SaraLivia Skrevet 8. oktober 2014 #1 Skrevet 8. oktober 2014 Heisann. Jeg var til MR med kneet mitt, senere fikk jeg vite at jeg har fått kneskålen min ut av ledd og det trengs kirurgisk inngrep for å få den tilbake på plass. Jeg har stor angst for alt som har med sykehus/operasjoner/leger å gjøre. Ei sprøyte er nok til at jeg får helt angst. Tanken på operasjonen er fæl og jeg gråter når jeg tenker på det. Jeg kan ikke klare å gjennomføre det uten å ''være borte''. Jeg nekter rett og slett å opereres hvis jeg må være i en bevist tilstand. Kan jeg kreve å få narkose eller noe lignende? Tusen takk for svar!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #2 Skrevet 8. oktober 2014 Narkose er dyrt, derfor er det noe de ikke bare "deler ut". Hva du kan kreve vet jeg ikke. Da må du snakke med legen om det. Jeg har hatt narkose der det ikke er påkrevet tidligere, etter anbefaling, men det måtte tas privat. Og såpass kostbart at jeg måtte spare opp til det. Men jeg synes ikke det er rimelig at det offentlige sponser slikt. Anonymous poster hash: 1cd65...91d
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #3 Skrevet 8. oktober 2014 Hvis du kan påvise såpass stor angst for inngrepet, så kan du faktisk kreve å få narkose. De gir narkose hvis man absolutt ikke klarer å gjennomføre inngrepet uten narkose. Men du på ta dette opp tidligere enn operasjondagen. Hvis du ikke nevner det tidligere er du utrolig heldig hvis du får det. Selv var jeg utrolig redd for en operasjon som skulle foretas med lokalbedøvelse, da jeg hadde gjennomført samme operasjon tidligere i våken tilstand. Når sykepleier spurte lege hva som var tenkt meg, når de skulle kjøre meg inn på operasjonssalen, så passet jeg på å si "håper virkelig narkose", og da sa legen at det er greit, hun kan få narkose. Så jeg var heldig. Men de fleste leger er ikke så snille altså, så du bør ta det opp med fastlege først. Anonymous poster hash: 00e21...3ac
SaraLivia Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #4 Skrevet 8. oktober 2014 Narkose er dyrt, derfor er det noe de ikke bare "deler ut". Hva du kan kreve vet jeg ikke. Da må du snakke med legen om det. Jeg har hatt narkose der det ikke er påkrevet tidligere, etter anbefaling, men det måtte tas privat. Og såpass kostbart at jeg måtte spare opp til det. Men jeg synes ikke det er rimelig at det offentlige sponser slikt. Anonymous poster hash: 1cd65...91d Det er altså en veldig liten sjanse for at jeg får narkose? Herregud, da kan de bare droppe å operere meg Klarer bare ikke å gjennomføre..
SaraLivia Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #5 Skrevet 8. oktober 2014 Det er ikke bare bare å dra til fastlegen for meg. Er ganske ung og 200kr for en legetime er veldig mye. Jeg var veldig dum som ikke tok opp dette når jeg var der i dag..
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #6 Skrevet 8. oktober 2014 Jeg ville spurt. Jeg har operert ut visdomstenner og tatt gastroskopi i narkose pga jeg ikke har klart å gjøre det når jeg er våken. Kan være de vil at du skal prøve først, men igjen - begynne på en operasjon også går det ikke? Høres jo ikke helt bra ut.. Anonymous poster hash: 61911...a47
SaraLivia Skrevet 8. oktober 2014 Forfatter #7 Skrevet 8. oktober 2014 Spør jeg i god tid hvis jeg spør ortopeden når jeg skal dit? - skal det før operasjonen.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #8 Skrevet 8. oktober 2014 Narkose er mer risikofylt og krever mer overvåkning både under og etter operasjonen enn lokalbedøvelse. Ingen kan kreve narkose, det er opp til anestesilegen å vurdere risikoen og nødvendigheten. Det er ingen som tvinger deg til å bli operert, så fremt du er samtykkekompetent og det ikke er en livsnødvendig operasjon. Så hvis du nekter å opereres uten narkose, går det bare utover deg selv. Når det er sagt, så kan du selvsagt nevne ønsket for ortopeden når du skal dit til vurdering. Anonymous poster hash: 5be9c...21f 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #9 Skrevet 8. oktober 2014 Skal du opereres får du narkose, skal de reponere (dvs uten å åpne hud) vil det mest sannsynlig skje uten narkose. Du kan snakke med ortoped når du kommer til sykehuset. Det er utrolig fort gjort å reponere en patella, og det er risikoer ved narkose. Anonymous poster hash: ea23c...3b1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #10 Skrevet 8. oktober 2014 Skal du opereres får du narkose, skal de reponere (dvs uten å åpne hud) vil det mest sannsynlig skje uten narkose. Du kan snakke med ortoped når du kommer til sykehuset. Det er utrolig fort gjort å reponere en patella, og det er risikoer ved narkose. Anonymous poster hash: ea23c...3b1 Ut fra innlegget er det nok ikke en lukket reponering det er snakk om... Anonymous poster hash: 5be9c...21f
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #11 Skrevet 8. oktober 2014 Det er altså en veldig liten sjanse for at jeg får narkose? Herregud, da kan de bare droppe å operere meg Klarer bare ikke å gjennomføre.. Vet du, du kommer til å være proppfull på beroligende så ikke grue deg Du kommer mentalt til å være på ett sånn stadium at du ikke kommer til å bry deg om de setter kneet på feil vei. Ganske mye gøy i pilleform sjø Anonymous poster hash: eab7c...d5e 2
Gjest incognita Skrevet 8. oktober 2014 #12 Skrevet 8. oktober 2014 Det er større sannsynlighet for at du vil kunne få noe å slappe av på, valium f eks. På den måten vil du føle deg mindre engstelig. 1
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #13 Skrevet 8. oktober 2014 I stedenfor narkose wkal du be ommå få noe "dop" som slår deg helt ut. Fikk det da jeg var til gastroskopi. Det er billigere for det offentlige, du kommer deg raskere enn ved narkose og du er i ditt eget "lykkeland", i tillegg får du sikkert epiduralbeeøvelse. Vanlig ved oprasjoner i beina. Dette kommer til å gå helt fint. Du er litt bekymret nå og frem til du kommer på sykehuset, og vips så er alt ferdig.Anonymous poster hash: 5cff7...01e
ol93 Skrevet 8. oktober 2014 #14 Skrevet 8. oktober 2014 Du kan få beroligende (fått det selv) Man blir så trøtt at man egentlig bare sovner, eller så kan du jo høre om det er mulighet for narkose, men beroligende vet jeg at du kan få.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #15 Skrevet 8. oktober 2014 Her har du nok misforstått noe, for hvis kneskålen ditt faktisk hadde vært ute av ledd i skrivende stund, så hadde du ikke klart å skrive innlegg på en pc. Et ledd som er ute av ledd er ubeskrivelig smertefullt, og da gjør du hva som helst for å bli kvitt smerten, der er ikke du. Går ut fra at kneskålen din har vært ute av ledd, er gått på plass igjen når, men har skadet ligamenter som evt skal strammes opp i en operasjon. Som nevnt over er narkose langt fra risikofritt, og det er opp til anestesilegen hva du får, men beroligende får du i alle fall. Hilsen en som faktisk har trengt manuell reponering av kneskålen. Anonymous poster hash: 1cb7d...737 4
Gjest tuppesjura Skrevet 9. oktober 2014 #16 Skrevet 9. oktober 2014 Mannen har hatt utallige kneoperasjoner, alt fra store operasjoner hvor fe har åpnet hele kneet til små kikhullsoperasjoner hvor de bare har sett i kneet. Han har ALLTID fått narkose uten spørsmål!
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #17 Skrevet 9. oktober 2014 Det er ganske vanlig å få narkose selv ved kikkehullsoperasjoner. Det var aldri noe spørsmål om anestesien når jeg skulle operere kneet, det var narkose. Og de ønsker ikke supernervøse pasienter som ikke samarbeider, da legger de dem heller i narkose, så sant du er frisk nok selvfølgelig (noe de fleste er). Så ikke uro deg for det, det viktigste er å få fikset på kneet. Anonymous poster hash: d9a27...b38
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #18 Skrevet 9. oktober 2014 legen sa til meg når jeg skulle opperere at opperasjonen gjøres enten i spinalbedøvelse (lik epdural), eller narkose, så sa jeg asap "narkose" og da ble det det. så tviler på at noen nekter deg narkose om du sier du vil det. Anonymous poster hash: 65952...234
SaraLivia Skrevet 9. oktober 2014 Forfatter #19 Skrevet 9. oktober 2014 Her har du nok misforstått noe, for hvis kneskålen ditt faktisk hadde vært ute av ledd i skrivende stund, så hadde du ikke klart å skrive innlegg på en pc. Et ledd som er ute av ledd er ubeskrivelig smertefullt, og da gjør du hva som helst for å bli kvitt smerten, der er ikke du. Går ut fra at kneskålen din har vært ute av ledd, er gått på plass igjen når, men har skadet ligamenter som evt skal strammes opp i en operasjon. Som nevnt over er narkose langt fra risikofritt, og det er opp til anestesilegen hva du får, men beroligende får du i alle fall. Hilsen en som faktisk har trengt manuell reponering av kneskålen. Anonymous poster hash: 1cb7d...737 kan godt hende at jeg missforsto det legen sa men kneskåla er ikke der den skal være. Den har ikke kommet tilbake på plass, det er derfor jeg skal opereres. Det fikk jeg med meg. Kan godt hende at den ikke er ute av ledd, men den er som sagt ikke der den skal være.
AnonymBruker Skrevet 9. oktober 2014 #20 Skrevet 9. oktober 2014 Som flere skriver her, så be om beroligende. Det er rett og slett ikke mulig å ha angst med nok beroligende i kroppen. Anonymous poster hash: 2896c...4ed 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå