeg er i en aspergers-utredning nå. Er 37 år,har ikke jobbet siden jeg fikk barn for 8 år siden, og lever av inntekten til sambo. Har et barn som også har aspergers, og det var i løpet av utredningen hans jeg oppdaget hvorfor jeg har slitt så veldig hele livet.

Mannen min mener det er riktig at jeg ikke har jobb fordi jeg taklet veldig dårlig stresset rundt det å prestere og møte på jobb hver morgen, og hadde daglige raseriutbrudd. (Mistet jobben fordi jeg slurvet for mye og ikke greide å møte deadlines). Selv er jeg redd for muligheten for at sambo kan bli lei av å være støttekontakten min, da står jeg på bar bakke uten noen ting.

Hva kan jeg forvente om jeg tar kontakt med nav? Kan de sette folk i kontakt med tilrettelagte arbeidsplasser for aspergere på deltid for eksempel?



Anonymous poster hash: 73f6e...d38
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei,

jeg kan ikek svare direkte på noe av det du svarer på, men leste en interessant artikkel i lokalavisa noen uker siden, om en tilrettelagt bedrift for de med aspergers.

Spesielt dette sitatet gjorde meg trist

I dag havner mer enn 90% av denne gruppen mennesker på trygd som ungdom og murer seg

ofte inne på sitt rom etter endt skolegang

http://autismeforeningen.no/moreogromsdal/wp-content/uploads/sites/14/2014/09/Spesialistbedriften-info-web.pdf

Kjæresten min har asperger og har vært i full jobb med endt fagbrev, nå i fulltidsstudie høyere utdanning. MEN det er vel store forskjeller hvorhvidt og hvordan man fungerer med denne diagnosen. Lykke til :hug:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

jeg kan ikek svare direkte på noe av det du svarer på, men leste en interessant artikkel i lokalavisa noen uker siden, om en tilrettelagt bedrift for de med aspergers.

Spesielt dette sitatet gjorde meg trist

http://autismeforeningen.no/moreogromsdal/wp-content/uploads/sites/14/2014/09/Spesialistbedriften-info-web.pdf

Kjæresten min har asperger og har vært i full jobb med endt fagbrev, nå i fulltidsstudie høyere utdanning. MEN det er vel store forskjeller hvorhvidt og hvordan man fungerer med denne diagnosen. Lykke til :hug:

Tusen takk for klemmen! Jeg har også vært i full jobb og det fungerte veldig dårlig dessverre, både før og etter barn. Særlig etter. Føler jeg har masse ressurser og evner som ikke blir brukt, og har mer enn nok med mammajobben. Er så trist.

Skal ta en titt på artikkelen. :)

ts

Anonymous poster hash: 73f6e...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hørt at NAV har noe program-opplegg som hjelper de med asperger å få jobb. Der er og andre organisasjoner/ bedrifter som hjelper diverse folk å komme i arbeid om de trenger litt tilrettelegging. Dersom du går til pykolog, så er det mulig denne vet litt om det. Du får flere rettigheter dersom du får en aspergerdiagnose.

Det er og mulig og bli en % ufør pga aspergers.



Anonymous poster hash: 07a98...37a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke klarer jobbe fult, mener jeg.



Anonymous poster hash: 07a98...37a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du ikke klarer jobbe fult, mener jeg.

Anonymous poster hash: 07a98...37a

Takk for innspill ab!

Har veldig lite lyst til å ha noe med NAV-systemet å gjøre, men må jo være realistisk. Jeg må jo ha en eller annen økonomisk sikkerhet utenom å leve på mannen min.

Men til tross for aspergers-diagnose og minimal arbeidsevne; jeg er gift med en mann som har høy inntekt. Har jeg da rett til noen økonomisk hjelp? Kan egentlig ikke tenke meg det.

ts

Anonymous poster hash: 73f6e...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg ville spurt legen min om det er noen du kan kontakte for å lære deg å takle arbeidssituasjonen bedre. Det kan hende det finnes noen som jobber med akkurat dette? Det kan hende du kan være i 100 % arbeid om du barer lærer deg hvordan du skal takle arbeidssituasjonen best mulig, og finner en jobb som passer deg bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett på arbeidsavklaringspenger (AAP), uavhengig av din mann sin inntekt. AAP kan du ha i inntil fire år. Dette for å avklare i hvilket yrke du kan klare å jobbe med dine utfordringer, og evt. I hvilken grad.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville spurt legen min om det er noen du kan kontakte for å lære deg å takle arbeidssituasjonen bedre. Det kan hende det finnes noen som jobber med akkurat dette? Det kan hende du kan være i 100 % arbeid om du barer lærer deg hvordan du skal takle arbeidssituasjonen best mulig, og finner en jobb som passer deg bedre?

Ja, det er sant, ingen ting er umulig! :Nikke:

I mitt tilfelle er det totalen som er problemet, i den forstand at jeg har så elendig toleranse for stress at det slår ut i sinne på hjemmebane. Tør ikke utsette ungene for det, særlig ikke han med AS som er ekstra sensitiv.

Så for å være ærlig ser jeg for meg at jobbsøkersituasjonen, eller engasjementer/ vikarstillinger tilrettelagt gjennom NAV vil være drepen for funksjonsnivået mitt som medmenneske. Men det er jo noe jeg må gjennom hvis jeg skal ut i arbeid.

Takk for rådet om å diskutere med fastlegen.

ts

Anonymous poster hash: 73f6e...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan ha rett på arbeidsavklaringspenger (AAP), uavhengig av din mann sin inntekt. AAP kan du ha i inntil fire år. Dette for å avklare i hvilket yrke du kan klare å jobbe med dine utfordringer, og evt. I hvilken grad.

Ok, har ikke hørt om AAP før, men dette burde jo være enkelt å sjekke med NAV. Takk. :)

ts

Anonymous poster hash: 73f6e...d38

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...