Gjest Anonymous Skrevet 16. juli 2004 #21 Del Skrevet 16. juli 2004 Ps) For å si det slik, jeg vil ikke bruke de ekstra feriepengene på gjester. Eneste gang i året vi kan farte litt med bil. Besøke fam. som vi deler på utgifter med. Da bruker jeg ikke hardt oppsparte penger på at andre skal leve gratis i ferier. Holder helgebesøk utenom. Det blir noe annet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest 1111 Skrevet 16. juli 2004 #22 Del Skrevet 16. juli 2004 Vi inviterte med oss en vennefamilie på båttur en hel helg. Kjempekoselig det' date=' men bidro ikke med NOE, og da mener jeg ikke noe. Vi er selv barnløs og kanskje ikke helt vant til å håndtere barn i båt, men vi har mye kontakt med disse barna og kjenner de godt. Foreldrene var derfor TOTALT på ferie. Vi hadde ansvar for å underholde barna, for at barna ikke falt og slo seg inne i båten under overfart med relativt store bølger, for at de ikke falt over bord (selv under prosessen med å ankre opp hvor det fort kan bli litt hektisk med tauer, fendre, dreg osv), at alle hadde mat og drikke til en hver tid (gikk det mer enn en time uten at det sto mat på bordet ble det mas fra de voksen om at de var sultne) og all rydding, oppvask osv. Foreldrene løftet ikke en finger hele helgen, det var ikke noe takk og ikke noe hjelp og hente. Det siste de sa da vi slapp de av etter endt helg var at nå skulle de stoppe på en bensinstasjon for å få seg litt mat – da var det en time siden sist vi spiste!!! Hadde vi enda fått en takk, forlanger ikke at de skal komme med en flaske vin eller bidra med mat, men et takk hadde vært vanvittig koselig. Det hører med at denne familien er svært oppegående og vanlig høflige sånn som vi til nå har kjent dem i alle fall, og vi har kjent dem i snart 10 år. For å si det sånn: det blir lenge til vi inviterer de med på båttur neste gang! Jeg blir litt skuffet jeg over sånne besøk og det tar litt tid før jeg klarer å ha et like godt forhold til slike mennesker igjen – helt sikker idiotisk og utakknemlig av meg, men sånn er jeg bare. Vi pleier alltid og ta med litt i form av gave eller mat, og takker alltid for oss ved avreise. Ofte ringer jeg eller sender en mail noen dager etterpå også for å takke for sist.[/quote'] :o For noen uhøflig gjester! som du sier, det minste de kunne kommet med var en takk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 16. juli 2004 #23 Del Skrevet 16. juli 2004 Gjester er gjester. Forventer selvfølgelig at de setter pris på at de får komme, men det er vel egentlig alt jeg forventer. Gleden er jo å ha gode venner på besøk som man får lov til å ta seg godt av. Så opplever man gjerne det samme når man er på besøk selv. Har ofte venner på overnatting i lengre eller kortere perioder. Noen bidrar mer enn andre, men jeg ville protestert kraftig om noen kom med penger eller betalte for hele ukeshandelen på nærbutikken. Er da ikke noe hotell, har man ikke råd til å ha besøk får man heller si at det passer litt dårlig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Moonshadow Skrevet 16. juli 2004 #24 Del Skrevet 16. juli 2004 Jeg betaler ikke for meg med rene penger. (sånn x kr. pr. hode i x antall dager). Men drar vi og handler sammen - betaler jeg - evt. kjøper jeg middag - og lager (om jeg får lov) minst annenhver dag, tar med pålegg og vin til maten, brus til barna etc. + litt snop. I tilleg vil jeg ta med en gave til vertskapet - for å vise at jeg satte pris på at vi fikk komme. Ville ikke falle meg inn å bare være gjest - og jeg ville nok vært enda mer påpasselig hvis jeg inveterte meg selv og ikke ble invitert. (men liker ikke å invitere meg selv jeg..) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 16. juli 2004 #25 Del Skrevet 16. juli 2004 Vi bor ofte hos venner og bekjente når vi er på besøk i Norge og vi har ofte nordmenn boende hos oss (vi bor i USA). Vi tar alltid med oss gaver til de vi bor oss samt at vi tar våre runder på butikken hvor vi betaler og eller inviterer til en bedre middag ute på byen. Det samme gjør de som bor hos oss. For oss har ikke dette noe med penger og dårlig råd å gjøre (vi er godt voksne med god råd), men er rett og slett normal høflighet. Et "tusen takk for oppholdet" hører også med. Skulle bare mangle! :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Smila Skrevet 16. juli 2004 #26 Del Skrevet 16. juli 2004 Jeg prøver å "betale" for meg uansett om vi er bed på besøk eller vi har bed oss på besøk. Jeg pleier å kjøpe inn middag, og kanskje noe annet. gotteri til unger, og hjelper gjerne til med praktiske ting der det er mulig. Tar barna deres med meg ut noen timer, så de kan får være hjemme å slappe av o.l. Men det blir vel ikke alltid sånn når jeg får besøk tilbake... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dreamy Skrevet 17. juli 2004 #27 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg bruker å være med når de handler og så handler jeg også litt. Kjøper litt ekstra til ungene etc. men betaler aldri med penger. Hvis jeg har besøk av familie så pleier de å gjøre det samme. En grei løsning. Jeg hadde ikke fått meg til å være på besøk hos noen i mange dager og ikke bidratt med noe.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tusenfryd Skrevet 17. juli 2004 #28 Del Skrevet 17. juli 2004 Når vi er på besøk, er det som regel til foreldre og besteforeldre. Da handler vi og rydder opp etter oss. Noen ganger bor vi hos tanter og onkler. Da pleier vi å avtale hvilken dag eller dager vi skal lage middag og da handler vi selvsagt inn til det. Vi har også alltid med en vin eller blomst eller en pakke med servietter og lys fx. Tidligere i sommer hadde vi "overraskelsesbesøk" i noen dager, og det var ikke de store bidragene. Vi er selv blakke nå, og reiser ikke på ferie - det var faktisk en liten strek i regningen å måtte bruke opp både det lille budsjettet vi hadde - OG reservene i fryseren både av middager og pålegg, nå bare på en uke. Det skulle vare resten av sommeren... Man vil jo gjerne varte opp med annet enn nudelmiddager og en "stor gulost som varer i en uke" som pålegg... Det er hyggelig altså, men det hadde vært kos om han hadde vært med og handlet fx. Jeg oppdaget også at det er varierende prakis på mengde pålegg på en skive og sånn - noen bruker mer enn andre da... for å si det sånn. Tom sjampoflaske fant jeg en morgen også... kult når man står i dusjen og vet det er tomt. (flasken hadde vart i tre mndr og var langt fra tom før sjarmtrollet veltet inn...) Men det er klart det kos med besøk! Og det er en nyttig påminnelse om hvordan man selv skal te seg neste gang det er en selv som låner en seng et sted. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anki1971 Skrevet 17. juli 2004 #29 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg pleier ikke å gi de jeg besøker penger, men jeg betaler når vi handler på butikken - kjøper med noe godt å drikke, snop, middag e.l. Skulle jammen meg bare mangle! Jeg vil neimen ikke være så frekk at jeg bare tar i mot og tar i mot. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
monja Skrevet 17. juli 2004 #30 Del Skrevet 17. juli 2004 Bruker også å "betale" for oss ved å bidra med mat og hjelp i huset, men aldri med penger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orthia Skrevet 17. juli 2004 #31 Del Skrevet 17. juli 2004 Vi pleier også å bidra med mat, hjelp i huset osv om vi er på besøk hos noen over flere dager. Hvor mye, reguleres gjerne av størrelsen på den husholdningen vi besøker, og hvor lenge vi blir. Jeg pleier også alltid å ha med eget sengetøy og håndklær til meg selv (og familien), og håper i mitt stille sinn at det signaliserer at det er fint om våre gjester gjør det samme... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 17. juli 2004 #32 Del Skrevet 17. juli 2004 Jeg synes det er direkte frekt av gjester å forsyne seg i dusjen av såper og sjampoer. Ble f.... da jeg oppdaget at tenåringer hadde tømt en dyr frisørsjampo i to dusjer. Hjelper lite at mor går på kolonialen og kjøper billigsjampo igjen som jeg ikke kan bruke. Er det ikke folkeskikk å ha sjampo,,tannkrem og såpe i toalettveske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Crazee Skrevet 17. juli 2004 #33 Del Skrevet 17. juli 2004 Jo, shampoo og andre hygieneartiklar burde ein så absolutt halda seg med sjølv! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Thomasine Skrevet 18. juli 2004 #34 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg synes det er direkte frekt av gjester å forsyne seg i dusjen av såper og sjampoer. Ble f.... da jeg oppdaget at tenåringer hadde tømt en dyr frisørsjampo i to dusjer. Hjelper lite at mor går på kolonialen og kjøper billigsjampo igjen som jeg ikke kan bruke. Er det ikke folkeskikk å ha sjampo,,tannkrem og såpe i toalettveske? Jeg fjerner det som ikke gjester kan forsyne seg av, det som står igjen kan de bruke!! Ellers er jeg enig i at folk godt kan benytte seg av eget før de evt.går løs på andres... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Lea Skrevet 18. juli 2004 #35 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg inviterer aldri meg selv uansett. Og skal jeg på besøk til noen, så drar jeg som regel alene. Men som barn var jeg ofte med foreldrene mine på besøk til venner og kjente som bodde et stykke unna. Er ikke sikker på om vi var invitert eller om vi inviterte oss selv. Da hadde mamma som regel med seg ferdig mat. Hun gjorde alt i stand hjemme (utenom tilbehør som poteter/ris/grønnsaker). Så slapp vertskapet unna både utgifter og masse jobb. Som regel fikk vi vel sponset frokosten, men jeg vil tro at resten av utgiftene ble dekket. Når jeg har besøk av f.eks venninner i flere dager, så insisterer de som regel på å betale minst halvparten av maten vi kjøper inn. Jeg hadde ikke reagert så veldig om de IKKE hadde gjort det da, ettersom vi sjelden ser hverandre og at det som regel bare er EN ekstra person. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 18. juli 2004 #36 Del Skrevet 18. juli 2004 Jeg synes det er høflig å kjøpe en blomst eller noe annet til huset, samt å tilby seg å betale for maten når vi handler inn. Eller kjøpe vin ol. Jeg har en veninne med barn, og det er alltid henne vi møtes hos, pga barnet. Når jeg er hos henne tar jeg ofte med en flaske vin eller to samt snacks og kanskje drikker vi vin, kanskje ikke. Jeg tar det jo ikke med meg igjen...... Da har jeg iallefall god samvittighet. Det er fryktelig mange som er uhøflige når de er på besøk, jeg kjenner noen som ofte er hos meg, men nå er det begynnt å bli et ork at de kommer. De forventer at vi skal stå på pinne hvert sekund, bare gjøre ting de interesserer seg for, samt at de aldri, aldri tilbyr seg å betale en dritt. Ikke har de med seg en vin når de kommer heller, de er bare totalt på hotell. I tillegg er de ofte misfornøyde med maten, ol, de sier det selvsagt ikke rett ut, men takker aldri for maten feks. Og så sier de slike ting som, da vi var på besøk hos den og den, da fikk vi den gode middagen altså..... Det holder liksom ikke at vi handler mat, snacks, øl, brus og vin og forer dem og underholder dem en hel helg..... I tillegg opplever jeg stadig rare ting når jeg besøker venner selv også. Jeg har en veninne jeg ser ca en gang i året. Hun hadde mast om at jeg skulle komme og jeg ville det jo selv også, så jeg bestillte bilett og dro avgøårde. Det var lenge siden vi hadde sett hverandre så jeg så frem til en helg full av jentekvelder.... I stedet fikk jeg vite at hun hadde avtalt med en veninne at vi skulle passe hennes barn på lørdagen, og håpet at det var greit for meg????! Hva f.... skal en si da, nei det synes jeg ikke er no kult..... Så istedet for å dra å shoppe, gå på cafe ol byttet jeg drittbleier og matet barn hele dagen, og var utslitt kl 2000.....Det syntes jeg var tankeløst og uhøflig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Twigi Skrevet 18. juli 2004 #37 Del Skrevet 18. juli 2004 Vi bor på et typisk feriested, og har som regel masse helgebesøk i ferier. Det er som regel kjempehyggelig, siden det ofte er venner vi reiser og besøker igjen, slik at det går "opp i opp". Det er ALLTID slik at de har med seg vin/blomster, så holder vi mat og annen drikke. Omvendt så tar vi med oss vin/blomster mens de holder mat. Vi avtaler på forhånd hvordan vi skal gjøre det med overnatting etc. Vi har også gode venner som gjerne kan bli en uke, da handler vi sammen og spleiser. Helt naturlig. Hvis folk kommer for å hjelpe oss å jobbe, da holder vi selvfølgelig alt. Har hatt en skikkelig utrivelig opplevelse. Det var bekjente som vi ikke hadde sett på mange år, som ringte og lurte på å komme på besøk. Det viste seg at de var på ferie, og trengte en overnatting på veien. De flyttet inn med store unger (som vi aldri hadde sett før, så perifere venner var det), hadde ikke med seg NOE SOM HELST, bare forsynte seg av mat, brus, snop, håndklær.... De fikk oppredde senger, og flyttet helt inn. Dagen etter skulle vi få andre gjester, og jeg måtte hjelpe dem å pakke ut, ta av senger etc, fordi jeg skulle gjøre istand gjesterommet til "neste innrykk". Vel, for å si det sånn, vi har ikke hatt noe mer kontakt med dem. Jeg er veldig gjestfri, og de merket sikkert ikke at jeg ble grinete, men jeg gidder ikke å leke pensjonatvertinne for nesten fremmedfolk. Så nå er jeg mye mer kritisk når folk ringer og ber seg selv - da spør jeg om praktiske ting, ber dem ta med sengetøy selv (vi har dyner)..... Et tips: Når slike selvinviterte gjester kommer: Vent med å handle til de er kommet, be dem bli med og handle mat og vin...... Hvis de fortsatt ikke tar initiativ til å betale, blir det ihvertfall mye tydeligere at det KOSTER å ha gjester, og at det hadde vært rimelig at de tok litt av kostnaden. Med familie kan det være vanskeligere. Har søsken som tar for gitt at de er "hjemme" når de kommer til meg - da kan både bøker, shampo og kakebokser gå med i dragsuget....... Ganske irriterende! Heldigvis er de aller fleste veldig hyggelige og høflige når de er på besøk, slik at man kan være skikkelig vertinne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litago Skrevet 18. juli 2004 #38 Del Skrevet 18. juli 2004 Et lite tips angående ofte besøk og toalettartikler: Vi har en egen gjestekurv på badet som er fylt med tannkrem, shampo, bodylotion, q-tips, pads osv. Gjestene synes alltid dette er maks luksus! :-) Fordelen er at de aldri ber om å få låne mine produkter. Det er lett å sjekke når det går tomt og jeg bestemmer prisnvået. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
LilleBille Skrevet 18. juli 2004 #39 Del Skrevet 18. juli 2004 ... et ypperlig sted å legge alle de smågreiene vi tar med oss fra hotellrom rundt om kring.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 18. juli 2004 #40 Del Skrevet 18. juli 2004 Vi har en egen gjestekurv på badet som er fylt med tannkrem, shampo, bodylotion, q-tips, pads osv. Gjestene synes alltid dette er maks luksus! :-) Smart! Men da må man ha et sted å ha en slik kurv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå