Gå til innhold

Gave til noen som ikke konfirmerer seg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har har et dilemma...

Et vennepar har en datter som valgte å ikke konfirmere seg. Men de skal nå ha et lite selskap for kun familien. Vi skal ikke i selskapet, men jeg er så usikker på om vi skal gi gave til jenta.... Datteren vår fikk 500,- i gave fra dem, da hun konfirmerte seg i kirka, enda de ikke var i selskapet. Men når datteren deres ikke konfirmerer seg, så synes jeg det blir litt feil å gi penger bare fordi de har en liten familiemarkering med de nærmeste.

Anonymous poster hash: 69187...9ac

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg hadde gitt gave. At hun ikke skal konfirmerte seg tenker jeg er et bevisst valg fra hennes side, men familien feirer allikevel henne som en slags overgangsrite (dette har jo vært gjort siden før kristendommen, så den måten å feire overgang fra barn til "voksen" er jo ikke nytt). Tipper hun vil sette stor pris på ar dere tenker på henne!

• Liker 14
Skrevet

Om de ikke skal ha enten kirkelig, borgelig, eller humanetisk konf. så er det jo bare et privat familieselskap som du ikke er en del av, og da er det vel ikke vanlig å gi gave.

Anonymous poster hash: 36838...79e

• Liker 9
Skrevet

Siden datteren din fikk av dem ville jeg gitt datteren deres en gave. Hadde din datter IKKE fått gave ville jeg dreti i det.

Anonymous poster hash: 6e23d...038
Gjest Violetta
Skrevet

Jeg ville gitt gave som om hun skulle konfirmeres. Det bør ikke være penger som avgjør et slikt valg, og jeg ville vist at jeg støttet hennes valg.

• Liker 6
Skrevet

Jeg hadde gitt gave, ville følt at det både var det rette og hyggelig å gjøre...

• Liker 3
Skrevet

Festen er vel et alternativ til konfirmasjon, så hadde gitt gave. Siden deres datter fikk av dem.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke gitt gave. hadde jeg blitt invitert i besøket hadde jeg nok gjort det, men ikke ellers.

• Liker 1
Skrevet

Jeg konfirmerte meg ikke, men fikk likevel endel gaver fra naboer og venner av foreldrene mine. Satte stor pris på det :)

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Vi har en i mannens slekt som heller ikke valgte å konfirmere seg verken i kirka eller borgerlig. Det var ikke før vi var på vei til selskapet hennes at vi kom på at vi ikke hadde fått noe informasjon i innbydelsen om noe seremoni.

Vi ga gave til henne.

Jeg vil nok også anbefale dere å gi en gave. Det skal litt mot til å tørre å ha sine meninger når man er på den alderen. Noen/mange ungdommer tør selvsagt å si sin mening uansett, men jeg mener det er bedre å ikke konfirmere seg enn å gjøre det uten at man egentlig mener det som human-etisk forbund/kirka/andre religiøse samfunn står for.

Gjest Mrs. Random Nick
Skrevet

Om de ikke skal ha enten kirkelig, borgelig, eller humanetisk konf. så er det jo bare et privat familieselskap som du ikke er en del av, og da er det vel ikke vanlig å gi gave.

Anonymous poster hash: 36838...79e

Det kommer jo veldig an på årsaken til selskapet da. Men de foreldrene som inviterer til selskap som dette bør ikke kalle selve selskapet for en konfirmasjon. Man bør være litt tydelige på det synes jeg.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Har har et dilemma...

Et vennepar har en datter som valgte å ikke konfirmere seg. Men de skal nå ha et lite selskap for kun familien. Vi skal ikke i selskapet, men jeg er så usikker på om vi skal gi gave til jenta.... Datteren vår fikk 500,- i gave fra dem, da hun konfirmerte seg i kirka, enda de ikke var i selskapet. Men når datteren deres ikke konfirmerer seg, så synes jeg det blir litt feil å gi penger bare fordi de har en liten familiemarkering med de nærmeste.

Hvorfor syns du det blir feil?

Det er kum to ulike måter å markere det samme på :-)

Så selv om dere markerer på hver deres måte,så er det vel hyggelig og respektfullt å gi en gave vel?

De respekterte jo DERES måte å gjøre det på,så vis dere like reflekterte og toelerante. Mener jeg er det mest verdige å gjøre.

Gjest Haaploes
Skrevet

Jeg ville heller kjøpt en fin bursdagspresang det aktuelle året, eventuelt ventet til 16-årsdagen.

Gjest AnneShirley
Skrevet

Jeg synes det å ikke konfirmere seg i et opplegg, men derimot rå det helt privat er et valg det står respekt av. Jeg ville gitt gave.

• Liker 2
Skrevet

Siden det er datteren til et vennepar, ville jeg gitt gave :)

Skrevet

Vi døper ikke barna våre, men har en slags velkommen til verden fest i stedet. De har fått gaver selv om vi ikke forventer det.

Jeg hadde gitt gave:)

Skrevet

Har har et dilemma...

Må si jeg synes det er smålig av deg å ikke gi gave, eneste forskjellen på denne konfirmanten og din er at denne ikke er i kirken. 500 bør du ihvertfall gi, samme som datteren din fikk.

Anonymous poster hash: b9ee6...35a

• Liker 1
Skrevet

Ok. Men jeg føler på en måte at denne festen er for å samle inn penger.... Datteren vår var igjennom et opplegg i kirken. De kaller det konfirmasjon, og det synes jeg blir litt feil.. Vi er som sagt ikke invitert til festen..., hadde vi vært det så hadde valget vært enklere...

• Liker 1
Skrevet

Din datter fikk av de, så da ville jeg gitt noe tilbake. Ikke feil å gi gave til en som tar et egent standpunkt i forhold til religion og ikke bare konfirmerer seg fordi alle andre gjør det eller for å få gaver. :)

Anonymous poster hash: 5d478...f97

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...