Gå til innhold

grunnlag for barnevernsmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest Missfixit

Hei TS. Jeg tenker at du her må kjenne på magefølelsen din om hva som kjennes riktig. Har du barn selv? Hvordan er det de roper til hverandre etc. Det er jo helt greit at du lufter disse bekymringene med barnevernet, de kan jo da ta standpunkt til om de syntes det er grunn for å sette i gang en undersøkelse eller ikke.

Men jeg må si at jeg kjenner meg selv igjen på mye av hovedinnlegget ditt; rot og kaos, og til tider roping i huset som ljomer gjennom nabolaget.. Har 2 gutter i barneskolen, og de kan være ekstremt høylytte og rotete. Har for eksempel en daglig kamp om at de må rydde opp skittentøyet sitt selv, og ikke bare "gå" ut av klærne for å la de ligge der til åsyn med trusa mitt i fleisen.. Roping, krangling og slossing mellom brødrene med mor på slep etc. Tenker at litt rot og roping er helt vanlig i de fleste hjem, men om dette er langt utenfor det som du tenker er "akseptabelt", så ville jeg tatt den telefonen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tar denne anonym. Vet aldri hvem som leser her.

Er det bekymring nok for å melde til barnevernet når barnet vokser opp i et hjem fult i rot? Det er ikke "her lever vi rot" men skitten oppvask, kle/sko over alt og generelt mye skitt. sikkert ikke blitt ryddet/vasket på gud vet hvor lenge.

Går man på tur forbi huset er det også mye kjefting og smelling. Virker ikke som barnet har faste leggetider.

Vil legge til at barnet er under skolealder så ikke sikkert barnet klarer å sette ord på ting.

Er bekymret for barnets vel og ve etter mye rykter om hvordan mor er.

Håper på ikke for mye "skriveleifer" siden jeg skriver fra mobil. Noen synspungt? Jeg kjenner de ikke men hører mye.

Anonymous poster hash: 76699...e04

hvor mange barn er det snakk om? bor mor og far sammen? og nei, rot er virkelig ikke grunnlag for å melde fra til barnevernet, herregud!

Anonymous poster hash: 6ceac...e9a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De i barnehagen reagerer vel gjerne om ungene er ustelte eller om det er tegn på omsorgssvikt.

Anonymous poster hash: 62664...9c1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo ha vært hjemme hos de selv, og ha sett hvor ille det er før du melder til barnevernet.

Tro meg her går det nok og rykter om hvilket rotehus vi bor i. Men kjøkkenbenken vaskes daglig, badet og toalett vaskes hver uke. Det støvsuges og vaskes jevnlig. Men ja det er rotete her. Stort sett alltid kaos i gangen med sko og jakker. Så her har besøk kommentert. Men det er jo ikke møkkete her. Og der synes jeg det er en stor forskjell. For rot er ikke farlig. Men selvfølgelig er det noe annet med et hjem hvor det aldri vaskes i.

Og krangle gjør vel de fleste foreldre med barna i perioder.



Anonymous poster hash: dd3a2...e0a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du må jo ha vært hjemme hos de selv, og ha sett hvor ille det er før du melder til barnevernet.

Tro meg her går det nok og rykter om hvilket rotehus vi bor i. Men kjøkkenbenken vaskes daglig, badet og toalett vaskes hver uke. Det støvsuges og vaskes jevnlig. Men ja det er rotete her. Stort sett alltid kaos i gangen med sko og jakker. Så her har besøk kommentert. Men det er jo ikke møkkete her. Og der synes jeg det er en stor forskjell. For rot er ikke farlig. Men selvfølgelig er det noe annet med et hjem hvor det aldri vaskes i.

Og krangle gjør vel de fleste foreldre med barna i perioder.

Anonymous poster hash: dd3a2...e0a

Får jo virkelig håpe TS har et plettfritt hjem selv når hun mener det er grunn til å sende bekymringsmelding fordi det går rykter om at det er så rotete. Skjønner ikke hvordan TS kan tro dette er grunn til å melde noen til barnevernet. Rykter er som regel rykter!

Anonymous poster hash: 6ceac...e9a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tar denne anonym. Vet aldri hvem som leser her.

Er det bekymring nok for å melde til barnevernet når barnet vokser opp i et hjem fult i rot? Det er ikke "her lever vi rot" men skitten oppvask, kle/sko over alt og generelt mye skitt. sikkert ikke blitt ryddet/vasket på gud vet hvor lenge.

Går man på tur forbi huset er det også mye kjefting og smelling. Virker ikke som barnet har faste leggetider.

Vil legge til at barnet er under skolealder så ikke sikkert barnet klarer å sette ord på ting.

Er bekymret for barnets vel og ve etter mye rykter om hvordan mor er.

Håper på ikke for mye "skriveleifer" siden jeg skriver fra mobil. Noen synspungt? Jeg kjenner de ikke men hører mye.

Anonymous poster hash: 76699...e04

Har du så lite å gjøre i hverdagen din at du på grunn av synsing og rykter skal bruke tiden din på å melde folk til barnevernet? Da driter du deg ut, men det kan jo være like greit at du gjør det, hvis du lærer av det.

Fei opp i rotet i eget reir først.

Anonymous poster hash: 27ba4...595

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Merkelig hvordan folk får piggene ut med en gang ordet barnevern ytres. Alt for mange barn lider under dårlige oppvekstvilkår fordi folk er for feige til å bry seg. Har man god omsorg for barna sine, har man ingenting å frykte. I motsatt fall, er det til barnas beste at BV kommer på banen. Barn blir ikke fjernet fra hjemmet uten videre, det må jo en hver forstå, all den tid det er skrikende mangel på både beredskapshjem og fosterhjem.

Mennesker som hyler opp om at BV tok barna deres uten grunn, lyver, rett og slett. I de aller fleste tilfeller ser ikke folk sine egne manglende evner som omsorgsperson, og skriker opp om urettferdighet. Sånne kunne ikke brydd meg mindre - jeg er opptatt av barnas beste.

TS: Ta en telefon til BV og forklar saken. Du trenger ikke sende en bekymringsmelding med en gang. Sannsynligvis vil BV ta kontakt med helsesøster og/eller barnehage for å få opplysninger derfra også. Det har i hvert fall jeg opplevd flere ganger (jobber i barnehage).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du melder, se for deg hvordan du ville føle det selv, om barnevernet kom på døra og sa at de hadde fått en bekymringsmelding på at du er en dårlig forelder. At de skulle gå rundt å se i huset ditt, spørre deg om du har brukt høy stemme under en krangel, om barnet ditt alltid er i seng til samme tid? Er du en perfekt forelder?

Hvis du bekymrer deg for barnet, hva med å ta et besøk til dem og lufte din bekymring til foreldrene på en høflig måte? Det er garantert ikke populært det heller, men mer ærlig og mindre belastende for foreldrene.

Hvis du føler at du ikke kan gjennomføre såpass for denne ungen du bekymrer deg for; har du egentlig god nok grunn til bekymring?

Anonymous poster hash: 45748...109

Det du lister opp at ts skal gjøre er barnevernets oppgave. Det er ikke ts sin jobb å undersøke forholdene.

Anonymous poster hash: 818fb...ac2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne tråden kunne ha vært om meg. Folk går turer forbi og niglaner inn. Her står tørkestativet i stua, siden det er trangt og lite her vi bor. Folk på bygda snakker, og ryktene florerer. Ja, jeg har ropt til ungen min de gangene det har vært fare for at ungen skulle ha skadet seg, falt ned fra noe, eller brent seg. Vi roper også når vi leker oss og danser og ler og kiler og hopper. Vi er litt høylydte og ungen kan hyle av fryd og glede. At det ikke alltid er prikkfritt i et hjem det er trangt om plassen, jeg sier det sånn jeg; bedre meg litt rot og lykkelige barn, enn et prikkfritt hjem hvor ungen ikke får lov til å leke og være seg selv, og være redd for å søle på en råsa cupcakebakende bloggemammas hvite teppe... Jeg er en travel alenemor, som blir uglesett fra folk i bygda basert på ondsinnete falske rykter. Tenk litt, før dere dømmer så hardt.



Anonymous poster hash: 8746f...840
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...