AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #1 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg har gått til psykolog i 6 måneder, på grunn av sosial angst og depresjon. Får AAP fra NAV, målet mitt er å komme meg ut i arbeid så fort som mulig. Også få meg en utdanning. planen er, jobb i noen år, spar opp penger. slik at jeg kan jobbe minst mulig ved siden av studiet. Grunnen til det er fordi jeg ikke takler stress og for mye ting på en gang. For eksempel en shopping tur på 2 timer etter skole, det sliter meg ut psykisk og fysisk (anspent i kroppen). Eller jobb også møte venner i 1 time, det går ikke. Derfor må jeg, og vil jeg, spare opp mest mulig før jeg starter på skole igjen. Men poenget er, jeg har slitt mye hjemme, alkoholiserte foreldre og mye tull. Det første måle mitt var å flytte for meg selv, det har jeg nå gjort. Så var det neste målet mitt: Starte på førekortet, etter press fra foreldrene mine, de betalte en startpakke for meg. som jeg ikke kan få igjen pengene for. Uten at jeg selv ønsket det. De mener jeg MÅ ta lappen. og har kun noen måneder igjen på meg før den går ut!!!!. Etter disse to tingene, så er/var neste målet mitt: Jobbe med meg selv, og kun fokusere på meg selv. Ikke fordi jeg er egoistisk eller noe, men fordi jeg må bli frisk for å komme meg videre i livet. Lang historie litt kort: Foreldrene mine bestemte studie, truet med å kaste meg ut dersom jeg ikke gikk skole. Jeg møtte veggen og søkte hjelp hos nav og fastlege. Droppet ut av skolen uten at foreldrene mine viste noen ting, søkte bolig uten at de viste noen ting, søkte AAP uten at de viste noe. Begynte på antidepressiva uten at de viste noe. (de er kontrollfreak, må vite om vær en ibux jeg tar, så de ble sint da de fikk vite at jeg startet på medisiner uten deres samtykke) Jeg sa bare en dag "jeg har fått meg bolig, sluttet på skolen, får penger fra NAV, jeg flytter". ********************************* Jeg sa til psykologen at jeg ønsker en pause i 3 måneder, for å få ferdig førekortet. Også kan vi starte for fullt med å jobbe med angsten og alt. Han har nå gitt meg opp!! Han sa bare "jeg skriver deg ut av systemet om en uke, også får du dra til legen og bli henvist tilbake hit dersom du ønsker hjelp senere". Hva kommer til å skje nå!!! Kommer jeg til å miste AAP? Om jeg gjør det så er jeg tilbake der jeg startet! Hjemme hos mine foreldre og må gå et studie jeg selv ikke får velge! Dersom NAV tvinger meg ut i arbeid nå, så blir angsten verre (prøvde jobb i et år, så dette vet jeg av erfaring). Noen som vet hva jeg skal gjøre? Kan nav tvinge meg ut i arbeid? Godtar NAV at jeg kan dra fast til fastlegen en gang i måneden i mellomtiden? Hilsen J26 Anonymous poster hash: f97ac...323
Gjest Hummels Skrevet 19. oktober 2014 #2 Skrevet 19. oktober 2014 Hva slags psykologer gir opp pasientene sine? Herregud, kan ikke være en skikkelig psykolog. 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #3 Skrevet 19. oktober 2014 Men du sa du vil ha en pause og ikke jobbe med deg selv i 3 måneder? Det er jo grunnen til at han har skrevet deg ut av systemet. Dersom du ikke undergår behandling får du ikke bidrag til det heller. Anonymous poster hash: a0283...b9f 30
Gjest Sitrondrops Skrevet 19. oktober 2014 #4 Skrevet 19. oktober 2014 Du sa jo selv du ville ha en pause? Da er der bare å ta opp tråden igjen når du er ferdig med lappen Går nok greit med NAV, bare sørg for å ha dialog med dem. Lykke til med lappen 2
Gjest incognita Skrevet 19. oktober 2014 #5 Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Jeg skjønner psykologen godt, du kan ikke "komme og gå" hos dps (regner med dette var hos dps?) som det passer deg. Det er sprengt kapasitet, og mange pasienter som venter på å få komme til. Mange blir faktisk avvist også. Det kan høres ut som du ikke tar behandlingen særlig seriøst når du uttrykker ønske om å "sette den på vent", for det er rett og slett ikke slik det fungerer. Når det er sagt nøyer nav seg med at du har en aktivitetsplan. Det regner jeg med at du har? Dersom denne aktivitetsplanen går ut på kognitiv behandling, som du nå - etter eget ønske- avbryter, sender du et signal til nav om at du ikke føler du trenger å jobbe med deg selv så lenge du mottar pengene du trenger for å klare deg. Dette kommer til å bli et problem. En løsning kan være at du i mellomtiden legger en annen aktivitetsplan, fortrinnsvis noe som hjelper deg å bli bedre, om det er trening på treningssenter eller en eller annen form for behandling. Dette må du snakke med din saksbehandler hos nav om. Endret 19. oktober 2014 av incognita 12
LedigNavn Skrevet 19. oktober 2014 #6 Skrevet 19. oktober 2014 (endret) At du midlertidig blir skrevet ut av systemet når du ønsker en pause på tre måneder, må du vel bare regne med? Det betyr jo ikke at psykologen har gitt deg opp. Det er jo du som ønsker en lang pause. Når det gjelder AAP, så må du jo ha en aktivitetsplan for å fortsette å motta ytelsen. Hvis din avtalte aktivitet er behandling hos psykolog, vil utbetalingen av AAP bli stoppet hvis du slutter hos psykologen og ikke får laget ny aktivitetsplan med en annen aktivitet. Endret 19. oktober 2014 av LedigNavn 8
Gjest extra Skrevet 19. oktober 2014 #7 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg har gått til psykolog i 6 måneder, på grunn av sosial angst og depresjon. Får AAP fra NAV, målet mitt er å komme meg ut i arbeid så fort som mulig. Også få meg en utdanning. planen er, jobb i noen år, spar opp penger. slik at jeg kan jobbe minst mulig ved siden av studiet. Grunnen til det er fordi jeg ikke takler stress og for mye ting på en gang. For eksempel en shopping tur på 2 timer etter skole, det sliter meg ut psykisk og fysisk (anspent i kroppen). Eller jobb også møte venner i 1 time, det går ikke. Derfor må jeg, og vil jeg, spare opp mest mulig før jeg starter på skole igjen. Men poenget er, jeg har slitt mye hjemme, alkoholiserte foreldre og mye tull. Det første måle mitt var å flytte for meg selv, det har jeg nå gjort. Så var det neste målet mitt: Starte på førekortet, etter press fra foreldrene mine, de betalte en startpakke for meg. som jeg ikke kan få igjen pengene for. Uten at jeg selv ønsket det. De mener jeg MÅ ta lappen. og har kun noen måneder igjen på meg før den går ut!!!!. Etter disse to tingene, så er/var neste målet mitt: Jobbe med meg selv, og kun fokusere på meg selv. Ikke fordi jeg er egoistisk eller noe, men fordi jeg må bli frisk for å komme meg videre i livet. Lang historie litt kort: Foreldrene mine bestemte studie, truet med å kaste meg ut dersom jeg ikke gikk skole. Jeg møtte veggen og søkte hjelp hos nav og fastlege. Droppet ut av skolen uten at foreldrene mine viste noen ting, søkte bolig uten at de viste noen ting, søkte AAP uten at de viste noe. Begynte på antidepressiva uten at de viste noe. (de er kontrollfreak, må vite om vær en ibux jeg tar, så de ble sint da de fikk vite at jeg startet på medisiner uten deres samtykke) Jeg sa bare en dag "jeg har fått meg bolig, sluttet på skolen, får penger fra NAV, jeg flytter". ********************************* Jeg sa til psykologen at jeg ønsker en pause i 3 måneder, for å få ferdig førekortet. Også kan vi starte for fullt med å jobbe med angsten og alt. Han har nå gitt meg opp!! Han sa bare "jeg skriver deg ut av systemet om en uke, også får du dra til legen og bli henvist tilbake hit dersom du ønsker hjelp senere". Hva kommer til å skje nå!!! Kommer jeg til å miste AAP? Om jeg gjør det så er jeg tilbake der jeg startet! Hjemme hos mine foreldre og må gå et studie jeg selv ikke får velge! Dersom NAV tvinger meg ut i arbeid nå, så blir angsten verre (prøvde jobb i et år, så dette vet jeg av erfaring). Noen som vet hva jeg skal gjøre? Kan nav tvinge meg ut i arbeid? Godtar NAV at jeg kan dra fast til fastlegen en gang i måneden i mellomtiden? Hilsen J26 Anonymous poster hash: f97ac...323 Det er rammer for hvordan terapi funker og det er krever en viss kontinuitet for å kunne komme i mål. Hva er viktigst; førerkortet eller terapien? 1
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #8 Skrevet 19. oktober 2014 Kjære vene, du kan da vel ta lappen selv om du går til psykolog en gang i uka. Ærlig talt, dette blir for dumt fra din side. I morgen ringer du til psykologkontoret og sier at du ikke ønsker å skrives ut og at du ønsker ny time hos psykologen. Og så går du til psykolog mens du tar lappen Anonymous poster hash: a21e2...74d 23
Gjest extra Skrevet 19. oktober 2014 #9 Skrevet 19. oktober 2014 Hva slags psykologer gir opp pasientene sine? Herregud, kan ikke være en skikkelig psykolog. Du må ikke være så rask med å dømme. Psykologer har taushetsplikt og kan derfor ikke si noe, men pasienten kan si hva de vil. Mange kommer til terapi fordi NAV krever det. I tillegg mister mange AAP dersom de ikke går til behandling. Når pasienten har bestemt seg for å ikke komme til behandlingen eller saboterer den, så har man ikke noe annet valg enn å avslutte saken. Pasienten kan selvsagt bli henvist ved en senere anledning. På den andre siden finnes det selvsagt fagpersonell som har lav tålmodighetsgrense, men disse utgjør nok et mindretall. Stort sett er det pasientene som ikke er motiverte eller ønsker å kjøre sitt eget løp uansett hva. 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #10 Skrevet 19. oktober 2014 Du hadde spart deg selv for mye trøbbel dersom du fortsatte hos psykologen, vil også si at behandling er viktigere enn forerkort. Men det må da gå an å kombinere de to? Du kan miste aap om du dropper ut av behandling. Anonymous poster hash: 75ff4...48f 5
Luckiness Skrevet 19. oktober 2014 #11 Skrevet 19. oktober 2014 Kanskje han er nødt til å "gi deg opp" så lenge du skal ha pause? Og at du er nødt å få ny henvisning? Er ikke sikkert psykologen har gitt deg opp, som i å ikke gidde å ha deg mer. 3
mandel92 Skrevet 19. oktober 2014 #12 Skrevet 19. oktober 2014 Hvorfor kan du ikke gå til psykolog samtidig som du tar førekortet? Skjønner at det er kjipt at du føler at psykologen din gir deg opp, men det er nok ikke nødvendigvis slik at han gjør det. Kan du ikke si det som det er? At du ikke føler deg klar til å avslutte behandlingen helt enda? 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #13 Skrevet 19. oktober 2014 Tingen er at denne pausen var det psykologen som fant opp. Han sa at jeg må ha 110% fokus på psykolog timene, han ønsket 6 måneder til 1 års "pause". Slik at jeg får live mitt på plass, jobbe med meg selv og prøve å "slapp av og nyt livet". Jeg hadde to uker "fri" (han hadde ferie) og da jeg kom tilbake etter å ha hatt ingen møter med nav, legetimer, møter med rådgiver på skole.. ingenting på to uker, så gjorde jeg det kjempe bra. Klarte å samle tankene og stresset ikke, jeg klarte å være fult fokusert på behandlingen. Derfor mener han at jeg trenger en pause. Men jeg ønsket ikke så lang pause, vil ikke gå hjem å vente på å starte med behandlingen. Så jeg sa ja til 3 måneder. Han mener jeg ikke er klar for en så intensiv behandling enda. Skjønner jo at han måtte ha skrevet meg ut av systemet, dersom det var snakk om 6+ måneder, men ikke 3. Grunnen til at jeg går på AAP, er fordi jeg måtte flytte ut. Fordi jeg ble sykere psykisk av å bo hjemme med en alkoholisert mor og ei søster som doper seg. Så det var NAV og psykologen som anbefalte at jeg droppet ut av skolen, søke AAP og starte behandling. Dette var ikke et ønske fra min side, og jeg vil ut av NAV så fort jeg kan. Jeg vil, og jeg skal ut i jobb. Og som jeg sa, det å ta førekortet og gå til psykolog samtidig krever veldig mye. Var i en bilulykke for litt over 1 år siden, Så det er også noe jeg og psykologen skal jobbe med. Han vil helst at jeg skal vente med å ta lappen, men samtidig så vet han at jeg ikke har noe valg (foreldrene mine tvinger meg). Så planen "vår" er at jeg skal ta lappen, også jobbe med problemene mine ang det å kjøre alene. For det er det som er mist største problem, det å kjøre helt alene. TS Anonymous poster hash: f97ac...323
Kittykat Skrevet 19. oktober 2014 #14 Skrevet 19. oktober 2014 Jeg er selv i behandling hos psykolog og får aap. Betingelsen for at jeg skal få utbetalt aap, er at jeg går til behandling (aktivitetsplanen min sier det). Går jeg ikke eller velger å slutte, så stopper også hjelpen fra nav. Jeg forstår det sånn at du ikke kan gjøre flere ting på en gang, da dette stresser deg voldsomt. Sånn jeg ser det, så burde behandlingen komme foran førerkortet. Førerkort er greit å ha og kan åpne en del muligheter, men helsen er jo det som teller aller mest. Psykologen har ikke gitt deg opp, men skriver deg ut av systemet da du vil ha en pause. Det er for at andre i mellomtiden skal få hjelpen de trenger. Hvis din aktivitetsplan er at du skal gå i terapi, så kan du miste aap. Eventuelt så kan du snakke med saksbehandleren din hos nav og høre hva h*n sier.
Kittykat Skrevet 19. oktober 2014 #15 Skrevet 19. oktober 2014 (endret) Tingen er at denne pausen var det psykologen som fant opp. Han sa at jeg må ha 110% fokus på psykolog timene, han ønsket 6 måneder til 1 års "pause". Slik at jeg får live mitt på plass, jobbe med meg selv og prøve å "slapp av og nyt livet". Jeg hadde to uker "fri" (han hadde ferie) og da jeg kom tilbake etter å ha hatt ingen møter med nav, legetimer, møter med rådgiver på skole.. ingenting på to uker, så gjorde jeg det kjempe bra. Klarte å samle tankene og stresset ikke, jeg klarte å være fult fokusert på behandlingen. Derfor mener han at jeg trenger en pause. Men jeg ønsket ikke så lang pause, vil ikke gå hjem å vente på å starte med behandlingen. Så jeg sa ja til 3 måneder. Han mener jeg ikke er klar for en så intensiv behandling enda. Skjønner jo at han måtte ha skrevet meg ut av systemet, dersom det var snakk om 6+ måneder, men ikke 3. Anonymous poster hash: f97ac...323 I så tilfelle, ville jeg ringt til nav, forklart situasjonen og fortalt hva psykologen din har kommet fram til. Kan hende at nav ikke går med på dette, da du får aap, og da vil de ta kontakt med psykologen din. Pluss at du skal jo si i fra til nav hvis din situasjon endrer seg og det gjør den jo, når psykologen foreslår en pause på 3 mnd. Endret 19. oktober 2014 av Kittykat
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #16 Skrevet 19. oktober 2014 Kjenner også ei som ble gitt opp av psykologen og jeg vet hvorfor. Hun gidder rett og slett ikke! Hun gjør ingenting selv for å bli bedre. Hun tar ikke imot rådene hun får der. Hun virker ikke interessert i å blir bedre. En gang hadde psykologen gitt henne noen øvelser hun skulle gjøre, men det gadd hun selvfølgelig ikke. Det hele endte opp med at psykologen ga henne opp, Det kan jeg skjønne så lite interessert hun er i sin egen helse. Anonymous poster hash: 2658a...edb 3
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #17 Skrevet 19. oktober 2014 Kjære vene, du kan da vel ta lappen selv om du går til psykolog en gang i uka. Ærlig talt, dette blir for dumt fra din side. I morgen ringer du til psykologkontoret og sier at du ikke ønsker å skrives ut og at du ønsker ny time hos psykologen. Og så går du til psykolog mens du tar lappen Anonymous poster hash: a21e2...74d Helt enig. Synes det blir altfor overdrevent "stakkars meg". Har selv hatt alkoholiserte foreldre hjemme, foreldre som ikke brydde seg, foreldre som ikke var til stede, har bodd på gata, har vært avhengig av diverse. Men når jeg jobba med meg selv sånn som du, så tok jeg lappen samtidig som jeg gikk til psykolog. Blir for dumt og skulle sette ALT på vent for hver gang du må gjøre noe.... Du klarer å gjøre to ting samtidig, hvis ikke så må du bare legge deg inn da fordi da fungerer du jo ikke i samfunnet, beklager å måtte si det! Det er som AB som jeg signerer sier; Du klarer å ta lappen selvom du har en time hos psykologen i uka. Du trenger jo ikke å kjøre samme dagen som du er til samtaler... ÆRLIG TALT JA! Anonymous poster hash: 6dcf3...48a 4
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #18 Skrevet 19. oktober 2014 Høres ut som en stor misforståelse. Her burde vel psykologen forklart bedre hva man stiller krav om, hva man må gjøre o.l får å få AAP. Virker ikke som om TS vet hvordan systemet fungerer, og psykologens forslag har dermed bare forvirret. Tror du må snakke nærmere med psykologen om hvordan dette fungerer. Prøv å finn ut av en måte dere kan gjøre dette på som fungerer. Anonymous poster hash: 2bd1b...ff1 2
AnonymBruker Skrevet 19. oktober 2014 #19 Skrevet 19. oktober 2014 Helt enig. Synes det blir altfor overdrevent "stakkars meg". Har selv hatt alkoholiserte foreldre hjemme, foreldre som ikke brydde seg, foreldre som ikke var til stede, har bodd på gata, har vært avhengig av diverse. Men når jeg jobba med meg selv sånn som du, så tok jeg lappen samtidig som jeg gikk til psykolog. Blir for dumt og skulle sette ALT på vent for hver gang du må gjøre noe.... Du klarer å gjøre to ting samtidig, hvis ikke så må du bare legge deg inn da fordi da fungerer du jo ikke i samfunnet, beklager å måtte si det! Det er som AB som jeg signerer sier; Du klarer å ta lappen selvom du har en time hos psykologen i uka. Du trenger jo ikke å kjøre samme dagen som du er til samtaler... ÆRLIG TALT JA! Anonymous poster hash: 6dcf3...48a Yesss, spark de som ligger nede. Da blir de sikkert raskere frisk.... Av og til trenger man å syntes litt synd på seg selv. Det betyr ikke at man fraskriver seg alt ansvar og nekter å jobbe med seg selv. Anonymous poster hash: 2bd1b...ff1 1
minister-mio Skrevet 19. oktober 2014 #20 Skrevet 19. oktober 2014 Du må for all del ikke flytte hjem til foreldrene dine. Kan du ikke ta lappen og gå i terapi?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå