Gå til innhold

Avlyste intervjuet grunnet test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ja, og det er vel og bra. Det er mer måten det ble gjort på her, som er mer uvanlig. Jeg er ikke vant til at når en er kommet så langt som at intervju er avtalt, så vil en ferdighetstest kunne eliminere intervjuet. Den pleier jo diskuteres på selve intervjuet.

Men, bedrifter må jo såklart selv bestemme hvordan de ønsker å forvalte ressursene sine

Det kan godt være tidsbesparende for bedriften å gjøre det slik istedenfor å vente på testresultatene og først deretter kunne avtale intervjuer. Det er neppe noen som har noe imot å få frigjort en ekstra time pga et avlyst intervju.

En annen mulighet er selvsagt at de regnet med at TS kom til å score tilfredsstillende på testen og derfor avtalte intervju.

Anonymous poster hash: 920a6...b6b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom jeg sender test til kandidater, så har jeg alltid oppfølgingssamtale med de i etterkant for å gi en tilbakemelding på testen, uavhengig om de er aktuelle videre eller ikke. Og jeg ekskluderer heller ikke på bakgrunn av testresultater, det er samtalen rundt resultatene som er interessant - ikke nødvendigvis testen i seg selv.

Handler om respekt for kandidatene som legger ned tid i dette. Dette hørtes uproft ut.



Anonymous poster hash: d9f4b...a5b
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fikk en sånn test. Er ingeniør og som en hvilken som helst person, så kan jeg å pugge formler for så å benytte meg av dem. Jeg har holdt på med langt mer avansert matte enn prosentregning. Jeg tok litt lett på testen, og dreit meg ut! Jeg brukte alt for lang tid på numeriske oppgaver. Måtte faktisk slå opp formler på google. Fikk hjerneteppe. Ikke ta det personlig.

Anonymous poster hash: fa56b...0aa

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mobber? Dette var helt klart en IQ test, det kommer tydelig fram i HI. Å påpeke at TS da dessverre har scoret for lavt, altså ikke har høy nok IQ, er da på ingen måte mobbing.Anonymous poster hash: f7720...4c2

Når kom det frem at det var en IQ-test egentlig? Godt mulig det var en personlighetstest, de er visst hyppig brukt nå for tiden.

Rene IQ-tester er for øvrig ikke lovlig å bruke i ansettelsessammenheng i Norge.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når kom det frem at det var en IQ-test egentlig? Godt mulig det var en personlighetstest, de er visst hyppig brukt nå for tiden.

Rene IQ-tester er for øvrig ikke lovlig å bruke i ansettelsessammenheng i Norge.

"Mye tall, mønstre "

Høres det ut som en personlighetstest?

Anonymous poster hash: f7720...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dersom jeg sender test til kandidater, så har jeg alltid oppfølgingssamtale med de i etterkant for å gi en tilbakemelding på testen, uavhengig om de er aktuelle videre eller ikke. Og jeg ekskluderer heller ikke på bakgrunn av testresultater, det er samtalen rundt resultatene som er interessant - ikke nødvendigvis testen i seg selv.

Handler om respekt for kandidatene som legger ned tid i dette. Dette hørtes uproft ut.

Anonymous poster hash: d9f4b...a5b

Bra! Jeg jobber som programmerer og det er ikke uvanlig med slike tester på intervju. Men det er måten man kommer frem til løsningen som er interessant å høre om, ikke selve svaret. Enig i at det TS opplevde var uproft.

Anonymous poster hash: ef7c9...bf8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke uproft å gjøre det slik TS opplevde, selv om jeg nok synes de burde ha opplyst om at det er kandidater som består testen som kommer til intervju.

Denne fremgangsmåten er vanlig der det rekrutteres i stort omfang. Blant annet er det mange større internasjonale organisasjoner som gjør det på lignende måte.



Anonymous poster hash: 920a6...b6b
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Mye tall, mønstre "

Høres det ut som en personlighetstest?Anonymous poster hash: f7720...4c2

Ja, det kan like gjerne være en personlighetstest :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det kan like gjerne være en personlighetstest :)

Har man problemer med å forstå tall og mønstre, og tenke ut logiske løsninger vitner det om lavere IQ. Det er ikke slemt, det er bare et faktum.

Anonymous poster hash: f7720...4c2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har man problemer med å forstå tall og mønstre, og tenke ut logiske løsninger vitner det om lavere IQ. Det er ikke slemt, det er bare et faktum.

Anonymous poster hash: f7720...4c2

Ja det der skjønner jeg ikke...

Jeg har visst ganske HØY IQ..Men matematikk...det forstår jeg ikke i det hele tatt..Du vet...1+1=3, sånn er det bare!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grei måte å sile bort en del dødkjøtt som ikke er verdt et intervju. Blir mer og mer vanlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har holdt på med langt mer avansert matte enn prosentregning.

Wow. Likevel fikk du ikke jobben?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fair hadde vært å sendt en kopi av resultatene på mail, og skrevet samtidig hva cut-off verdi var for å bli betraktet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folkens! I noen jobber er logikk, tallforståelse osv helt sentralt, og da er det vanlig at man gir slike oppgaver til kandidatene. Det jeg kjenner til er at man har gitt mange slike oppgaver i en seanse i selve intervjuet. Men å la kandidatene ta en test på forhånd kan jo være like greit for å sile kandidatene.

For Ts har i dette tilfellet garantert gjort det mindre bra på denne testen, hvor det sikkert et andre kandidater som har gjort det langt bedre.

Og selv om det er brutalt, så er betegnelser som 'ikke smart nok', 'for dum' og 'ikke høy nok IQ' faktisk dekkende. 'For dum' er kanskje i overkant da man ikke mener at Ts er dum, bare ikke smart nok til å komme videre til intervjurunden.'

Anonymous poster hash: 61082...822

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Ikke bruk ordet smart. IQ de tester går på tall, mønstre. Smart vil til syvende å sist gå på hvorvidt man passer inn i denne verden, kommer seg opp og frem. Noen benytter seg av karisma og kontakter til å lykkes. Andre har mindre av dette, men er nerder på tall og har brukt mye tid på dette. De vil livnære seg på dette, noe som er smart. De kan også være stokk dumme når det gjelder økonomi og det sosiale liv. Noen tar språk lett, andre er er musikkgenier, men kan ikke skrive. Har man en som er begavet med alt, da kan man snakke om å være smart. Å uttale seg om hvorvidt TS er smart eller ikke, det er faktisk rimelig ignorant.

Anonymous poster hash: fa56b...0aa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tester brukes på ulike måter. Evnetester kan være en grei måte å sile kandidater på hvis man har mange relevante søkere, feks hvis du har 100 søkere til en stilling og 50 av dem har de riktige kvalifikasjonene. Da er en evnetest en fair måte å velge på. Alle får den samme muligheten til å lykkes.

Selskaper som bruker personlighetstest til screening derimot er jeg veldig skeptisk til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan godt være tidsbesparende for bedriften å gjøre det slik istedenfor å vente på testresultatene og først deretter kunne avtale intervjuer. Det er neppe noen som har noe imot å få frigjort en ekstra time pga et avlyst intervju.

En annen mulighet er selvsagt at de regnet med at TS kom til å score tilfredsstillende på testen og derfor avtalte intervju.

Anonymous poster hash: 920a6...b6b

Da er vi vel egentlig enige da ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...