Gå til innhold

SAmmenligner Willoch med Hitler

Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Gjest Valhalla

Du kan være så nedlatende du vil,jeg er fortsatt uenig. Denne artikkelen kan du jo lese hvis du vil,utdrag under

http://www.aftenposten.no/kul_und/article734785.ece

"Intellektuelt hinder. - Dagens massive norske flertallssyn går ut på at den øvrige verden nødvendigvis må ha de samme mål og ønsker som det norske samfunnet. Forståelsen av at det eksisterer grunnleggende forskjeller mellom ulike religiøse og kulturelle tradisjoner mangler. Dette er kanskje det viktigste hinder for at nordmenn flest skal forstå viktige prosesser som finner sted i dagens verden, sier Terje Tvedt til Aftenposten.

" De som hevder at den muslimske fundamentalismen er en refleks av USAs maktarroganse, overser at muslimsk fundamentalisme fantes i mange århundrer før USA så dagens lys. Det er altså en lang historie som gjør at mange muslimske skriftlærde, for eksempel i Iran, avviser menneskerettighetene, demokratiet og likestilling mellom kjønnene som en uhyrlig tanke, som blasfemi."

"- Mange norske akademikere og intellektuelle baserer seg på at man gjennom dialog vil nå en slags enhet der alle etter hvert forenes om de samme grunnleggende demokratiske verdier. Feilen er ikke at de tror at egne verdier er rette, men at de tror at andre så lett vil bli enige om at de er rette, påpeker Tvedt."

" Fordi man tror at alle med tiden vil omfavne demokratiet og Vestens verdisett, har man sett med toleranse på forhold man selv egentlig ikke tolererer. Det kan dreie seg om kvinnens underordnede stilling, aksept av flerkoneri, omskjæring og tvangsgifte. Om noen tiår vil kanskje de historikere som studerer vår tid spørre om hvorfor så mange vestlige feminister så lett aksepterte for andre kvinner det de ikke aksepterte for seg selv."

"Han mener Norges problem er følgende: - Den offentlige troen på at de eneste mulige og virkelige verdier en rasjonelt kan ha, er verdier som ligner på dem som er utviklet innenfor den nordiske velferdsstatens rammer."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus
Du kan være så nedlatende du vil,jeg er fortsatt uenig. Denne artikkelen kan du jo lese hvis du vil,utdrag under

Er det bare muslimer og vestlige i ditt verdensbilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Er ytringsfrihet demokrati og menneskerettigheter vestlige ideer eller er de ikke?

Jeg vil ikke si det er rettigheter som kun gjelder for vesten. De internasjonale menneskerettighetene er verdier du finner i nærmest enhver religion og livssyn. For øvrig rettigheter vi i vesten (usa og Israel) ikke har noen problemer med å bryte som vi måtte ønske. Disse rettighetene gjelder kanskje bare oss?

Demokrati oppsto lenge før det moderne vesten (lenge før amerika i det hele tatt fantes) i Hellas.

Ja, det er til enhver tid mennesker som er frarøvet disse rettigheter, men dette kan også fint skje her i vesten. Og til enhver tid er det folk i vesten som også er frarøvet disse verdiene.

Vesten er ikke ond. Det har kommet mye godt herfra også, men et blindt syn på at vi har det eneste og beste synet på alt, og vår måte å leve på er det beste for alle, er en skremmende holdning. En fundamentalistisk og kunnskapsløs holdning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla

Det gamle Hellas er også vesten,starten på vestlig filosofi. Vesten er ikke Usa : )

De internasjonale menneskerettighetene er verdier du finner i nærmest enhver religion og livssyn.

Nærmest,men på langt nær alle.

"og vår måte å leve på er det beste for alle"

Det mener jeg av hele mitt hjerte, andre står selvsagt fritt til å være uenig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Jeg er selv ganske kritisk til og lei av Willochs lettere unyanserte holdning i forhold til Israel.

Men Norsk Israelsenter virker enda mer sprøtt i den andre enden.

Jeg så en nydelig annonse (og her er jeg ironisk, Tom) i Vårt Land (som jeg kun leser i forbindelse med jobb...) om hvordan araberne har okkupert hele Nord-Afrika og Midt-Østen - tatt landene fra urbefokningen.

Sounds crazy to me.

Jeg synes det er viktig å få frem at dette neppe er holdningen til jøder flest - og heller ikke såkalte Israelsvenner, tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Valhalla

Hvis du leser litt om temaet vil du se at dette stemmer,araberne har stjålet landene fra andre folkegrupper.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Dette blir kanskje ikke direkte rettet mot hva Willoch ble "sitert" på men skriver det allikevel.

Kan ikke annet enn å føle at man ofte tar tak i "feil tråd" når man diskuterer vesten og midtøsten, kritendommen og islam.

Mange av forskjellene mellom vesten og midtøsten blir ofte direkte henvist til religion. Dette mener jeg er fundamentalt feil å gjøre.

Mange av de tingene som er forskjellige mellom vesten og midtøsten har ikke bakgrunn i religion i det hele tatt, religionen blir bare brukt som et påskudd eller skjold for å legitimere det som blir gjort. Da tenker jeg spesielt på saker som demokrati, omskjæring, kvinnesyn etc.

Demokratiet har ikke religiøs opprinnelse, akkurat som mangel på det ikke skyldes islam selv om man ofte kan få et intrykk av at noen prøver å overbevise oss om det. Det samme gjelder omskjæring og kvinnesyn. Disse forskjellene skyldes først og fremst kulturelle forskjeller, ikke religiøse.

Demokratiet fantes lenge før kristendommen i Europa og omskjæring blir gjort av både kristne, muslimer og jøder, ikke på grunn av religion men på grunn av kultur (ukultur). Man skal heller ikke glemme at det fortsatt under 100 år siden kvinner fikk stemmerett i noe europeisk land også. Dessuten finnes det islamske land med demokrati også.

Problemet i mange muslimske land er at man blander politikk og religion, og ofte med svært karismatiske og fanatiske ledere (f.eks. Iran) der lederne ofte innfører lover og begrensninger med Islamske lover som påskudd som både er udemokratiske og kvinneundertrykkende ved å vri på formuleringene i Koranen slik at de folk tror på det og blir med på det. For oss som vokser opp i Norge kan det virke absurd at folk "går med på det", men for en som vokser opp i et slikt land så blir ledernes ord den "rette vei" og de er like overbevist om at dette er den rette måten å gjøre ting på som vi er overbevist om at vi gjør ting på den rette måten her i Norge.

Å rette/vende mennesker i disse landene inn mot en mer demokratisk og vestlig tankemåte med hensyn til menneskerettigheter og demokrati er ikke gjort over natten, det kan ta generasjoner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Dette blir kanskje ikke direkte rettet mot hva Willoch ble "sitert" på men skriver det allikevel.

Kan ikke annet enn å føle at man ofte tar tak i "feil tråd" når man diskuterer vesten og midtøsten, kritendommen og islam.

Mange av forskjellene mellom vesten og midtøsten blir ofte direkte henvist til religion. Dette mener jeg er fundamentalt feil å gjøre.

Helt enig!

Demokratiet fantes lenge før kristendommen i Europa og omskjæring blir gjort av både kristne' date=' muslimer og jøder, ikke på grunn av religion men på grunn av kultur (ukultur). Man skal heller ikke glemme at det fortsatt under 100 år siden kvinner fikk stemmerett i noe europeisk land også. Dessuten finnes det islamske land med demokrati også..[/quote']

Jødisk omskjæring av åtte dager gamle guttebabyer handler helt åpenbart (opprinnelig) om religion, det er et påbud, et tegn på at mannen er jøde.

Samtidig er det tydeligvis vanlig i USA (??) eller deler av USA å omskjære guttebabyene sine. De snakker om at foreldre må velge på sykehuset når de får en guttebaby! :roll: Jeg surfet litt på nettet:

http://www.askmen.com/sports/health/15_men...ens_health.html

Enig at dte blir feil å di

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Godt poeng TomKrus' date='kanskje jeg ikke er bedre enn en muslimsk fundamentalist? Bare det at min religion er demokrati,ytringsfrihet og menneskeverd?[/quote']

Ha! Mener du at DIN religion er demokrati, ytringsfrihet og menneskeverd??? Har lest flere av dine innlegg her inne, og av uttalelser og ordvalg, synes jeg holdningene dine stinker! For demokrati, ytringsfrihet og menneskeverd gjelder faktisk også muslimer, irakere, palestinere, jøder, nordmenn, kvinner, menn, høyresiden i politikken OG venstresiden... Og den gjelder absolutt for ALLE medier - som du er så glad i å rakke ned på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Valhalla
For demokrati' date=' ytringsfrihet og menneskeverd gjelder faktisk også muslimer, irakere, palestinere, jøder, nordmenn, kvinner, menn, høyresiden i politikken OG venstresiden... Og den gjelder absolutt for ALLE medier - som du er så glad i å rakke ned på.[/quote']

Nei desverre er det ikke slik hvis man ser på verden. Noen ønsker heller ikke disse verdiene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest StoreSky
Hva mener du egentlig? Mener du at dette er universielle verdier? Det er tanker utviklet i vesten og spredd av vesten. Jeg personlig synes det er fantastisk

Demokrati og menneskeverd har oppstått i flere kulturer - ikke bare i den vestlige (hellas) Østen har i likehet med "vesten" hatt nedfelte lover om likeverd og demokrati i flere tusen år. Buddisme og hinduisme setter fred og frihet høyt. Og før buddhismen og hinduismen oppsto i den form vi kjenner, hadde menneskene liknende tanker og ideer før det igjen..

(eks. Tibet hadde en mer primitiv avguds dyrkelse "bön-religionen" før de konverterte til buddhismen på 600-tallet.)(Før Marco Polos reise til Kina og østen, eksisterte det allerede boktrykkerkunst, skrift tegn, te, suzhou-kanalen laget av mennesker 175 mil lang, monarki, Konfusius som hadde mange av de samme ideene som de gamle grekerne, levde for over 2500 år siden, hans ideer var respekt, avholdenhet, måtehold, den gyldne middelvei. Hanunderstreket viktigheten av utdanning og bokliglærdom for ALLE.)

Uttrykket demokrati, oppsto i VÅR verden, i Hellas. Men husk at Hellas samtidig var ett rådende romerrike som ikke gikk frem med silkehandsker..

Bare som en liten veiviser om at verden er større enn Europa og muslimer og USA.

Store riker har eksistert nesten overalt på jorden, inka-riket, påskeøya, inuitter, vikinger, romerriket, djengis khans rike etc.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest StoreSky
Ja,men nå ser vi på realitetene i dagens verden. Vi står for disse verdiene,andre er i mot.

"Vi" står for disse verdiene..? Hvem er vi??? Carl I.Hagen? Bush? Bondevik? Den danske (tidligere) utenriksminister? Du?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Willoch har jeg personlig dyp respekt for. Han har på sine eldre dager tatt på seg den røde frakken og blitt enn mer vis mann. Jeg syntes det ikke bare er drøyt å sammenligne han med Hitler, men direkte useriøst.

Det er mye jeg før i tiden ikke var enig med Willoch i, men man kan ikke kalle han Sadam Hussein, Idiamin, Hitler eller andre grusomme menn av historien, bare fordi han kristiserer styringssystemet til Israel og mener at vold skaper mer vold.

Ta dere sammen og tål kritikk uansett hvor urettferdig dere mener verden er!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...