Gå til innhold

Uke/mnd penger- så urettferdig

Fremhevede innlegg

Skrevet

Min søster og jeg får hver mnd 700,- av våre foreldre. Pengene er lønn for all husarbeidet vi gjør.

Jeg sparer 550-600 kr ved å sette de inn på konto mens min søster bruker alt med det samme hun får pengene på sitt kort.

Jeg har snart spart opp ca 20 000 noe jeg er ekstremt stolt over.

Det har kun vært mine foreldre som har visst at jeg sparer men for ca en mnd siden forsnakket mor seg og nå vet søster at jeg er "steinrik". Hennes ord.

Nå er søster dritsur på meg fordi jeg vegrer meg for å låne henne penger.

Jeg vet at hun bruker det på dritt og ingenting og jeg har så lite lyst til å "låne" bort penger som jeg tror jeg ikke får tilbakebetalt.

Våre foreldre sier at dette må vi selv bli enige om men spesielt mor synes jeg er egoistisk som ikke låner henne penger.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal si lenger. Har liksom brukt opp alle unnskyldninger føler jeg. Jeg er redd for at min søster får viljen sin og ender opp med penger hun ikke fortjener.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 7742f...f18

Overse den teite søstera di som ikke kan spare.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Når hun spør om å låne penger, så spør du hva hennes plan for tilbakebetaling er. Hun må vise deg hun har en plan før du evt. innvilger lån. Hvis hun f.eks sier hun vik låne 200 og betale tilbake med neste månedslønn, så kan du skrive kontrakt, sette på renter (f.eks. 230 skal tilbakebetales), og få foreldrene dine til å signere som vitner. Så kan du jo gjøre det, hvis du vil. Da lærer hun at det er dyrt å låne, og at hun ikke skal forvente å bare få penger av andre. Du kan også velge å avslå uansett.

• Liker 1
Gjest FuturePrimitive
Skrevet

Min søster og jeg får hver mnd 700,- av våre foreldre. Pengene er lønn for all husarbeidet vi gjør.

Jeg sparer 550-600 kr ved å sette de inn på konto mens min søster bruker alt med det samme hun får pengene på sitt kort.

Jeg har snart spart opp ca 20 000 noe jeg er ekstremt stolt over.

Det har kun vært mine foreldre som har visst at jeg sparer men for ca en mnd siden forsnakket mor seg og nå vet søster at jeg er "steinrik". Hennes ord.

Nå er søster dritsur på meg fordi jeg vegrer meg for å låne henne penger.

Jeg vet at hun bruker det på dritt og ingenting og jeg har så lite lyst til å "låne" bort penger som jeg tror jeg ikke får tilbakebetalt.

Våre foreldre sier at dette må vi selv bli enige om men spesielt mor synes jeg er egoistisk som ikke låner henne penger.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal si lenger. Har liksom brukt opp alle unnskyldninger føler jeg. Jeg er redd for at min søster får viljen sin og ender opp med penger hun ikke fortjener.

Hva skal jeg gjøre?

Si nei, og stå på ditt. Du mister respekt dersom du føyer deg etter din uansvarlige søsters urimelige krav.

Dette må du bare tåle når du er en flink ståpå-person. Når du blir voksen vil folk mase om å låne penger, gnåle om hvor gjerrig du er, håne deg for at du er glad i penger og flink med dem osv osv. Det er bare å starte å takle det først som sist :)

Flink!

• Liker 1
Skrevet

Ikke lån bort penger. Hun må jo faktisk lære et sted at penger kan ta slutt. Mora di klarer tydeligvis ikke å lære henne det. Lykke til!

Gjest Blomsterert
Skrevet

Takk :)

Ja, jeg er enig. For jeg vil ikke låne til henne. Problemet er vel å få henne og min mor til å forstå at jeg vil ha pengene for meg selv. Min søster maser og maser og jeg blir sliten og i dårlig humør av det.

De andre støtter ikke meg og alt er bare ja, slitsomt.

Tenk om jeg låner til henne bare fordi jeg er sliten og lei av maset?

Du. IKKE lån penger bort til søsteren din!

Dette er ikke på noen måte urettferdig,tvert i mot. Dere kan tjene det samme,og har begge mulighet til å spare. At hun velger å bruke sine penger med en gang,er hverken din skyld eller ansvar!

Hvis du låner henne penger,så kan du faktisk bidra til at hun aldri vil lære. Bruk det som forklaring når hun spør,og si du IKKE ombestemmer deg. Fordi du vil være en ansvarsfull og god søster(helt legitimt å "bruke"dette,istedenfor å bare si du ikke vil.)

Det er fornuftig og bra gjort av deg å spare. Og søsteren din skal ikke ha noen gevinst av det.

Skrevet

Jeg synes forresten du må snakke med moren din. Hvorfor mener hun at du skal låne henne penger, kan hun ikke låne dem bort selv?

Skrevet

Si til din mor at dersom hun synes din søster skal få låne penger, må hun gjerne låne henne dem...

Når du er over 15år har du disposisjonsrett over egne penger. Samtidig har du, etter hva jeg forstår, i overkant av tjuetusen kroner. Vet du at disse skal brukes på bil, kan du snakke med banken, og se om du kan oppnå en gunstigere rente hvis du binder pengene til du fyller 18. Har banken et innlånsprodukt med et års binding, blir renta deretter, men du får et straffegebyr hvis du tar ut før forfall. Dette kan du bruke mot din mor og din søster, at det vil koste deg mer enn hun låner i rente og gebyr.

Dessuten finnes der spareordninger med rentetrapp. Har ikke sett noen med trappetrinn 20000, men det eksisterer nok. Første trappetrinn på min høyrentekonto er 30000. Under dette får du nesten samme rente som på en vanlig brukskonto, men for hvert trappetrinn stiger renta: Har du 20001 kroner på en slik konto, med et års binding, taper du ganske mye ved å låne bort bare en hundrings, for du kommer under trappetrinnet, og renta på hele beløpet faller. Gjerne bare en prosent, men på 20K utgjør det en tohundrelapp i tap for å tappe konto.

Finn derfor en høyrenteordning med 20000 som trapp, sett inn såvidt over dette og bind for et år. Fortsett å spare på den gamle kontoen, men hold kjeft om det. Da har du en buffer hvis du skulle få lyst på noe, og bil til tjuetusen er sikret. Selvsagt blir det mer bil om du ikke får lyst på noe.

Husk også at bil krever omregistrering, årsavgift, forsikring, slitedeler og drivstoff. Ikke dumt å ha 6-10K på lur utenom salgsprisen. Er heller ikke lurt å sette forsikringen på foreldre, for første bilen er jo trolig ikke verdt mer enn 20-30K, og da er det ansvarsforsikring som gjelder. Greit å bygge seg opp bonus før du stiller høyere krav til bil, tar opp lån og tvinges til å ha dyr kasko.

Hei :)

Jeg måtte vise pappa svaret ditt og han er allerede i full gang med undersøkelsene. :)

Nå vet jeg hvor mye penger min søster ville låne. Jeg har aldri spurt sum men regnet med det var noen hundringser. Hun vil låne 5000,- :sjokkert: Til en jakke og et par sko som hun vil ha.

Tusen takk til alle som tok seg tid til å svare meg. :blomst:

Skrevet

Så bra at du fikk faren din med på laget. 5000!?!! Hvordan i all verden hadde hun og moren din tenkt at hun skulle betale det tilbake med en inntekt på 700 i måneden? Slutte å bruke penger? Ja, ser det for meg 😝

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...