Gå til innhold

grunnlag for barnevernsmelding?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes dette høres ut som et utslag av bygdedyret. Mora har et dårlig rykte, folk tisker og hvisker og oppfører seg generelt dårlig. "Ja, hu fortjener jaggu barnevernet på døra, den sjuska"!

Kjenner du barnet overhodet? Er det noe ved dets oppførsel som gir grunn til bekymring? Har du observert ting i samspillet mellom mor og barn som virker bekymringsfullt?

Anonymous poster hash: ba62b...7db

• Liker 6
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er man bekymret for et barn så melder man fra. Derfor heter det "bekymringsmelding".

• Liker 2
Skrevet

Det er ikke verre enn at du ringer barneverner og sier at du vil lufte dine tanker fordi du ikke vet om det er noe som er verdt å melde fra om. Så forteller du det du vet, så ber de deg melde det hvis de finner det bekymringsverdig. Som regel er det slik at om du lurer på om du burde melde fra, så er det en grunn til det.

Anonymous poster hash: d2dc5...c33
Skrevet

Heller meld fra for ofte enn for lite hvis du oppriktig er bekymret og har grunnlag. Det er altfor mange barn som har det vanskelig hjemme, men for få som tar ansvar. Altfor mange fokuserer på kun seg og sitt, og legger ikke engang merke til barn med skitne klær, blåmerker, som stinker osv. Ikke at dette er tilfelle her, men generelt er det viktig at vi er medmennesker og holder øynene oppe.

Å melde fra vil ikke si at barna blir tatt fra foreldrene, heller at foreldrene får råd og veiledning ift hvordan ta vare på hjemmet, barnet, evt parterapi etc. Folk misforstår ofte konseptet med å melde fra til barnevernet. Barnevernet ønsker at barn skal ha det godt hjemme, å sende barn i fosterhjem er heller en siste utvei fordi det ikke fungerer i hjemmet.

Ingen dum dame denne gretne kjerringa!

Men svar til TS

Å trekke inn barnevernet kan være fryktelig feil også. Kjenner familier som har mistet barnet fordi Helsesøster "Trodde" barnet hadde det vondt hjemme. Familier som har ett helvete med Barnevernet og en skikkelig tur ned I garasjen for å kunne overleve det. Også medført at mor og far halr skilt lag osv.

Ja.. Barnevernet skal være der hvis barnet har det vondt og hjelpe familien, ikke ta fra dem på grunn av mistanker. Dette skjer for ofte Og det finnes sikkert Solskinnshistorier om den andre veien også.

Og mistanker er grusomme å bære på. Fordi man føler seg kanskje skyldig, sladrete og hjelpeløs i den forstand at man ikke kan spørre andre om deres synspunkt.

Tja hva kan man egentlig gjøre? Ta kontakt med dem? Risikere å bli i beste fall slått ned

Du kan jo f.eks høre om barnet går i Barnehage e.l

Snakk med andre som også er bekymret. Vær fler om det... tenker jeg.

Ønsker deg og dere og selvfølgelig Barnet lykke til

• Liker 2
Skrevet

Er man bekymret for et barn så melder man fra. Derfor heter det "bekymringsmelding".

Det har du rett i, men det betyr ikke at det ikke trenger å være reelle årsaker til bekymring. ;)

Anonymous poster hash: dcfc6...3af

• Liker 1
Skrevet

Du trenger ikke melde fra. Du ringer barnevernet anonymt og drøfter familien og situasjonen uten å navngi dem. Så kan de si om det er noe de vil se mer på. :)

Anonymous poster hash: b1c53...dc9

Skrevet

Himmel... Hvis rykter om rot i hjemmet, dårlig oppfølging av leggetider (hva mener ts egentlig her, betyr det at et barn under skolealder løper ute om natta er det selvfølgelig ille, men er det mer sånn at ungen av og til får være litt lengere oppe??) og krangling skal føre til bekymringsmeldinger til barnevernet tror jeg de kan få det travelt, gitt..

Har du noen konkret grunn til å tro at BARNET har det dårlig? Har du sett at barnet virker mistilpasset, trist, voldelig mot andre barn e.l? Det er slike tegn jeg tenker på som grunner til å melde til barnevernet, ikke hvordan folk løser flokene i hjemmet sitt. Husarbeid og leggerutiner finnes det vel like mange forskjellige som det finnes folk.

Anonymous poster hash: 45748...109

Så vi i barnevernet skal ikke få vite om de barnet som har det jævlig hjemme uten å vise det i form av atferd, kun de med atferd som du beskriver? Det er mange barn uten atferd som blir seksuelt misbrukt, utsatt for psykisk eller fysisk vold eller andre fæle ting.

Anonymous poster hash: ea1eb...fa9

• Liker 2
Skrevet

Så vi i barnevernet skal ikke få vite om de barnet som har det jævlig hjemme uten å vise det i form av atferd, kun de med atferd som du beskriver? Det er mange barn uten atferd som blir seksuelt misbrukt, utsatt for psykisk eller fysisk vold eller andre fæle ting.

Selvsagt, men det er det da i alle typer hjem! Man trenger da virkelig ikke bo i et rotehus for å bli utsatt for overgrep, mishandling eller omsorgssvikt! Mener du med dette at det er mer sannsynlig at barn som bor i et rotete hus er utsatt for dette enn andre barn? Skremmende holdning.

• Liker 3
Skrevet

Har nylig opplevd at venner av meg har blitt fratatt barna. Det er ufattelig vondt! For familie, barnas venner, foreldrenes venner og bekjente, alle i nærområdet!

Pass på at dersom man leverer bekymringsmelding, så er det fordi det er fordi det er en reell fare for barnets liv, helse, oppvekst osv.

IKKE fordi en ikke takler at andre har en litt "alternativ" måte å vokse opp på, eller fordi en selv har det så pertentlig i hjemmet at skoene må stå på rekke og rad i gangen.

Anonymous poster hash: 1d729...f71
  • Liker 2
Skrevet

jeg har ikke nevnt noe "hørt på bygda" rykter her for kjenner ikke til de. nevnte ting jeg selv har hørt ved turgåing sent på kveld. ofte etter kl 22. tenkte på roping.

Rotet har venner av hun sagt. Så det har ikke gått gjennom mange før jeg har hørt det.

Å jeg går ikke på døren til folk jeg ikke kjenner,hadde jeg kjent henne hadde jeg tatt det opp med henne.

Vet at barne går i barnehage. Samme som min niese.

Anonymous poster hash: 76699...e04

Skrevet

jeg har ikke nevnt noe "hørt på bygda" rykter her for kjenner ikke til de. nevnte ting jeg selv har hørt ved turgåing sent på kveld. ofte etter kl 22. tenkte på roping.

Rotet har venner av hun sagt. Så det har ikke gått gjennom mange før jeg har hørt det.

Å jeg går ikke på døren til folk jeg ikke kjenner,hadde jeg kjent henne hadde jeg tatt det opp med henne.

Vet at barne går i barnehage. Samme som min niese.

Anonymous poster hash: 76699...e04

Du mener ikke i fullt alvor at rot er god nok grunn til å melde bekymring om omsorgssvikt?

Når du sier at du har hørt roping, har du da hørt helt konkret hva som har blitt ropt? Folk kan være høylytte uten at det ligger noe dramatikk i det. Vi er høylytte, og det dreier seg da ofte om å rope beskjeder fra første til annen etasje, eller uttrykk for irritasjon når ungene ikke hører. Ingenting galt i det.

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt, men det er det da i alle typer hjem! Man trenger da virkelig ikke bo i et rotehus for å bli utsatt for overgrep, mishandling eller omsorgssvikt! Mener du med dette at det er mer sannsynlig at barn som bor i et rotete hus er utsatt for dette enn andre barn? Skremmende holdning. Anonymous poster hash: dcfc6...3af

Nei, men du skrev det som at det var kun barn som hadde atferd som er utsatt for omsorgssvikt.

Skrevet

Jeg synes det er viktig å melde fra til barnevernet dersom du ser noe som du mener er bekymringsfullt, men ikke på grunn av RYKTER. Ærlig talt, dersom du melder om dette må du også faktisk opplyse dem om at dette kun er ting du har hørt og ikke sett.

Jeg vet om flere som vokste opp i "skitne" hjem lik de du beskriver, men ungene hadde det bra og vokste opp til å bli fornøyde, samfunnsnyttige mennesker. Jeg vet også om noen som vokste opp i det man kaller "gode hjem", og der forekom det omsorgssvikt så det sang.

• Liker 1
Skrevet

Nei, men du skrev det som at det var kun barn som hadde atferd som er utsatt for omsorgssvikt.

Nei, du siterte en annen AB enn meg (dessuten var det ikke helt det vedkommende skrev heller, du vrir litt på det).

Uansett, jeg reagerer virkelig på det du sier, fordi jeg synes det er vanvittig fordomsfullt å mene at ytre ting, som f.eks et rotete hjem, bør ses på som tegn på at her bør man virkelig gå inn og undersøke om barna blir utsatt for noe. Om barn som bor i hjem som ikke er helt A4 blir utsatt for omsorgssvikt eller overgrep, så er det da slett ikke gitt at disse heller vil ha adferdsproblematikk?? Så da skal fasade, eller mangel på sådan, være grunn nok til mistanke? Himmel og hav...

• Liker 1
Skrevet

Stikkordet er bare: Bekymring.

Vil legge ved dette http://www.krad.no/forebygging/barnevern/bekymringsmelding

Kan være nyttig lesning.

Men det må jo gå en grense for hva som er god nok grunn. Jeg kjenner ganske mange folk som jeg synes aldri burde fått barn. Det kan være folk som er stokk dumme (men ikke psykisk utviklingshemmede per def), har et hissig temperament, eller virker psykisk ustabile på annet vis (uten at jeg aner noe om hvorvidt de har en diagnose). Så jeg kan godt tenke "stakkars ungene deres, de kan jo aldri bli bra".

Men skal jeg melde på et slikt grunnlag? Jeg aner jo ikke noe om hvordan de faktisk oppfører seg mot barna sine, jeg bare tenker mitt på bakgrunn av hvordan jeg kjenner disse personene. Og jeg er klar over at det er stygge tanker.

Og for de som ikke forsto det, spørsmålet over var ment retorisk.

• Liker 3
Skrevet

sier igjen, for en verden vi lever i- du kan beskrive meg som er ressursterk og har en fornuftig vwltilpasset tenåringsønn, på et tidspunkt var det en del rot og jeg var utslitt, noe som gjorde at jeg hevet stemmen litt. Brukte nettverket mitt i den perioden, les: familien...

Anonymous poster hash: 4885b...2b0
  • Liker 2
Skrevet

Men det må jo gå en grense for hva som er god nok grunn. Jeg kjenner ganske mange folk som jeg synes aldri burde fått barn. Det kan være folk som er stokk dumme (men ikke psykisk utviklingshemmede per def), har et hissig temperament, eller virker psykisk ustabile på annet vis (uten at jeg aner noe om hvorvidt de har en diagnose). Så jeg kan godt tenke "stakkars ungene deres, de kan jo aldri bli bra".

Men skal jeg melde på et slikt grunnlag? Jeg aner jo ikke noe om hvordan de faktisk oppfører seg mot barna sine, jeg bare tenker mitt på bakgrunn av hvordan jeg kjenner disse personene. Og jeg er klar over at det er stygge tanker.

Og for de som ikke forsto det, spørsmålet over var ment retorisk.

Som sagt: Er du bekymret så melder du fra? Som voksen har man et ansvar og så er det opp til barnevernet å finne ut hva som er hva, og eventuelt tilby familien hjelpetiltak om det kan hjelpe dem og henlegge om det ikke er hold i meldingen eller det ikke er behov for hjelpetiltak / familien takket nei.

Når voksne mennesker tenker "stakkars ungene deres, de kan jo aldri bli bra" så gjør man også noe med det.

Skrevet

KG policy:

Meld en gang for mye enn en gang for lite...litt lei den setningen.

Anonymous poster hash: 5a862...3ea

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...