Diva Skrevet 15. juli 2004 #1 Del Skrevet 15. juli 2004 Har dere brukt vikarbyråer ? Isåfall hvilke ? Fint om noen kunne gi litt tilbakemelding her, har en samboer som ser etter jobb, og IT-jobbene vokser som kjent ikke på trær fortida. Hvordan har dere ellers gått fram for å få den jobben dere har ? Noen tips ? Jeg er veldig takknemlig for svar På forhånd tusen takk! D. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 15. juli 2004 #2 Del Skrevet 15. juli 2004 Det finnes ingen fasitsvar, men da jeg mistet jobben min (i konkurs) på tampen av 2001 gjorde jeg følgende: * Gikk gjennom hele Contactslisten min og ringte alle selskaper som jeg på en eller annen måte hadde vært i kontakt med via jobben. Der jeg ikke kom i komtakt med noen per telefon sendte jeg en kortfattet mail der jeg presenterte meg og årsaken til mailen samt la ved CV. * Kontaktet per telefon eller mail m/CV flere selskaper der jeg ikke hadde kontakter, men som jeg ønsket å jobbe i og forklarte hvem jeg var og hvorfor jeg ville jobbe der. * Kontaktet flere rekruteringsbyråer og ba de om ha ha cv'n min i tankene når de rekruterte. Jeg endte opp med en jobb jeg fant på StepStone så man skal ikke kimse av å benytte seg av dette heller. Fordelen med å gå tungt (men fornuftig) ut er å knytte et nettverk og holde det ved like. De selskaper der jeg fikk en kontakt har jeg passet på å opprettholde kontakten og har i ettertid blitt varslet av flere firmaer når de skulle ansette. Jeg har ingen erfaring med vikarbyråer, men å komme i kontakt med bemanningsselskaper som f.eks elanIT eller TopTemp (nevner disse da det er de jeg kom på i farta. Det finnes langt flere) er nok ingen dårlig idé. Jeg vet ikke hvilken IT-bakgrunn samboeren din har, men slike bemanningsbyråer tenger stadigvekk personer til korte eller lengre prosjektoppdrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 15. juli 2004 #3 Del Skrevet 15. juli 2004 å ja - og lykke til til samboeren din med å finne jobb! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 15. juli 2004 Forfatter #4 Del Skrevet 15. juli 2004 Heisann! Tusen takk for svar :D Skal formidle videre til sambo! (han er dataingeniør) Ha en fin kveld Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 15. juli 2004 #5 Del Skrevet 15. juli 2004 Felicia gir vel rådene - han må være aktiv selv , mange firma lyser ikke ut jobber men ansetter blant 'venner og kjente'. Be han kontakte folk han kjenner i bransjen og spør om de vet om noe også. Send søknad inn til headhunterfirma - og ellers søke på jobber som er lyst ut. Mange firma har gratis-seminarer , still opp på de evnt. er det noen konferanser o.l. som er bra betal selv for å være med. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 15. juli 2004 #6 Del Skrevet 15. juli 2004 Mange skriver også om jobber i firmaet på hjemmesiden sin, uten at jobbene nødvendigvis utlyses så veldig mange andre plasser. Å bruke vikarbyrå er ikke vanlig i it-bransjen, det er heller ikke veldig vanlig å lyse ut en stilling. Hva mener du forresten med dataingeniør? Er han utdannet sivilingeniør ved universitet, har han høyskoleutdanning eller noe helt annet? Ingeniør er ingen beskyttet tittel, så veldig mange utdanninger kaller sine studenter ingeniør selv om det er stor forskjell på utdanningene. Hvilken type utdanning han har er relevant for hvordan han bør søke jobb. Er det en drift-jobb han er ute etter utlyses de som relgel, er det en programmeringsjobb kan saken stille seg helt anneledes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 18. juli 2004 Forfatter #7 Del Skrevet 18. juli 2004 Dataingeniør er dataingeniør = høgskoleutdannet innenfor data og programmering. Sambo hører under denne kategorien. Jeg er klar over at det er mange "ingeniører", og jeg ser ikke at det er helt riktig at folk kan kalle seg det med mindre de har gått høgskole eller høyere. Men meg om det,- har tenkt å tipse NITO om at de bør se å få tittelen beskyttet. Tusen takk for svar, alle sammen! Det er til stor hjelp :D D. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Felicia Skrevet 18. juli 2004 #8 Del Skrevet 18. juli 2004 har tenkt å tipse NITO om at de bør se å få tittelen beskyttet. Litt flisespikking fra meg: Ingeniør bør ikke være en beskyttet tittel, da dette kun er et slags "fint" ord for prosjektleder. En ingeniør er en person som leder og planlegger teknisk arbeide. Jeg ser ingen grunn til at denne tittelen skal være beskyttet. Det som derimot er en beskyttet tittel er de du får ved å gå "ingeniørutdanning", nemlig høgskoleingeniør eller sivilingeniør (Det heter vel master/bachelor of engineering nå?). Denne tittelen forteller til en viss grad hva man er utdannet som da alle har samme basefag, men også her finnes det mange retninger man kan gå. Så en dataingeniør vil ikke nødvendigvis ha en programmeringsrettet utdannelse da det også finnes "hardware"-linjer. Et lite tips til din "sambis". Å si at man er dataingeniør forteller egentlig lite om hvilken retning han har kunnskapen sin. Man bør utdype nærmere hvilken studieretning man har gått og innenfor hvilke emner (programmeringssprøk osv) han har erfaring. Men dette vet han sikkert - bare jeg som kjeder meg en søndags kveld og fant noe å skrive om Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hilde Skrevet 18. juli 2004 #9 Del Skrevet 18. juli 2004 Min samboer og jeg har gått samme utdanning, vi er begge høyskoleingeniører i datateknikk (dvs, jeg er ikke det før jeg tar opp to eksamener, og i tillegg vil jeg studere noe annet i tillegg, så skal kun nevne sambos erfaringer her). Han var ferdig i 2002, altså på verst tenkelige tidspunkt. Han søkte jobber, ringte for å vise interesse, møtte opp på steder med cv'en i hånda, han brukte kontakter, NADA respons. Og han har et snitt på 2,1 fra høyskolen, + mange fine attester.. Det førte til at jeg mistet heelt motet for min egen del. Til slutt fikk han seg en drittjobb, han satt og punchet data. Han fikk etterhvert kontakt med de i itavdelingen, og begynte å legge inn litt aksjer. Etter to måneder med "inside" virksomhet (les; bli med itgutta ut for å ta en øl, sette seg ned med itsjefen i lunsjen osv), ble han tilbudt 6 mnd midlertidig engasjement. Nå har han fått fast ansettelse. 310 000 i startlønn, flexitid, 5 ukers ferie. Alt fordi han tok til takke med en drittjobb, og sørget for å bli kjent med de rette personene underveis. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lula Skrevet 19. juli 2004 #10 Del Skrevet 19. juli 2004 Å bruke vikarbyrå er ikke vanlig i it-bransjen ???? Jeg jobber i IT-bransjen, og her bruker vi faktisk vikarbyråer ganske ofte. Vi bruker litt forskjellige byråer, men både Adecco, Manpower og andre (kom bare ikke på fler akkurat nå) er leverandører av vikarer til oss. I tillegg er det faktisk en del folk her som er selvstendig næringsdrivende og leier ut "seg selv" på konsulentbasis til oss. Kanskje det kunne være noe for samboeren din Diva? Om han oppretter et enkeltmannsforetak kan han (i tillegg til å jobbe aktivt med jobbsøking på andre måter) jobbe med å selge inn seg selv og sin kompetanse på egenhånd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
punkyB Skrevet 19. juli 2004 #11 Del Skrevet 19. juli 2004 Ingeniør bør ikke være en beskyttet tittel, da dette kun er et slags "fint" ord for prosjektleder. En ingeniør er en person som leder og planlegger teknisk arbeide. Jeg ser ingen grunn til at denne tittelen skal være beskyttet. Jeg trodde vel ingen kalte seg ingeniør som ikke faktisk har en ingeniørutdanning ? Problemet eller saken er jo at ing. utdanning finnes fra 2 år til 4.5 år , derfor kan jo den tittelen vanskelig beksyttes. Er jo derfor man kaller det høgskolekandidat (e.l.) - sivilingeniør o.l. som er beskyttede titler. Dataingeniør er noe jeg kaller meg selv hvertfall når jeg forteller til folk flest hva jeg jobber med i privat sammenheng. Så har jeg jo en jobbtittel (systemutvikler) som jeg kan bruke i mer jobb sammenheng. Søker man jobb så står jo både utdannelse og evnt. praktisk erfaring på CV. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diva Skrevet 19. juli 2004 Forfatter #12 Del Skrevet 19. juli 2004 Jøss, her var det mange svar :D Flott! Sånn ang. mine tanker om ingeniører.... Samme hva ordet "betyr" så er det likevel litt småfrekt av folk som har et halvt år på privat "IT-skole" å kalle seg ingeniør, når det hovedsaklig er folk fra høgskole/universitet som kaller seg dette. Det HET jo dataingeniørutdanning eller kjemiingeniørutdanning eller branningeniørutdanning! Jeg har aldri hørt om at privatskoler reklarmerer for ingeniørutdanning og at andre IT/tekniske linjer har brukt ingeniørtittelen..... Nå heter jo alle disse linjene mm. bachelor, master etc... på høgskole nå da. Altså, det er ikke så mange måter å ta f.eks kjemiingeniørutdanning på, dermed er det jo rart om andre som ikke har tilsvarende utdanning kaller seg kjemiingeniører... At de har et lite kurs / 1 år innenfor kjemi liksom..... Det er akkurat det jeg mener om dataingeniørene også. Jeg trodde vitterlige ikke alle typer utdanninger/kurs innen data/IT klekte ut ingeniører ? JEG personlig synes det burde være en tittel en gjør seg fortjent til på høgskole eller høyere / liknende. Ikke på et kurs e.l. Men som sagt, . meg om det Det er litt sånn for å "sile ut" de som har gått privatskoler, og har langt færre år og har mindre pensum enn de på høgskole osv. Det jeg sier nå er jo absolutt flisespikkeri på høyt plan, så dere får unnskylde :oops: Som igjen bringer meg til at jeg, og mange med meg, irriterer seg over at de da kan "late som" de har en høyere utdannelse enn de har. Jeg blir sikkert oppfattet som sær nå, men det gir jeg egentlig blaffen i Det er det jeg mener..... Vel, tusen takk for tips ellers, det er utrolig kjekt å høre deres erfaringer :D Takk skal dere ha! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fakse Skrevet 19. juli 2004 #13 Del Skrevet 19. juli 2004 Har vært borti mange tilfeller der folk kaller seg ingeniør fordi de har en stilling som ingeniør, og da uavhengig av hvilken utdanning de har. Bruke det som en yrkestittel og ikke en betegnelse på hvilken utdannelse de har. Siden min kjære er utannet ingeniør ved universitetet er jeg selvfølgelig farget av mitt ståsted og synes alle andre er "jukse-ingeniører" Forøvrig har jeg min utdannelse fra universitetet, og jeg kjenner ikke til noen som har fått jobb eller ansatt gjennom vikarbyrå. Kanskje det er vanligere andre steder eller i andre miljøer. Det understreker vel uansett bare at man må prøve med alle metoder for å ha størst mulig sjanse til å finne en jobb. Man taper jo ingenting på å prøve med vikarbyrå selv om de muligens ikke har noen jobb til en. En bør bare satse på andre hester samtidig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå