Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2004 #21 Skrevet 23. juli 2004 - men ulykker på trampoline er du ikke redd for, Tex? Alle har ulike grenser for hva de synes er overbeskytting og bra nok beskytting. Å beskylde folk for å ha dårlig samvittighet slik at de bør ta et oppgjør med seg selv, kun fordi de ikke følger DINE normer synes jeg er ganske bitchy. Selv har jeg i samvær med barn helt andre sikkerhetsrutiner mht bruk av trampoline enn det Tex utviser, men det er da til å leve med uten å bli spydig og nesevis. Selv en 14-åring (eller meg selv!!!) tror jeg ville hatt problemer med en innbruddstyv (som forøvrig sjelden opptrer midt på ettermiddagen).
Gjest Tex Skrevet 23. juli 2004 #22 Skrevet 23. juli 2004 Hva har trampoliner med småunger som er alene hjemme å gjøre? og dessuten skjer de fleste innbrudd i boliger på dagtid....
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2004 #23 Skrevet 23. juli 2004 Hva har trampoliner med småunger som er alene hjemme å gjøre? Du har sagt at du gjerne tar salto på trampoline, og lar dine barn gjøre det, samt at du hopper fra veranda og ned på trampolinen. Alt dette er forhold trampolineselgere advarer mot, da det øker risikone for ulykker betraktelig. For å sitere deg selv: Klart det ikke er noe problem, helt til den dagend et skjer noe. Ville du tilgitt deg selv?
Gjest Tex Skrevet 23. juli 2004 #24 Skrevet 23. juli 2004 I den samme tråden skrev jeg vel også at jeg har drevet aktivt med trampolinehopping og instruert barn i dette....... Syns det setter saken i et litt annet lys...... Og igjen, skal vi ikke holde oss til tema, som dreier seg om hvorvidt man skal la barn være alene hjemme?
Gjest Poirot Skrevet 23. juli 2004 #25 Skrevet 23. juli 2004 Og igjen, skal vi ikke holde oss til tema, som dreier seg om hvorvidt man skal la barn være alene hjemme? Mitt poeng er bare at man kan ikke forhindre enhver ulykke i hjemmet. Man kan ikke beskytte barn fra alt. C'est la vie. Har forøvrig aldri kritisert dine trampolinevaner, men det er like fullt et faktum at ulykker skjer ved slik bruk av trampoline (har selv en venninde på freestylelaget som hoppet utenfor en trampoline på asfalt, og de bruker trampoline aktivt i sin trening daglig). Du tar en kalkulert risiko ved å hoppe slik og la andre se at du hopper slik. Skal du slutte av den grunn? Nei, for du liker det og har det gøy. Hvorfor skal ikke da en 3. klassing som har lyst til å være hjemme i 90 minutter få lov til dette, hvis foreldrene mener det er ok? At DU synes de er for små, er jo helt greit, for slik er foreldre ulike. Men å fortelle andre at de burde ha dårlig samvittighet og tenke seg om en gang til blir en ovenifra-og-ned-holdning jeg ikke liker.
Gjest Tex Skrevet 23. juli 2004 #26 Skrevet 23. juli 2004 Man kan ikke bskytte barba fra alt, der er vi enige. Som aleneforelder på flukt fra en syk og gal barnefar i årevis vet jeg en del om dette. Enkelte ting kan man ikke gjøre noe med, som fex ulykker på sykkelen, kul i panna og brukne bein. Andre ting kan man forhindre ved å aldri la små barn være alene hjemme.
Gjest Anonymous Skrevet 25. juli 2004 #27 Skrevet 25. juli 2004 Dette lukter av dårlig samvittighet pga lettkjøpte løsninger' date=' Katriana. Kanskje du skulle prøve å forsvare dine holdninger overfor deg selv i stedet for overfor meg....[/b'] ??? Jeg spurte her hva dere synes, og regnet med at det ville komme fram ulike meninger om saken. Selv heller jeg mot at min 3. klassing vil klare en time alene om dagen. (Hvis det viser seg at hun , eller jeg, ikke er komfortable med dette når ordningen starter, fortsetter vi som SFO som før.) Her er vi vel bare generelt sett uenige, og det må da være lov, uten at du skriver at jeg har dårlig samvittighet, og at jeg må forsvare mine holdninger overfor meg selv. ??? Hmmm...
Gjest Katriana ii Skrevet 25. juli 2004 #28 Skrevet 25. juli 2004 Og det var meg ovenfor. Er på ferie, og bare innom nettet en rask tur.
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #29 Skrevet 26. juli 2004 Må innrømme det Tex, at jeg aldri har vist datteren min hvor brannslukkingsapparatet er. Og har du vist dine barn det, anbefaler jeg deg å be dem glemme det. Min datter og jeg har en eneste regel vedr brann; begynner det å brenne, skal hun UT. Bare et par uker siden en gutt døde hjemme fordi han skulle være helt og slukke en brann.
Gjest Tex Skrevet 26. juli 2004 #30 Skrevet 26. juli 2004 Greit å kunne bruke apparatet dersom eneste vei ut er forbi brannen. Kunnskap har aldri skadet noen. Forøvrig krever forsikringsselskapene at barn over ti år skal både kunne bruke slike samt vite hvor hovedstoppekrana er.
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #31 Skrevet 26. juli 2004 Forøvrig krever forsikringsselskapene at barn over ti år skal både kunne bruke slike samt vite hvor hovedstoppekrana er. For hva slags forsikring?
Gjest Tex Skrevet 26. juli 2004 #32 Skrevet 26. juli 2004 I våre papirer fra If står det i vedlegget for innboforsikring at alle barn over ti år skal mestre brannslukkingsmulighetene som finnes på stedet, samt vite hvor hovedstoppekrana er og kunne bruke den.
Gjest Poirot Skrevet 26. juli 2004 #33 Skrevet 26. juli 2004 I våre papirer fra If står det i vedlegget for innboforsikring at alle barn over ti år skal mestre brannslukkingsmulighetene som finnes på stedet' date=' samt vite hvor hovedstoppekrana er og kunne bruke den.[/quote'] Åja. Det står det ikke i våre papirer, og ikke i mine foreldres innboforsikirng heller. Så det gjelder ikke alle. (Tenkte klanskej det stod i barneforsikringen, hvis dere har slik)
Gjest Tex Skrevet 26. juli 2004 #34 Skrevet 26. juli 2004 Vi hadde Gjensidige før, det stod der også.
Veslejenta Skrevet 26. juli 2004 #35 Skrevet 26. juli 2004 Da jeg gikk på barneskolen fantes ikke SFO, da hadde vi nøkkelbarn. Det var de barna som gikk med nøkkel rundt halsen og hvor foreldrene hadde dratt før barna om morgenen og som kom hjem et par timer etter barna om kvelden. Vi klarte oss vi også. For å kaste meg på debatten om risiko ved å la barnet være alene hjemme: Den beste måten for hindre at brann oppstår er å be barna ikke lage mat uten voksne tilstede (ikke be de sette over poteter osv.)
Gjest Anonymous Skrevet 26. juli 2004 #36 Skrevet 26. juli 2004 Så lenge jenta synes det er helt greit synes jeg dette må være en grei ordning. Jeg har selv en gutt som skal begynne i 3. klasse nå. Han har også begynt å være alene før skolen og i et par timer etter skolen. Han synes dette er helt topp. Har lekekamerater i nabolaget som han leker med og spiser sammen med. Vet også at han kan gå til voksne naboer dersom det skulle være noe. Han har også telefonnummerene til både meg og pappaen og til bestemor som bor bare 10 min. gange unna. Gutten føler seg trygg med dette og det har gått veldig fint. Er ikke bare alder som teller, alle barn er jo forskjellige...
Montezuma Skrevet 27. juli 2004 #37 Skrevet 27. juli 2004 Kommer veldig an på barnet. Men 9 åringen vår har vært en del alene hjenme det siste året. Hun synes det er sååå deilig! Ikke har det skjedd noe skummelt på dette året heller. Vi har vært nøye med brannvernopplæring, samt at hun kan alle viktige tlf.nr utenat + skrevet på liste. Dessuten er det som regel noen hjemme i nabohusene, og alle vennene bor i området. Synes du at ditt barn er modent nok, så er det helt sikkert greit! Lykke til!
pepsine Skrevet 29. juli 2004 #38 Skrevet 29. juli 2004 Min sønn ble 9 år for et par uker siden. Nå skal vi si opp SFO. Han vil rett og slett ikke gå der og jeg ser ikke noe poeng i å tvinge han heller. Nå skal det jo også sies at sønnen min er selvstendig og vant til å være alene. På slutten av 2. klasse (skal opp i 4. nå) begynte han å gå hjem sånn at han var alene en time før jeg kom hjem. Dette fortsatte jeg vi med i 3. klasse og de siste mnd. før sommerferien begynte vi med at jeg ringte han kl. 0830 når han skulle gå på skolen. Etter skolen var han omentrendt ikke på SFO i det hele tatt. Kom litt ann på om det skulle skje noe der. Nå har det jo også vært sånn her at han har vært nødt til å klare div. ting på egenhånd. Han har bla vært nødt til å gjøre seg klar og komme seg på håndball og fotballtreninger alene. Jeg er ikke hjemme før kl. 17 og siden fotballtreningen starter kl. 16 og håndballen kl. 17, så har han vært nødt til det om han skulle delta. Det er flere som slutter SFO mot slutten av 3.klasse og de som ikke gjør det slutter som regel tidlig i 4. klasse.... Jeg synes at du skal gjøre en avtale med barnet ditt om at hun kan få gå hjem tidlig fra sfo over en periode. Kanksje gi barnet noen plikter som det skal utføre. Så får du vurdere ut fra det om barnet er modent til å slutte SFO... Min sønn har ikke vist det å lære klokka noe særlig interesse. For at han skal få slutte SFO har jeg sagt at han må lære den. Vips, så kunne han den. Han må også gjøre leksene når han kommer hjem fra skolen, og så går vi gjennom dem sammen når jeg kommer hjem...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå