Gå til innhold

Gave til noen som ikke konfirmerer seg?

Fremhevede innlegg

Skrevet

ingen konfirmasjon = ingen gave

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk gaver selv om :)

Anonymous poster hash: a2879...ff2

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvem har rett til å bruke betegnelsen konfirmasjon? Dersom man ser på begrepet konfirmasjon som en feiring av overgangen fra barn til voksen uten noen form for fornying av dåpsløftet kan vel hvem som helt være arrangør/ tilrettelegger av det? I dette tilfelle er det familien til jenta som ønsker å markere overgangen hennes. Man trenger vel ikke gjøre det gjennom humanetisk forbund?

Anonymous poster hash: 7196e...c54
Skrevet

Ok. Men jeg føler på en måte at denne festen er for å samle inn penger.... Datteren vår var igjennom et opplegg i kirken. De kaller det konfirmasjon, og det synes jeg blir litt feil.. Vi er som sagt ikke invitert til festen..., hadde vi vært det så hadde valget vært enklere...

Gaven er vel ikke en takk for at du fikk komme på fest, men en oppmerksomhet til ungdommen.

Anonymous poster hash: 8b94b...628

• Liker 1
Skrevet

Ok. Men jeg føler på en måte at denne festen er for å samle inn penger.... Datteren vår var igjennom et opplegg i kirken. De kaller det konfirmasjon, og det synes jeg blir litt feil.. Vi er som sagt ikke invitert til festen..., hadde vi vært det så hadde valget vært enklere...

All konfirmasjonsfeiring er pengeinndragning. Men når man legger på et livssyn man ikke står for, blir det i tillegg hykleri.

Anonymous poster hash: 37331...892

• Liker 3
Gjest AnneShirley
Skrevet

Hvem har rett til å bruke betegnelsen konfirmasjon? Dersom man ser på begrepet konfirmasjon som en feiring av overgangen fra barn til voksen uten noen form for fornying av dåpsløftet kan vel hvem som helt være arrangør/ tilrettelegger av det? I dette tilfelle er det familien til jenta som ønsker å markere overgangen hennes. Man trenger vel ikke gjøre det gjennom humanetisk forbund?

Anonymous poster hash: 7196e...c54

Meget godt poeng. Helt enig.
Gjest Ive Lina
Skrevet

All konfirmasjonsfeiring er pengeinndragning. Men når man legger på et livssyn man ikke står for, blir det i tillegg hykleri.

Anonymous poster hash: 37331...892

Det synes ikke jeg. Å stå konfirmasjon er faktisk noe som krever en viss innsats av konfirmanten. Det er ikke bare å stille opp i hvit kappe på konfirmasjonsdagen.

Man må gjennom masse undervisning og samtaler på forhånd. Jeg synes konfirmasjonen var en fin tid da barna mine ble konfirmert. Vi hadde flere samlinger med foreldre også ..

• Liker 2
Gjest Solsmil
Skrevet

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk gaver selv om :)

Anonymous poster hash: a2879...ff2

Selvsagt er det noen som gir gave likevel, men jeg synes ikke det er nødvendig. Konfirmeres man har man liksom tatt et valg om å gjøre det, og vært på masse møter og kurs i forkant og alt det der. Og sansynligvis lært en del som man kan ta med seg videre i livet. Konfirmasjon er en stor dag for veldig mange. Selv om man i dag ikke regnes som voksen da, så er det likevel et overgangsrituale, som man har forberedt seg til i forkant. Blir for dumt å arrangere en fest uten noe konfirmasjon, bare for å samle inn penger

Skrevet

Selvsagt er det noen som gir gave likevel, men jeg synes ikke det er nødvendig. Konfirmeres man har man liksom tatt et valg om å gjøre det, og vært på masse møter og kurs i forkant og alt det der. Og sansynligvis lært en del som man kan ta med seg videre i livet. Konfirmasjon er en stor dag for veldig mange. Selv om man i dag ikke regnes som voksen da, så er det likevel et overgangsrituale, som man har forberedt seg til i forkant. Blir for dumt å arrangere en fest uten noe konfirmasjon, bare for å samle inn penger

Er enig i denne, og jeg hadde ikke gitt gave. Selv om mange konfirmerer seg bare for gavene, så har de i alle fall gjort en innsats for det, vært på møter og lignende. Når man da lager et selskap kun for å samle inn gavene, så hadde jeg ikke dratt i selskapet hvis vi hadde vært invitert, og i alle fall ikke gitt gave hvis vi ikke hadde vært invitert. Jeg er litt gammeldags, og har gitt beskjed til ungene våre at ingen konfirmasjon = ingen fest eller gaver.

Anonymous poster hash: e259e...b4c

• Liker 3
Gjest Violetta
Skrevet

Er enig i denne, og jeg hadde ikke gitt gave. Selv om mange konfirmerer seg bare for gavene, så har de i alle fall gjort en innsats for det, vært på møter og lignende. Når man da lager et selskap kun for å samle inn gavene, så hadde jeg ikke dratt i selskapet hvis vi hadde vært invitert, og i alle fall ikke gitt gave hvis vi ikke hadde vært invitert. Jeg er litt gammeldags, og har gitt beskjed til ungene våre at ingen konfirmasjon = ingen fest eller gaver.

Anonymous poster hash: e259e...b4c

Så da betaler du dem for å hykle da, fordi du er så gammeldags?

Skrevet (endret)

Ingen jesus, ingen peng. Bestikke folk inn i religion er alltid gode greier.

Altså, kristelig konfirmasjon har da ikke noe med penger å gjøre heller. Hvorfor skal man egentlig gi penger til de som konfirmer seg i kirken?

Dersom man gir penger i religiøs sammenheng, ser jeg ingen grunn til at man skal utelate de som ikke gjør det.

Så da er det egentlig her problemet ligger. Du liker ikke holdningene du tror de har?

Personlig hadde jeg gitt penger fordi jeg hadde syntes det var en hyggelig gest tilbake til noen som hadde vært hyggelig mot meg.

Jeg syns heller folk burde tenke litt mer på hvilke budskaper det egentlig sender at konfirmasjon i kirken = penger.

Endret av ord deling
  • Liker 1
Skrevet

Er man invitert, gir man gave (uansett om man kan komme eller ikke), er man ikke invitert kan det heller ikke forventes at man gir en gave. Sånn tenker i alle fall jeg om større selskaper som konfirmasjon/dåp/bryllup. Så hadde ikke gitt gave, siden dette selskapet tydeligvis er ment å erstatte en konfirmasjon.

• Liker 1
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva man skal gi gave for. Hvis mitt barn velger å ikke konfirmert seg (hverken i kirken eller borgerlig) så er det helt greit, men noen feiring blir det ikke. Hva skal da liksom feires? Hurra, nå har du blitt 14,5 år eller noe sånt? Nei, det skjer ikke. Jeg hadde heller vurdert å gjøre noe litt nr ut av førstkommende bursdag.

For me virker det rart å feire, og gi gaver til noen som velger bort noe. Jeg er samboer, ikke gift. Får da ingen gave for det valget. Jeg fullførte utdanningen min og fikk da en gave. Søster valgte å ikke fullføre, og fikk derfor ikke gave.

Ingen konfirmasjon = ingen gave!

Anonymous poster hash: 18463...c32

• Liker 2
Gjest gurimalla
Skrevet

Jeg skjønner ikke hva man skal gi gave for. Hvis mitt barn velger å ikke konfirmert seg (hverken i kirken eller borgerlig) så er det helt greit, men noen feiring blir det ikke. Hva skal da liksom feires? Hurra, nå har du blitt 14,5 år eller noe sånt? Nei, det skjer ikke. Jeg hadde heller vurdert å gjøre noe litt nr ut av førstkommende bursdag.

For me virker det rart å feire, og gi gaver til noen som velger bort noe. Jeg er samboer, ikke gift. Får da ingen gave for det valget. Jeg fullførte utdanningen min og fikk da en gave. Søster valgte å ikke fullføre, og fikk derfor ikke gave.

Jeg ville gitt gave på samme måte som til de som konfirmerer seg.

Konfirmasjon er for 90 % av konfirmantene noe de gjennomfører for å få penger og fordi "alle andre gjør det". Det å gjennomføre er ingen prestasjon eller noe som egentlig kvalifiserer for feiring. Feiringen handler først og fremst om at ungdommene er i ferd med å bli voksne - det kan også ikke konfirmerte ungdommer feire.

Jeg vil ikke belønne hyklere mer enn de som velger å ikke gjennomføre.

Gjest Ive Lina
Skrevet

Jeg ville gitt gave på samme måte som til de som konfirmerer seg.

Konfirmasjon er for 90 % av konfirmantene noe de gjennomfører for å få penger og fordi "alle andre gjør det". Det å gjennomføre er ingen prestasjon eller noe som egentlig kvalifiserer for feiring. Feiringen handler først og fremst om at ungdommene er i ferd med å bli voksne - det kan også ikke konfirmerte ungdommer feire.

Jeg vil ikke belønne hyklere mer enn de som velger å ikke gjennomføre.

Så alle kirke-konfirmanter er hyklere?

Eller alle som konfirmerer seg? Er man mindre hykler om man konfirmerer seg borgerlig?

Kaller du alle som gifter seg i kirken også for hyklere? Og de som har begravelses-seremonien i kirken?

Skrevet

Men i dette tilfellet så har jo personene valgt å feire overgangen ved å ha en sammenkomst.

Hva som feires? Det samme som de feirer i konfirmasjonen, sannsynligvis: At man får penger Overgangen fra barn til ungdom.

Skrevet

Jeg har aldri hørt om noen som inviterer til "liksom-konfirmasjonsselskap" bare fordi den unge vil ha gaver uten å måtte gjennomgå et konfirmasjonsopplegg.

Det høres rett og slett latterlig ut. Jeg hadde aldri arrangert noe sånt for mine barn. Enten konfirmerer man seg ellers gjør man det ikke. Det finnes ikke noen mellomting.

Anonymous poster hash: 443ab...4ce
  • Liker 1
Gjest gurimalla
Skrevet

Så alle kirke-konfirmanter er hyklere?

Eller alle som konfirmerer seg? Er man mindre hykler om man konfirmerer seg borgerlig?

Kaller du alle som gifter seg i kirken også for hyklere? Og de som har begravelses-seremonien i kirken?

Nei, det gjør jeg ikke - ikke alle. Jeg sier at 90 % av de som konfirmerer seg i kirken gjør det pga pengene og "alle andre". Det er ikke alle, men at 90 % av de som konfirmerer seg i kirken ikke legger noe i den kristne handlingen tror jeg er nært.

Jeg mener ikke kristne som bruker kirken til dåp, konfirmasjon og bryllup er hyklere. Begravelser har jeg ikke så sterke følelser for. Det er jo det eneste lokalet som ligger i nærheten av kirkegården så at mange velger kirken da er vel mest praktisk.

Jeg kjenner maaaaange ikke kristne som har konfirmert seg i kirka (meg selv inkludert), og ja det er hyklersk!

Skrevet

Jeg komfirmerte meg for 20 år siden, fordi det var en tradisjon. Ja, pengene var også en av grunnen, men faktisk ikke hele. For meg høres det litt feil ut, å markere noe som i bunn og grunn hører kirken til. Det var vel kristendommen som først begynte med dettte, etterhvert kom borgelig, og nå....? Skal det bli vandlig med slike markeringer....? Dagens ungdom er da slettes ikke voksen når de er 15? Hva med å markere 18-årsdagen på samme måte i stedet, det høres for meg mye riktigere ut..

• Liker 2
Skrevet

Gjennomfører hun ikke noe som helst form for komfirmasjonsopplegg burde det heller ikke vanket gave.

Anonymous poster hash: 34979...118

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...