Gå til innhold

Studietips anatomi?

Frøken.stille

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg studerer sykepleie, og syns anatomien er vanskelig. Er det noen her som har noen gode tips/råd som kan gjøre det lettere å både forstå og huske? :-)

Alle tips tas i mot med et stort takk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har dere anatomi eller "anatomi" som i Menneskekroppen?

Jeg er ikke sykepleier, men: anatomi lærte jeg best av å se i anatomiske atlas (Sobotta :hjerte:), samt disseksjon og labøvelser. "Menneskekroppen" leste jeg gjennom, og så gjorde jeg gamle eksamensoppgaver.

Anonymous poster hash: ca0b2...964
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi jobber utfra "Menneskekroppen".

OK :) Disseksjon blir nok ikke så veldig aktuelt akkurat nå :P hehe.

Andre tips?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søk Aclands anatomy på youtube. Se på film samtidig som man ser i eget atlas.

Anonymous poster hash: 30820...e46
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Les masse og jobb med gamle eksamensoppgaver;-) Dersom det er noe du ikke forstår, prøv å finn video av det på youtube. Det var sånn jeg kom meg gjennom anatomien på sykepleien;-)

Anonymous poster hash: 7a311...ece
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går medisin, så du får vurdere hvorvidt dette vil funke på sykepleie.

1. Mulig det bare hjalp for meg, men ha du prøvd husketeknikken "reiserute"? Den har jeg brukt på nesten alle muskler, blodårer, nerver samt noe knokler, og gjorde at jeg kunne huske absolutt alt av viktig anatomi til eksamen. Google det.

2. Tegneboken "The anatomy coloring book" (http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0321832019) virker veldig barnslig, men det er faktisk HELT SYKT hvor mye man lærer av den. Den dekker alt av knokler, ledd, muskler, ligamenter, blodårer og nerver (og noe annet basalfaglig, celler osv). Den har også litt tekst, og dette er det aller viktigste du trenger å vite for å få litt forståelse. Jeg var veldig skeptisk til den i starten (vil jeg virkelig kaste bort tiden på å tegne?), men etter å ha prøvd den så angret jeg ikke et sekund. Du bruker en del tid på den, men det er ikke bortkastet tid!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Les masse og jobb med gamle eksamensoppgaver;-) Dersom det er noe du ikke forstår, prøv å finn video av det på youtube. Det var sånn jeg kom meg gjennom anatomien på sykepleien;-)

Anonymous poster hash: 7a311...ece

Jeg har sett den del på gamle eksamensoppgaver...da blir jeg paff - så mye jeg skal huske og kunne på mindre enn et halvt år :P hehe. Men takk for tips ang youtube :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går medisin, så du får vurdere hvorvidt dette vil funke på sykepleie.

1. Mulig det bare hjalp for meg, men ha du prøvd husketeknikken "reiserute"? Den har jeg brukt på nesten alle muskler, blodårer, nerver samt noe knokler, og gjorde at jeg kunne huske absolutt alt av viktig anatomi til eksamen. Google det.

2. Tegneboken "The anatomy coloring book" (http://www.adlibris.com/no/product.aspx?isbn=0321832019) virker veldig barnslig, men det er faktisk HELT SYKT hvor mye man lærer av den. Den dekker alt av knokler, ledd, muskler, ligamenter, blodårer og nerver (og noe annet basalfaglig, celler osv). Den har også litt tekst, og dette er det aller viktigste du trenger å vite for å få litt forståelse. Jeg var veldig skeptisk til den i starten (vil jeg virkelig kaste bort tiden på å tegne?), men etter å ha prøvd den så angret jeg ikke et sekund. Du bruker en del tid på den, men det er ikke bortkastet tid!

Har ikke hørt om "reiserute" før tror jeg, så dette skal jeg absolutt sjekke ut :) Takk! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiseruter funker som pokker.

Anbefaler for øvrig Visible Body-appen på nettbrett o.l, anatomikort og gjerne "vulgære" huskeregler:

Some Say Money Matters, But My Brother Says Big Boobs Matter More

Endret av lygekryss
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Reiseruter funker som pokker.

Anbefaler for øvrig Visible Body-appen på nettbrett o.l, anatomikort og gjerne "vulgære" huskeregler:

Some Say Money Matters, But My Brother Says Big Boobs Matter More

TS skriver at hun går sykepleie og at de bruker Menneskekroppen, og da er det veldig overkill å lære seg hvilke hjernenerver som er motoriske, sensoriske eller både og.

Til TS: tipset om å lese mye og gjøre gamle eksamensoppgaver det som funker for de fleste. Om dere har gode, relevante forelesninger er det lurt å se på disse også; hva er det som prioriteres der? Sannsynligvis er det en del ting du ikke trenger å kunne så veldig mye om akkurat nå. Når det gjelder eksamensoppgavene, så kan det være lurt å prøve å tenke over hva du vet om det de spør etter, og så lese om det og skrive et godt svar på oppgaven. Så sammenligner du med sensorveiledningen hvis dere er så heldige å ha det. Sett inn svarene dine og/eller sensorveiledningen i en perm, så kan du repetere på det senere også.

Menneskekroppen er virkelig ingen uoverkommelig bok, selv om den kan virke litt "tung" og kjedelig, kanskje, i forhold til at det faktisk er en innføringsbok. Om du i tillegg er fersk student hjelper det sikkert å "bryte den ned" litt til mindre deler. Prøv også å få litt oversikt først og drit i detaljene, så kan du heller fylle på detaljene når du har skjønt den store sammenhengen :)

Anonymous poster hash: ca0b2...964

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hjalp det å tegne de ulike tingene. Det gjorde det enklere å visulaisere i etterkant:)

Også er det viktig å forstå det grunnleggende. Eks det ifht. Celler ol. Jeg raste litt forbi det, men når jeg gikk tilbake å leste mer av det så forsto jeg også mer av resten av pensumet:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte Vernepleie og vi har anatomi ganske lik deres. Personlig synes jeg anatomi handler mye om å lære seg fremmedord. Det er ikke vits i å sitte å lese om fagocytter om en ikke vet hva det er og hvor man finner det f.eks. Så er det et ord du ikke vet hva refererer til, gå tilbake, slå det opp. Å se bak på stikkordslista kan være lurt, og se om du kan forklare de ulike ordene:)

Ellers; Gamle eksamensoppgaver! Samt tegne f.eks. anatomiet til øyet, hjertet osv:)

Anonymous poster hash: 7870a...986
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg studerte Vernepleie og vi har anatomi ganske lik deres. Personlig synes jeg anatomi handler mye om å lære seg fremmedord. Det er ikke vits i å sitte å lese om fagocytter om en ikke vet hva det er og hvor man finner det f.eks. Så er det et ord du ikke vet hva refererer til, gå tilbake, slå det opp. Å se bak på stikkordslista kan være lurt, og se om du kan forklare de ulike ordene:)Ellers; Gamle eksamensoppgaver! Samt tegne f.eks. anatomiet til øyet, hjertet osv:) Anonymous poster hash: 7870a...986

Det eer jo viktig å forstå hva ting er, ikke bare å kunne ordene.

Anonymous poster hash: 17b7a...ca1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS skriver at hun går sykepleie og at de bruker Menneskekroppen, og da er det veldig overkill å lære seg hvilke hjernenerver som er motoriske, sensoriske eller både og.

Det er gjerne ikke like aktuelt, men poenget er at slike huskeregler faktisk fungerer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode råd :) - skal prøve ut, dette skal jeg bare klare! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...