Gå til innhold

Er arr fra selvskading turn off?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

De fleste synes nok det er turn-off nettopp fordi de stammer fra noe som viser at du har eller har hatt en psykisk lidelse. Mange som synes slikt er en deal-breaker.

Bare for å avklare det. Det går an å skade seg uten å ha psykiske lidelser.

Anonymous poster hash: 37898...395

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hun begynte å kle på seg og sa, så klart er det noe galt. Du er en jævla selvskader. Jeg kan ikke være sammen med sånne idioter som deg.

Vil heller si det var hun som var en idiot. Og utrolig ufølsom. Man sier ikke sånt til mennesker.

Lite empati å spore blant mange mennesker idag, spesielt når det handler om å takle problemer.

Du er en fin fyr du, Hummels! :) Ikke gi opp noe som helst.

Anonymous poster hash: 7655e...6de

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avklare det. Det går an å skade seg uten å ha psykiske lidelser.

Anonymous poster hash: 37898...395

Om man skader seg selv på den måten som tråden her handler om så lider man psykisk. Er egentlig ikke så mye å diskutere da det sier seg selv ganske fint.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare for å avklare det. Det går an å skade seg uten å ha psykiske lidelser.

Anonymous poster hash: 37898...395

Kilde? Og da mener jeg ikke ritualer i ulike subkulturer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler de som ønsker å sette seg inn i fenomenet selvskading følgende fagbok:

http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=8245004235

Og til dere andre: ikke dra forhastede konklusjoner for det vitner om manglende kunnskap overfor ulike måter mennesket kan prøve å kommunisere med verden på/mestre sine problemer på.

Endret av extra
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om man skader seg selv på den måten som tråden her handler om så lider man psykisk. Er egentlig ikke så mye å diskutere da det sier seg selv ganske fint.

Man trenger ikke ha en LIDELSE. Det er vel det samme som en psykisk sykdom? Jeg har skadet meg og har innimellom tilbakefall, men har 4 vurderinger fra psykolog som sier jeg ikke feiler noe (og nei, jeg har ikke løyet om kuttingen).

Kilde? Og da mener jeg ikke ritualer i ulike subkulturer.

Meg selv er kilden. Les rett over.

Anonymous poster hash: 37898...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man trenger ikke ha en LIDELSE. Det er vel det samme som en psykisk sykdom? Jeg har skadet meg og har innimellom tilbakefall, men har 4 vurderinger fra psykolog som sier jeg ikke feiler noe (og nei, jeg har ikke løyet om kuttingen).

Meg selv er kilden. Les rett over.

Anonymous poster hash: 37898...395

Å lide psykisk og å ha en psykisk sykdom er ikke det samme nei.

Endret av Version 2.0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger ikke ha en LIDELSE. Det er vel det samme som en psykisk sykdom? Jeg har skadet meg og har innimellom tilbakefall, men har 4 vurderinger fra psykolog som sier jeg ikke feiler noe (og nei, jeg har ikke løyet om kuttingen).

Meg selv er kilden. Les rett over.

Anonymous poster hash: 37898...395

Jeg har vanskelig for å tro på dette, men skal ikke kverulere med deg om det. Det viktigste er at du har det bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lide psykisk og å ha en psykisk sykdom er ikke det samme nei.

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykisk_lidelse

"Psykiske lidelser eller mentale lidelser er et samlebegrep for forskjellige lidelser og sykdommer som i første rekke rammer sinnet og bevisstheten og ikke den fysiske kroppen. Psykiske lidelser omfatter alt fra plager som enkle fobier og lettere depresjoner og angst til alvorlige sykdommer som schizofreni, paranoia og bipolar lidelse (manisk-depressiv lidelse). Psykiske lidelser påvirker blant annet oppførsel og væremåte, tanker (kognisjon) og følelser og kan få store følger for dagliglivet og omgivelsene. Psykiske lidelser kan skyldes arvelige, fysiokjemiske, psykologiske eller sosiale forhold."

Noen psykiske lidelser er:

Alvorlige psykiske lidelser der det foreligger vrangforestillinger og realitetsbrist kalles psykoser eller sinnssykdom. Psykopati er sinnslidelser eller personlighetsforstyrrelser med unormale avvik i vilje-, drifts- og følelseslivet.

Bruken av ordet lidelse kan diskuteres dersom pasienten selv ikke opplever å lide under tilstanden. For eksempel ble homoseksualitet fjernet fra lista over psykiatriske diagnoser, mens rusmisbruk og spilleavhengighet av mange ikke betraktes som lidelser eller sykdommer.

De psykiske lidelsene er klassifisert etter International Classification of Diseases and related health problems (ICD-10 kapittel V).

Anonymous poster hash: 37898...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en del arr fra selvskading på armer og bein, og er redd det er turn off.

Hva syns dere om det?

Anonymous poster hash: 07c5d...778

Nei, ikke i det hele tatt. Jeg kan sprute på arrene og si, "nå går det bra, pappa er her, jeg skal lege de med den magiske melken min". Så smører jeg det inn over alle arrene, så jeg hjelper henne.

Anonymous poster hash: 34eb3...fa8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har vanskelig for å tro på dette, men skal ikke kverulere med deg om det. Det viktigste er at du har det bra.

Hva har du vanskelig for å tro på?

Har det veldig bra :)

Anonymous poster hash: 37898...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å lide psykisk og å ha en psykisk sykdom er ikke det samme nei.

Enig!

Alle vi kan lide psykisk til tider uten at det er ensbetydende med å ha en psykisk sykdom ("I dag er jeg deppa"). Når vi lider kan vi ta i bruk funksjonelle strategier for å mestre det vanskelige (eks. trening). Men når man kutter seg for å mestre vanskelige følelser, så er vi inne på en psykisk lidelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Seksuelt/visuelt turn-off er det ikke nødvendigvis, synes jeg. Og det er vel først og fremst det du lurer på, med tanke på valg av underforum.

Det er imidlertid skremmende, og kan fungere som showstopper likevel. ONS med noen med selvskaderarr virker kanskje ikke så fristende, samme med sex etter et par dater hvis man ikke vet om det fra før. Greit å være litt forsiktig med å ha sex med noen man vet sliter eller har slitt psykisk før man kjenner forhistorien. Man vil jo helst ikke gjøre vondt verre, og i tillegg vil man helst ikke få en psykisk ustabil "er ikke vi kjærester nå for alltid" etter seg. Ikke at det er så sannsynlig, men varselflaggene begynner jo å vaie, dersom man ikke har snakket om temaet kan man få litt hetta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

http://no.wikipedia.org/wiki/Psykisk_lidelse

"Psykiske lidelser eller mentale lidelser er et samlebegrep for forskjellige lidelser og sykdommer som i første rekke rammer sinnet og bevisstheten og ikke den fysiske kroppen. Psykiske lidelser omfatter alt fra plager som enkle fobier og lettere depresjoner og angst til alvorlige sykdommer som schizofreni, paranoia og bipolar lidelse (manisk-depressiv lidelse). Psykiske lidelser påvirker blant annet oppførsel og væremåte, tanker (kognisjon) og følelser og kan få store følger for dagliglivet og omgivelsene. Psykiske lidelser kan skyldes arvelige, fysiokjemiske, psykologiske eller sosiale forhold."

Noen psykiske lidelser er:

Alvorlige psykiske lidelser der det foreligger vrangforestillinger og realitetsbrist kalles psykoser eller sinnssykdom. Psykopati er sinnslidelser eller personlighetsforstyrrelser med unormale avvik i vilje-, drifts- og følelseslivet.

Bruken av ordet lidelse kan diskuteres dersom pasienten selv ikke opplever å lide under tilstanden. For eksempel ble homoseksualitet fjernet fra lista over psykiatriske diagnoser, mens rusmisbruk og spilleavhengighet av mange ikke betraktes som lidelser eller sykdommer.

De psykiske lidelsene er klassifisert etter International Classification of Diseases and related health problems (ICD-10 kapittel V).

Anonymous poster hash: 37898...395

Går an å bruke hodet litt også da. Joda, det er et samlebegrep. Men en som skader seg selv ved å kutte seg har en form for psykisk lidelse, det er ingen vits i å diskutere. Psykologen din kan si hva han vil, men han tar feil dersom han mener det ikke har vært noe galt med psyken din. Dersom du søker selvskading på Wikipedia så kan du jo lese hva som står om det. Det som står der klassifiseres i aller høyeste grad til å passe inn i noen av de psykiske lidelsene du nylig lista opp fra ditt wiki-treff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Alle vi kan lide psykisk til tider uten at det er ensbetydende med å ha en psykisk sykdom ("I dag er jeg deppa"). Når vi lider kan vi ta i bruk funksjonelle strategier for å mestre det vanskelige (eks. trening). Men når man kutter seg for å mestre vanskelige følelser, så er vi inne på en psykisk lidelse.

Går an å bruke hodet litt også da. Joda, det er et samlebegrep. Men en som skader seg selv ved å kutte seg har en form for psykisk lidelse, det er ingen vits i å diskutere. Psykologen din kan si hva han vil, men han tar feil dersom han mener det ikke har vært noe galt med psyken din. Dersom du søker selvskading på Wikipedia så kan du jo lese hva som står om det. Det som står der klassifiseres i aller høyeste grad til å passe inn i noen av de psykiske lidelsene du nylig lista opp fra ditt wiki-treff.

Jeg har hatt depresjon for mange år siden, men det betyr ikke at jeg har en diagnose hvis jeg får tilbakefall i en tung situasjon og kutter meg EN gang. Det er det jeg mener. At man ikke trenger å ha lidelser som er kroniske: Bipolar, adhd eller personlighetsforstyrrelser f. eks...

Trodde det var det de som mente det var turn-off fordi det betydde at de slet psykisk mente. Hva for rolle spiller det om den nye damen din var deprimert i 2001?

Anonymous poster hash: 37898...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har sett noen som har sånne arr på nesten hele kroppen, det er skikkelig turn off!



Anonymous poster hash: 95599...673
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Med den holdningen tror jeg nok begge parter er tjent med det, ja.

Anonymous poster hash: 09366...ffb

Den holdningen? Jeg var i et forhold med en som skadet seg selv, var utrolig destruktiv både mot seg selv og meg, slo hull i vegger og mye rart. Hvor sunt tror du det er for en tenåring å bli fortalt at du er eneste grunnen til at noen ikke har endt sitt liv allerede?

Det er overhodet ikke noe feil med å luke bort selvskadere som partnere. Hvis noen er så psyk at de virkelig kutter seg, er dette noe de vil bære med seg hele livet. Hvis det bare var for oppmerksomhet er ikke det noen person jeg vil bli kjent med heller.

Hvis du ikke har klart å tyde det til nå; ja, det er turnoff. Klarte ikke ha sex med denne eksen når armer og ben var nylig brent og opprispet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg tok tattoo over sine arr, tok laser også. Hun følte seg ferdig med de :)

Men ikke ta en tattoo hvis man har tilbakefall , da blir tattooen veldig stygg...hvis man kutter på den.

Selv hadde jeg styrt unna en mann som tidligere har vært selvskader , er redd for det symbolske med kutting..

At hvis han sliter så vil han skade seg selv, eller ha andre psykologiske plager.

Men kan godt ha venniner som har arr :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En vennine av meg tok tattoo over sine arr, tok laser også. Hun følte seg ferdig med de :)

Men ikke ta en tattoo hvis man har tilbakefall , da blir tattooen veldig stygg...hvis man kutter på den.

Selv hadde jeg styrt unna en mann som tidligere har vært selvskader , er redd for det symbolske med kutting..

At hvis han sliter så vil han skade seg selv, eller ha andre psykologiske plager.

Men kan godt ha venniner som har arr :)

Symbolske med kutting? Hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 37898...395

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Symbolske med kutting? Hva mener du med det?

Anonymous poster hash: 37898...395

Jeg mener det at man retter de vonde tankene mot kroppen og skader den, respekten for sin egen kropp.

For noen er det symbolsk også, slik min vennine har fortalt om de årene hun drev på..

Smerten og blodet som kom ut..

For meg ville det ha vært forstyrrende

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...