AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #1 Skrevet 13. oktober 2014 Hei! Jeg aner ikke om jeg har adhd/add, men jeg vet bare at jeg har slitt så lenge med konsentrasjonen nå at jeg føler jeg må snakke med noen om det. Jeg går på høyskole, så er jo ikke noen helsesøster å snakke med... Er det noen som vet hvem jeg burde gå til først? Jeg vet ikke om jeg har behov for noen utredning, eller om jeg bare trenger hjelp til å forbedre studieteknikker og konsentrasjonen min... Er det rådgiver på høyskole (sikkert dumt spørsmål, men har nettopp begynt) ? Føler meg mildt sagt stresset med tanke på oppgaver og eksamen, som jeg ennå ikke har klart å komme i gang med, selv om jeg prøver hver dag. Føler meg utrolig mislykket og er redd folk tror jeg bare er lat... Dette ble ganske surrete, men alle tips angående hvordan jeg burde gå frem for å bedre konsentrasjonen/finne ut av meg selv blir motatt med STOR takk! Anonymous poster hash: 6ef9a...bbb
AnonymBruker Skrevet 13. oktober 2014 #2 Skrevet 13. oktober 2014 Det er helsesøster/sykepleier på høgskoler også, så du kan ta kontakt med h*n. Gå til servicetorget på skolen din og spør hvor h*n er. De er som regel der kun 1-2 dager i uka, men de er der Anonymous poster hash: 50faa...649 1
Tibbie Skrevet 13. oktober 2014 #3 Skrevet 13. oktober 2014 Jeg følger denne Har samme problem, og føler jeg bare blir dummere og dummere. Dro til legen, men testene viser kun mangel på D-vitamin. Det er neppe årsaken :/
siriblablabla Skrevet 13. oktober 2014 #4 Skrevet 13. oktober 2014 (endret) Det er helsesøster/sykepleier på høgskoler også, så du kan ta kontakt med h*n. Gå til servicetorget på skolen din og spør hvor h*n er. De er som regel der kun 1-2 dager i uka, men de er der Anonymous poster hash: 50faa...649 Åja, haha, det visste jeg ikke! Tror dere helsesøster kan hjelpe til med dette? Føler meg dum som føler det sånn- men er alltid redd for å ta kontakt med noen om problemene mine, i frykt for at det ikke er virkelige problemer... Hører mange snakke om at "alt for mange får adhd-diagnosen", "før i tiden kalte man det å være aktiv" osv. Føler ingen kommer til å ta meg særiøst, og har fått høre før at jeg bare må skjerpe meg og "du kan viss du vil" -TS Endret 13. oktober 2014 av siriblablabla
Gjest Skrevet 13. oktober 2014 #5 Skrevet 13. oktober 2014 Altfor mange får ADHD diagnosen? Neste gang du hører det bør du spør om hvor mange % av befolkningen det er snakk om. Eller hvor mange % økning det har vært av den diagnosen. Folk tror at der er en økning av sykelighet fordi de hører mer om en sykdom. Dersom de har lest 10 artikler om ADHD den siste måneden så tror de at det betyr 20% av befolkingen plutselig blir diagnostisert som ADHD. Dette er BS. Hvilke konsentrasjonsproblemer er det snakk, ts? Hvordan oppleves det? 1
siriblablabla Skrevet 13. oktober 2014 #6 Skrevet 13. oktober 2014 Altfor mange får ADHD diagnosen? Neste gang du hører det bør du spør om hvor mange % av befolkningen det er snakk om. Eller hvor mange % økning det har vært av den diagnosen. Folk tror at der er en økning av sykelighet fordi de hører mer om en sykdom. Dersom de har lest 10 artikler om ADHD den siste måneden så tror de at det betyr 20% av befolkingen plutselig blir diagnostisert som ADHD. Dette er BS. Hvilke konsentrasjonsproblemer er det snakk, ts? Hvordan oppleves det? Enig med deg! Jeg sliter veldig med å få med meg det som blir sagt i forelesninger (og ofte i samtaler også). Detter så lett ut, og blir lett distrahert. Fikler alltid med ting, klarer ikke å sitte stille lenge av gangen. Glemmer hele tiden ting jeg må gjøre og er ekstreeeemt rotete (alltid vært). Føler jeg alltid har 1000 tanker i hodet samtidig. Blir veldig stresset når jeg har gjøremål som må gjørest, og sliter veldig med å komme i gang med en ting, så blir ofte til at jeg ikke gjør noen av delene... (noe som gjør at folk, og jeg selv, bare tenker at jeg er lat) Når jeg var barn var jeg veldig flink på skolen. Var veldig aktiv og hadde et stort temperemant, men det viste jeg bare til de nærmeste. Etterhvert som jeg ble eldre viste jeg aldri følelser for andre, satt bare inne med det selv. Dette, og at jeg jobbet ekstremt mye med skole tror jeg førte til at jeg "gikk på veggen" i 8. klasse og taklet ikke skolen lenger. Jeg var utslitt, ble deprimert og gav opp skolen helt... Har siden dette slitt veldig med å klare å jobbe bra med skole. Jeg føler meg så mislykket, og jeg skjønner meg liksom aldri på meg selv...
absinthia Skrevet 13. oktober 2014 #7 Skrevet 13. oktober 2014 Stikk innom legen og finn ut av det. Jeg synes du høres mer ut som om du er deprimert og sliten. Dersom du ikke var plaget med konsentrasjonen når du var barn er det ikke så veldig sannsynlig at det er det som før gikk som ADD, men som nå går som ADHD hovedsaklig uoppmerksom type. Et klassisk barn med denne typen ADHD er gjerne barnet som sitter og diller med andre ting i mange av skoletimene fordi det stadig faller ut når ting blir litt for monotont. Det er fullt mulig å være rimelig skoleflink, selv om man egentlig ikke får med seg mer enn omtrent halvparten av det som foregår. Dette barnet glemmer ofte ting, både lekser, skolebøker, klær og går i tillegg glipp av en hel del informasjon som andre får med seg og opplever ofte at det " feiler" på grunn av dette. Siden jeg er litt lat, fant jeg en annen eldgammel tråd der jeg har forklart litt rundt hvordan dette kan være: http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=337478
siriblablabla Skrevet 14. oktober 2014 #8 Skrevet 14. oktober 2014 Stikk innom legen og finn ut av det. Jeg synes du høres mer ut som om du er deprimert og sliten. Dersom du ikke var plaget med konsentrasjonen når du var barn er det ikke så veldig sannsynlig at det er det som før gikk som ADD, men som nå går som ADHD hovedsaklig uoppmerksom type. Et klassisk barn med denne typen ADHD er gjerne barnet som sitter og diller med andre ting i mange av skoletimene fordi det stadig faller ut når ting blir litt for monotont. Det er fullt mulig å være rimelig skoleflink, selv om man egentlig ikke får med seg mer enn omtrent halvparten av det som foregår. Dette barnet glemmer ofte ting, både lekser, skolebøker, klær og går i tillegg glipp av en hel del informasjon som andre får med seg og opplever ofte at det " feiler" på grunn av dette. Siden jeg er litt lat, fant jeg en annen eldgammel tråd der jeg har forklart litt rundt hvordan dette kan være:http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=337478 Takk for svar. Har lest litt på tråden, kjenner meg igjen i mye av symptomene, men det er det nok mange som gjør:) Tror ikke jeg er deprimert, i alle fall ikke sånn som sist gang.. Er det nødvendig å dra til lege? Har veldig lite penger, og vil heller ikke bry legen med uviktige ting
absinthia Skrevet 14. oktober 2014 #9 Skrevet 14. oktober 2014 Takk for svar. Har lest litt på tråden, kjenner meg igjen i mye av symptomene, men det er det nok mange som gjør:) Tror ikke jeg er deprimert, i alle fall ikke sånn som sist gang.. Er det nødvendig å dra til lege? Har veldig lite penger, og vil heller ikke bry legen med uviktige ting Dersom du skal ha en slags utredning så må du nok ut med litt penger uansett. Dette er jo en viktig sak, da det dreier seg om livskvalitet, utdanning og resten av livet ditt.
siriblablabla Skrevet 14. oktober 2014 #10 Skrevet 14. oktober 2014 Dersom du skal ha en slags utredning så må du nok ut med litt penger uansett. Dette er jo en viktig sak, da det dreier seg om livskvalitet, utdanning og resten av livet ditt. Du har kanskje rett... Får vel bare hoppe i det!
AnonymBruker Skrevet 15. oktober 2014 #11 Skrevet 15. oktober 2014 Har du hatt konsentrasjonsproblemer som barn? ADHD/ADD er du født med, så det kommer ikke plutselig når du blir voksen. Symptomene kan dog bli mer synlige som voksen pga at krav til konsentrasjon blir større, og ting som foreldrene dine tidligere har tatt seg av blir plutselig ditt ansvar i tillegg til skolen. Får du nok søvn? Om nødvendig; legg deg kl 20-21 i en periode bare for å hente deg inn igjen! Kan det være midlertidig stress? Har du ro til å studere hjemme? Har du andre ting ved siden av skolen som bidrar til økt stress som du midlertidig kan ta en pause fra? Det kan være fritidsaktiviteter, en masete kjæreste, bråkete hybelhus osv. Bestem deg for at skolen kommer først! Så kan klesvasken og husarbeide gjøres en annen dag! Sosial kan du være senere! Motivasjonsproblemer er vanlig ved ADHD/ADD. Du kan sette deg ned klar til å lese, og etter en time så er det stopp. Da hjelper det ikke å fortsette, da får du ikke konsentrert deg, og lesingen er helt bortkastet. Da gjør du noe annet (f.eks. ta oppvasken, se en episode på Netflix), og så fortsetter du etterpå. Det siste er viktig! Du må ikke ta pause resten av kvelden. Men bare rullere litt. Gi deg selv kortsiktige belønninger når du har vært flink! Har du ADHD/ADD så hjelper det ikke med langsiktige belønninger. Det hjelper ikke å si at hvis du er flink å lese nå, så får du en god jobb når du blir eldre. Eller at du skal unne deg en London-tur når du har bestått eksamen med glans. Det er for langt fremme. Men bytt altså aktivitet når motivasjonen gir opp, og så starter du på an igjen etterpå. Om du ønsker å få en utredning, så går du til fastlegen. Les deg opp på ADHD/ADD først og lag deg noen notater på hvilke symptomer du har som er relevant. Og prøv å husk hva du slet med som barn. Rotet du bort ting? Gjorde du impulsive ting uten å tenke på konsekvensene? Drømte du deg bort i timen? Var du lett å distrahere? Ble du fort lei av en aktivitet med mindre det var noe kjeeeeempeinteressant? +++ Legen kan sikkert ta blodprøver for å utelukke andre ting først. Konsentrasjonsproblemer kan være symptomer på så mangt. Og når det gjelder overdiagnosering av ADHD, så tror jeg ikke det er det hos legen, men når det gjelder egendiagnosering, så tror jeg at her er mye feil ute og går! Jeg har truffet flere med ADHD, og så viser det seg at de har ikke fått diagnose, men at de er skråsikker på det selv. Det kan jo godt hende at de har rett, men noen av de hadde nok hengt seg opp i én diagnose, og hadde mest trolig fått en annen diagnose (eller ingen) om de hadde gått til lege. Lykke til! Håper du finner ut av det raskt! Å redusere stress og få mer søvn vil uansett hjelpe mye på konsentrasjonen uansett hvilken diagnose du har! Men har du ADHD så vil du uansett ikke få superkonsentrasjon. Men litt bedre vil det uansett bli. Du får prøve med masse kaffe også. Evt. koffeinpiller om du ikke liker kaffe. Mange udiagnoserte ADHDere bruker kaffe som "medisin" for å bedre konsentrasjonen. I normale mengder vel å merke. Mener å ha lest at hvis du drikker for mye blir du bare sløv. Anonymous poster hash: 000d3...a48
Gjest HowardRoark Skrevet 15. oktober 2014 #12 Skrevet 15. oktober 2014 Hvor mye sliter du? Jeg husker selv at når jeg var yngre så kunne jeg lese et helt kapittel i en bok, men når jeg var ferdig oppdaget jeg at jeg hadde dagdrømt og ikke fått med meg noe som helst. Etter min erfaring er konsentrasjon noe som kan trenes opp, nesten som en muskel. I en periode praktiserte jeg daglig meditasjon og det gjorde faktisk underverk for konsentrasjonen. Helt utrolig egentlig når jeg sammenligner forskjellen. Setter meg ikke lenger ned for å meditere, men prøver å være tilstede i øyeblikket her og nå. Bare se på livene vi lever i dag. Vi er online 24/7 og tar aldri tid til å bare være stille og gjøre INGENTING. Fra vi står opp til vi legger oss er det Facebook, Instagram, Snapchat, Tinder, tekstmeldinger, nettaviser, Kvinneguiden, osv. Selvsagt alt med push-varsel. Er det egentlig rart at folk sliter med konsentrasjonen og sliter med å være tilstede her og nå og fokusert på det de egentlig skal? Selv har jeg slettet Facebook fra mobiltelefonen. Tinder slettet jeg. Instagram har jeg ikke. Snapchat har jeg, men uten push-varsel. De dagene jeg er på skole prøver jeg å legge mobiltelefonen i sekken og jeg har for vane å ikke gå på internett for annet enn faglige ting når jeg sitter på lesesalen. Når jeg gjør det slik er jeg som regel ekstremt konsentrert og fokusert. I dag har jeg en studiedag hjemme og har gjort den enorme tabben å logge meg på Kvinneguiden. Jeg har til og med åpnet Facebook. Plutselig er konsentrasjonen min spredt i stedet for å være fokusert på det jeg egentlig skal. Kanskje må jeg logge på igjen om 20 minutt og se om jeg har fått svar på dette innlegget. Noen som kjenner seg igjen? Dette har i hvert fall for meg ingenting med ADHD å gjøre, men det faktum at jeg har svært mange potensielle distraksjoner i livet mitt. Allikevel, jeg har selv mulighet til å kontrollere i hvor stor grad dette skal påvirke meg og selv legge opp til en hverdag med mindre distraksjoner. Nå prøver ikke jeg å bagatellisere symptomene dine eller si at du ikke har en eventuell diagnose, men du er i hvert fall ikke alene om å være utfordret slik.
siriblablabla Skrevet 15. oktober 2014 #13 Skrevet 15. oktober 2014 Anonymous poster hash: 000d3...a48 Tusen takk for svaret! Mye nyttig å tenke gjennom her. Når jeg tenker over det, slet jeg litt som barn også.. Var (er) utrolig rotete, rotet bort ting (selv ting som var veldig verdifulle for meg) hele tiden, og var ofte sint. Men synes det er forvirrende fordi jeg var flink på skolen.. Jeg tok ting lett, men viss det dukket opp noe jeg ikke mestret med en gang ble jeg utrolig sint på meg selv. Skolen var egentlig ikke noe stort problem før jeg ble utfordret intelektuelt. Da gav jeg opp etterhvert. Takk for tipsene, jeg tror kanskje jeg skal prøve litt hardere på å få nok søvn osv. før jeg går til legen? Samtidig er det jo ikke lenge til eksamen..
siriblablabla Skrevet 15. oktober 2014 #14 Skrevet 15. oktober 2014 Hvor mye sliter du? Jeg husker selv at når jeg var yngre så kunne jeg lese et helt kapittel i en bok, men når jeg var ferdig oppdaget jeg at jeg hadde dagdrømt og ikke fått med meg noe som helst. Etter min erfaring er konsentrasjon noe som kan trenes opp, nesten som en muskel. I en periode praktiserte jeg daglig meditasjon og det gjorde faktisk underverk for konsentrasjonen. Helt utrolig egentlig når jeg sammenligner forskjellen. Setter meg ikke lenger ned for å meditere, men prøver å være tilstede i øyeblikket her og nå. Bare se på livene vi lever i dag. Vi er online 24/7 og tar aldri tid til å bare være stille og gjøre INGENTING. Fra vi står opp til vi legger oss er det Facebook, Instagram, Snapchat, Tinder, tekstmeldinger, nettaviser, Kvinneguiden, osv. Selvsagt alt med push-varsel. Er det egentlig rart at folk sliter med konsentrasjonen og sliter med å være tilstede her og nå og fokusert på det de egentlig skal? Selv har jeg slettet Facebook fra mobiltelefonen. Tinder slettet jeg. Instagram har jeg ikke. Snapchat har jeg, men uten push-varsel. De dagene jeg er på skole prøver jeg å legge mobiltelefonen i sekken og jeg har for vane å ikke gå på internett for annet enn faglige ting når jeg sitter på lesesalen. Når jeg gjør det slik er jeg som regel ekstremt konsentrert og fokusert. I dag har jeg en studiedag hjemme og har gjort den enorme tabben å logge meg på Kvinneguiden. Jeg har til og med åpnet Facebook. Plutselig er konsentrasjonen min spredt i stedet for å være fokusert på det jeg egentlig skal. Kanskje må jeg logge på igjen om 20 minutt og se om jeg har fått svar på dette innlegget. Noen som kjenner seg igjen? Dette har i hvert fall for meg ingenting med ADHD å gjøre, men det faktum at jeg har svært mange potensielle distraksjoner i livet mitt. Allikevel, jeg har selv mulighet til å kontrollere i hvor stor grad dette skal påvirke meg og selv legge opp til en hverdag med mindre distraksjoner. Nå prøver ikke jeg å bagatellisere symptomene dine eller si at du ikke har en eventuell diagnose, men du er i hvert fall ikke alene om å være utfordret slik. Takk for svar! Har tenkt mye på det selv, og kjenner meg godt igjen! Utrolig mye å bli distrahert av. Det går selvsagt bedre når jeg tar bort internett og mobil, men sliter selv da. Plutselig merker jeg liksom at jeg tenker på noe helt annet, selv om jeg "tror" jeg leser, viss du skjønner? Og når foreleseren snakker tror jeg jeg følger med, men så merker jeg etter en stund at jeg ikke aner hva han nettopp sa. Takk for tipsene, tror jeg vil prøve å trene opp konsentrasjonen! Har prøvd meditering, og får det ikke til:( Men det finnes vel flere metoder å bruke
Gjest HowardRoark Skrevet 15. oktober 2014 #15 Skrevet 15. oktober 2014 Takk for svar! Har tenkt mye på det selv, og kjenner meg godt igjen! Utrolig mye å bli distrahert av. Det går selvsagt bedre når jeg tar bort internett og mobil, men sliter selv da. Plutselig merker jeg liksom at jeg tenker på noe helt annet, selv om jeg "tror" jeg leser, viss du skjønner? Og når foreleseren snakker tror jeg jeg følger med, men så merker jeg etter en stund at jeg ikke aner hva han nettopp sa. Takk for tipsene, tror jeg vil prøve å trene opp konsentrasjonen! Har prøvd meditering, og får det ikke til:( Men det finnes vel flere metoder å bruke Ja, men det tar tid. Hvor lenge og hvor hardt har du prøvd å meditere? Og hvordan? Den tiden jeg holdt på med dette startet jeg mellom annet med å fokusere på et levende lys, hvor målet var å observere det uten å tenke. Først da innså jeg hvor mange tanker jeg hadde i hodet og hvor vanskelig det var å konsentrere seg. Fikk ikke til å fokusere uavbrutt i 5 sekunder en gang. Etter hvert fikk jeg til kanskje 20 sekund i gangen. Så 30-40. Osv. Men det tok tid og daglig trening. Overdreven bruk av stimulanter (koffein og lignende) kan også gjøre deg mer oppspilt og svekke evnen til å være rolig eller konsentrere seg. En annen mulighet og faktor er kanskje at du ikke interesserer deg så mye for det du studerer? Eller har du dette problemet selv med ting du liker? Selv går jeg svært sjeldent i forelesning fordi det er en undervisningsform som ikke passer meg så godt. Enten går det for fort eller så går det for sent eller så er det fokus på ting jeg ikke ønsker å fokusere på selv (mine problemområder). Har funnet ut at selvstudium passer meg langt bedre.
siriblablabla Skrevet 18. oktober 2014 #16 Skrevet 18. oktober 2014 Ja, men det tar tid. Hvor lenge og hvor hardt har du prøvd å meditere? Og hvordan? Den tiden jeg holdt på med dette startet jeg mellom annet med å fokusere på et levende lys, hvor målet var å observere det uten å tenke. Først da innså jeg hvor mange tanker jeg hadde i hodet og hvor vanskelig det var å konsentrere seg. Fikk ikke til å fokusere uavbrutt i 5 sekunder en gang. Etter hvert fikk jeg til kanskje 20 sekund i gangen. Så 30-40. Osv. Men det tok tid og daglig trening. Overdreven bruk av stimulanter (koffein og lignende) kan også gjøre deg mer oppspilt og svekke evnen til å være rolig eller konsentrere seg. En annen mulighet og faktor er kanskje at du ikke interesserer deg så mye for det du studerer? Eller har du dette problemet selv med ting du liker? Selv går jeg svært sjeldent i forelesning fordi det er en undervisningsform som ikke passer meg så godt. Enten går det for fort eller så går det for sent eller så er det fokus på ting jeg ikke ønsker å fokusere på selv (mine problemområder). Har funnet ut at selvstudium passer meg langt bedre. beklager sent svar. Har prøvd meditering to ganger i gruppe, med "instruktør", og et par ganger på egen hånd. Har veldig lyst til å få det til, så kanskje jeg skal gi det noen forsøk til:) Jeg interesserer meg egentlig ganske mye for det jeg studerer. Noen ting er veldig interessant, og da klarer jeg å holde fokus litt lenger. Jeg har begynt å skrive oppgave nå, og det går treeeigt.. Men den skal ikke leveres før om en god stund, så forhåpentligvis klarer jeg å forbedre konsentrasjonen underveis...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå