AnonymBruker Skrevet 8. oktober 2014 #21 Skrevet 8. oktober 2014 veldig uproft Anonymous poster hash: dfccc...c64 tenkte da at det kanskje var slik det var, selv om jeg syntes det var rart. men så forsto jeg nå at det er ikke normalt. dette jald ikke bare henne psyk, spl. men flere under den samme dpsen. Anonymous poster hash: 404e6...b62
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2016 #22 Skrevet 16. januar 2016 Den 7.10.2014 at 22.30, AnonymBruker skrev: jeg gikk til psyk. sykepleier i 1 år uten noen bedring, heller motsatt. prøvde å fortelle ei på akutteamet at jeg ikke likte hun, og hun sa det vist videre til behandleren min som tydelig viste seg å være snurt fordi. og sa at jeg fikk ha hun, eller slutte (alvorlige selvmordstanker og flere forsøk bak meg). så der hadde jeg ikke mulighet til å bytte. flyttet langt vekk og naturligvis fikk bytte behandler og ny dps da. det første jeg omtrent fikk beskjed om var "du kan så klart be om å bytte behandler om du vil det det er helt greit." så det er tydeligvis forskjellig fra dps til dps om hvor lett det er. Anonymous poster hash: 404e6...b62 Du skal ikke alltid høre på den setningen "Du kan så klart be om å bytte behandler om du vil det, det er helt greit". Det betyr ikke at det gjør det noe lettere. Jeg gikk til behandler på en DPS første timen presiserte hun at ønsket jeg å bytte behandler av forskjellige årsaker, så er det greit å lar seg gjøre. ga det 1 år, uten bedring, eller forværring av alvorlige problemer. Jeg snakket med ei på akutteamet om at jeg ikke likte hun og ønsket å bytte. Hun hadde sagt det videre til behandler, og behandler tok det opp med meg. Da møtte jeg veggen. Jeg fikk enten ta til takke med henne, eller slutte(omtrent ordrett som hun sa det). Jeg flytta 3 timer unna og tvang behandler til å sende overflytting. Jeg fikk ny behandler. hun presiserte første timen "... og ønsker du å skifte behandler av en eller annen grunn, så er det greit og lar seg gjøre", og mange andre lovnader. jeg ga hun 1 år. så snakket jeg med fastlegen om at jeg ikke klarte å gå der lengre. av mange grunner som alle forsto. legen sa at jeg måtte snakke med hun om det. men jeg sa jeg ikke turde pga det hun forrige hadde sagt. Legen ble sjokkert og sa at det var uprofesjonellt og ikke ville skje igjen. Jeg tar mot til meg å forteller behandler om at jeg vil bytte. og får beskjeden "nei. det får ikke du ikke. du får fortsette her *punktum*. snakket med fastlegen som søkte for meg for å få bytta behandler. Hva sa DPS til det? jo. der fikk jeg blankt avslag, fordi det ville gi meg ustabilitet i pasient-behandler relasjonen. og relasjonsproblemene måtte løses i behandlingstilbudet jeg hadde fått. hva ende det opp med. jo. jeg slutta i behandling på DPS. og kommer aldri til å sette min fot innenfor den DPS eller noen utekontorer under den DPS. Anonymkode: 134b0...962 1
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #23 Skrevet 17. januar 2016 Jeg hadde en psyk.spl. som jeg gikk til i flere år. Jeg hadde ytret i halvannet år om ønske om å få en ny behandler, men h*n mente at vi hadde en så god relasjon. Jeg skrev en formell henvendelse til DPS, som resulterte i et møte med behandler og leder for poliklinikken, som sa at om jeg ikke ville ta imot samtalebehandling hos psyk.spl., hadde de ikke annet tilbud for meg. Jeg var like glad. Det var en lettelse å gå ut fra det bygget for siste gang. Nå jobber jeg mot å gå til en annen terapeut som kan behandle mine diagnoser, bedre enn hva psyk.spl. kunne, som etter min mening var ukompetent. Anonymkode: 02c35...661
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #24 Skrevet 17. januar 2016 Kan det være at de mener tilstanden ikke er alvorlig nok eller noe, for å gå til en psykolog, og derfor at dere må gå til en sykepleier? Jeg vet ingenting om dette altså, men går ut fra at alle ikke kan gå til de mest spesialiserte? Så jeg forstår at ikke pasienten får velge "nivå" selv. Men dersom det finnes flere behandlere på samme nivå, bør det jo være mulig å bytte? Anonymkode: 8f395...d72
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #25 Skrevet 17. januar 2016 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at de mener tilstanden ikke er alvorlig nok eller noe, for å gå til en psykolog, og derfor at dere må gå til en sykepleier? Jeg vet ingenting om dette altså, men går ut fra at alle ikke kan gå til de mest spesialiserte? Så jeg forstår at ikke pasienten får velge "nivå" selv. Men dersom det finnes flere behandlere på samme nivå, bør det jo være mulig å bytte? Anonymkode: 8f395...d72 Jeg hadde psykolog på dps, men da jeg ble henvist til sykehuset (spesialenhet, poliklinikk) fikk jeg psyk. sykepleier. Nå er jeg nesten frisk. Kan være komorbiditet osv kanskje som avgjør, men jeg var veldig syk og dps hadde ikke nok kompetanse. Behandleren på sykehuset har hjulpet meg til å komme dit jeg er i dag! Hun er psykiatrisk sykepleier. mvh legestudent Anonymkode: 816f6...92d
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #26 Skrevet 17. januar 2016 37 minutter siden, AnonymBruker skrev: Kan det være at de mener tilstanden ikke er alvorlig nok eller noe, for å gå til en psykolog, og derfor at dere må gå til en sykepleier? Jeg vet ingenting om dette altså, men går ut fra at alle ikke kan gå til de mest spesialiserte? Så jeg forstår at ikke pasienten får velge "nivå" selv. Men dersom det finnes flere behandlere på samme nivå, bør det jo være mulig å bytte? Anonymkode: 8f395...d72 har ingenting med det å gjøre, det er ikke nok psykologer ansatt på DPS Anonymkode: c329e...e94
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #27 Skrevet 17. januar 2016 13 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg hadde psykolog på dps, men da jeg ble henvist til sykehuset (spesialenhet, poliklinikk) fikk jeg psyk. sykepleier. Nå er jeg nesten frisk. Kan være komorbiditet osv kanskje som avgjør, men jeg var veldig syk og dps hadde ikke nok kompetanse. Behandleren på sykehuset har hjulpet meg til å komme dit jeg er i dag! Hun er psykiatrisk sykepleier. mvh legestudent Anonymkode: 816f6...92d Mente ikke at en sykepleier ikke kan være flink(ere) altså. Bare tenkte at de som hadde fått nei til å bytte behandler på dps hadde bedt om nettopp å få noen med annen utdannelse. Og det går jeg ut fra at personalet der bestemmer/vurderer, og ikke pasienten. Og at dersom de bare ytrer at de ønsker en annen person så kanskje de får bytte... Men som sagt, jeg er ikke kjent i akkurat dps-verden. Men sånn er det hvertfall i andre deler av helsevesenet. Anonymkode: 8f395...d72
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #28 Skrevet 17. januar 2016 Den 7.10.2014 at 22.30, AnonymBruker skrev: Kan det være at de mener tilstanden ikke er alvorlig nok eller noe, for å gå til en psykolog, og derfor at dere må gå til en sykepleier? Jeg vet ingenting om dette altså, men går ut fra at alle ikke kan gå til de mest spesialiserte? Så jeg forstår at ikke pasienten får velge "nivå" selv. Men dersom det finnes flere behandlere på samme nivå, bør det jo være mulig å bytte? For meg er ikke dette tilfellet. jeg var svært syk, med alvorlige selvmordstanker, alvorlig selvskading. selvmordsforsøk og lista er lang. også etterhvert fikk jeg diagnosen borderline blant annet. jeg var i en gruppe av noe slag, som ikke funket for meg, min individuell terapaut der var en psykiater. når jeg ble henvist til ny når jeg ble kasta ut av gruppa, fikk jeg psyk. sykepleier. men jeg takla ikke hun som menneske og behandler. hadde ikke noe med yrkesutdanninga å gjøre. men hun virket ikke å vite noe om hva hun skulle gjøre osv. den jeg hadde etter hun, var en spesialist psykolog. fastlegen min mener at jeg aller helst skulle hatt en psykiater, pga medisiner og alvorlige problemer. Men DPS sa at det ikke ville være bra for meg ang stabilitet. så og at relasjonsproblemene måtte løses i det tilbudet jeg fikk, og at ikke ny behandler var aktuelt. Men nå vet jeg litt mer rundt dette enn det jeg skriver her. men jeg ønsker ikke å legge dette ut. Men det handler ikke noe om at jeg ikke er syk nok til å gå til psykolog på DPS. fordi hadde jeg ikke bedd om ny behandler, så hadde jeg jo fortsatt hatt det samme tilbudet nå. men det var bare det at jeg ikke fikk bytte behandler, verken til psyk. sykepleier, sosionom (disse to hadde jeg uansett nektet på, men det har jeg aldri sagt), eller til en annen psykolog eller til en psykiater. det var at det ikke var aktuelt å bytte. Anonymkode: 134b0...962
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2016 #29 Skrevet 17. januar 2016 Den 7.10.2014 at 22.30, AnonymBruker skrev: Kan det være at de mener tilstanden ikke er alvorlig nok eller noe, for å gå til en psykolog, og derfor at dere må gå til en sykepleier? Jeg vet ingenting om dette altså, men går ut fra at alle ikke kan gå til de mest spesialiserte? Så jeg forstår at ikke pasienten får velge "nivå" selv. Men dersom det finnes flere behandlere på samme nivå, bør det jo være mulig å bytte? For meg er ikke dette tilfellet. jeg var svært syk, med alvorlige selvmordstanker, alvorlig selvskading. selvmordsforsøk og lista er lang. også etterhvert fikk jeg diagnosen borderline blant annet. jeg var i en gruppe av noe slag, som ikke funket for meg, min individuell terapaut der var en psykiater. når jeg ble henvist til ny når jeg ble kasta ut av gruppa, fikk jeg psyk. sykepleier. men jeg takla ikke hun som menneske og behandler. hadde ikke noe med yrkesutdanninga å gjøre. men hun virket ikke å vite noe om hva hun skulle gjøre osv. den jeg hadde etter hun, var en spesialist psykolog. fastlegen min mener at jeg aller helst skulle hatt en psykiater, pga medisiner og alvorlige problemer. Men DPS sa at det ikke ville være bra for meg ang stabilitet. så og at relasjonsproblemene måtte løses i det tilbudet jeg fikk, og at ikke ny behandler var aktuelt. Men nå vet jeg litt mer rundt dette enn det jeg skriver her. men jeg ønsker ikke å legge dette ut. Men det handler ikke noe om at jeg ikke er syk nok til å gå til psykolog på DPS. fordi hadde jeg ikke bedd om ny behandler, så hadde jeg jo fortsatt hatt det samme tilbudet nå. men det var bare det at jeg ikke fikk bytte behandler, verken til psyk. sykepleier, sosionom (disse to hadde jeg uansett nektet på, men det har jeg aldri sagt), eller til en annen psykolog eller til en psykiater. det var at det ikke var aktuelt å bytte. (Da hadde også behandler tidligere ytret tanker om at de kanskje ikke kunne hjelpe meg, fordi jeg var for syk). Anonymkode: 134b0...962
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #30 Skrevet 21. januar 2017 Jeg har hatt samme psykiatriske sykepleier fra DPS i nærheten i snart 7 år. Det var denne damen som "tvang" frem panikkangsten hos meg. Hun tvang meg til å snakke om tidligere traumer jeg hadde bearbeidet fordi jeg MÅTTE jo snakke om det for å bli "frisk", og dette førte til panikkanfall og et angstnivå som bare har blitt verre siden jeg traff henne. Hun kommer hjem til meg ukentlig (da jeg er for syk til å reise til der hun jobber) og hun hsr sagt rett til meg at hun ikke vet hva hun kan gjøre for å hjelpe meg. I tillegg har jeg under de 7 årene vært feildiagnostisert og feilmedisinert og tidvis veldig overmedisinert. Idag snakket jeg med en annen spesialist som sterkt anbefalte meg å bytte behandler. Han sa at hvis det etter 7 års behandling ikke er bedring, derimot forverring, så var det på tide å ta kontroll selv å få en ny behandler basert på min nye og korrekte diagnose (fra bipolar til asperger) men MÅ jeg ta dette face to face med hun som behandler meg nå? Vanligvis når hun kommer hjem til meg bruker hun mesteparten av timen vi har til å fortelle meg om svigetfamilien sin eller ungene sine eller andre pasienter. Jeg vil helst slippe å konfrontere henne med den elendige jobben hun hsr gjort for/med meg. Kan jeg ta dette gjennom fastlegen min? Denne dama er en konstant påminnelse om hvorfor jeg fikk panikkanfall og ekstrem angst i utgangspunktet, så bare tanken på å ta dette opp med henne direkte skremmer meg. 7 år av mitt liv og ting har bare blitt verre. Det skal jo ikke være sånn.... Anonymkode: 0bf77...87e
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #31 Skrevet 21. januar 2017 Det mest naturlige er å ta det opp direkte med DPS-ledelsen. Fastlegen har henvist deg til dPS og de har gitt deg et behandlertilbud. Da har fastlegen gjort sin jobb. Du kan skrive et brev eller snakke med overlegen på DPS-et og be om behandlerbytte med de begrunnelsene du nevner her. Din behandler vil få innsyn i det du skriver eller sier, for det er en del av den totale vurderingen de må gjøre om du skal få ny behandler eller ikke. Det du skal være klar over, er at de kanskje ikke kan bruke ressurser til en med mer spesialisering hvis situasjonen din er der at du ikke klarer å møte opp selv. Om det er offentlig transport som er vanskelig, kan behandler vurdere om du har rett til drosjerekvisisjon, dvs. dekket drosje til og fra behandlingssted når frikortgrensen er nådd. Før du får frikort, koster det 145 kr. Anonymkode: 14205...192
AnonymBruker Skrevet 21. januar 2017 #32 Skrevet 21. januar 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Det mest naturlige er å ta det opp direkte med DPS-ledelsen. Fastlegen har henvist deg til dPS og de har gitt deg et behandlertilbud. Da har fastlegen gjort sin jobb. Du kan skrive et brev eller snakke med overlegen på DPS-et og be om behandlerbytte med de begrunnelsene du nevner her. Din behandler vil få innsyn i det du skriver eller sier, for det er en del av den totale vurderingen de må gjøre om du skal få ny behandler eller ikke. Det du skal være klar over, er at de kanskje ikke kan bruke ressurser til en med mer spesialisering hvis situasjonen din er der at du ikke klarer å møte opp selv. Om det er offentlig transport som er vanskelig, kan behandler vurdere om du har rett til drosjerekvisisjon, dvs. dekket drosje til og fra behandlingssted når frikortgrensen er nådd. Før du får frikort, koster det 145 kr. Anonymkode: 14205...192 Tusen takk for et utfyllende og bra svar ☺ Anonymkode: 0bf77...87e
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå