Gå til innhold

Synske, hvorfor ønsker man å bli lurt?

Gjest TomKrus

Anbefalte innlegg

Gjest TomKrus

Følgende samtale er mellom en innringer til Larry King Live (CNN) og en av Amerikas mest kjente synske, Sylvia Browne:

CALLER: I lost my father six years ago on the plane traveling to Europe. I'd like to know how he died . . .

BROWNE: Was your father — had beautiful dark hair with some gray in it?

CALLER: Very blond.

BROWNE: No, no. This man that I see is dark. Dark-haired. Because he comes and says he's a spokesperson.

CALLER: Maybe his father.

BROWNE: Could be. Because he has gray in his hair.

CALLER: Maybe that's my brother-in-law then. A big man?

BROWNE: Yes.

CALLER: That's my brother-in-law that we lost nine years ago.

Er det ingen som klarer å se at hun leker 20 questions? Og ikke nok med det, hun får deg til og med til å endre svarene dine slik at de passer spørsmålene hennes. Imponerende flink til å manipulere godtroende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest TomKrus

Det som ofte provosererer meg er at de utnytter mennesker i fortvilte situasjoner, gjerne foreldre til forsvunne barn og gir dem falske forhåpninger. Et eksempel til om den nevnte Browne:

Let's look back to just one particularly cruel hoax perpetrated by this woman Browne. Years ago on Montel Williams' show, she spoke to the grandmother of a local missing child, a six-year-old named Opal Jo Jennings who disappeared from her home in north Texas in March of 1999. Browne told the distraught woman that the child was still alive but had been sold into white slavery and was currently being held in Japan. She even gave a city name, but there is no such city in Japan. Moving ahead three years and nine months, we find that the body of little Opal was recovered — just seven weeks ago; she had been killed by a blow to the head. Currently, there is a man in prison in Texas who has confessed to, and been convicted of, Opal Jo's abduction and murder.

Jaja, sikkert et annet barn hun så i Japan :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at ikke folk skjønner at dette er tull. Men, at det finnes mange falske synske betyr ikke at det ikke finnes noen som vet hva de gjør, for de finnes de også. Det er bare så synd at alle disse dårlige skaper et dårlig rykte for alle sammen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus
Utrolig at ikke folk skjønner at dette er tull. Men' date= at det finnes mange falske synske betyr ikke at det ikke finnes noen som vet hva de gjør, for de finnes de også. Det er bare så synd at alle disse dårlige skaper et dårlig rykte for alle sammen.

Men gjør det det? Dette er snakk om en av de "beste", og det er ikke umulig at hun som mange andre faktisk tror hun er synsk og. Er det ikke slik at det ofte med en kombinasjon av intuisjon, intelligens, mellommennesklig forståelse og litt flaks så er det flere som klarer å resonnere seg fram til det rette resultat? Og igjen som i en annen tråd, glemmer man de gangene man resonnerer feil, men husker lettere de gangene man hadde rett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er mulig det, men jeg vet om eksempler på synske som bl.a. har hjulpet politiet med å løse diverse saker (og det tullet på TVN har ikke noe med det å gjøre). Det er vel uansett vanskelig å komme til noen konklusjon om dette eller ikke, særlig siden det finnes så mange som benekter alt som ikke kan bevises vitenskapelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Det er mulig det' date= men jeg vet om eksempler på synske som bl.a. har hjulpet politiet med å løse diverse saker (og det tullet på TVN har ikke noe med det å gjøre). Det er vel uansett vanskelig å komme til noen konklusjon om dette eller ikke, særlig siden det finnes så mange som benekter alt som ikke kan bevises vitenskapelig.

Det er vanskelig å komme med en konklusjon, ja, men når det er et titalls synske som ønsker å hjelpe til i enhver drapssak så er det alltids noen av dem som klarer å komme opp med noe som kan hjelpe i noen av disse sakene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vel, hvis 90% av synske bare bløffer, så er det vel ikke så rart. Det betyr ikke at den ene som fant en løsning bare hadde ren flaks. De sakene jeg tenker på er oså såpass spesielle at her er det ikke sannsynlig at det var vill gjetning på gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest TomKrus
Vel' date= hvis 90% av synske bare bløffer, så er det vel ikke så rart. Det betyr ikke at den ene som fant en løsning bare hadde ren flaks. De sakene jeg tenker på er oså såpass spesielle at her er det ikke sannsynlig at det var vill gjetning på gang.

Oki, for tro deg på det (ikke at det er noe vesentlig hva jeg tror, annet enn for meg selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(ikke at det er noe vesentlig hva jeg tror, annet enn for meg selv).

Det gjelder vel for alle. :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..
Er det ikke slik at det ofte med en kombinasjon av intuisjon .

Har ikke lest alt her, og er sikkert til dels enig med deg, Tom, men vil bare understreke at intuisjon er ulogisk, noe man ikke kan bevise.

Er person virkelig synsk - på ordentelig - så er det denne sansen hun (han) bruker!

Fordi vi alle intuitive er ikke dette noe mystisk.

Noen har sansen bedre utviklet enn andre.

Noen bare lurer folk, selvsagt. Og da tror jeg de ødelegger intuisjonen sin, for man kan ikke lytte til "universet" (eller hva man vil kalle det) og smatidig være så gjennomført uærlig!

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest TomKrus

Har ikke lest alt her, og er sikkert til dels enig med deg, Tom, men vil bare understreke at intuisjon er ulogisk, noe man ikke kan bevise.

Er person virkelig synsk - på ordentelig - så er det denne sansen hun (han) bruker!

Fordi vi alle intuitive er ikke dette noe mystisk.

Noen har sansen bedre utviklet enn andre.

Noen bare lurer folk, selvsagt. Og da tror jeg de ødelegger intuisjonen sin, for man kan ikke lytte til "universet" (eller hva man vil kalle det) og smatidig være så gjennomført uærlig!

:)

Oki, jeg har alltid sett på intiusjon som magefølelse, altså en følelse som du med en gang ikke ser den logiske årsaken til men som delvis er basert på tidligere erfaringer . Men dette viser seg å være feil, så da var det dette jeg mente. Et ord på det har jeg ikke akkurat nå, men kall det formening basert på erfaring krydret med litt flaks :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hillary..

Tja, kanskje er intuisjon delvis basert på tidligere erfaringer, men jeg tror poenget er at man også "får" /"plukker opp" intuisjon det ikke er noen logisk grunn til at man kan vite...

Jeg har en del tydelige eksempler på at jeg følt at noe har vært feil, og da har jeg følt det veldig fysisk i magen (!), men all logikk og fornuft tilsa at jeg ikke kunne la være - å ha den jobben for eksempel. I et par tilfeller følte jeg dette før jeg begynte f.eks. med jobb X og Y, men det var "umulig" for meg å ikke ta jobben(e) fordi jeg ikke hadde andre valg.

Det viste seg etterhvert at det var veldig feil for meg - i hvert fall veldig problematiske valg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...