Gå til innhold

grunnlag for barnevernsmelding?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Tar denne anonym. Vet aldri hvem som leser her.

Er det bekymring nok for å melde til barnevernet når barnet vokser opp i et hjem fult i rot? Det er ikke "her lever vi rot" men skitten oppvask, kle/sko over alt og generelt mye skitt. sikkert ikke blitt ryddet/vasket på gud vet hvor lenge.

Går man på tur forbi huset er det også mye kjefting og smelling. Virker ikke som barnet har faste leggetider.

Vil legge til at barnet er under skolealder så ikke sikkert barnet klarer å sette ord på ting.

Er bekymret for barnets vel og ve etter mye rykter om hvordan mor er.

Håper på ikke for mye "skriveleifer" siden jeg skriver fra mobil. Noen synspungt? Jeg kjenner de ikke men hører mye.

Anonymous poster hash: 76699...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvis du ikke kjenner dem; hvordan kan det ha seg at du har vært inne hos dem på privaten da?

Rykter er ikke godt nok grunnlag for anmeldelse mener jeg.



Anonymous poster hash: 6e411...afc
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre med en melling for mye ennn en melding for lite.

Når du er bekymret for barnets ve og vel, er dette god nok grunn itl å melde fra. Det er bv som avgjør videre forløp ikke du.

Anonymous poster hash: 21d1a...29b

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøl hodet i dass. Og la være å tro på rykter som florerer . Hvordan vet du at de har det rotet når du aldri har besøkt dem? Tro ikke alt du hører, si ikke alt du tror, da sparer du mange bører på sinn og samvittighet

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klær og sko overalt er ikke uvanlig med små barn i hus. Hvordan vet du a det er skittent og ikke har blitt vasket på lenge?



Anonymous poster hash: 9b118...5b0
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har noen felles kjente. De sier ikke mye men har kommentert rotet. Derfor vet jeg de.

Rot i seg selv er ikke bekymring i seg selv, men tenker mer på ropingen.

ts

Anonymous poster hash: 76699...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Heller meld fra for ofte enn for lite hvis du oppriktig er bekymret og har grunnlag. Det er altfor mange barn som har det vanskelig hjemme, men for få som tar ansvar. Altfor mange fokuserer på kun seg og sitt, og legger ikke engang merke til barn med skitne klær, blåmerker, som stinker osv. Ikke at dette er tilfelle her, men generelt er det viktig at vi er medmennesker og holder øynene oppe.

Å melde fra vil ikke si at barna blir tatt fra foreldrene, heller at foreldrene får råd og veiledning ift hvordan ta vare på hjemmet, barnet, evt parterapi etc. Folk misforstår ofte konseptet med å melde fra til barnevernet. Barnevernet ønsker at barn skal ha det godt hjemme, å sende barn i fosterhjem er heller en siste utvei fordi det ikke fungerer i hjemmet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Usikker på om roping så vi hører det ut på gaten er grunnlag nok. men kan ikke se for meg at det er bra for barnet over tid.

Anonymous poster hash: 76699...e04

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Himmel... Hvis rykter om rot i hjemmet, dårlig oppfølging av leggetider (hva mener ts egentlig her, betyr det at et barn under skolealder løper ute om natta er det selvfølgelig ille, men er det mer sånn at ungen av og til får være litt lengere oppe??) og krangling skal føre til bekymringsmeldinger til barnevernet tror jeg de kan få det travelt, gitt..

Har du noen konkret grunn til å tro at BARNET har det dårlig? Har du sett at barnet virker mistilpasset, trist, voldelig mot andre barn e.l? Det er slike tegn jeg tenker på som grunner til å melde til barnevernet, ikke hvordan folk løser flokene i hjemmet sitt. Husarbeid og leggerutiner finnes det vel like mange forskjellige som det finnes folk.



Anonymous poster hash: 45748...109
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke noe grunnlag her for bekymring i de hele tatt!

Noen kommuniserer jo veldig dårlig; roper... Men da vet man ikke annet.

Hvordan det ser ut bryr ikke bv seg med.

De er veldig belastende for en familie å få en bekymringsmelding, så det bør i det minste være en bittelitten årsak.

Svaret på overskriften er NEI, absolutt ikke!

Anonymous poster hash: 8e16b...780

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøl hodet i dass. Og la være å tro på rykter som florerer . Hvordan vet du at de har det rotet når du aldri har besøkt dem? Tro ikke alt du hører, si ikke alt du tror, da sparer du mange bører på sinn og samvittighet

Dette er så typisk svar fra de som har vært borti barnevernet og mener seg urettferdig behandlet. Det er alltid bedre å melde ifra enn å ikke gjøre det og evt la ett barn lide.

Anonymous poster hash: 3ae4c...6c8

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du melder, se for deg hvordan du ville føle det selv, om barnevernet kom på døra og sa at de hadde fått en bekymringsmelding på at du er en dårlig forelder. At de skulle gå rundt å se i huset ditt, spørre deg om du har brukt høy stemme under en krangel, om barnet ditt alltid er i seng til samme tid? Er du en perfekt forelder?

Hvis du bekymrer deg for barnet, hva med å ta et besøk til dem og lufte din bekymring til foreldrene på en høflig måte? Det er garantert ikke populært det heller, men mer ærlig og mindre belastende for foreldrene.

Hvis du føler at du ikke kan gjennomføre såpass for denne ungen du bekymrer deg for; har du egentlig god nok grunn til bekymring?



Anonymous poster hash: 45748...109
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er så typisk svar fra de som har vært borti barnevernet og mener seg urettferdig behandlet. Det er alltid bedre å melde ifra enn å ikke gjøre det og evt la ett barn lide.

Anonymous poster hash: 3ae4c...6c8

Har ikke vært borti bv selv men kjenner til diverse situasjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Før du melder, se for deg hvordan du ville føle det selv, om barnevernet kom på døra og sa at de hadde fått en bekymringsmelding på at du er en dårlig forelder. At de skulle gå rundt å se i huset ditt, spørre deg om du har brukt høy stemme under en krangel, om barnet ditt alltid er i seng til samme tid? Er du en perfekt forelder? Hvis du bekymrer deg for barnet, hva med å ta et besøk til dem og lufte din bekymring til foreldrene på en høflig måte? Det er garantert ikke populært det heller, men mer ærlig og mindre belastende for foreldrene. Hvis du føler at du ikke kan gjennomføre såpass for denne ungen du bekymrer deg for; har du egentlig god nok grunn til bekymring? Anonymous poster hash: 45748...109

det heter barnevern ikke foreldrevern
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du er oppriktig bekymret og føler på deg at noe er galt, så ta en telefon og forklar hva du har observert. Om folk lever i ekstremt rot/skitt og kommuniserer ved å rope, er det vel ikke helt usannsynlig at det påvirker barna deres negativ.



Anonymous poster hash: 0865c...c85
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes absolutt ikke du har grunnlag for å melde ifra om bekymring til barnevernet. Rykter og annenhåndsinformasjon som er såpass diffus som den du beskriver er ikke nok etter min mening.

Folk kan faktisk være gode nok foreldre selv om de har det rotete, ikke legger ungen til samme tid som de fleste andre, eller roper til hverandre/barnet.

Søsteren min er et rotehue ut av en annen verden, og jeg har aldri sett så mye oppvask i en kum som hos henne, eller så mye klær på et vaskeromsgulv, jakker og sko på entregulvet, blader på bordet, osv. Likevel har hun oppdratt verdens fineste unger, som har hatt verdens fineste oppvekst.

Når det gjelder roping. Det er selvsagt forskjell på roping og roping. Hører man at noen roper "nå kommer du faen meg her, din satans lille drittunge, ellers får du bank!" bør det vel ringe noen bjeller. Men folk kan også rope andre meldinger som ikke er fullt så alarmerende, som "nå har jeg sagt ifra fire ganger at du må slå av tv og komme og spise middag, og kommer du ikke nå blir det null tv resten av uka!!!!!" Noen ganger hører man bare roping, uten å høre direkte hva som blir ropt, og det er altså ikke all roping som er bekymringsfull.

Jeg synes folk skal slutte å høre på rykter, og holde seg til det de vet. Vet man noe som absolutt burde meldes ifra om, så kjenner man det i magen, tror jeg, og man greier ikke la være.

(Neida, jeg er ikke barnevernsmotstander, jeg har mye med dem å gjøre gjennom jobb, og synes de har en av verdens viktigste funksjoner)



Anonymous poster hash: dcfc6...3af
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite.



Anonymous poster hash: 6d4c9...d50
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du usikker, så er du sikker. Meld i fra. Så får det være opp til barnevernet å vurdere om meldingen er alvorlig nok til å ta kontakt med familien. Tror du kan sende inn anonym melding også. :)



Anonymous poster hash: efed8...fb1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bedre å melde fra en gang for mye enn en gang for lite.

Anonymous poster hash: 6d4c9...d50

Det er en sannhet med modifikasjoner. (Se over)

Anonymous poster hash: dcfc6...3af

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blomsterert

Har noen felles kjente. De sier ikke mye men har kommentert rotet. Derfor vet jeg de.

Rot i seg selv er ikke bekymring i seg selv, men tenker mer på ropingen.

ts

Anonymous poster hash: 76699...e04

De sier ikke mye? Så du antar en del da? Ikke VET,men antar?

Hva med de som forteller deg da? Er det ikke bedre om du foreslår at DE melder?

Det virker noe useriøst å bry barnevern med rykter og spekulasjoner.

Vet du om barnet går i barnehage?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...