AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #21 Del Skrevet 5. november 2014 Det er riktig det han sier om at andre sykdommer må ekskluderes først. Det finnes en liste over alle sykdommer som skal ekskluderes, så du kan be legen teste deg for alle disse spesifikke sykdommene først. Har du ingen av dem så er det liten grunn til å ikke begynne å vurdere ME.Anonymous poster hash: 2f030...d98 Hmm. Vet du hvor den listen er? Bare så jeg kunne sjekket det? I tilfelle han ikke vet tenker jeg. Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #22 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg er helt desperat nå... Noen som har noen flere råd? Jeg orker ikke ha det sånn som dette lenger Orker ingenting jo... Før klarte jeg ihvertfall sånn et besøk per dag eller kanskje det pluss handling eller noe. Nå orker jeg jo ingen av delene. Aner ikke hvordan dette skal gå videre? F.eks. sånn som jeg har følt meg idag hadde jeg jo ikke engang orket å gå til legen. Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Du skrev at du har fått diagnosen irritabel tarm. Kostholdsrådene funket ikke, men var det anbefalt low fodmap-kosthold? Hvis ikke, prøv dette, og start veldig snart, for det reddet meg og gjør 70 % av de med IBS friskere. Jeg hadde mye smerter i magen, tåkete hode, kvalme, ekstrem utmattet. Magen er roten til mye vondt. Si ifra om du vil ha mer tips til denne dietten! Anonymous poster hash: 2804a...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #23 Del Skrevet 5. november 2014 Du skrev at du har fått diagnosen irritabel tarm. Kostholdsrådene funket ikke, men var det anbefalt low fodmap-kosthold? Hvis ikke, prøv dette, og start veldig snart, for det reddet meg og gjør 70 % av de med IBS friskere. Jeg hadde mye smerter i magen, tåkete hode, kvalme, ekstrem utmattet. Magen er roten til mye vondt. Si ifra om du vil ha mer tips til denne dietten! Anonymous poster hash: 2804a...c93 Hva er low fodmap? Jeg fikk et ark med ting jeg ikke skulle spise (blant annet blomkål). Er helt sikker på at magen er roten til mye ja. Kjenner jo at jeg har magekatarr nå, type halsbrann, sure oppstøt og "den følelsen" i magen. Tar nexium, men har som vanlig lite effekt på meg dessverre. Må gjerne utdype ang dietten dersom du ønsker Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #24 Del Skrevet 5. november 2014 Hva er low fodmap? Jeg fikk et ark med ting jeg ikke skulle spise (blant annet blomkål). Er helt sikker på at magen er roten til mye ja. Kjenner jo at jeg har magekatarr nå, type halsbrann, sure oppstøt og "den følelsen" i magen. Tar nexium, men har som vanlig lite effekt på meg dessverre. Må gjerne utdype ang dietten dersom du ønsker Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Low fodmap er en diett hvor du i 6 uker utelukker alt på nei/begrens siden av tabellen jeg linker til (litt mer info der også). Du kutter ut komplekse karbohydrater som ikke fordøyes til tynntarmen, som da går videre til tykktarmen og skaper problemer. Etter disse seks ukene forsøker du å reintrodusere én og én matvare fra de ulike matgruppene du har utelukket (f.eks løk fra polyoler, melk fra laktose), der starter du for eksempel med et glass melk en mandag og ser om du får en reaksjon. Får du ikke det, kan du prøve f.eks is eller yoghurt et par dager etterpå. Det går ut på å finne tålegrensen din noen matvarer får du sannsynligvis ikke gjeninnført, disse skal du holde deg unna. Her er link, og jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale deg det. Det er en ny diett, bare vært kjent i norge i et par år, men den har virkelig reddet livet mitt. Jeg er frisk nesten hele tiden (stress og lite søvn er negativt for IBS, så jeg får litt tilbakefall et par dager her og der), og kan være aktiv og i jobb og trene. Det er som himmel og helvete. Anonymous poster hash: 2804a...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #25 Del Skrevet 5. november 2014 Low fodmap er en diett hvor du i 6 uker utelukker alt på nei/begrens siden av tabellen jeg linker til (litt mer info der også). Du kutter ut komplekse karbohydrater som ikke fordøyes til tynntarmen, som da går videre til tykktarmen og skaper problemer. Etter disse seks ukene forsøker du å reintrodusere én og én matvare fra de ulike matgruppene du har utelukket (f.eks løk fra polyoler, melk fra laktose), der starter du for eksempel med et glass melk en mandag og ser om du får en reaksjon. Får du ikke det, kan du prøve f.eks is eller yoghurt et par dager etterpå. Det går ut på å finne tålegrensen din noen matvarer får du sannsynligvis ikke gjeninnført, disse skal du holde deg unna. Her er link, og jeg kan ikke gjøre annet enn å anbefale deg det. Det er en ny diett, bare vært kjent i norge i et par år, men den har virkelig reddet livet mitt. Jeg er frisk nesten hele tiden (stress og lite søvn er negativt for IBS, så jeg får litt tilbakefall et par dager her og der), og kan være aktiv og i jobb og trene. Det er som himmel og helvete. Anonymous poster hash: 2804a...c93 Har tidligere prøvd laktosefri diett og noen andre typer, men what does it hurt?! Hvis det er som himmel og helvete skal det prøves samme faen! Hehe. Men hjelp så mye å ta hensyn til. Jaja, bare jeg blir ferdig til julaften, for da MÅ jeg ha julemat. Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #26 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg kjenner meg forresten igjen i omtrent alle symptomene dine. Leddsmerter er også forbundet med IBS. Det kan hende du har hatt mange infeksjonssykdommer fordi kroppen din og immunforsvaret jobber på overtid, etter at jeg startet på low fodmap har jeg faktisk ikke vært syk, og jeg har måttet gå på den strenge dietten i ett år nå (tåler ikke noe av det jeg eliminerte, men det er helt ok, så lenge jeg er frisk) Jeg hadde også store problemer med å ta opp jern og folat. Søvnbehovet mitt er enormt når jeg er dårlig de gangene jeg får i meg noe jeg ikke tåler, svimmelheten er der, kvalme, smerter i hele magen. Føler veldig med deg, og jeg håper at hvis du forsøker dietten, at du blir bedre, for ingen fortjener å ha det slik Anonymous poster hash: 2804a...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #27 Del Skrevet 5. november 2014 Har tidligere prøvd laktosefri diett og noen andre typer, men what does it hurt?! Hvis det er som himmel og helvete skal det prøves samme faen! Hehe. Men hjelp så mye å ta hensyn til. Jaja, bare jeg blir ferdig til julaften, for da MÅ jeg ha julemat. Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Jeg liker innstillingen din! Jeg skal forsøke å gjøre det enda enklere. Forslag til frokost: Gluten- og laktosefri knekkebrød med gulost (tillatt på laktosefri diett) eller egg (jeg er ikke så kreativ) Middag: Du kan ha alt av rent kjøtt (kylling, fisk, koteletter, til og med kjøttdeig), ris, poteter. Salat er typisk isberg, agurk, paprika, tomater. Saus kan du lage ved å søke opp gluten- og laktosefri sauser, eller smelte laktosefritt smør. Mellommåltider for meg er bananer og noen få mandler, men her kan man også lage en god salat og ta med. Husk at det er 6 uker, det er ikke all verdens, og om du blir bedre så blir du veldig mye bedre. Men la det gå fulle seks uker. Jeg følte meg bedre etter bare noen dager, men det var først etter de 6 ukene at jeg hadde energi igjen, jeg var faktisk på treningssenteret. Og jeg hadde ligget på sofaen fra august - november... Anonymous poster hash: 2804a...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #28 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg kjenner meg forresten igjen i omtrent alle symptomene dine. Leddsmerter er også forbundet med IBS. Det kan hende du har hatt mange infeksjonssykdommer fordi kroppen din og immunforsvaret jobber på overtid, etter at jeg startet på low fodmap har jeg faktisk ikke vært syk, og jeg har måttet gå på den strenge dietten i ett år nå (tåler ikke noe av det jeg eliminerte, men det er helt ok, så lenge jeg er frisk) Jeg hadde også store problemer med å ta opp jern og folat. Søvnbehovet mitt er enormt når jeg er dårlig de gangene jeg får i meg noe jeg ikke tåler, svimmelheten er der, kvalme, smerter i hele magen. Føler veldig med deg, og jeg håper at hvis du forsøker dietten, at du blir bedre, for ingen fortjener å ha det slik Anonymous poster hash: 2804a...c93 Ja, det er jeg klar over. Revmatiske sykdommer har jo også mageplager som en del av seg. Der skal jeg jo ha utredning snart, så. Skal absolutt prøve, ser nå at det ikke blir så vanskelig som først antatt. Det eneste jeg spiser fra "nei"-listen er: melk, brunost, hvete, (kanskje bygg og rug? vet ikke), pasta og kaker - så det bør jo være overkommelig å eliminere de tingene i 6 uker og innføre de igjen. Tusen tusen takk for tips iallefall!!! Blir så glad når noen faktisk ikke bare mener jeg er udugelig og må komme meg på jobb imorgen tidlig... (Er veldig vant til å få mye dritt pga plagene mine.) Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #29 Del Skrevet 5. november 2014 Jeg liker innstillingen din! Jeg skal forsøke å gjøre det enda enklere. Forslag til frokost: Gluten- og laktosefri knekkebrød med gulost (tillatt på laktosefri diett) eller egg (jeg er ikke så kreativ) Middag: Du kan ha alt av rent kjøtt (kylling, fisk, koteletter, til og med kjøttdeig), ris, poteter. Salat er typisk isberg, agurk, paprika, tomater. Saus kan du lage ved å søke opp gluten- og laktosefri sauser, eller smelte laktosefritt smør. Mellommåltider for meg er bananer og noen få mandler, men her kan man også lage en god salat og ta med. Husk at det er 6 uker, det er ikke all verdens, og om du blir bedre så blir du veldig mye bedre. Men la det gå fulle seks uker. Jeg følte meg bedre etter bare noen dager, men det var først etter de 6 ukene at jeg hadde energi igjen, jeg var faktisk på treningssenteret. Og jeg hadde ligget på sofaen fra august - november... Anonymous poster hash: 2804a...c93 Tusen takk for konkrete tips. Jeg er ganske "kjip" i matveien og kan godt spise kjedelige ting/samme ting hver dag. Spiser ikke så mye for smakens skyld, mer bare for å spise - så pleier å gå greit. Men rent kjøtt - betyr det ingen kjøttboller, fiskepudding og sånt noe? Jeg har problemer med å spise sånne ting som koteletter og biff og sånne ting. Klarer kylling, laks, kyllingkjøttdeig og kjøttdeig - men det går kanskje greit med å veksle på de tingene? Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #30 Del Skrevet 5. november 2014 Ja, det er jeg klar over. Revmatiske sykdommer har jo også mageplager som en del av seg. Der skal jeg jo ha utredning snart, så. Skal absolutt prøve, ser nå at det ikke blir så vanskelig som først antatt. Det eneste jeg spiser fra "nei"-listen er: melk, brunost, hvete, (kanskje bygg og rug? vet ikke), pasta og kaker - så det bør jo være overkommelig å eliminere de tingene i 6 uker og innføre de igjen. Tusen tusen takk for tips iallefall!!! Blir så glad når noen faktisk ikke bare mener jeg er udugelig og må komme meg på jobb imorgen tidlig... (Er veldig vant til å få mye dritt pga plagene mine.) Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Hvis noen hadde sagt til meg at jeg bare måtte skjerpe meg hadde jeg klikket... For det er ikke så enkelt. Du er syk. Det kan være lurt å kutte gluten fullstendig disse ukene, spelt tåles av mange, men ikke alle. Så gå for glutenfritt, men husk å lese bakpå, for glutenfritt betyr ikke low fodmap. Pasta kan du kjøpe glutenfritt, brunost byttes til gulost, og laktosefri melk kan du bruke Glemte også å si at selv om du har testet ut laktosefritt før, så er det hele kombinasjonen av alt du utelukker som kan gjøre deg frisk, for om du tåler laktose dårlig, men løk og hvitløk enda dårligere, så hjelper det lite å kutte bare laktosen. Og du er veldig velkommen, jeg skulle ønske noen kunne ha tipset meg om dette når jeg lå rett ut i fjor, så jeg har ingen problem med å gjøre det selv Anonymous poster hash: 2804a...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #31 Del Skrevet 5. november 2014 Hvis noen hadde sagt til meg at jeg bare måtte skjerpe meg hadde jeg klikket... For det er ikke så enkelt. Du er syk. Det kan være lurt å kutte gluten fullstendig disse ukene, spelt tåles av mange, men ikke alle. Så gå for glutenfritt, men husk å lese bakpå, for glutenfritt betyr ikke low fodmap. Pasta kan du kjøpe glutenfritt, brunost byttes til gulost, og laktosefri melk kan du bruke Glemte også å si at selv om du har testet ut laktosefritt før, så er det hele kombinasjonen av alt du utelukker som kan gjøre deg frisk, for om du tåler laktose dårlig, men løk og hvitløk enda dårligere, så hjelper det lite å kutte bare laktosen. Og du er veldig velkommen, jeg skulle ønske noen kunne ha tipset meg om dette når jeg lå rett ut i fjor, så jeg har ingen problem med å gjøre det selv Anonymous poster hash: 2804a...c93 Ja, jeg er det... Uansett hva det er som feiler meg, så er jeg jo syk either way. Om alt sammen så er min fantasi som bare er ekstremt reell - så er jeg fortsatt like dårlig. Spesielt min far og svigers går veldig hardt ut mot meg, og det tar fullstendig knekken på psyken når jeg har en "nedeperiode" fra før av. Orker bare ikke å bli spyttet og skreket opp i fjeset at jeg må komme meg i jobb fra en som ser meg en gang annenhver måned! Og som ikke engang har spurt hva problemet mitt er... Skal passe på å ha glutenfritt. Det er faktisk noe jeg ikke har prøvd tror jeg. Ble litt usikker. Får ihvertfall gjort det nå. Får nesten bare printe ut den der listen og gå på butikken når jeg er i god form så jeg orker å stå og lese. Evt. kan jeg kanskje sjekke innholdet i ting på nettet og planlegge litt hva jeg vet jeg kan spise osv i starten. Tusen takk Du virker veldig snill, er glad for at du er blitt bedre selv! Anonymous poster hash: 3d244...7d5 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #32 Del Skrevet 5. november 2014 Tusen takk for konkrete tips. Jeg er ganske "kjip" i matveien og kan godt spise kjedelige ting/samme ting hver dag. Spiser ikke så mye for smakens skyld, mer bare for å spise - så pleier å gå greit. Men rent kjøtt - betyr det ingen kjøttboller, fiskepudding og sånt noe? Jeg har problemer med å spise sånne ting som koteletter og biff og sånne ting. Klarer kylling, laks, kyllingkjøttdeig og kjøttdeig - men det går kanskje greit med å veksle på de tingene? Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Bare å sjekke om kjøttbollene og fiskepuddingen er fri for ingrediensene Jeg vet faktisk ikke, for jeg liker ikke de tingene Du kan fint veksle på kylling, laks, og kjøttdeig de ukene. Kylling kan både være suppe, gryterett og stekt, fisk kan kokes og stekes, gjerne i ovnen med gode poteter, kjøttdeig kan du bruke til å lage taco (lag krydder selv, bruk shell i stedet for lefser, kutt grønt du ikke skal ha, og ha laktosefri rømme, nam!), pasta, ja. Jeg sulter ikke på dietten Anonymous poster hash: 2804a...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #33 Del Skrevet 5. november 2014 Bare å sjekke om kjøttbollene og fiskepuddingen er fri for ingrediensene Jeg vet faktisk ikke, for jeg liker ikke de tingene Du kan fint veksle på kylling, laks, og kjøttdeig de ukene. Kylling kan både være suppe, gryterett og stekt, fisk kan kokes og stekes, gjerne i ovnen med gode poteter, kjøttdeig kan du bruke til å lage taco (lag krydder selv, bruk shell i stedet for lefser, kutt grønt du ikke skal ha, og ha laktosefri rømme, nam!), pasta, ja. Jeg sulter ikke på dietten Anonymous poster hash: 2804a...c93 Oki, da skal jeg sjekke ingrediensene så finner jeg sikkert nok av ting å spise likevel (det verste som skjer er at jeg lærer meg å like noe nytt? hehe). Får bare lære meg å bli litt mer kreativ i matveien. Blir mye enkel mat fordi jeg ikke hverken orker å stå og lage ting samt. at jeg ikke har så god matlyst. Men kan sikkert få noe hjelp de dagene jeg evt. ikke skulle orke. Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #34 Del Skrevet 5. november 2014 Ja, jeg er det... Uansett hva det er som feiler meg, så er jeg jo syk either way. Om alt sammen så er min fantasi som bare er ekstremt reell - så er jeg fortsatt like dårlig. Spesielt min far og svigers går veldig hardt ut mot meg, og det tar fullstendig knekken på psyken når jeg har en "nedeperiode" fra før av. Orker bare ikke å bli spyttet og skreket opp i fjeset at jeg må komme meg i jobb fra en som ser meg en gang annenhver måned! Og som ikke engang har spurt hva problemet mitt er... Skal passe på å ha glutenfritt. Det er faktisk noe jeg ikke har prøvd tror jeg. Ble litt usikker. Får ihvertfall gjort det nå. Får nesten bare printe ut den der listen og gå på butikken når jeg er i god form så jeg orker å stå og lese. Evt. kan jeg kanskje sjekke innholdet i ting på nettet og planlegge litt hva jeg vet jeg kan spise osv i starten. Tusen takk Du virker veldig snill, er glad for at du er blitt bedre selv! Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Veldig trist å høre at du ikke blir tatt alvorlig. Er utrolig heldig som ikke har opplevd det selv, og håper at du blir tatt på alvor snart! Man må bare prøve å få folk til å forstå at man er syk, at man ikke syns det er gøy å ligge der med smerter. Ja, det er ikke lett å gå på butikken når man er dårlig, jeg kom meg såvidt ned trappa hjemme. Har du familie/venner som kan handle inn litt til deg de første dagene? Lag en plan for hva du skal handle inn basert på lista, og gjør det enkelt i starten, ikke prøv deg på noe avansert. Kylling, ris, salat. Fisk, poteter, salat. Knekkebrød med gulost/peanøttsmør. Laktosefri melk. Legg lista lavt når du ikke er i form! Kan også anbefale Monash sin app, den har også ingredienser og også mengder av ulike ting du skal spise (f.eks 50 gram brokkoli pr dag). Den koster litt, men kan være verd det når du står på butikken og lurer på om fenikkel er ok eller ikke Anonymous poster hash: 2804a...c93 Anonymous poster hash: 2804a...c93 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #35 Del Skrevet 5. november 2014 Veldig trist å høre at du ikke blir tatt alvorlig. Er utrolig heldig som ikke har opplevd det selv, og håper at du blir tatt på alvor snart! Man må bare prøve å få folk til å forstå at man er syk, at man ikke syns det er gøy å ligge der med smerter. Ja, det er ikke lett å gå på butikken når man er dårlig, jeg kom meg såvidt ned trappa hjemme. Har du familie/venner som kan handle inn litt til deg de første dagene? Lag en plan for hva du skal handle inn basert på lista, og gjør det enkelt i starten, ikke prøv deg på noe avansert. Kylling, ris, salat. Fisk, poteter, salat. Knekkebrød med gulost/peanøttsmør. Laktosefri melk. Legg lista lavt når du ikke er i form! Kan også anbefale Monash sin app, den har også ingredienser og også mengder av ulike ting du skal spise (f.eks 50 gram brokkoli pr dag). Den koster litt, men kan være verd det når du står på butikken og lurer på om fenikkel er ok eller ikke Anonymous poster hash: 2804a...c93 Anonymous poster hash: 2804a...c93 Joda, jeg har en knakendes grei samboer og en mor som alltid stiller opp. Vennene mine gidder meg ikke fordi jeg er "syk og kjedelig" og ikke drikker, så det er et annet kapittel (haha, nå blir dette snart min psykologiske kollaps-dagbok). Skal lage liste og laste ned app! Dette blir bra det Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #36 Del Skrevet 5. november 2014 Joda, jeg har en knakendes grei samboer og en mor som alltid stiller opp. Vennene mine gidder meg ikke fordi jeg er "syk og kjedelig" og ikke drikker, så det er et annet kapittel (haha, nå blir dette snart min psykologiske kollaps-dagbok). Skal lage liste og laste ned app! Dette blir bra det Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Bruk dem for det de er verd nå, for du trenger dem! Send med dem en handleliste du og jeg håper at du oppdaterer om hvordan det går. Krysser fingrene for at du snart føler deg bedre, det er uansett virkelig verd et forsøk! Anonymous poster hash: 2804a...c93 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. november 2014 #37 Del Skrevet 5. november 2014 Bruk dem for det de er verd nå, for du trenger dem! Send med dem en handleliste du og jeg håper at du oppdaterer om hvordan det går. Krysser fingrene for at du snart føler deg bedre, det er uansett virkelig verd et forsøk! Anonymous poster hash: 2804a...c93 Absolutt! Skal oppdatere Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 1. desember 2014 #38 Del Skrevet 1. desember 2014 Virker ikke som den low fodmap dietten har hjulpet noe er like dårlig enda Anonymous poster hash: 3d244...7d5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå