Kontormus Skrevet 10. oktober 2014 #21 Skrevet 10. oktober 2014 Eeeeh... sett i lys av denne tråden så langt: kan det ha noe med at svigerdøtre er langt mer kritiske til sine svigermødre enn de er til sine egne mødre? Og for de som mener at egen mor er mest komfortabel, blir ikke det en slags "nedprioritering"? 5
Havbris Skrevet 10. oktober 2014 #22 Skrevet 10. oktober 2014 Dette ble plutselig en av mange "svigermor tråder". Det kan da ikke være så vanskelig å skjønne at kvinner får en annen relasjon til sin svigermor enn til sin mor og at sammenlikninger blir håpløst. Konfliktstoff i svigerdatter - svigermor relasjonen er ganske vanlig fordi de "rivaliserer" om samme mann (hvor rart det enn høres ut). En relasjon består av to parter, det innebærer at en kvinne selv er med på å skape sin egen relasjon til svigermor. Om noe går galt er det ikke alltid bare svigermors skyld.Jeg hadde selv et anstrengt forhold til svigermor den første tiden etter at vi fikk barn. Jeg opplevde mange kommentarer som sårende, og i ettertid vet jeg jo at de ikke var vondt ment, men jeg tolket de som negative. Jeg var sårbar som nybakt mor, usikker på min nye rolle osv.Jeg har lært mye av dette, og jeg håper jeg kan bringe med meg denne lærdommen inn i en eventuell svigerdatter - relasjon en dag. Og jeg håper det blir synlig at jeg vil gjøre mitt beste, om jeg får lov. Hvis jeg i utgangspunktet blir satt i en bås med negativt fortegn har jeg ikke sjans. Men da er det ikke bare meg det står på. 5
Nicoline86 Skrevet 10. oktober 2014 #23 Skrevet 10. oktober 2014 Hva viss svigers ikke tar seg tid til å besøke barnebarna, heller ikke invitere på besøk.. Mens mormor og morfar ikke lar det gå mer en tre dager før de må se barnebarna.. Er det da riktig at man må feire annenhver jul med farmor og farfar som ikke bryr seg engang?? Det lurer jeg på! 2
Havbris Skrevet 10. oktober 2014 #24 Skrevet 10. oktober 2014 Hva viss svigers ikke tar seg tid til å besøke barnebarna, heller ikke invitere på besøk.. Mens mormor og morfar ikke lar det gå mer en tre dager før de må se barnebarna.. Er det da riktig at man må feire annenhver jul med farmor og farfar som ikke bryr seg engang?? Det lurer jeg på! Dere MÅ vel ikke noe som helst? Dere velger vel selv hvor dere ønsker å feire jul? 2
Japp Skrevet 10. oktober 2014 #25 Skrevet 10. oktober 2014 Eeeeh... sett i lys av denne tråden så langt: kan det ha noe med at svigerdøtre er langt mer kritiske til sine svigermødre enn de er til sine egne mødre? Og for de som mener at egen mor er mest komfortabel, blir ikke det en slags "nedprioritering"? Det er vel ikke så veldig unaturlig at mange (stort sett) føler seg mer komfortabel med sin egen mor? Hva er så underlig med det? I mitt hode blir det nesten som å si at en dame, som er mor til en datter, og svigermor til en svigerdatter skal føle seg like komfortabel med begge to. Det er klart at hun føler mest og føler seg mer komfortabel med egen datter enn svigerdatter 5
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #26 Skrevet 10. oktober 2014 Hva viss svigers ikke tar seg tid til å besøke barnebarna, heller ikke invitere på besøk.. Mens mormor og morfar ikke lar det gå mer en tre dager før de må se barnebarna.. Er det da riktig at man må feire annenhver jul med farmor og farfar som ikke bryr seg engang?? Det lurer jeg på! Det kan ikke tenkes at det er din innstilling som gjør at hans foreldre sliter? Jeg har en svigerdatter som SÅÅÅÅ tydelig foretrekker sin mor og sin familie fremfor vår familie. For meg og min mann er dette helt tragisk. Det er gått så langt at jeg håper virkelig at min sønn finner ut hvor manipulert han blir av denne kvinnen og finner seg en skikkelig livspartner etterhvert. Hans forrige kjæreste var storveis og hun og jeg hadde et kjempeforhold. Jeg savner henne utrolig mye. Hadde hun vært mor til hans barn så hadde min mann og jeg vært tatt like mye med som hennes foreldre og ikke sett på som noen annenrangs mennesker. Når det gjelder penger og gaver er vi gode nok .. ikke ellers. Har en sønn og en datter til og der har vi et utrolig bra forhold til svigerbarna. De er hos oss annenhver jul - mens min sønns mammadalt-samboer omtrent aldri har feiret en julekveld med oss. Det er stor forskjell på svigerdøtre - det kan jeg skrive under på. Jeg har en datter og to sønner - men har ALDRI noensinne gjort forskjell på min behandling av svigerbarn og barnebarn. For meg er barnebarna like kjære enten jeg er mormor eller farmor. Bare så synd at en av mine svigerdøtre har bestemt at jeg er en annenrangs bestemor - fordi jeg er farmor. Det er mange svigerdøtre som burde ta god titt på sin egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette. Dere er sammen med våre sønner som vi elsker overalt på denne jord ... bare så synd at endel av dere ikke unner oss å ta del i livet til våre barn og barnebarn. Anonymous poster hash: 44f9c...75d
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #27 Skrevet 10. oktober 2014 Samme greia her, svigermor har aldri spurt om noe rundt fødselen og sånt, og ungen er 1 år. Men har lagt ut masse om sine fødsler, som om at det interesserer meg. Greit nok interesserer henne kanskje ikke så mye min fødsel heller men jeg fødte i fjor mens vi kjente hverandre og hun fødte sist for 26 år siden når jeg ikke kjente henne. Hun spurte meg heller aldri i løpet av svangerskapet om hvordan jeg hadde det, jeg hadde masse plager og hatt masse å fortelle om hun spurte, men var kanskje ikke interessant å høre om tiden når hennes første barnebarn lå i magen til mora si. Og ellers så gir hun nå katta i meg og mannen, er kun barnet hun bryr seg om. Overkjører oss foreldre som bare det og tror at hun kan bestemme alt. Ellers null støtte rundt den vanskelige tiden rundt fødselen, sykt barn og div annet vanskelig. Bare sure masemld om div og prat om henne selv. Svigermor før fødselen og etter fødselen er to forskjellige personer. Men i følge mannen har hun alltid vært sånn, bare ikke vist denne siden til meg før etter fødselen fordi da ble vi liksom mer knyttet sammen siden jeg ga henne et barnebarn. Anonymous poster hash: d5587...d00 1
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #28 Skrevet 10. oktober 2014 Det kan ikke tenkes at det er din innstilling som gjør at hans foreldre sliter? Jeg har en svigerdatter som SÅÅÅÅ tydelig foretrekker sin mor og sin familie fremfor vår familie. For meg og min mann er dette helt tragisk. Det er gått så langt at jeg håper virkelig at min sønn finner ut hvor manipulert han blir av denne kvinnen og finner seg en skikkelig livspartner etterhvert. Hans forrige kjæreste var storveis og hun og jeg hadde et kjempeforhold. Jeg savner henne utrolig mye. Hadde hun vært mor til hans barn så hadde min mann og jeg vært tatt like mye med som hennes foreldre og ikke sett på som noen annenrangs mennesker. Når det gjelder penger og gaver er vi gode nok .. ikke ellers. Har en sønn og en datter til og der har vi et utrolig bra forhold til svigerbarna. De er hos oss annenhver jul - mens min sønns mammadalt-samboer omtrent aldri har feiret en julekveld med oss. Det er stor forskjell på svigerdøtre - det kan jeg skrive under på. Jeg har en datter og to sønner - men har ALDRI noensinne gjort forskjell på min behandling av svigerbarn og barnebarn. For meg er barnebarna like kjære enten jeg er mormor eller farmor. Bare så synd at en av mine svigerdøtre har bestemt at jeg er en annenrangs bestemor - fordi jeg er farmor. Det er mange svigerdøtre som burde ta god titt på sin egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette. Dere er sammen med våre sønner som vi elsker overalt på denne jord ... bare så synd at endel av dere ikke unner oss å ta del i livet til våre barn og barnebarn. Anonymous poster hash: 44f9c...75d Det kan jo hende at hun føler veldig på dette at du hadde et sååååå godt forhold til hennes manns forhenværende og savner henne såååå mye og helt tydelig ut fra innlegget ditt ikke aksepterer den jenta som sønnen din faktisk endte opp med? Og det er faktisk ikke sikkert at det er hun ene og alene som står å trekker i trådene. Jeg er selv en av disse svigerdøtrene som ikke er funnet godkjent nok av svigermor og hennes holdninger er nettopp grunnen til at både jeg og mannen min trekker mest mot min familie og ikke hans. Jeg sier ikke at det trenger å være tilfelle her, men noen ganger er det en del svigermødre som burde ta en god titt på egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette og hva de selv gjør for å bidra i situasjonen på godt eller vondt Anonymous poster hash: 6b598...8e0 7
FrkHumle Skrevet 10. oktober 2014 #29 Skrevet 10. oktober 2014 Og for de som mener at egen mor er mest komfortabel, blir ikke det en slags "nedprioritering"? Hvordan kan det være nedprioritering? Jeg føler meg selvfølgelig mest komfortabel med mennesker som jeg har levd hele barndommen med. Feks: Jeg kan gjerne tusle i trusa foran en bror. Men jeg kunne aldri gjort det foran svoger. Det blir det samme med mor vs svigermor. Og det er jo helt naturlig. Det er sjelden man slapper av fullstendig med noen man ikke har vokst opp med. En annen ting i forbindelse med fødsel, jeg kunne feks. spørre min mor om hvordan jeg lettest skulle få ut hard avføring etter fødselen, men det er noe jeg aldri hadde spurt min svigermor om. Og rett etter fødsel er det ofte litt vanskelig å holde luft inne, å slippe en prupp foran min mor gjør meg ingenting, men aldri om jeg hadde gjort det foran svigermor. Ergo ender man opp som mindre avslappet med mannens mor, enn sin egen. Og rett etter fødsel trenger man jo virkelig å slappe av. 4
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #30 Skrevet 10. oktober 2014 Det kan jo hende at hun føler veldig på dette at du hadde et sååååå godt forhold til hennes manns forhenværende og savner henne såååå mye og helt tydelig ut fra innlegget ditt ikke aksepterer den jenta som sønnen din faktisk endte opp med? Og det er faktisk ikke sikkert at det er hun ene og alene som står å trekker i trådene. Jeg er selv en av disse svigerdøtrene som ikke er funnet godkjent nok av svigermor og hennes holdninger er nettopp grunnen til at både jeg og mannen min trekker mest mot min familie og ikke hans. Jeg sier ikke at det trenger å være tilfelle her, men noen ganger er det en del svigermødre som burde ta en god titt på egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette og hva de selv gjør for å bidra i situasjonen på godt eller vondt Anonymous poster hash: 6b598...8e0 Er ikke i den situasjonen selv, men mannen har alltid hatt et anstrengt forhold til mora si og håpet at jeg for det skulle få et fint forhold til henne, men det klarte svigermor selv å ødelegge. Og personer skal ikke sammenlignes, man kan ikke sammenligne en ny svigerdatter med en gammel, da ødelegger man bare for seg selv. Anonymous poster hash: d5587...d00 2
Kontormus Skrevet 10. oktober 2014 #31 Skrevet 10. oktober 2014 Det er vel ikke så veldig unaturlig at mange (stort sett) føler seg mer komfortabel med sin egen mor? Hva er så underlig med det? I mitt hode blir det nesten som å si at en dame, som er mor til en datter, og svigermor til en svigerdatter skal føle seg like komfortabel med begge to. Det er klart at hun føler mest og føler seg mer komfortabel med egen datter enn svigerdatter Nei, ikke unaturlig. Men nå hva temaet om hvorvidt farmor blir nedprioritert i forhold til mormor. Og hvis jeg oppfatter deg rett, så stemmer jo det.
Kontormus Skrevet 10. oktober 2014 #32 Skrevet 10. oktober 2014 Hvordan kan det være nedprioritering? Jeg føler meg selvfølgelig mest komfortabel med mennesker som jeg har levd hele barndommen med. Feks: Jeg kan gjerne tusle i trusa foran en bror. Men jeg kunne aldri gjort det foran svoger. Det blir det samme med mor vs svigermor. Og det er jo helt naturlig. Det er sjelden man slapper av fullstendig med noen man ikke har vokst opp med. En annen ting i forbindelse med fødsel, jeg kunne feks. spørre min mor om hvordan jeg lettest skulle få ut hard avføring etter fødselen, men det er noe jeg aldri hadde spurt min svigermor om. Og rett etter fødsel er det ofte litt vanskelig å holde luft inne, å slippe en prupp foran min mor gjør meg ingenting, men aldri om jeg hadde gjort det foran svigermor. Ergo ender man opp som mindre avslappet med mannens mor, enn sin egen. Og rett etter fødsel trenger man jo virkelig å slappe av. Ja, greit nok. Men da bekrefter jo du også at mormor er den prioriterte!
AnonymBruker Skrevet 10. oktober 2014 #33 Skrevet 10. oktober 2014 Det kan jo hende at hun føler veldig på dette at du hadde et sååååå godt forhold til hennes manns forhenværende og savner henne såååå mye og helt tydelig ut fra innlegget ditt ikke aksepterer den jenta som sønnen din faktisk endte opp med? Og det er faktisk ikke sikkert at det er hun ene og alene som står å trekker i trådene. Jeg er selv en av disse svigerdøtrene som ikke er funnet godkjent nok av svigermor og hennes holdninger er nettopp grunnen til at både jeg og mannen min trekker mest mot min familie og ikke hans. Jeg sier ikke at det trenger å være tilfelle her, men noen ganger er det en del svigermødre som burde ta en god titt på egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette og hva de selv gjør for å bidra i situasjonen på godt eller vondt Anonymous poster hash: 6b598...8e0 Vel, tror ikke det nei. Det er flere som har merket seg dette og har prøvd å snakke med sønnen min om hvor farlig det er å involvere seg med denne manipulerende kvinnen. Han er i ferd med å utslette seg selv, noe både hans bror og søster har merket seg. De er heldigvis ikke villige til å se broren sin ødelegge seg selv på den måten det foregår på for tiden. Anonymous poster hash: 44f9c...75d
Kontormus Skrevet 10. oktober 2014 #34 Skrevet 10. oktober 2014 Det er stor forskjell på svigerdøtre - det kan jeg skrive under på. Jeg har en datter og to sønner - men har ALDRI noensinne gjort forskjell på min behandling av svigerbarn og barnebarn. For meg er barnebarna like kjære enten jeg er mormor eller farmor. Bare så synd at en av mine svigerdøtre har bestemt at jeg er en annenrangs bestemor - fordi jeg er farmor. Det er mange svigerdøtre som burde ta god titt på sin egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette. Dere er sammen med våre sønner som vi elsker overalt på denne jord ... bare så synd at endel av dere ikke unner oss å ta del i livet til våre barn og barnebarn. Anonymous poster hash: 44f9c...75d Ikke sant? Er rimelig sikker på at det ikke finns flere håpløse svigermødre enn det finns håpløse svigerdøttre!
FrkHumle Skrevet 10. oktober 2014 #35 Skrevet 10. oktober 2014 Ja, greit nok. Men da bekrefter jo du også at mormor er den prioriterte! Ja, hvis jeg skulle hatt overnatting en uke etter fødsel hadde jeg ikke ville hatt det av svigers nei, men jeg kunne hatt det av min mor. Pga mine følelser og behov, hverken pga min mors følelser, min svigermors følelser eller barnets eller fars. En kvinne i barseltid må få lov å velge det hun trives best med, for mange blir kroppen helt ukjent og man sliter med hormoner, barseltårer og andre ting man bare vil vise de man er aller tryggest på. Det betyr ikke at farmor ikke får se eller kose eller besøk, eller at man lar mormor komme oftere, men hvis man må velge så er det virkelig den som har født som må få komme i fokus. Det er veldig enkelt å unngå skjevdeling ved å ikke la noen av bestemødrene komme på overnatting eller langtidsbesøk, men hvis mor har behov for sin mor så bør hun få kunne ha det uten dårlig samvittighet ovenfor svigermor. Hilsen ei som brukte farmor som barnevakt de to første gangene barnet skulle være borte. (Man kan balansere det igjen ved å prioritere farmor andre ganger enn rett etter fødsel når mors behov står i fokus.) 2
Nicoline86 Skrevet 10. oktober 2014 #36 Skrevet 10. oktober 2014 Det kan ikke tenkes at det er din innstilling som gjør at hans foreldre sliter? Jeg har en svigerdatter som SÅÅÅÅ tydelig foretrekker sin mor og sin familie fremfor vår familie. For meg og min mann er dette helt tragisk. Det er gått så langt at jeg håper virkelig at min sønn finner ut hvor manipulert han blir av denne kvinnen og finner seg en skikkelig livspartner etterhvert. Hans forrige kjæreste var storveis og hun og jeg hadde et kjempeforhold. Jeg savner henne utrolig mye. Hadde hun vært mor til hans barn så hadde min mann og jeg vært tatt like mye med som hennes foreldre og ikke sett på som noen annenrangs mennesker. Når det gjelder penger og gaver er vi gode nok .. ikke ellers. Har en sønn og en datter til og der har vi et utrolig bra forhold til svigerbarna. De er hos oss annenhver jul - mens min sønns mammadalt-samboer omtrent aldri har feiret en julekveld med oss. Det er stor forskjell på svigerdøtre - det kan jeg skrive under på. Jeg har en datter og to sønner - men har ALDRI noensinne gjort forskjell på min behandling av svigerbarn og barnebarn. For meg er barnebarna like kjære enten jeg er mormor eller farmor. Bare så synd at en av mine svigerdøtre har bestemt at jeg er en annenrangs bestemor - fordi jeg er farmor. Det er mange svigerdøtre som burde ta god titt på sin egen oppførsel og sine egne følelser rundt dette. Dere er sammen med våre sønner som vi elsker overalt på denne jord ... bare så synd at endel av dere ikke unner oss å ta del i livet til våre barn og barnebarn. Anonymous poster hash: 44f9c...75d Nei absolutt ikke. Jeg vil så gjerne at de skal bry seg mer. Har så lyst at min datter skal ha god kontakt med farmor og farfar så det er absolutt ikke min feil.. 1
Japp Skrevet 10. oktober 2014 #37 Skrevet 10. oktober 2014 Nei, ikke unaturlig. Men nå hva temaet om hvorvidt farmor blir nedprioritert i forhold til mormor. Og hvis jeg oppfatter deg rett, så stemmer jo det. Da oppfatter du feil. Jeg nedprioriterer ikke min svigermor. Jeg legger til rette for at hun skal få like mye tid med datteren min som min mor. Likevel føler jeg meg mer komfortabel med min mor. 3
Japp Skrevet 10. oktober 2014 #38 Skrevet 10. oktober 2014 Vel, tror ikke det nei. Det er flere som har merket seg dette og har prøvd å snakke med sønnen min om hvor farlig det er å involvere seg med denne manipulerende kvinnen. Han er i ferd med å utslette seg selv, noe både hans bror og søster har merket seg. De er heldigvis ikke villige til å se broren sin ødelegge seg selv på den måten det foregår på for tiden.Anonymous poster hash: 44f9c...75d Du virker jo nesten fiendtlig innstilt til denne svigerdatteren. Og det er klart hun merker det. Mener du alvorlig talt at dere forsøker å få din sønn til å skille seg, fordi DERE ikke liker kona hans? Hva med barna i alt dette? Jeg får en gnagende følelse av at du er ganske dominerende. Kanskje han bare har funnet en som ligner på sin mor? 3
Sol79 Skrevet 10. oktober 2014 #39 Skrevet 10. oktober 2014 Jøss så mange kjipe svigermødre det fins rundt omkring da. Min svigermor er helt toppen. Selvfølgelig foretrekker jeg min egen mor best, men svigermor er en god nummer to. Hun er hjelpsom, stiller alltid opp, har gode råd og husker småbarnstilværelsen utrolig mye bedre enn min egen mor. Er vi på besøk er det full oppvartning i tillegg til barnefri på oss. Da jeg hadde termin i sommer så la hun sommerferien til Oslo, og ventet på fødsel i nesten tre uker da vi ikke hadde barnevakt. 2
Gjest Riskjeks Skrevet 10. oktober 2014 #40 Skrevet 10. oktober 2014 Hva med å være glad for at hun er opptatt av babyen, fremfor å klage over at hun ikke spør og graver om fødsler og revning og såre brystvorter? 4
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå