Gå til innhold

Gastric sleeve om 1 mnd

Fremhevede innlegg

Skrevet

Slankekurer fungerer ikke på meg heller. Nettopp gått ned 11 kg over noen mnd ved å være mer aktiv (ikke treningsstudio) og spise mindre men hva jeg vil. Trenger å gå ned 15 kg til og håper det går. Føler ikke at jeg har slanket bort de 11 kg i det hele tatt.

Har 3 venner som har fått dekket slankeoperasjon her i Norge og de veide ca 100 kg for mye, ikke bare 20 kg. Og de måtte før operasjonen legge om kosten sin og gå ned ca 20 kg på egenhånd. Både for å vise vilje, få en litt sunnere kropp som tåler en slik operasjon, men også så de har vent seg til en sunnere livsstil før operasjonen. Man kan ikke spise som før etter en slik operasjon, så hvorfor legger du ikke om kosten din nå siden du uansett må det?

Og disse tre vennene mine har alle hatt komplikasjoner etter operasjonen. Han ene fikk alvorlig tarmslyng. Han andre mye magesmerter i ett år etter, kunne knapt spise. Og dama jeg kjenner har og slitt med smerter, men også gått noe opp i vekt igjen så hun er i dag ikke slank, er noen år siden operasjonen. Kom på nå at en kollega har og hatt operasjonen og hun sleit og med smerter, er visst ganske vanlig, selv om det ikke skjer alle. Og alle 4 har måttet hatt flere operasjoner for å fjerne masse hud, har fått med meg hvor ofte min kollegar har vært bortreist for operasjoner, hun er åpen om det med meg. Men hun skjemmes så hun går alltid helt tildekket, selv lange ermer og bukser når det er 30 grader ute. Men hun er ikke ferdig operert og det er 5 år siden hun hadde slankeoperasjonen. Man kan selvfølgelig også få mye løs hud om man var slanker seg.

Gå ned de 20 kg selv, de er ikke verd en operasjon. Og i hvertfall ikke i utlandet. Har hatt en resistent bakterieinfeksjon (mrsa) selv og det var ikke stas.

Anonymous poster hash: ab484...151

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Gjest Gjest_Erica
Skrevet

Og disse tre vennene mine har alle hatt komplikasjoner etter operasjonen. Han ene fikk alvorlig tarmslyng. Han andre mye magesmerter i ett år etter, kunne knapt spise. Og dama jeg kjenner har og slitt med smerter, men også gått noe opp i vekt igjen så hun er i dag ikke slank, er noen år siden operasjonen. Kom på nå at en kollega har og hatt operasjonen og hun sleit og med smerter, er visst ganske vanlig, selv om det ikke skjer alle. Og alle 4 har måttet hatt flere operasjoner for å fjerne masse hud, har fått med meg hvor ofte min kollegar har vært bortreist for operasjoner, hun er åpen om det med meg. Men hun skjemmes så hun går alltid helt tildekket, selv lange ermer og bukser når det er 30 grader ute. Men hun er ikke ferdig operert og det er 5 år siden hun hadde slankeoperasjonen. Man kan selvfølgelig også få mye løs hud om man var slanker seg.

Anonymous poster hash: ab484...151

Jeg vil anta at disse tre vennene dine tok GBP? GBP-operasjoner er mer risikofylt ift. komplikasjoner fordi man "tukler" med tarmsystemet. Med en GS reduseres kun vorumet på magesekken og har mindre risiko for komplikasjoner i ettertid.

Skrevet

Hvor mye veier dere som har tatt denne oprasjonen? Jeg har også vært i kontakt med samme firma som deg, men de kunne ikke tilby meg den oprasjonen. De kom med noe annet, altså en ballong som blir fylt opp inni i magesekken.

Anonymous poster hash: 01260...ed2
Skrevet

Jeg tok GS for litt over ett år siden ved Ulriksdal i Bergen. Betalte operasjonen på 98.000 kr. selv. Har fått et helt nytt liv. Det er lettere å forflytte seg. Det er lettere å trene. Det er morsomt å gå og handle når man ikke kun må velge blant de store klærne. Søthungeren er helt fraværende. Kun enkelte godterier jeg får ned. Desserter blir ofte for søte.

Ja, jeg har en liten magesekk og om jeg ikke vil gå opp i vekt igjen, må jeg alltid spise små og hyppige porsoner. Jeg spiser bare en halv kyllingfillet og tre spiseskjeer ris + et par grønnsaksbiter. Det kan føles kjipt på restauranter hvor t.o.m. forrettene blir for store, ja, barnemenyen også... "Likte du ikke maten...?" sier enkelte servitører. Flaut! Jeg tåler ikke lenger alle melkeprodukter. Jeg kan få dumping av feit mat (fløteprodukter, bacon/pølser etc.). Dumpingen kan enten skje med umiddelbar oppkast eller at jeg blir fysisk dårlig (skjelver, kaldsvetter, kvalm etc.) og har ikke annet valg enn å legge meg nedpå et par timer.

De sier at 85% av overvekten ved GS-operasjon vil gå bort, og resten må man jobbe for selv. For min egen del har jeg n gått ned mer enn 85% av overvekten, men det er bevisst kosthold og trening.

Men nei, jeg angrer ikke ett eneste sekund på at jeg lot meg operere!

Her ramser du jo opp en masse ettervirkninger av operasjonen, som oppkast, skjelvinger og dumping, og at du må spise ørsmå porsjoner for å unngå dette. Når du bare orker en porsjon a'la en halv kyllingfilet, så sier det seg selv at kroppen da går glipp av masse næring. Kroppen trenger nok næring for å kunne fungere optimalt. Dette du ramser opp her, burde alene være god nok grunn til å avstå fra operasjon. I tillegg er det mange som får enda verre bivirkninger som følge av denne operasjonen. Synes det er vanvittig mange som ikke gidder å endre livsstil og tankegang nå for tiden, og som tror at en slankeoperasjon er den beste løsningen. Dere velger å gå gjennom en alvorlig operasjon med påfølgende bivirkninger, i stedet for å gå for den beste og tryggeste løsningen, nemlig livsstilsendring. Livsstilsendringer må dere jo uansett gjøre, så hvorfor ikke gjøre dette uten operasjon? Jeg forstår meg virkelig ikke på enkelte mennesker...

Anonymous poster hash: f71c7...9ce

• Liker 7
Gjest Kvinneline
Skrevet

Dette er KG på sitt beste..

TS spørr om råd for en ting, og får kun råd om noe helt annet. Selv har jeg tre venninner som har utført operasjonen på privat sykehus, og betalt opp mot 120.000. En av dem har mistet mye vekt og er lykkelig, de to andre har mistet lite og sliter mye! Det skumle med å ta dette utenlands er at du ikke vil få oppfølging. Når det er sagt, så er det ditt valg, og bare ditt. Og legen din kan ikke nekte deg noe som helst TS.

• Liker 2
Skrevet

skarve 35 kg? jeg har gått ned over 30 kilo på egenhånd ved å legge om livsstilen (sluttet å slanke meg), spiser sunn og riktig mengde mat, drikker rikelig med vann, og trener. aldri i livet om jeg hadde foretatt et så stort inngrep for såpass lite overvekt!

de jeg kjenner som har tatt gpb har lagt på seg igjen omtrent alt i ettertid, fordi de ikke klarte å leve slik de burde.

Anonymous poster hash: c0164...956
  • Liker 5
Skrevet

Hjelpes, det virker ikke helt som ts er moden for denne operasjonen... Hun spurte den ene personen her om hvilke negative konsekvenser dette kan få. Når man tar et så stort valg som å slankeoperere seg må man ha tenkt NØYE over det, og ha lest seg grundig opp på alle bivirkninger og konsekvenser.

Synes også mange av dere i tråden her som også er operert er veldig unge. Visste ikke at det var så vanlig å gjøre det i starten av 20-årene? Det er jo helt sykt. Man har jo såvidt begynt livet og gir opp slankingen allerede. Livsstilsendring er det eneste som duger og det kan ta lang tid før man ser resultater. Jeg synes ikke at man har prøvd lenge nok når man bare er 22 år gammel. De bør virkelig skjerpe inn på dette - en aldersgrense på 30 år hadde vært fint.

Anonymous poster hash: a084d...1d3
  • Liker 2
Skrevet

Hei dere der ute.. :)

5 november reiser jeg til Riga gjennom lasikreiser for å utføre en gastric sleeve, der de fjerner store deler av magesekken. Gleder meg kjempe mye da jeg har slitt med overvekt i mange år, gleder meg til å føle meg som et menneske igjen!

Skal til fastlegen min i morgen å ta forskjellige blodprøver osv. Har ikke informert fastlegen min om at jeg skal ta gastric sleeve, så jeg er litt nervøs. han kan vel ikke nekte meg, eller?

Noen som har tatt gastric sleeve som vil dele erfaringer?

Anonymous poster hash: bd628...4d0

Du bestemmer over din egen kropp, legen kan ikke nekte deg å dra. Men han kan vurdere om du er kanditat for en tilsvarende operasjon her i Norge - noe jeg i hvert fall hadde følt meg mer komfortabel med.

Jeg kjenner en som har tatt en sånn operasjon. Hvis det er det samme du tenker på, så betyr det at du ikke kan leve som før (resten av livet ditt). Du må spise små porsjoner mat. Sånn sett hadde det jo vært bedre om du bare sluttet å spise når du er mett (evt. litt før du er mett), og heller tilpasset mengden mat du putter i kroppen - i stedet for å begrense mengden det er plass til i magesekken gjennom en operasjon.

Du er fremdeles ung, og har gode muligheter til å legge om livsstilen din. Jeg hadde nok heller brukt pengene på en privat trener, og evt. fått presentert en nøye kostholdsplan. Det krever jo disiplin, men du kan klare det om du virkelig vil ned i vekt.

Jeg tenker at den operasjonen er et drastisk steg. Og at det er synd at du "gir opp" i så ung alder.

Skrevet

Husk i alle fall å teste deg for multiresistente bakterier (mrsa, vre, esbl) når du kommer hjem, i tilfelle du trenger sykehusinnleggelse etter operasjonen.

Anonymous poster hash: 146bb...a89

Dette er kjempeviktig å huske på. Anbefaler på det sterkeste å teste deg for MRSA og ESBL når du kommer tilbake.

Skrevet

Jeg har lyst på gastric sleeve selv, så jeg forstår deg godt! Men aldri i livet om jeg hadde tatt det i Riga e.l. Det er betydelig mer multiresistente bakterier og komplikasjoner forbundet med operasjon i øst-europa enn her hjemme. Ville heller spart mer og tatt det her, eller ventet på offentlig operasjon (tar jo år og dag da, men det er gratis). Legen kan ikke nekte deg å dra, men han kan nekte å ta de nødvendige blodprøvene. At du ikke har turt å fortelle legen din om dette sier vel litt om at du egentlig er redd han skal si fornuftige ting vedr operasjon som du ikke vil høre av frykt for at det er rett, f.eks om mrsa og komplikasjoner. Husk i alle fall å teste deg for multiresistente bakterier (mrsa, vre, esbl) når du kommer hjem, i tilfelle du trenger sykehusinnleggelse etter operasjonen.

Anonymous poster hash: 146bb...a89

Nå er det faktisk slik at INGEN har hatt med seg smitte fra det sykehuset hjem. Man er selvfølgelig anbefalt å ta mrsa test ved hjemkomst.

Anonymous poster hash: 134a0...270

Skrevet

Dette er KG på sitt beste..

TS spørr om råd for en ting, og får kun råd om noe helt annet. Selv har jeg tre venninner som har utført operasjonen på privat sykehus, og betalt opp mot 120.000. En av dem har mistet mye vekt og er lykkelig, de to andre har mistet lite og sliter mye! Det skumle med å ta dette utenlands er at du ikke vil få oppfølging. Når det er sagt, så er det ditt valg, og bare ditt. Og legen din kan ikke nekte deg noe som helst TS.

Ikke får oppfølging? Tull. Ikke nødvendig å kommentere hvis du ikke vet hva du snakker om.

• Liker 1
Gjest Kvinneline
Skrevet

Ikke får oppfølging? Tull. Ikke nødvendig å kommentere hvis du ikke vet hva du snakker om.

Hvis du vet så godt, vær så snill og opplys meg? De jeg kjenner som er operert i Norge, er stadig inn på sykehuset/klinikken hvor det ble utført for oppfølging av vekttapet osv. Hvordan foregår dette i utlandet da? Over telefon?

Skrevet

Jeg har ikke tatt gastric sleeve selv, men jeg har likevel fått med meg hvilke erfaringer mange gjør. Og til tross for at veldig mange faktisk går ned i vekt i etterkant, så er det neimenn ikke sikkert at de fikk et bedre liv av det.

Har du tenkt gjennom hva som driver vektnedgangen? Har du tenkt over at du aldri mer kan spise som du ønsker? Det er per dags dato ingen som klarer å bevise at en ikke kan oppnå eksakt de samme resultatene (vektnedgang) dersom man følger det samme kostholdsregimet man blir nødt til å følge i etterkant. Forskjellen er vel kanskje at dersom du sklir ut etter operasjonen så vil det føre til mer ubehag enn bare bremset vektnedgang.

Men for all del, du står fritt til å velge selv hva du vil gjøre med din egen kropp. Jeg tror bare at valget ikke er så informert som du tror selv. Og at du er blendet av tanken om vektreduksjon og slank kropp.

• Liker 1
Skrevet

Legen din kan ikke nekte deg å ta operasjonen. Sannsynligvis vil han/hun snakke med deg om det, hvorfor du vil gjøre det, risiko, hvilke andre metoder du har prøvd etc.

Hvor høy bmi har du? Det sier mer enn antall kg du veier for mye.

Jeg kjenner en som har hatt en slankeoperasjon i Riga, jeg vet ikke hva slags. På meg virket opplegget veldig trygt, grundige undersøkelser både i Norge før avreise, og før operasjonen da de kom frem. De var en gruppe som reiste sammen, og har holdt kontakten med hverandre etterpå. Nå får hun oppfølging av fastlegen, og har blant annet vært gjennom flere operasjoner for å få fjernet overflødig hud. (Dekket av det offentlige.)

Det jeg synes er mest skremmende er det hun fortalte om mulige komplikasjoner. Ved den operasjonen hun hadde risikerte hun å miste kontroll over avføringen, som kanskje ikke ville la seg rette opp igjen etterpå. I tillegg er det jo en del risiko ved selve operasjonen, delvis på grunn av overvekten. Hun kan kun spise veldig små mengder mat av gangen, kan ikke drikke til måltidene, og må være veldig nøye på hva hun spiser for å få i seg nok av viktige næringsstoffer. Hun må også jevnlig ta blodprøver for å sjekke om hun får i seg nok av vitaminer etc, og tar tilskudd av diverse. Jeg vet ikke hvilken klinikk hun fikk operasjon gjennom, men hun fikk i alle fall god oppfølging både før og etter. Og de var veldig påpasselige med å forsikre seg om at hun visste hva hun risikerte.

Skrevet

Hva negativt fører en operasjon med seg om jeg får spørre?? Hilsen ts Anonymous poster hash: bd628...4d0

Jeg vet ingenting om operasjonen du planlegger, men ALLE inngrep har risiko og ulemper. Det kan være alt fra komplikasjoner ved narkose til at operasjonen av forskjellige grunner blir mislykket. Det kan skje uhell under operasjonen, man kan få infeksjoner som ikke forsvinner osv. Jeg håper du tar en grundig prat medfastlegen din. Det er viktig at du har kunnskap om hva slags bivirkninger og skader som kan oppstå FØR du opereres. Man hører oftest om solskinnshistorier, men det finnes også mange som plages resten av livet. Kjenner personer som må gå på sterke smertestillende resten av liver som følge av feil/komplikasjoner.

Skrevet

Jeg bare skjønner ikke. Det virker som mishandling. Utslag av gedigent selvhat. Hvordan kan man bli så desperat at man legger seg under kniven for noe man kan rette på bare ved å spise mindre (noe man da MÅ, for alltid, hvis man gjennomfører inngrepet)?

Skrevet

TS her.

nå har jeg vært hos legen, og han mente det var det rette om jeg virkelig ønsket dette selv. noe jeg gjør.

Har en bmi på 34, så ja jeg er godt innafor. Får oppfølging i 3 år etterpå, så det bekymrer jeg meg ikke for :) Jeg er fullstendig klar over eventuelle komplikasjoner, men som legen sa til meg, prosenten for alvorlige komplikasjoner er svært lav. Den er høyere om man skal ta gastric bypass.

Skrevet

TS her.

nå har jeg vært hos legen, og han mente det var det rette om jeg virkelig ønsket dette selv. noe jeg gjør.

Har en bmi på 34, så ja jeg er godt innafor. Får oppfølging i 3 år etterpå, så det bekymrer jeg meg ikke for :) Jeg er fullstendig klar over eventuelle komplikasjoner, men som legen sa til meg, prosenten for alvorlige komplikasjoner er svært lav. Den er høyere om man skal ta gastric bypass.

Men kjære deg, du er så ung! Du har så mye mer å vinne på å bare legge om kostholdet ditt, så hvorfor går du ikke heller den trygge, naturlige veien? Har du helt ærlig prøvd å legge om kostholdet ditt på lang sikt, istedenfor bare kurer? Du ramser opp masse ting du har prøvd og skrev at du alltid gikk opp 5kg etterpå - det betyr jo at du slutter på hver kur? Om du går tilbake til din vanlige dårlige kostholdet etterpå så er det jo nytteløst.

Hvorfor er du overvektig? Sukkeravhenighet, depresjon, inaktiv jobb, dårlig kosthold, kresenhet, skade som gjør deg inaktiv? Det finnes en løsning for alle disse problemene, og slankeoperasjon er ikke svaret!

Anonymous poster hash: a084d...1d3

• Liker 3
  • 6 måneder senere...
Skrevet

Hvordan har det gått med deg og operasjonen din? Jeg vurderer å gjøre det samme, snakket med lege fra Lasik i dag ;)

• Liker 1
Skrevet (endret)

Hvordan har det gått med deg og operasjonen din? Jeg vurderer å gjøre det samme, snakket med lege fra Lasik i dag ;)

Slankeoperasjon passer ikke på noen som helst måte med blunkesmilefjes. Og jeg håper du tar til vettet og ikke gjennomfører operasjonen.

Jeg vet ikke om jeg håper du troller. Dette er et ganske alvorlig tema.

Endret av Pringle
  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...