Gå til innhold

Bytte behandler på DPS

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei. Jeg har kun gått til behandlig siden sent i vår, og behandleren min er grei, men jeg er ikke fornøyd dessverre.

Jeg har ikke fått noe slags hjelp helt enda, heller lovnader om hva som kanskje kan gjøres, og får ofte beskjed om ting jeg MÅ gjøre selv om jeg ikke er veldig komfortabel og sier i fra om det.

Hn er veldig OK å snakke med, jeg åpnet meg veldig fort men det eneste jeg får i respons er nikking og "ja", "okei" og at hn vrir litt på det jeg sier, men i hovedsak gjentar hn bare det jeg forteller.

Jeg har lyst på forandring. Man kan snakke seg ihjel og prate om ting for alltid men det hjelper jo ikke.

Det jeg lurer på er hva som skjer hvis jeg forteller fastlegen at jeg vil bytte. Får behandler vite direkte årsak til byttet? Tar det lang tid (jeg ventet bare i ca. en måned pga sterke selvmordstanker)? Kan jeg be fastlege om psykolog/psykiater (behandleren min er sosionom, aner ikke hvorfor jeg fik hn)?

Anonymous poster hash: 2a903...15e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt den som sendte henvisningen, og forklar at at du og vedkommende som behandler deg ikke er en god match. At du ikke føler du får utløp for tanker/frustrasjon, så du ønsker en ny. Lykke til :)

Skrevet

Huff, har vært i samme situasjon, fikk en psykatrisk sykepleier på dps, gikk dit over 2 år fordi jeg ikke turte å si ifra, denne personen sluttet, fikk så psykolog og ble bedre i løpet av uker..

Anonymous poster hash: dfccc...c64
  • Liker 3
Skrevet

Det er ikke alltid like lett å bytte desverre.. Mye mulig må du vente i kø igjen.. Kunne du prøvd å luftet tankene dine for behandleren?

Skrevet

Det er ikke alltid like lett å bytte desverre.. Mye mulig må du vente i kø igjen.. Kunne du prøvd å luftet tankene dine for behandleren?

Det tør jeg ikke :(

Skrevet

Det tør jeg ikke :(

Skjønner godt at du synes det er vanskelig. Du kan jo ringe DPSet og høre om de har andre behandlere som har kapasitet til å ta deg inn fordi du ikke føler helt kjemi med den nåværende? Mulig du slipper kø uansett altså, men tror det vil være lettere å bytte innenfor DPSet om det er andre som har ledig tid der. :)

Skrevet

Skjønner godt at du synes det er vanskelig. Du kan jo ringe DPSet og høre om de har andre behandlere som har kapasitet til å ta deg inn fordi du ikke føler helt kjemi med den nåværende? Mulig du slipper kø uansett altså, men tror det vil være lettere å bytte innenfor DPSet om det er andre som har ledig tid der. :)

Det var lurt!

Men vil min nåværende behandler få vite uansett?

Skrevet

Det var lurt!

Men vil min nåværende behandler få vite uansett?

Du kan nok si fra til den du prater med at du ønsker at det blir mellom dere(selv om h*n naturlig nok må få vite om du bytter). De har nok vært borti det samme en del ganger før vil jeg tro. Lykke til, håper det ordner seg :)

Skrevet

Min lege sa på forhånd at jeg kunne oppleve et ønske om å bytte behandler, og at DPS var veldig kjent med slike situasjoner, så det skulle gå helt fint.

Anonymous poster hash: 0e041...404
Skrevet

Min lege sa på forhånd at jeg kunne oppleve et ønske om å bytte behandler, og at DPS var veldig kjent med slike situasjoner, så det skulle gå helt fint.

Hvordan gjorde du det, gikk du via henviser/fastlege, DPS eller behandler direkte? Tok det lang tid?

Skrevet

jeg gikk til psyk. sykepleier i 1 år uten noen bedring, heller motsatt. prøvde å fortelle ei på akutteamet at jeg ikke likte hun, og hun sa det vist videre til behandleren min som tydelig viste seg å være snurt fordi. og sa at jeg fikk ha hun, eller slutte (alvorlige selvmordstanker og flere forsøk bak meg). så der hadde jeg ikke mulighet til å bytte. flyttet langt vekk og naturligvis fikk bytte behandler og ny dps da. det første jeg omtrent fikk beskjed om var "du kan så klart be om å bytte behandler om du vil det det er helt greit." så det er tydeligvis forskjellig fra dps til dps om hvor lett det er.

Anonymous poster hash: 404e6...b62
  • Liker 2
Skrevet

Ja, jeg tenker å høre med fastlegen om hvor lang tid ny henvisning ville tatt, eller om hun kanskje kan høre med DPS for meg siden jeg ikke helt tør.

Noe må jeg gjøre iallefall, for det kjennes jo ut som jeg blir verre av å ha min nåværende behandler.

Skrevet

jeg gikk til psyk. sykepleier i 1 år uten noen bedring, heller motsatt. prøvde å fortelle ei på akutteamet at jeg ikke likte hun, og hun sa det vist videre til behandleren min som tydelig viste seg å være snurt fordi. og sa at jeg fikk ha hun, eller slutte (alvorlige selvmordstanker og flere forsøk bak meg). så der hadde jeg ikke mulighet til å bytte. flyttet langt vekk og naturligvis fikk bytte behandler og ny dps da. det første jeg omtrent fikk beskjed om var "du kan så klart be om å bytte behandler om du vil det det er helt greit." så det er tydeligvis forskjellig fra dps til dps om hvor lett det er.

Anonymous poster hash: 404e6...b62

veldig uproft

• Liker 3
Skrevet

Hvordan gjorde du det, gikk du via henviser/fastlege, DPS eller behandler direkte? Tok det lang tid?

Jeg har ikke byttet, men legen informerte meg på forhånd at det ikke skulle være noe problem dersom situasjonen oppstod. (Dette var et tema fra hennes side, og ikke noe jeg lurte på).

Skrevet

Synes det var bra av legen din å opplyse om retten til å bytte.

Selv var jeg så langt nede da jeg endelig fikk plass på DPS, og da opplevde at hjelpen ikke var god nok, tenkte jeg at løpet var kjørt, at det ikke hjelp å få

Skrevet

Kjenner jeg blir sliten bare av å tenke på dette. Fastlegen sa jeg ikke trengte å henvises på nytt, men at hun ikke helt skjønte hvorfor jeg hadde lyst til det, for det virker jo som det gikk fint. At jeg kunne prate med behandler om det heller. Jaja, får bare holde meg til den jeg har da..

Skrevet

"Jeg har ikke fått noe slags hjelp helt enda, heller lovnader om hva som kanskje kan gjøres, og får ofte beskjed om ting jeg MÅ gjøre selv om jeg ikke er veldig komfortabel og sier i fra om det"

Du vet at 99% av jobben med å bli frisk er det du som må gjøre?

Anonymous poster hash: c0710...7c9
  • Liker 3
Skrevet

"Jeg har ikke fått noe slags hjelp helt enda, heller lovnader om hva som kanskje kan gjøres, og får ofte beskjed om ting jeg MÅ gjøre selv om jeg ikke er veldig komfortabel og sier i fra om det"

Du vet at 99% av jobben med å bli frisk er det du som må gjøre?

Anonymous poster hash: c0710...7c9

Selvfølgelig! Men jeg har så sterk angst at å bare kaste seg ut i noe uten å jobbe med noe som helst bortimot umulig.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har ikke byttet, men legen informerte meg på forhånd at det ikke skulle være noe problem dersom situasjonen oppstod. (Dette var et tema fra hennes side, og ikke noe jeg lurte på).

Jeg har hatt motsatt erfaring,og det opp til flere ganger.Har bedt om behandlerbytte,men har fått blankt avslag.

Anonymous poster hash: 51993...072

Skrevet

Jeg ringte inn, de la en beskjed til avdelingsleder også fikk jeg bytte. Det gikk fort unna, og jeg fikk komme til hun som var ferievikar for avdelingsleder. Hun sa rett: Ja, men da.. kan ikke du bare begynne hos meg? To dager etterpå så hadde jeg time hos henne.

Jeg skjønner at du vegrer deg, jeg vegret meg også, hater å klage og biter i meg for mye. Problemet er at noen ganger må man bare ta seg i skinnet og KLAGE! Det gjelder helsen din. Jeg har det bedre nå, enn jeg noen gang har hatt det og skylder alt til min behandler nå! :blomst: Det tok 4 måneder for å bli bedre og han jeg gikk hos før så skjedde det ingenting på 1 1/2 år. Folk er så fryktelig forskjellige. Jeg måtte vente tre uker fra henvisningen til jeg fikk time, men aner ikke om det er relevant i forhold til byttingen. :vetikke:

Den behandleren du har... vil selvfølgelig få vite om at du bytter, men ikke hvorfor. Det kan være lurt å lufte det med fastlegen om du er frustrert eller ikke tørr å ta i det selv, evt. om du har noen andre som kan gjøre det for deg. Jeg kjenner fortsatt jeg får en klump i magen når jeg ser han jeg hadde før.... :fnise: men det er tydeligvis ikke bare meg som er misfornøyd med han...

Lykke til! :blomst:

Anonymous poster hash: f5806...75a

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...