AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #1 Del Skrevet 14. oktober 2014 Da mener jeg absolutt ingenting annet enn grunnskole. Jeg sluttet etter noen mnd på vgs. Jeg angrer selvfølgelig på at jeg ikke fullførte eller tok annen utdanning, men den gangen var det det riktige valget. Kan jo dessverre ikke skru tilbake tiden. Er nå 22 og sitter her uten jobb. Jeg søker på alt jeg kan søke på, men får ikke svar engang. Jeg har ikke rett på utdanning heller siden jeg er over 20 og under 25. Jeg har et barn på 1,5 og heldigvis tjener samboeren min så godt at vi klarer oss, men jeg vil så gjerne ha mine egne penger. Hva har andre i den situasjonen gjort?Anonymous poster hash: 26d46...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
WubWub Skrevet 14. oktober 2014 #2 Del Skrevet 14. oktober 2014 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #3 Del Skrevet 14. oktober 2014 Ganske frekt mot noen som har det så vondt som TS.... Som mann bør du gå fram med et bedre eksempel og en bedre oppførsel enn det der. Jeg ser at det er mange gale kvinner på KG, men nettopp derfor bør du opptre med verdighet, og ikke synke på deres nivå. TS: Kan du ta fag på kveldstid? Ønsker du studiekompetanse, eller fagbrev? Anonymous poster hash: 7fd4f...bb4 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #4 Del Skrevet 14. oktober 2014 Ganske frekt mot noen som har det så vondt som TS.... Som mann bør du gå fram med et bedre eksempel og en bedre oppførsel enn det der. Jeg ser at det er mange gale kvinner på KG, men nettopp derfor bør du opptre med verdighet, og ikke synke på deres nivå. TS: Kan du ta fag på kveldstid? Ønsker du studiekompetanse, eller fagbrev?Anonymous poster hash: 7fd4f...bb4 Ønsker fagbrev, men det tar 4 år å oppnå det. Som sagt så har jeg ikke noe skolerett. Alt virker bare så håpløst. Har sendt mail til noen skoler, og bare 40% svarer. Har spurt om hjelp til å komme meg videre på nav, men der ble jeg jo nærmest ledd av og forklart at jeg ikke får hjelp siden jeg ikke mottar noen ytelser fra dem.Anonymous poster hash: 26d46...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Neutral90 Skrevet 14. oktober 2014 #5 Del Skrevet 14. oktober 2014 Jeg skjønner at det kan være litt stigma rundt det, men hvorfor er du ikke inne i nav systemet? Jeg vet ikke om du har rett på noe penger (noen?), men de har da avklaringskurs og utplasseringer osv. Vi har hatt flere fra nav på utplassering der jeg jobber - det er en flott vei å få en fot innenfor dørene Lykke til! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #6 Del Skrevet 14. oktober 2014 Hva har du gjort de årene siden du var 16 år? Har du ikke jobbet i det hele tatt? Kan du ikke melde deg opp i fag som privatist slik at du får generell studiekompetanse og kan søke studier om et par år? Anonymous poster hash: 19552...454 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Wonderbitch Skrevet 14. oktober 2014 #7 Del Skrevet 14. oktober 2014 Du har vel rett til vgs som voksen? Sjekk ut om du fyller kravene til 23/5. Da kan du ta vgs på så lite som et år, enten ved å gå på skole eller som privatist:-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #8 Del Skrevet 14. oktober 2014 Nei, har ikke rett på vgs før jeg fyller 25 og det er 2,5 år til. Fyller heller ikke kravene til 23/5 regelen da jeg er 22. Kan heller ikke dokumentere 2 jobber jeg har hatt, da jeg faktisk ikke ante at jeg trengte dette når jeg sluttet som tenåring. Ellers har jeg hatt vikariater, ekstrajobber og praksisjobber gjennom nav. Dette utgjør vel så og si 5 år, men jeg kan dessverre ikke dokumentere halvparten av dette som sagt. Anonymous poster hash: 26d46...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 14. oktober 2014 #9 Del Skrevet 14. oktober 2014 Man trenger ikke å være i NAV-systemet heller. Jeg var rundt 24 da jeg tok fagene jeg manglet som privatist. Meldte meg opp og leste på kveldene. Jobbet i kiosk, som vekter og på sykehjem underveis, uten utdanning. Siden du ikke jobber har du jo gode muligheter til å gjøre det bra som privatist hvis du bruker mest mulig av tiden til å lese. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #10 Del Skrevet 14. oktober 2014 Da mener jeg absolutt ingenting annet enn grunnskole. Jeg sluttet etter noen mnd på vgs. Jeg angrer selvfølgelig på at jeg ikke fullførte eller tok annen utdanning, men den gangen var det det riktige valget. Kan jo dessverre ikke skru tilbake tiden. Er nå 22 og sitter her uten jobb. Jeg søker på alt jeg kan søke på, men får ikke svar engang. Jeg har ikke rett på utdanning heller siden jeg er over 20 og under 25. Jeg har et barn på 1,5 og heldigvis tjener samboeren min så godt at vi klarer oss, men jeg vil så gjerne ha mine egne penger. Hva har andre i den situasjonen gjort?Anonymous poster hash: 26d46...eae Hvorfor søker du ikke jobb som ringevikar på sykehjem eller barnehage? Der får de fleste jobb, så lenge du prater norsk og har plettfri vandel. Anonymous poster hash: 1b277...1d2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Vinglepetra Skrevet 14. oktober 2014 #11 Del Skrevet 14. oktober 2014 Nei, har ikke rett på vgs før jeg fyller 25 og det er 2,5 år til. Fyller heller ikke kravene til 23/5 regelen da jeg er 22. Kan heller ikke dokumentere 2 jobber jeg har hatt, da jeg faktisk ikke ante at jeg trengte dette når jeg sluttet som tenåring. Ellers har jeg hatt vikariater, ekstrajobber og praksisjobber gjennom nav. Dette utgjør vel så og si 5 år, men jeg kan dessverre ikke dokumentere halvparten av dette som sagt.Anonymous poster hash: 26d46...eae Skjønner at det er frustrerende å være i en situasjon hvor du faller mellom alle stoler, men igjen det er kun 1 år til du er 23 år gammel. I mellomtiden råder jeg deg til å søke jobb i barnehager og sykehjem. Min erfaring er at de har behov for tilkallings vikarer hele tiden, det er ingen fast jobb, men du tjener penger på det de gangene du blir tilkalt. Dette er ofte en fin måte å få en fot innenfor systemet, jeg vet at barnehager fremdeles ansetter ufaglærte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. oktober 2014 #12 Del Skrevet 14. oktober 2014 Si som det er at du tenger hjelpHva om du ba om en samtale med en veileder på nav? Si det som der, at du trenger hjelp til å komme i gang. Det er mange jobber du kan ta, men kanskje hjelp til å komme i gang Anonymous poster hash: d8d7c...980 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Noope Skrevet 15. oktober 2014 #13 Del Skrevet 15. oktober 2014 (endret) Vet om ei uten utdanning som startet en butikk alene, nå har hun flere ansatte under seg og er sjef. Hun tjener sikkert mer enn en gjennomsnittlig person med utdanning selv om hun bare er i starten av 20-årene. Endret 15. oktober 2014 av Noope Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #14 Del Skrevet 15. oktober 2014 Ta fagene som privatist. Anonymous poster hash: b63f4...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #15 Del Skrevet 15. oktober 2014 Hvorfor har du ikke begynt å ta noen fag som privatist? Synes det er rart at folk klarer å sette en unge til livet, men ikke ta enkle grep om sin egen fremtid. Du kunne jo tatt ett fag i halvåret, så hadde det ikke blitt så overveldende. Anonymous poster hash: 11531...d84 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #16 Del Skrevet 15. oktober 2014 Privatistkontoret sa at det ikke er mulig å være privatist så lenge jeg ikke oppfyller 23\5 regelen. Jeg må ha alle fagene fra vgs. Dvs alle fagene over 3 år. Huff, føler jeg har sjekket alle muligheter og søkt på alt :-( Har satt meg på venteliste på voksenopplæring, men jeg bor i en ganske stor by, så det et liten sannsynlighet for at det er plass til overs til meg. Lider av depresjon og delvis sosial angst på toppen av det hele. Har vært på vikarbyråer også forresten og der sier de at de nesten bare ansetter folk med erfaring siden det er kortvarige oppdrag. Takk for alle tips dere.Anonymous poster hash: 26d46...eae Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #17 Del Skrevet 15. oktober 2014 Privatistkontoret sa at det ikke er mulig å være privatist så lenge jeg ikke oppfyller 23\5 regelen. Jeg må ha alle fagene fra vgs. Dvs alle fagene over 3 år. Huff, føler jeg har sjekket alle muligheter og søkt på alt :-( Har satt meg på venteliste på voksenopplæring, men jeg bor i en ganske stor by, så det et liten sannsynlighet for at det er plass til overs til meg. Lider av depresjon og delvis sosial angst på toppen av det hele. Har vært på vikarbyråer også forresten og der sier de at de nesten bare ansetter folk med erfaring siden det er kortvarige oppdrag. Takk for alle tips dere.Anonymous poster hash: 26d46...eae Jeg tar studiekompetanse nå som privatist, utenom 23/5, så det er fult mulig. Anonymous poster hash: 2a5d8...40e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #18 Del Skrevet 15. oktober 2014 Privatistkontoret sa at det ikke er mulig å være privatist så lenge jeg ikke oppfyller 23\5 regelen. Jeg må ha alle fagene fra vgs. Dvs alle fagene over 3 år. Huff, føler jeg har sjekket alle muligheter og søkt på alt :-( Har satt meg på venteliste på voksenopplæring, men jeg bor i en ganske stor by, så det et liten sannsynlighet for at det er plass til overs til meg. Lider av depresjon og delvis sosial angst på toppen av det hele. Har vært på vikarbyråer også forresten og der sier de at de nesten bare ansetter folk med erfaring siden det er kortvarige oppdrag. Takk for alle tips dere.Anonymous poster hash: 26d46...eae Selvsagt er det mulig. Gå på sonans, så ordner de det. Undervisningen koster jo noen kroner, men er en god investering. Anonymous poster hash: b63f4...fbe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badabing Skrevet 15. oktober 2014 #19 Del Skrevet 15. oktober 2014 Privatistkontoret sa at det ikke er mulig å være privatist så lenge jeg ikke oppfyller 23\5 regelen. Jeg må ha alle fagene fra vgs. Dvs alle fagene over 3 år. Huff, føler jeg har sjekket alle muligheter og søkt på alt :-( Har satt meg på venteliste på voksenopplæring, men jeg bor i en ganske stor by, så det et liten sannsynlighet for at det er plass til overs til meg. Lider av depresjon og delvis sosial angst på toppen av det hele. Har vært på vikarbyråer også forresten og der sier de at de nesten bare ansetter folk med erfaring siden det er kortvarige oppdrag. Takk for alle tips dere.Anonymous poster hash: 26d46...eae Det høres feil ut. At man må ha alle fagene fra videregående for å ta fag fra videregående? 23/5-regelen er noe som gjelder for å komme inn på høyere utdanning/studier, ikke for å ta fag fra videregående skole som privatist. Sjekk opp voksenopplæringen der du bor, og les deg opp. Så blir du ferdig med fagene til du er 23, og kanskje du får til fem års samlet erfaring også. Det er ikke så vanskelig å få et papir fra de stedene du har jobbet, selv om det er en stund siden. Du får kanskje ikke en attest, men det er mulig å få en bekreftelse på at du har arbeidet der og innen hvilken tidsperiode. Tror omsorg for barn også teller noe, så om du tar litt tak nå blir ikke dette umulig 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå