Gå til innhold

Ekteskap vs samboerskap, førstehjemslån.

Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hvis man tar opp førstehjemslån som gifte, står dette da automatisk i begges navn slik at begge bruker sjansen sin til førsteganslån samtidig?

Er det mulig at bare den ene tar opp førstehjemslån, og så tar den andre opp førstehjemslån ved ett senere tidspunkt (ved kjøp av annen bolig feks)?

For om man er samboere så tar en opp lånet i sitt navn, og så kan samboeren ta opp ett annet førstehjemslån ved ett senere tidspunkt, da vil jo det lønne seg å ikke være gift..?

Er jeg på bærtur nå?...

:-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Selv om man er gift så trenger ikke lånet tilhøre begge, det går fint an at bare den ene tar opp lån.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om man er gift så trenger ikke lånet tilhøre begge' date= det går fint an at bare den ene tar opp lån.

Riktig.

Praktisk sett vil det imidlertid ofte være vanskelig at bare den ene tar opp lån, rett og slett fordi boligprisene er høye og sjelden vil èn av partene ha høy nok inntekt til å dekke lånet på egen hånd.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at du kun kan få førstehjemslån dersom du ikke har eid bolig før? Man kan greit få tatt førstehjemslån kun på en med den andre som medansvarlig (vi fikk i alle fall det), men vanligvis vil man jo eie boligen sammen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det ikke sånn at du kun kan få førstehjemslån dersom du ikke har eid bolig før? Man kan greit få tatt førstehjemslån kun på en med den andre som medansvarlig (vi fikk i alle fall det)' date=' men vanligvis vil man jo eie boligen sammen?[/quote']

Det stemmer så vidt jeg vet. Men som Laban sier, det er vanskelig å ha råd til noe stort alene, særlig hvis man bor i Oslo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man kan ta opp lån sammen, men at likevel bare den ene står som eier av boligen.

Det vil jo være ganske ugunstig om det paret skulle skilles... Jeg ville ikke ønske å bruke min lønn på en leilighet uten å eie den selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er bare ett personnummer som lånet kan knyttes opp mot i banken. Uansett sivil status. Men man kan stå som medansvarlig i banken. Og på selvangivelsen så ordner man beløpene frem og tilbake som man vil... Det har vi gjort både som samboere og gift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vet ikke helt hva du mener med at lånet i banken bare kan knyttes opp mot ett personnr. Jeg står som samskyldner på vårt lån, og er knyttet til sikkerhet og lån på samme måte som min mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke helt hva du mener med at lånet i banken bare kan knyttes opp mot ett personnr. Jeg står som samskyldner på vårt lån' date=' og er knyttet til sikkerhet og lån på samme måte som min mann.[/quote']

Om du ser på papirene så står da din mann som eier av lånet og du som sameier. Du er ikke fulleier av lånet i forhold til banken. Første gangen dere skal likne for lånet, så vil mest sannsynlig hele lånet stå på din mann. Så må dere fordele lånet dere mellom.

Det er sånn banken forklarte oss det for 2,5 år siden og det er akkurat sån det har blitt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Vi står begge som lånetakere på papirene. Forskjellen er at hans navn står først, så det er hans navn som står på posten vi får fra banken. Bortsett fra dette er vi likestilt. Men ja - den ene heter samskyldner i systemet - om det er det du mener. (Sitter i banken og har sjekket)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da Clea må vel konklusjonen bli at det er mulig, men rent teknisk kan det være lurt at begge står som eiere av boligen i fall det verste skulle skje. (Faktisk både dødsfall og skismisse). Sørg i alle fall for at den som står som eier også står som låntaker. Men når dere selger den første boligen, så har nok denne økt i verdi, pluss at dere har betalt ned noe på denne og bankene vil kanskje kunne tilby dere en gunstig ordning likevel (særlig dersom dere også har annen egenkapital / sikkerhet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Ok. Tusen takk for svar!

(Grunnen til at jeg spurte er pga at jeg har ett vennepar som skal gifte seg, og som vurderer å kjøpe bolig.)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

men hva hvis man eier en bolig og har lånt penger av andre enn banken, kan man da få førstegangslån hvis man eks. ønsker å kjøpe noe større?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva hvis man eier en bolig og har lånt penger av andre enn banken' date=' kan man da få førstegangslån hvis man eks. ønsker å kjøpe noe større?[/quote']

Jeg kjenner flere som har fått førstegangslån til andre bolig, mulig det er forskjell fra bank til bank hvor strikse de er. Hvis du ikke har hatt lån før bør det iallefall ikke være noe problem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slik jeg har forstått det, så spiller ikke lånet noen rolle, det er om du har eid før. Derfor måtte lånet stå på meg når vi kjøpte, med mannen som medlåner, og leiligheten ble delt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg har forstått det' date=' så spiller ikke lånet noen rolle, det er om du har eid før. Derfor måtte lånet stå på meg når vi kjøpte, med mannen som medlåner, og leiligheten ble delt.[/quote']

Trodde jeg også, men bare den siste måneden har to av våre vennepar fått slikt lån selv om de har eid før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

men hva hvis man eier en bolig og har lånt penger av andre enn banken' date=' kan man da få førstegangslån hvis man eks. ønsker å kjøpe noe større?[/quote']

Ja, hvorfor ikke? Det at man tar opp førstehjemslån er da bare at man tar opp et lån med litt spesielle betingelser. Man kan få det avdragsfritt og kan låne en større andel av boligens verdi en til vanlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...