Gå til innhold

Jurist

Lillemor Gull

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Gjest Hillary..

Jeg er ikke jurist selv, men jeg kjenner litt til dette...

Du bør få gode karakterer (A) for å ha alle muligheter. Karakterene følger med deg resten av din yrkeskarriere i mye større grad enn for andre, så vidt jeg vet.

Vil du jobbe i lovavdelingen i Justisdepartementet, dvs de som skriver og har faglig ansvar for, landets lover, så må du ha A - og det er knallhard konkurranse.

Jeg vil tro du må ha toppkarakter for å jobbe i de mest anerkjente advokatfirmaene også.

Men en god jurist - ?! Teoretisk og akademisk dyktig, men også sosial intelligens og samfunnsengasjement...litt avhengig av hva du vil drive med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

joda, gode karakterer teller en del, men at man jevnt over må ha A stemmer absolutt ikke - med unntak av eksempelet med lovavdelingen.

det er forskjell på å jobbe som jurist og advokat, og det er nok mer typisk for advokatyrket at karakterene er av betydning.

selv om mange begynner på jussen for å bli advokat, er det et fåtall som faktisk ender opp som dette. det har selvsagt litt med karakterer å gjøre, men jeg tror det har mest å gjøre med at man underveis i studiet ser at det er langt flere arbeidsmuligheter for jurister enn man først trodde.

uansett ambisjoner: hvis det er et fagfelt du har interesse for, og du kommer deg gjennom studiet, så er det jobb til alle etterhvert! ikke glem det :)

lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg antar at du ønsker råd om hva som skal til av egenskaper for å bli en god jurist?

Jeg studerer selv jus, og vet endel om dette.

Som de to andre nevner, bør du være flittig og disiplinert slik at du kan oppnå gode resultater gjennom hard jobbing og mye lesing.

Interesse for tunge teoretiske fag kommer godt med. Studiet er lite praktisk. Analytiske evner og kreativitet. Evne til å uttrykke seg presist skriftlig og muntlig.

Jurister trenger ikke A eller B for å få jobb, det er en myte som lever sitt eget liv.. Men har du en slik karakter er det lettere å få jobb i advokatfirmer o.l.

Ikke alle jurister ønsker å bli advokater eller dommere- jurister trengs overalt i samfunnet. Jeg har merket en åpning hos ulike firmaer overfor det å ansette jus-kandidater ikke bare på bakgrunn av skoleresultater, men etter en helhetlig vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Jeg har kun A og B som resultat, og har nå søkt jobber i 2 år uten å komme på intervju, selv om jeg var aktiv under studietiudene med verv ol. Karakterer og fagkombinasjon har faktisk noe å si.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Jeg er også jurist og har vel slik middels karakterer. Jeg har aldri hatt problem med å skaffe meg jobb, kanskje litt lettere for jeg har alltid jobbet i det offentlige. Lønnen er jo ikke så bra her, men tjener godt over kr 300.000,- og er fornøyd med dette. Jobber selvstendig, og får alltid fri når jeg vil. Styrer arbeidsdagen akkurat som det passer meg. Har nå fått tilbud om en annen jobb, med overordnet ansvar og kommer da til å tjene mer. Kanskje har jeg hatt flaks, men jeg mener at jurister med middels karakterer kan være like dyktige som jurister med bedre karakterer. Det er helheten som teller synes jeg. Er jo ikke alle mennesker som presterer best i en eksamenssituasjon, slik det var da jeg tok eksamen. Har forstått at dette er noe ennerledes nå??? Blant annet skal jurister også ofte jobbe med mennesker og bør være god på dette, og det er en egenskap sjelden kan lære under studiet. Beklageligvis er det jo ofte at eldre jurister kun ser på karakterene slik at de med mindre gode karakterer aldri kommer inn på intervju og får vist hva de duger til. Dumt av arbeidsgiver som går glipp av mye bra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med kreativitet i jusen mener jeg evne til å tenke alternativt innenfor de rammer som er gitt. Det kan gi en store forsprang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar. :-)

Hvordan var/er det å studere jus, i forhold til å gå på vgs?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Tusen takk for svar. :-)

Hvordan var/er det å studere jus, i forhold til å gå på vgs?

Atskillig hardere, men om man er vant til å gjøre lekser på eget initiativ og lese, så går det greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...