Gå til innhold

hvem arver man blodpropp av?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvis man er kvinne, burde man da se på farssiden eller morssiden når det gjelder blodpropp og hjerteinfarkt i familien. Vet at oldefaren min på farssiden hadde et hjerteinfarkt før han døde, samt at jeg mener farfaren min hadde blodpropp. Tror kanskje min far har høyt kolesterol også, men har ikke hørt at hans søstre har noe. Så føler det bare er mennene på min fars side som har slike ting. Men min far har altså ikke hatt blodpropp før. Men så blir jo usikker selv. Går på p-pillen, og er jo redd for at jeg selv skal få blodpropp. På morssiden min er det ingen slike tendenser.

Anonymous poster hash: 66316...b0e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan arve det fra begge sider.

• Liker 1
Skrevet

Begynn på minipille i stede for p-piller, så trenger du i alle fall ikke bekymre deg for at det skal være årsaken til blodpropp.

Ellers trenger du neppe gå rundt og være redd for blodpropp, men dersom det plager deg syns jeg du skal gå til legen og snakke med han/henne om dette.

-Dacini-

Skrevet

Du mistenker jo den siden av slekta der folk har hatt blodpropp, da. Men du kan teste deg for en genetisk sykdom som øker sjansen for blodpropp betraktelig, dra til legekontoret og ta en blodprøve, fort gjort og det kan spare deg mye smerte (og død).

Man skal ikke spøke med blodpropp, særlig ikke ettervirkningene av det (fysisk og psykisk), så hvis du mistenker at du kan ha arvet en genetisk sykdom kan du få det undersøkt. Heller føre var. Jeg ser ingen grunn til at du skal slutte på piller med mindre du er over 30 eller får påvist en genetisk defekt..

Anonymous poster hash: 2d56e...4db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...