Gå til innhold

Uke/mnd penger- så urettferdig

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min søster og jeg får hver mnd 700,- av våre foreldre. Pengene er lønn for all husarbeidet vi gjør.

Jeg sparer 550-600 kr ved å sette de inn på konto mens min søster bruker alt med det samme hun får pengene på sitt kort.

Jeg har snart spart opp ca 20 000 noe jeg er ekstremt stolt over.

Det har kun vært mine foreldre som har visst at jeg sparer men for ca en mnd siden forsnakket mor seg og nå vet søster at jeg er "steinrik". Hennes ord.

Nå er søster dritsur på meg fordi jeg vegrer meg for å låne henne penger.

Jeg vet at hun bruker det på dritt og ingenting og jeg har så lite lyst til å "låne" bort penger som jeg tror jeg ikke får tilbakebetalt.

Våre foreldre sier at dette må vi selv bli enige om men spesielt mor synes jeg er egoistisk som ikke låner henne penger.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal si lenger. Har liksom brukt opp alle unnskyldninger føler jeg. Jeg er redd for at min søster får viljen sin og ender opp med penger hun ikke fortjener.

Hva skal jeg gjøre?

Anonymous poster hash: 7742f...f18
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Så flink du har vært til å spare!

Det er dine penger. Kan ikke søsteren din låne av foreldrene deres? De har tross alt mulighet til å holde tilbake penger h is hun ikke betaler tilbake.

Sett inn pengene på BSU slik at du ikke kan ta dem ut :)

• Liker 27
Skrevet (endret)

dobbelpost

Endret av tingeling
Skrevet

Det er dine penger, som du har vært flink å spare. Det er du som bestemmer hva du skal gjøre med dem. Men jeg synes det er feil av din mor å blande seg inn. Hun burde heller oppfordre søsteren din til å spare istedenfor at du skal låne henne penger.

Anonymous poster hash: 192b9...3af
  • Liker 3
Skrevet

Synes heller foreldrene dine kan gi forskudd på mndpengene hennes - for det ser jo ut som at moren din vil at søstra di skal kjøpe det hun skal bruke pengene på

• Liker 1
Skrevet

Så flink du har vært til å spare!

Det er dine penger. Kan ikke søsteren din låne av foreldrene deres? De har tross alt mulighet til å holde tilbake penger h is hun ikke betaler tilbake.

Sett inn pengene på BSU slik at du ikke kan ta dem ut :)

Takk :)

Hun får ikke annet enn den lønna hun har gjort seg fortjent til. Når hun har brukt opp alt får hun ikke mer før neste måned. Det er pappa som har ordnet konto til meg og jeg liker å ha det slik som det er nå. Da vet jeg om jeg plutselig ser noe jeg har lyst på kan jeg bare kjøpe det.

• Liker 2
Skrevet

Det er dine penger, som du har vært flink å spare. Det er du som bestemmer hva du skal gjøre med dem. Men jeg synes det er feil av din mor å blande seg inn. Hun burde heller oppfordre søsteren din til å spare istedenfor at du skal låne henne penger.

Anonymous poster hash: 192b9...3af

Takk. Jeg liker å høre at jeg har vært flink hehe :)

Mor og far sier hun må spare hver gang hun kommer og maser etter mere penger. Hun bare himler med øynene sikkert fordi hun har hørt det så mange ganger. :P

Jeg har spurt om de kan si til min søster at hun ikke skal komme til meg for å mase etter penger men det nytter ikke selv om de har gitt beskjed.

Synes heller foreldrene dine kan gi forskudd på mndpengene hennes - for det ser jo ut som at moren din vil at søstra di skal kjøpe det hun skal bruke pengene på

Jeg forstod ikke dette?

Skrevet

Nå er søster dritsur på meg fordi jeg vegrer meg for å låne henne penger.

Jeg vet at hun bruker det på dritt og ingenting og jeg har så lite lyst til å "låne" bort penger som jeg tror jeg ikke får tilbakebetalt.

Våre foreldre sier at dette må vi selv bli enige om men spesielt mor synes jeg er egoistisk som ikke låner henne penger.

Nå vet jeg ikke hva jeg skal si lenger. Har liksom brukt opp alle unnskyldninger føler jeg. Jeg er redd for at min søster får viljen sin og ender opp med penger hun ikke fortjener.

Hva skal jeg gjøre?

Søsteren din har ikke rett til å få låne penger av deg. Hun har jo like høy inntekt som deg. Hvorfor skal du måtte finansiere hennes overforbruk?

Det er ikke egoistisk av deg å ikke låne henne penger. Tvert imot er det egoistisk av henne å ville låne penger av deg.

• Liker 9
Skrevet

Søsteren din har ikke rett til å få låne penger av deg. Hun har jo like høy inntekt som deg. Hvorfor skal du måtte finansiere hennes overforbruk?

Det er ikke egoistisk av deg å ikke låne henne penger. Tvert imot er det egoistisk av henne å ville låne penger av deg.

Ja, jeg er enig. For jeg vil ikke låne til henne. Problemet er vel å få henne og min mor til å forstå at jeg vil ha pengene for meg selv. Min søster maser og maser og jeg blir sliten og i dårlig humør av det.

De andre støtter ikke meg og alt er bare ja, slitsomt.

Tenk om jeg låner til henne bare fordi jeg er sliten og lei av maset?

Skrevet

Hvordan skal hun betale tilbake hvis hun nå venner seg til å sløse enda mer enn før? Hvis moren din synes søsteren din bør få låne penger av deg, så får hun heller låne henne penger selv!

• Liker 12
Skrevet

Ja, jeg er enig. For jeg vil ikke låne til henne. Problemet er vel å få henne og min mor til å forstå at jeg vil ha pengene for meg selv. Min søster maser og maser og jeg blir sliten og i dårlig humør av det.

De andre støtter ikke meg og alt er bare ja, slitsomt.

Tenk om jeg låner til henne bare fordi jeg er sliten og lei av maset?

Du trenger egentlig ikke å få dem til å forstå det. Bare vær sta, så får hun ingen penger.

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye er det verdt for deg å få fred?

Lån henne noen hundringser. Tre-firehundre bør rekke. Gjør det helt klart at hun ikke får låne en eneste krone før alt er betalt tilbake, sånn at du vet at du kan stole på henne.

Du vet hun kommer til å drite i å betale tilbake, og du skal nage henne og plage henne om dem hver gang du får en sjanse, unntatt på "lønningsdagen". Spør hun om å få låne mer, flirer du bare og rekker ut hånden. Du vet hun kommer til å sløse bort lønna, og du får trolig mer og mer fred for henne, jo mer du minner henne om at hun skylder deg penger.

Etter noen måneder, når hun etter lang tids taushet kommer for å låne igjen, utbryter du:"Å ja, det er sant! Du skylder meg jo penger! Du, når...?"

Skjønner opplegget? En liten investering i ro og fred... Bare aldri regn med å egentlig få tilbake de lappene. Du bruker dem bare for alt de er verdt til å få ballegrep på jenta. :nigo:

• Liker 25
Skrevet

Skal DU låne bort penger til din søster?? Fordi DU har vært flink til å spare og HUN soser bort alle pengene sine? Nei vettumeghva!

Dersom din søster trenger mer penger enn hun har og bruker, er dette en sak mellom henne og FORELDRENE deres. Det er DE som må vurdere å låne henne penger, ikke du.

Hvor gamle er dere?

Anonymous poster hash: c6ace...486
  • Liker 4
Skrevet

Hun har de samme mulighetene som du og omvendt . Du sparer , hun velger og bruke det hun får . Fritt valg , så du trenger i hvert fall ikke låne penger til henne.

Skrevet

Du skal ikke måtte gi henne noe. Du har vært flink å spare, mens din søster har brukt pengene. Og hvis søsteren din føler at hun trenger penger utenom månedslønnen, så er det noe hun skal ta opp med foreldrene deres, ikke deg. Du har ingenting med dette å gjøre og foreldrene dine må forklare søsteren din en ting og to om penger. Hun kommer kanskje til å få sjokk når hun flytter for seg selv og må betale egne regninger, mat og klær.

Din mor og din søster må forstå at dette er penger som du har spart opp over lang tid og det er tross alt dine penger. Din søster har fått nøyaktig den samme summen hver måned, men har valgt å ikke spare de. Sånn er det og ikke noe du skal måtte gjøre noe med, enkelt og greit. Som sagt, hvis din søster vil ha penger, så må hun spørre din mor og din far.

Skrevet

Hun får ikke annet enn den lønna hun har gjort seg fortjent til. Når hun har brukt opp alt får hun ikke mer før neste måned. Det er pappa som har ordnet konto til meg og jeg liker å ha det slik som det er nå. Da vet jeg om jeg plutselig ser noe jeg har lyst på kan jeg bare kjøpe det.

Da får du faren din på din side. Snakk med han og forklar situasjonen. Verdt et forsøk, når mor og søster ikke vil slutte å mase på deg.

Skrevet

Nei, jeg synes ikke du bør låne hun penger. Dere får jo like mye. Det at du har vært flink å spare de mens hun sløser de bort, er ikke ditt problem :)

Din mor kan vel heller låne hun penger da, om hun synes at du er urimelig. Jeg hadde sagt klart i fra at "nei, vet du hva! Jeg sparer, du sløser, ikke mitt problem!". :)

Skrevet (endret)

Nei, du skal selvfølgelig ikke låne bort pengene dine!

Moren din virker litt slapp som ikke sier nei til din søster.

Du har vært kjempeflink å spare og de pengene kommer deg til gode en dag.

Låner du bort ser du nok ikke de pengene mer.

Stå på ditt! Si nei med god samvittighet.

Få din far til å ordne BSU-konto for da blir pengene låst inn på den kontoen.

Endret av Askmeagain89
Skrevet

Syns ikke du skal låne henne penger. Hvis du gjør det så vil hun lære at hun kan fortsette som før og sløse bort pengene sine og at hun da i ettertid kan få penger fra en annen pott. Ved at du ikke låner henne penger kan hun forhåpentligvis lære seg litt om rette prioriteringer og kanskje innse at det var dumt å sløse bort pengene sine på tull.

Hvis du og søsteren din får lørdagsgodt, du velger å spise alt på en gang, mens hun koser deg med det over tid, så er det ikke greit at du kommer og spiser hennes godteri i tillegg? Kanskje du kan legge det frem på en slik måte for henne?

Syns forresten du har vært kjempe flink til å spare og at det er kjempe bra at du har valgt å gjøre det istedenfor å bruke alt på ting du egentlig ikke trenger :)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...