Bokalven Skrevet 15. juli 2004 #1 Del Skrevet 15. juli 2004 Vi reiser til Malta om drøye to uker. Noen som har vært der? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 15. juli 2004 #2 Del Skrevet 15. juli 2004 Reiser i morgen! Her er tråder om Malta: http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...hlight=malta%2A og http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...hlight=malta%2A Mulig jeg rekker å gi rapport før du reiser, Lunacia. Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 15. juli 2004 Forfatter #3 Del Skrevet 15. juli 2004 Vet ikke om jeg ble så veldig mye klokere, men jeg har bestilt bok på biblioteket. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bæddi Skrevet 21. juli 2004 #4 Del Skrevet 21. juli 2004 Malta er fantastisk! Du kan glede deg. Naturen er utrolig vakker, folkene usannsynlig hyggelige, sol, strender og mer utfordrende opplevelser står i kø. Og så er det jo veldig praktisk at de snakker engelsk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 27. juli 2004 #5 Del Skrevet 27. juli 2004 Heh, her kommer reisebrev. Jeg kom hjem i går, så det blir ikke on site, men nesten. Malta er en liten øy. Den er kanskje 5 mil fra nord til sørspiss. Så dere kan få med dere mye kultur, og fremdeles ha tid til å slække i sola. Lei en bil! Det er ganske rimelig, tror vi betalte ca 250 kr pr dag, for en bil med automat og aircondition. Aircondition er et must, og automat er et must hvis du er vant til å kjøre med det hjemme. Du kjører på venstre side, og trafikken kan være kaotisk, så det er greit å slippe å gire oppi det hele. Vi bodde på øya Gozo, som ligger nord for Malta. Det er vel verd en tur hit også, med eller uten bil. Gozo er enda mindre. Her har du bl.a. de beste steintemplene, the Azure Window og The Inland sea. De to siste ligger ved siden av hverandre. The Azure Window er en fjellformasjon som ser ut som et vindu. The Inland sea er en liten sjø som ligger inntil fjellet som ligger ut mot havet. Det er hull i fjellet som gjør at vann renner gjennom. Da vi var der blåste det masse, og bølgene kom helt inn. Ungene som badet der var helt over seg, utrolig kult! Hvis dere dra til Gozo, så må dere dra til Victoria, som er hovedstaden. Dere må ta en tur til the Citadel, som er det gamle festningsverket, og så rusle ned i byen. Den er bygget på 1700-tallet, og har masse trange gater med små butikker, restauranter og bolighus. Dere bør spise på Il-Tmun, som var en helt genial restaurant litt utenfor Victoria sentrum (men i gangavstand fra det meste, ligger like ved Arkadia-senteret.) Hvis dere har bil, så anbefales også Ta Frenc på vei til Marsalforn. Og så Malta: Valetta er hovedstad, og er en genial liten by. Her er det også massevis av gamle hus, og masse lekre butikker. De har klart å holde stilen, selv med en del ny bebyggelse. Vi gikk på The Grand Master's Palace, og så på gamle våpen og rustninger. Hvis ikke det passer, så bør dere gå på den historiske utstillingen på konferansesenteret. Og ellers bare rusle rundt i hovedgaten og i bakgatene og se. THe Grand Harbour er visst også veldig fint, men vi kom oss ikke dit. Hvis dere har bil, så parkerer dere i Fontanella eller noe sånn, like ved den store bussterminalen utenfor bymurene. Buss kan visstnok være en rimelig sær opplevelse, men er eneste alternativ. Dere bør ta en tur til Mdina, som ligger midt i landet. Den er nevnt som Rabat på noen kart. Rabat betyr forstad, og betyr egentlig bare "byen som ligger inntil det fine fortet". (Victoria på Gozo blir også omtalt som Rabat der, kan være forvirrende.) I Mdina som kan dere rusle rundt i den gamle byen, men dere bør få med dere The Mdina Experience og Knights of Malta. Det første er en fin film om historien til byen, fra de første steinaldermenneskene til i dag. Deilig med aircondition og direkte input av historie. The Knights of Malta viser historien til The Knights of St. John, dvs Tempelridderne som kontrollerte Malta i ca 500 år. De har hatt enorm innflytelse på øyene, og det er verdt inngangsbilletten. Først er det infofilm, så går man rundt og ser små tablåer som forteller mer om hver enkel Grand Master. For mer historie kan dere også gå innom Museum of Torture, som viser noe om historien på Malta, gjennom forbrytelse og straff... Faktisk ganske bra. Napoleon avskaffet all tortur, det er jo fint. Ligger like innenfor hovedporten. The Mideaval Experience eller hva det heter er ikke like bra, så det kan dere skippe hvis dere har dårlig tid. Dere bør også ta en tur til Den Blå Grotte helt på sydspissen av Malta. Det tar max 1 time på dårlige veier fra Mdina. Litt dårlig skiltet, men det er koselig. Du putrer rundt i en sånn fin, liten båt med masse farger, og får sett en del av området rundt grotten. Vi hadde en hyggelig skipper som fortalte alt om stalagmitter og koraller og det meste i området. Og når dere først er der, så kan dere ta en tur til Haram Quim-templene. De er nemlig like ved siden av. Ta med drikkevann, der er et stykke å gå... Vi var i Sliema, på vei hjem fra den Blå grotte. Her er det største partystedet på øya, i Paceville, og bra shoppingmuligheter. (men muligens ikke helt din stil, Lunacia. Mest butikker av typen Mango, Zara, Next, River Island etc.) Akkurat nå er det mye salg. Prisene er ikke superbillige, men greit nok. Hvis du handler for mer enn 25LM om gangen, og til mer enn 100 LM til sammen, så får du tilbake moms på flyplassen. Ellers hadde ikke Sliema altfor mye å tilby, men shopping er alltid morsomt. (Sambo tok av i en designersjappe, og endte opp med både Versus og D&G-klær.) Aner ikke hvordan det er å bade på Malta, men de eneste strendene er helt nord. Der er det stapp fullt. På Gozo er Ramla Bay den eneste stranda, men den er helt fin. Vanner er deilig og varmt, men vil nesten anbefale badesko. Ikke helt sandbunn langs vannkanten, men det blir bedre lenger ut. Kan anbefale Insider's Guide for Malta som guidebok. Masse info, og lett å forholde seg til. Dessuten er den fra 2003, og ikke 3-4 år gammel, som den som er fra Lonely Planet. Man får også kjøpt bilkart til denne guideboka, og det er kjekt. Kjøpte boka på Tanum i Oslo (Paleet), og kartet på Malta. Mat: Malteisk mat er ikke altfor mye å skryte hjem om, men du kan spise godt mange steder for det. De er gode på pasta og pizza, siden det er ca 9 mil til Sicilia. Kanin er en lokal greie, og den kan være god. Den beste restauranten vi var på var Il-Tmun på Gozo, med Ta Frenc på en god annenplass. Vi spiste ikke noe spesielt på Malta, så der kan jeg ikke si så mye. Vin er billig, hvis du tar lokale viner. Kjøpte med 2 rødviner til 1,35 LM pr stk, og de lokale vinene koster omtrent det dobbelte på restaurant. Dvs du kan få en grei vin til under 100 NOK. Vi spiste altfor mye, og du kan få greie lunsjer og middager til under 100 NOK for 2. Språk: De fleste snakker varierende grad av engelsk, og det er utrolig sjarmerende dialekt. Det meste er merket både på engelsk og malteisk. Malteisk er det eneste arabiske språket som skrives med latinske bokstaver, og det ser veldig pussig ut. Andre ting: Prøv å få sett kirker om kvelden. Mange av dem blir nemlig opplyst med lyspærer i alle mulige farger, spesielt på søndags kveld. Det er et helt spesielt syn, selv for oss som ikke er superreligiøse. Det ser veldig latin-amerikansk ut. Og de feirer de fleste helgner, så forvent minst en omgang med fyrverkeri... Dette er det jeg kommer på nå. Hvor skal dere bo? Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 27. juli 2004 Forfatter #6 Del Skrevet 27. juli 2004 Samboeren nekter å kjøre på venstre side, så da blir det neppe leie av bil... Vi skal bo på Club Salina Wharf i Qawra. Har lånt "Turen går til Malta" på biblioteket. Og jeg rekker neppe å låne noen annen, for det tar noen dager å bestille opp... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Catzy Skrevet 28. juli 2004 #7 Del Skrevet 28. juli 2004 Venstrekjøring går faktisk helt fint. Og sjåførene er ikke så gale som i andre land. (Prøv å kjøre bil i Milano... venstrekjøring er superenkelt i forhold!) Betalte ca 200 kr for guideboken vår, og det var verdt pengene. Mulig det er rimeligere på Malta, det er en bokhandel med masse reisebøker på flyplassen. I avgangshallen, av en eller annen grunn. (Før du går til innsjekking.) God tur! Catzy Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 28. juli 2004 Forfatter #8 Del Skrevet 28. juli 2004 Vel, vil ikke samboeren kjøre venstre (han har prøvd, i Australia), så skal ikke jeg tvinge ham. Og jeg kjører jo ikke bil i det hele tatt. Har desverre ikke 200 kr å kjøpe noen bok for, jeg. Ikke sikkert jeg får penger før i slutten av august, har ikke hatt inntekt i hele juli. Har vel kanskje 300 kr igjen i cash + på brukskontoen min. Tror vi klarer oss med biblioteksboka, jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokalven Skrevet 8. august 2004 Forfatter #9 Del Skrevet 8. august 2004 Så hadde man kommet hjem. Hadde en flott tur. Er GLAD vi ikke leide bil! Buss er tingen! Vi så bl. a. Den Blå Grotte, Mdina, Valletta, Marsaxlokk, Dingli Cliffs, m. m. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå