Ciara Skrevet 8. oktober 2014 #21 Skrevet 8. oktober 2014 Snakk med faren din, din søster og mor ser ikke ut til å forstå problemet. Ellers ville jeg bare sagt et klart og tydelig nei når søster spør. Du behøver ikke rettferdiggjøre dette for henne. Du må ha vært ekstremt fornuftig og flink for å ha klart å spare 20 000 med en månedslønn på 700, og har garantert ofret mye for det. Da er det ikke riktig at du skal måtte finansiere henne.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #22 Skrevet 8. oktober 2014 Da lærte du i alle fall år du ikke skal være åpen om din økonomiske situasjonen med din søster igjen. Og helst ikke med din mor heller. Jeg liker Kamikaze sin idé. Og ellers ville jeg begynte å late som jeg hadde begynt å bruke av pengene selv, og etter hvert at "nå har jeg nesten ikke noe igjen selv". Det er dessverre det eneste enkelte skjønner. Vi forteller ingen om våre sparepenger, det er en privatsak mellom meg og min mann. Hans familie er dessverre som din søster, så at vi har penger ville vi ALDRI innrømme.Anonymous poster hash: 27ec7...e8b
Guppy88 Skrevet 8. oktober 2014 #23 Skrevet 8. oktober 2014 En ting som ikke kan læres tidlig nok: ikke lån bort penger som du ikke er villig til å tape. Jeg synes ikke du skal gi etter nå. Det kan gjøre det vanskelig for deg fremover hvis du først har sagt nei og så snur og sier ja. Og ja, du har vært veldig flink
minister-mio Skrevet 8. oktober 2014 #24 Skrevet 8. oktober 2014 Regner med du er ganske ung. I så fall er jeg imponert over sparevanene dine, det kommer godt med i livet. Nå må du øve på å si nei. "Nei du får ikke låne penger, søster!"
Chizue Skrevet 8. oktober 2014 #25 Skrevet 8. oktober 2014 Vet ikke hvor gamle dere er, men kanskje søsteren din bør få seg en deltidsjobb? Kunne ønske jeg hadde 600kr ekstra til å bruke på sko/klær/sminke ting jeg VIL ha per måned Å prioritere ting er kjedelig! xD Søsteren din har jo noe å lære av deg da...Trenger jeg dette eller bør jeg spare til noe bedre?
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #26 Skrevet 8. oktober 2014 IKKE LÅN HENNE PENGER! Her må du stå på ditt, det er dine penger og det er du som bestemmer! Du er den som har spart, hun har sløst sin del. Om hun hadde spart sine penger ville hun også vært "steinrik". Du har vært kjempeflink, fortsett med det gode arbeidet Anonymous poster hash: 7a68b...497
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #27 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for så mye støtte og mange svar Det var mamma som forsnakket seg om pengene til min søster. Jeg ville aldri at hun skulle få vite det. Vi er begge 16 år. Nå har vi dessverre høstferie og min søster har rikelig tid til å drive på med pengemaset. I dag sa jeg at hun aldri kommer til å få låne noe av meg og heretter vil jeg overse henne hvis hun snakker om penger til meg. Jeg skal nemlig spare til bil. Vi har fredagsvasken hver uke, vi tørker støv, vasker/henger opp klær, tar ut søpla og skifter på sengene. Dette er penger vi har jobbet hardt for og ikke pokker om hun skal få ekstra hos meg bare fordi jeg er flink å spare. Nå er det krig her. Min søster klaget til mamma og mamma syns fortsatt at jeg skal låne til søster og de mener jeg er egoistisk. Pappa sier ikke så mye men han var nok glad da han kunne gå på arbeid i morges. Foreldrene våre har lovt å betale for lappen når den tid kommer hvis vi ikke røyker eller drikker. Jeg gjør ingen av delene. Ikke min søster heller så vidt jeg vet. Da skal jeg kjøpe meg bil som jeg har betalt med egne penger. Anonymous poster hash: 7742f...f18 1
Summers Skrevet 8. oktober 2014 #28 Skrevet 8. oktober 2014 (endret) Høres ut som du har sosialistforeldre. Sosialister mener at en som har spart pengene sine må gi deler av sin formue til de som har ødslet bort sine penger. Endret 8. oktober 2014 av Summers 5
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #29 Skrevet 8. oktober 2014 Så bra du sparer ts:) Lån henne penger neste gang, ta opp samtalen på mobilen og si at dersom denne summen ikke blir tilbakebetalt innen X tid/dag, så vil lånet bli ansett som misligholdt og alle fremtidige lånemuligheter opphøre. Så kan hende du blir å tape noen kroner, men da slipper du forhåpentligvis mer mas siden det er hun som bryter din tillitt. Da synes jeg du har all grunn til å nekte henne å låne av deg. Anonymous poster hash: 1d8c8...a35
Kamikatze Skrevet 8. oktober 2014 #30 Skrevet 8. oktober 2014 Takk for så mye støtte og mange svar Det var mamma som forsnakket seg om pengene til min søster. Jeg ville aldri at hun skulle få vite det. Vi er begge 16 år. Nå har vi dessverre høstferie og min søster har rikelig tid til å drive på med pengemaset. I dag sa jeg at hun aldri kommer til å få låne noe av meg og heretter vil jeg overse henne hvis hun snakker om penger til meg. Jeg skal nemlig spare til bil. Vi har fredagsvasken hver uke, vi tørker støv, vasker/henger opp klær, tar ut søpla og skifter på sengene. Dette er penger vi har jobbet hardt for og ikke pokker om hun skal få ekstra hos meg bare fordi jeg er flink å spare. Nå er det krig her. Min søster klaget til mamma og mamma syns fortsatt at jeg skal låne til søster og de mener jeg er egoistisk. Pappa sier ikke så mye men han var nok glad da han kunne gå på arbeid i morges. Foreldrene våre har lovt å betale for lappen når den tid kommer hvis vi ikke røyker eller drikker. Jeg gjør ingen av delene. Ikke min søster heller så vidt jeg vet. Da skal jeg kjøpe meg bil som jeg har betalt med egne penger. Anonymous poster hash: 7742f...f18 Si til din mor at dersom hun synes din søster skal få låne penger, må hun gjerne låne henne dem... Når du er over 15år har du disposisjonsrett over egne penger. Samtidig har du, etter hva jeg forstår, i overkant av tjuetusen kroner. Vet du at disse skal brukes på bil, kan du snakke med banken, og se om du kan oppnå en gunstigere rente hvis du binder pengene til du fyller 18. Har banken et innlånsprodukt med et års binding, blir renta deretter, men du får et straffegebyr hvis du tar ut før forfall. Dette kan du bruke mot din mor og din søster, at det vil koste deg mer enn hun låner i rente og gebyr. Dessuten finnes der spareordninger med rentetrapp. Har ikke sett noen med trappetrinn 20000, men det eksisterer nok. Første trappetrinn på min høyrentekonto er 30000. Under dette får du nesten samme rente som på en vanlig brukskonto, men for hvert trappetrinn stiger renta: Har du 20001 kroner på en slik konto, med et års binding, taper du ganske mye ved å låne bort bare en hundrings, for du kommer under trappetrinnet, og renta på hele beløpet faller. Gjerne bare en prosent, men på 20K utgjør det en tohundrelapp i tap for å tappe konto. Finn derfor en høyrenteordning med 20000 som trapp, sett inn såvidt over dette og bind for et år. Fortsett å spare på den gamle kontoen, men hold kjeft om det. Da har du en buffer hvis du skulle få lyst på noe, og bil til tjuetusen er sikret. Selvsagt blir det mer bil om du ikke får lyst på noe. Husk også at bil krever omregistrering, årsavgift, forsikring, slitedeler og drivstoff. Ikke dumt å ha 6-10K på lur utenom salgsprisen. Er heller ikke lurt å sette forsikringen på foreldre, for første bilen er jo trolig ikke verdt mer enn 20-30K, og da er det ansvarsforsikring som gjelder. Greit å bygge seg opp bonus før du stiller høyere krav til bil, tar opp lån og tvinges til å ha dyr kasko. 5
Daraya Skrevet 8. oktober 2014 #31 Skrevet 8. oktober 2014 Kamikatzes forslag er greit hvis du vil ha ro for en tid og har vanskelig å si nei, i tillegg har du da mulighet å minne henne ofte. Det dumme med denne strategien er at søsteren har lært at du er en nøtt som kan åpnes bare hun maser nok. Så i lengden må du nok lære deg å si nei uansett. Jeg er forresten tvilling selv, min søster klarte også å spare av lommepenger mens jeg brukte opp alt rimelig fort. Hun var "banken" min, men jeg hadde aldri turt å IKKE betale tilbake. Jeg har blitt veldig flink med penger etter ungdomstiden, så det er fremdels håp for søsteren din.
The Kitten Skrevet 8. oktober 2014 #32 Skrevet 8. oktober 2014 Det er din søster sitt problem at hun har sløst vekk pengene sine. Spør hun igjen, sier du bare "nei, mine penger, mitt valg!"
Jade Skrevet 8. oktober 2014 #33 Skrevet 8. oktober 2014 Mye gode forslag fra Kamikatze her! Å ha pengene på en "sperret" konto, høres veldig lurt ut. Egentlig skulle det være nok å si nei. Men skjønner jo at det ikke er lett når man er 16 år og til og med sin egen mor er med på å presse!!! Da er det greit å ha noe ekstra å slå i bordet med!
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #34 Skrevet 8. oktober 2014 Allier deg med din far i en rolig stund (dvs. når din mor og din søster ikke er tilstede). Spør ham om han synes det er riktig at du skal låne bort penger til din søster. Det ville forundre meg om han ikke stod på "din side". Avtal med ham at dere sammen går i banken og sjekker mulighetene for en god sparekonto for deg. Da blir det litt mer "alvor" rundt sparepengene dine, og din mor og din søster begriper kanskje at dette er penger du har en plan for. Anonymous poster hash: c6ace...486
Gjest Skrevet 8. oktober 2014 #35 Skrevet 8. oktober 2014 Si at du ga alt sammen til "leger uten grenser", så nå er kontoen tom! De maste nemlig ikke! Og hvis noen snakker om penger, så sier du "jeg er blakk, jeg". Om din mor ser kontoen din i sin nettbank, så opprett en der kun din far ser kontoen, og flytt pengene over på den. Egentlig dustete å trenge å gjøre noe sånt, men jeg forstår at du er lei maset.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #36 Skrevet 8. oktober 2014 Seriøst? Uff! Jeg er mor til 2, og de får månadspenger på konto begge to. Litt forskjellig sum da det er noen år mellom dem. Den ene er ekstremt flink til å spare og har nå litt mer enn deg på konto. Da betaler han også en del klær selv, mat på skolen og alle fritidsaktiviteter (ikke idrett). Penger han tjener på småjobber for familie og naboer, bursdags- og julegaver går rett på sparekonto. Hun andre bruker pengene som de kommer inn, enste som gjør at alt ikke går ut med en gang er beløpssperren på kortet. Bruker alle gaver der og da, og gidder ikke jobbe for ekstra penger. Hun mener det er SÅÅÅÅ urettferdig at storebror har mer penger enn henne. Og mener (seriøst) det er fordi han har 200 kroner mer i måneden. Hun vil også låne eller få forskudd hele tiden. Svaret mitt er tvert nei. Broren har spart sine penger selv og de er hans. Og hun får ikke forskudd av meg om det ikke er noe helt spesielt, for eksempel et dyrt plagg hun skal kjøpe og trenger litt ekstra. Men det trekkes det på første månedslønn og det skal være veldig nødvendig før jeg gjør det slik. Skjønner ikke moren din jeg. Du har jo vært kjempeflink til å spare. Hold på pengene dine, og dårlig samvittighet skal du ikke ha. Dine penger, du bestemmer :-) Og jeg blir så inspirert når jeg leser om unge som faktisk har styring og sparer :-) Anonymous poster hash: 9817a...c85 2
Luckiness Skrevet 8. oktober 2014 #37 Skrevet 8. oktober 2014 Det er dine penger, si nei dersom du ikke tror hun kommer til å tilbakebetale deg. Dersom du likevel sier ja til å låne henne, så gi beskjed til din mor slik at din mor heller betaler deg tilbake med din søsters lommepenger dersom hun selv ikke klarer å betale deg. Hun trenger ikke å låne penger med mindre det er til noe veldig spesielt.
Rosenrød Skrevet 8. oktober 2014 #38 Skrevet 8. oktober 2014 Kjenner at jeg blir skikkelig irritert på moren din!
Gjest Solsmil Skrevet 8. oktober 2014 #39 Skrevet 8. oktober 2014 Dette er jo bare helt utrolig! For at du har vært flink å spare, så skal du gi henne penger? For det virker jo nesten som det er det de vil.
AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #40 Skrevet 8. oktober 2014 Støtter forslaget om å låne henne et lite beløp for husfredens skyld og bruke det mot henne neste gang hun spør. Type "nei du får ikke låne mer for du har ikke tilbakebetalt meg fra forrige gang"Anonymous poster hash: 95d5f...06d
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå