Gå til innhold

Jeg blir sprø! Avlive katten(e)?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er generelt mot avliving, men hvis man har prøvd alt og prøvd å omplassere uten å lykkes så syns jeg det er mer humant enn å la dem leve slik.

Det er mange katter, og man får omtrent kattunger kastet etter seg så å omplassere katt med problemer er jo da vanskelig.

Det har jeg selv erfaring med, og ingen vil ha en katt med problemer. Nå bor katten hos oss enda, og vi har vært nødt til å finne løsninger for at hun skal ha et greit liv.

Jeg syns at avliving er bedre hvis man ikke finner en løsning eller får dem omplassert.

Anonymous poster hash: fee04...49c

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Din bekjente er et møkkamenneske, bare så det er klart, og egentlig burde du samle opp all kattedritten og sende ham/henne i posten til jul. For en nedrig ansvarsfraskrivelse å be deg avlive katten eller ta den selv! Det er jo din bekjente som burde tatt hånd om katten og eventuelt tatt den tunge turen til veterinær selv.

Uansett, jeg synes du burde teste å få noen til å passe de to andre kattene en stund og la den urenslige være igjen hjemme, eller omplassere den urenslige "på prøve", bare for å se om hun er urenslig når hun er alenekatt. Før det må hun sjekkes for UVI. Gir ikke det noen løsning, så kan du avlive kattungen.

Moren vet jeg ikke... Høres rart ut at hun skal være sur når ingen er nær henne hvis hun ikke har vondt, men jeg ville gjort en test ved å innføre fullstendig forbud mot å ta på eller nærme seg katten en stund, to uker for eksempel. Kun prate vennlig til henne på avstand. Og se om hun blir bedre om hun får helt fred. Blir hun ikke bedre da, så har hun det åpenbart ikke helt bra...

Anonymous poster hash: b65c8...78e

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går den drastiske veien å avliver, ta en telefon til Kattens Vern, de har klart å omplassere "helt umulige" katter før, som har sluttet helt med dårlig atferd i sitt nye hjem.

Det kommer nemlig og mye an på eier, tro det eller ei!

Kanskje de kan ta inn kattene, slik at de får det livet de fortjener..



Anonymous poster hash: 5ba7f...3dd
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Din bekjente er et møkkamenneske, bare så det er klart, og egentlig burde du samle opp all kattedritten og sende ham/henne i posten til jul. For en nedrig ansvarsfraskrivelse å be deg avlive katten eller ta den selv! Det er jo din bekjente som burde tatt hånd om katten og eventuelt tatt den tunge turen til veterinær selv.

Uansett, jeg synes du burde teste å få noen til å passe de to andre kattene en stund og la den urenslige være igjen hjemme, eller omplassere den urenslige "på prøve", bare for å se om hun er urenslig når hun er alenekatt. Før det må hun sjekkes for UVI. Gir ikke det noen løsning, så kan du avlive kattungen.

Moren vet jeg ikke... Høres rart ut at hun skal være sur når ingen er nær henne hvis hun ikke har vondt, men jeg ville gjort en test ved å innføre fullstendig forbud mot å ta på eller nærme seg katten en stund, to uker for eksempel. Kun prate vennlig til henne på avstand. Og se om hun blir bedre om hun får helt fred. Blir hun ikke bedre da, så har hun det åpenbart ikke helt bra...

Anonymous poster hash: b65c8...78e

Akkurat det jeg har uthevet jeg er enig med er gode ideer! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser jo at innleggene dine blir mer og mer negative, TS. Og du drar frem flere situasjoner og poeng nå som det hadde vært mest logisk at du dro frem i førsteinnlegget da du var skikkelig frustert. Dette får meg til å tenke at dine siste innlegg kanskje er noe overdrevet, siden du naturlig nok havner i en forsvarsposisjon siden flesteparten her er mot avlivning?

Det virker som du argumenterer for at du har gjort veldig mye riktig og at du er i en situasjon som din bekjent er skyld i. Det kan godt hende for alt jeg vet, men samtidig har du et ansvar når du påtar deg å ha den kattemora. I alle fall er det veldig fint at du lufter tankene dine her, jeg håper bare du ikke gjør det for å få en bekreftelse på at et par andre i din situasjon har valgt å ta livet av dyrene.

For meg virker det som du kun argumenterer for å avlive dyrene. Er det ikke noe inni deg som sier at det ikke er en god ide?

Anonymous poster hash: ecb55...ae5

Jeg har forklart situasjonen som den er, men jeg forklarte ikke hele situasjonen i førsteinnlegget rett og slett fordi jeg skrev det når jeg var frustrert og ikke følte for å brodere ut problemene side opp og side ned. Hvem hadde vel giddet lest det da? Og ja, jeg er vel litt negativ. Jeg har slitt med dette i 4 mnd og da blir man lei rett og slett. Jeg kom nettopp hjem fra jobb og det som venter meg når jeg kommer hjem er avføring på gulvet og det første jeg må gjøre er å vaske.

Så og si alle jeg snakker med i det virkelige liv forstår ikke hvordan jeg orker å ha kattene, og mange sier til meg at hadde det vært dem hadde de ikke nølt engang, de hadde avlivet dem. Jeg vil jo i utgangspunktet ikke det, men det kan jo ikke fortsette sånn som dette i evigheter heller. Og mens jeg i det virkelige liv får høre at jeg er altfor snill, blir jeg her fremstilt som en som ikke bryr meg og omtrent en dyremishandler. Og dere som sier det har jo ikke møtt meg og ikke vært hjemme hos meg. Hvis dere hadde vært her på besøk og sett hvordan vi behandler kattene så hadde dere ikke hevet et øyebryn en gang. Ja, jeg tok nesen til katten ved siden av avføringen (i god tro), men det er også det eneste ille jeg har gjort. Jeg lufter tankene mine og jeg er realist. Det flommer ikke over av folk som ønsker katter, spesielt ikke en med problemer. Og hva gjør man da? Hva om det går årevis og katten fortsatt bæsjer og tisser overalt og kattemoren fortsatt ikke bedrer oppførsel? Det er jo ikke noen bra situasjon verken for kattene, meg eller ungene mine.

Og dere som sier kattemoren er aggressiv pga meg: hun bodde 7 år hos min bekjente først og hun hadde henne fra fødselen av. Hun hevder at katten alltid har vært sånn. Hun har ikke bodd her et år en gang, og ja hun kan jo endre seg etter hvert. Men jeg tror det tar lang tid, hun blir ikke en blid og fornøyd katt på null komma niks, og jeg tror at kattungene ikke akkurat gjør situasjonen noe bedre. Kan hende dersom hun kom til et hjem med en rolig voksenperson og uten andre katter så hadde hun funnet seg godt til rette. Men jeg har barn og da er her ikke rolig 100% av tiden, barna mine må få lov til å leke seg de også, vi kan ikke liste oss rundt i huset fordi katten må ha fred, og dere skjønner vel at jeg prioriterer dem over katten.

Nei, jeg er bare oppgitt for at situasjonen er som den er. Jeg hadde ikke sett for meg dette da jeg sa ja til å passe katten. Jeg får prøve å omplassere den agressive, og se hvordan det blir da. Jeg tror egentlig hun trenger fred og ro og kun voksenpersoner i hjemmet.

ts

Anonymous poster hash: 1d262...f27

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Før du går den drastiske veien å avliver, ta en telefon til Kattens Vern, de har klart å omplassere "helt umulige" katter før, som har sluttet helt med dårlig atferd i sitt nye hjem.

Det kommer nemlig og mye an på eier, tro det eller ei!

Kanskje de kan ta inn kattene, slik at de får det livet de fortjener..

Anonymous poster hash: 5ba7f...3dd

Jada jeg er helt forferdelig..

Du er velkommen til å være her og observere i noen dager eller uker eller sånn så kunne du da fortalt meg hvor grusom jeg er, for helt ærlig tror jeg du hadde funnet ut at jeg ikke er et grusomt uhyre som behandler kattene dårlig, bare en litt sliten mor som blir oppgitt av å finne avføring på gulvet og tiss i sengene dag ut og dag inn. Hun bæsjer på gulvet i gjennomsnitt 2 ganger for dag, det blir ca 240 ganger hvor jeg har vasket kattebæsj de siste 4 mnd og da har jeg ikke tatt med all tissingen eller alt ekstra i perioden de var helt små. Jeg synes det er lov å være litt oppgitt.. Har jeg ikke før fått dynene rene og tørre så tisser hun i de igjen og vi sover stort sett med pledd fordi dynene alltid er til vask. Det er all denne vaskingen jeg er mest oppgitt over, og at moren kan bite og klore.

ts

Anonymous poster hash: 1d262...f27

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jada jeg er helt forferdelig..

Du er velkommen til å være her og observere i noen dager eller uker eller sånn så kunne du da fortalt meg hvor grusom jeg er, for helt ærlig tror jeg du hadde funnet ut at jeg ikke er et grusomt uhyre som behandler kattene dårlig, bare en litt sliten mor som blir oppgitt av å finne avføring på gulvet og tiss i sengene dag ut og dag inn. Hun bæsjer på gulvet i gjennomsnitt 2 ganger for dag, det blir ca 240 ganger hvor jeg har vasket kattebæsj de siste 4 mnd og da har jeg ikke tatt med all tissingen eller alt ekstra i perioden de var helt små. Jeg synes det er lov å være litt oppgitt.. Har jeg ikke før fått dynene rene og tørre så tisser hun i de igjen og vi sover stort sett med pledd fordi dynene alltid er til vask. Det er all denne vaskingen jeg er mest oppgitt over, og at moren kan bite og klore.

ts

Anonymous poster hash: 1d262...f27

Det er forskjell på "Å være litt oppgitt" og å vurdere avliving. Ærlig talt, skaff de et bedre hjem.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "Å være litt oppgitt" og å vurdere avliving. Ærlig talt, skaff de et bedre hjem.

Det er naturligvis verdt et forsøk, men det er for få gode hjem. Dyrebeskyttelsen hos meg har 50 katter inne, har sprengt kapasitet og tar kun inn katter som er funnet ute, ikke fra folk som bare ikke kan ha dem lengre. De sitter til og med på friske, flotte, blide kattunger og ungkatter som enda ikke er omplassert. Tror du virkelig noen vil ha TS sine, en urenslig kattunge og en dritsur halvgammel katt?

Ja, man bør naturligvis gjøre et forsøk, men ikke sleng ut av dere "bare omplasser" som om det var mulig å finne gode hjem til alle katter. Det er ikke det. Det er alltids en søt liten kattunge ledig som folk heller vil ha.

Anonymous poster hash: b65c8...78e

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på "Å være litt oppgitt" og å vurdere avliving. Ærlig talt, skaff de et bedre hjem.

Kan ikke du bare ta den inn da? For det er en ting å ha det i kjeften, men de færreste jeg vet om som uttaler seg slik er ivrige mottakere av problemkatter selv... Det er få jeg vet om som hadde orket å tørket opp etter urenslig katt hver dag i månedsvis.

Helt ærlig, jeg hadde avlivd kattemora. En eldre katt som alltid har vært sur har neppe medisinske årsaker (og siden den er nylig sterilisert har den også hatt vetrinærsjekk) og man kan ikke ha en mannevond katt i et hus med småbarn. Det er helt urealistisk at katten skal få kunne være i fred uten at noen kommer i nærheten. Det er lite sannsynlig å få den omplassert og om den blir tatt inn av f.eks. dyrebeskyttelsen vil den neppe trives i et slikt miljø og uten utemuligheter.

Så ville jeg sett an kattungen litt, kanskje blir det bedre uten kattmor i hus. Jeg ville også prøvd andre typer kattesand, ikke-klumpende, klumpende og alternativer som silika, trespon eller papir. Noen katter er bare veldig tekstursensitive og vil foretrekke en bestemt type underlag som egnet dosted. Alternativer til sand kan jo også være verdt å forsøke om det er slik at kattungen har utviklet negative assosiasjoner til sand/kattedo. Kanskje en kattedo med bare avispapir funker?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å sette de ned i kattedoen når du ser de er i ferd med å gjøre noe? En katt setter seg jo gjerne på huk før de tisser. Er klar over at du ikke har sjans til å følge med på de alltid men når du kan prøv å se om du får det til. Løft katten opp i kattedoen og grav med potene etterpå.

Prøv også å sette kattedoen nøyaktig der de har gjort fra seg om det er mulig. Ikke senga så klart men på plasser på gulvet. Når katten har skjønt at den skal gå på do der kan du gradvis flytte kassen tilbake til oppriktig sted.

Jeg og min eks hadde også problemer med urenslige kattunger noen mnd og jeg kjenner godt igjen frustrasjon din når det gjelder vasking. Vi måtte også flere ganger i uka vaske dyner fordi de var tisset på eller vaske gulv daglig fordi de ikke brukte kassen. Løsningen ble som skrevet over her og lukket soverom. Tips til at kattene ikke får åpnet døra er å sette krok på døra feks.

Vi brukte noen uker på å lære de opp men de ble renslige til slutt. Nå er de 5 år gamle og bor også sammen med kattemor på 6 år. Det går greit selv om kattemor og min yngste hannkatt ikke er perlevenner bestanding. Men kun fresing og ingen slossing.

Når det gjelder kattemoren ville jeg sjekket med dyrlege og på internett sider ang atferdsproblemer. Det vil nok gi deg noen tips til hva du kan gjøre og hvordan du bør forholde deg til katten.

Synes ikke du bør avlive dem men vet også at ingen ønsker urenslige katter. Kattemor kan mulig omplasseres om man finner ut av atferdsproblemet og så får du ta det der i fra.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare ta den inn da? For det er en ting å ha det i kjeften, men de færreste jeg vet om som uttaler seg slik er ivrige mottakere av problemkatter selv... Det er få jeg vet om som hadde orket å tørket opp etter urenslig katt hver dag i månedsvis.

Helt ærlig, jeg hadde avlivd kattemora. En eldre katt som alltid har vært sur har neppe medisinske årsaker (og siden den er nylig sterilisert har den også hatt vetrinærsjekk) og man kan ikke ha en mannevond katt i et hus med småbarn. Det er helt urealistisk at katten skal få kunne være i fred uten at noen kommer i nærheten. Det er lite sannsynlig å få den omplassert og om den blir tatt inn av f.eks. dyrebeskyttelsen vil den neppe trives i et slikt miljø og uten utemuligheter.

Så ville jeg sett an kattungen litt, kanskje blir det bedre uten kattmor i hus. Jeg ville også prøvd andre typer kattesand, ikke-klumpende, klumpende og alternativer som silika, trespon eller papir. Noen katter er bare veldig tekstursensitive og vil foretrekke en bestemt type underlag som egnet dosted. Alternativer til sand kan jo også være verdt å forsøke om det er slik at kattungen har utviklet negative assosiasjoner til sand/kattedo. Kanskje en kattedo med bare avispapir funker?

Uten kattemor i hus slipper hun også at dørene åpnes inn til soverom osv da de ikke er hjemme.

Det vil gjøre at kattungen i hvertfall ikke kommer til der da de ikke er hjemme.

Vet godt hvordan det er å komme hjem til dammer av tiss dag etter dag, og det er fryktelig slitsomt.

Man møtes av piss lukt, og føler at man aldri får den bort til slutt.

Hadde en omplaseringshund som markerte da han var alene, og kunne komme hjem til alt fra 1-20 dammer rundt om.

Eksta artig da han hadde truffet skuffene på kommoden sånn at det rant ned i den :/

Klarte til slutt å finne en løsning som ikke innebar at han måtte sitte i bur. Men bure ble brult til å sperre av døråpningen så han fikk en liten plass å bevege seg på, samt bure å sove i om han ønsket det.

Å ha problem dyr høres mye enklere ut enn det det er. Jeg har gjort det en gang og elsket den lille rakkeren over alt ♡♡♡ Men jeg kommer aldri til å ta på meg ett dyr til som har adferdsproblemer, for det er ekstremt mye jobb med tilrettelegging og treing som ofte går to skritt frem og tre tilbake da noe eller noen ødelegger.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekka at kattemor ikke er sjuk? At hun rett og slett ikke liker å bli tatt på fordi det gjør vondt. Kan hun evt. ha blitt usatt for mishandling ute? Jeg tok til meg en forlatt katt og det tok flere år før jeg kunne vaske gulvet uten at han forsvant i panikk av frykt for at jeg skulle slå ham med vaskekosten.

Sånn ellers, hva vasker du med? Det skal endel til å faktisk få bort lukta etter at kattene har gjort fra seg. Du kjenner det kanskje ikke, men de kan fort gjøre det og tenke "hey, her har jeg jo hatt do før".

Jeg ville ha lukket kattene inn på ett eller to rom med toalett, soveplass og matfat mens jeg var på jobb for å unngå å måtte vaske hele huset, men da fortrinnsvis mor og kattungene hver for seg hvis det er mulig. (Høres ikke ut som det er noe alternativ å la dem være ute.)
Og sett ut flere kattedo! Mange! Katter liker ikke å dele.



Anonymous poster hash: bee26...cc1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke du bare ta den inn da? For det er en ting å ha det i kjeften, men de færreste jeg vet om som uttaler seg slik er ivrige mottakere av problemkatter selv... Det er få jeg vet om som hadde orket å tørket opp etter urenslig katt hver dag i månedsvis.

Helt ærlig, jeg hadde avlivd kattemora. En eldre katt som alltid har vært sur har neppe medisinske årsaker (og siden den er nylig sterilisert har den også hatt vetrinærsjekk) og man kan ikke ha en mannevond katt i et hus med småbarn. Det er helt urealistisk at katten skal få kunne være i fred uten at noen kommer i nærheten. Det er lite sannsynlig å få den omplassert og om den blir tatt inn av f.eks. dyrebeskyttelsen vil den neppe trives i et slikt miljø og uten utemuligheter.

Så ville jeg sett an kattungen litt, kanskje blir det bedre uten kattmor i hus. Jeg ville også prøvd andre typer kattesand, ikke-klumpende, klumpende og alternativer som silika, trespon eller papir. Noen katter er bare veldig tekstursensitive og vil foretrekke en bestemt type underlag som egnet dosted. Alternativer til sand kan jo også være verdt å forsøke om det er slik at kattungen har utviklet negative assosiasjoner til sand/kattedo. Kanskje en kattedo med bare avispapir funker?

Jeg hadde som sagt tatt den inn hvis jeg ikke hadde 3 fra før av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Prøvd Feliway dispensere rundt om i huset?

PrøvdeValerian-dråper i nakken på pus for å slappe av?

Evt et par dråper i kattedoene ?

Prøvd å sette matskåler der pus gjør fra seg?



Anonymous poster hash: e6163...3a9
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for mange tips, jeg skal prøve det med annen sand eller bare avispapir. Jeg er litt redd for å stenge de inne i et rom fordi sånn på natten eller når jeg er på jobb er det jo gjerne 7-11 timer i strekk, og jeg er redd de skal begynne å kjede seg og begynne å ødelegge ting. Men jeg kan prøve å ha de på vaskerommet, der er det ikke så mye de kan ødelegge.

Jeg bruker sånn spray som skal fjerne all lukt og hindre at de gjør fra seg på samme sted etter jeg har fjernet avføringen. Den funker faktisk litt, hun pleier å unngå de stedene jeg nettopp har sprayet, men hun velger seg bare et annet område, så det løser jo på ingen måte problemet. Jeg har også mange lister nå som er farget av kattetiss og dette går ikke bort uansett hvor mye jeg vasker, så da må jeg jo eventuelt bytte lister for det har trukket inn mellom listene og gulvet.. og kanskje er gulvet også skadet. Det er en del skade på huset som jeg gjerne skulle vært foruten.

Jeg har prøvd å sette kattungen i kattedoen når jeg en sjelden gang har sett at hun er i ferd med å gjøre noe før det er for sent. Men hun vil ikke oppi der. Når jeg setter henne oppi vil hun bare ut igjen, så det kan jo være negative assosiasjoner.

Når det gjelder kattemoren ble hun sjekka nå i sommer hos veterinær i samme slengen som hun ble sterilisert, og det feiler henne ikke noe, ingenting som tilsier at hun skal ha vondt noe sted.

ts



Anonymous poster hash: 1d262...f27
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde som sagt tatt den inn hvis jeg ikke hadde 3 fra før av.

Nettopp. Og det har alle andre som kunne vært interessert i å gi kattene en sjanse også. "Skulle gjerne, men...". Det er vanskelig å finne nye hjem til selv helt friske, velfungerende kattunger.

Anonymous poster hash: b65c8...78e

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Blir ganske sjokkert over alle de virkelighetsfjerne kattefanatikere som har svart her. Hvordan er det mulig å bli så fanatisk opptatt av dyrevelferd, at man mener at TS nærmest burde satse hjem, helse og familieliv for kattenes skyld?

Helt utrolig hvor langt noen mener at TS skal gå med slike problemkatter i hus. TS har så absolutt prøvd alt hun kan, og mer til. Det høres helt skrekkelig ut å ha katter som pisser og driter over alt i hele huset. Huset/leiligheten vil etterhvert forringes og tape seg i verdi pga av stanken. Ikke alt lar seg vaske bort bestandig. Piss kan trekke seg inn i gulv og vegger, selv om man skrubber til man ser mannen med ljåen. Og det lar seg nesten ikke gjøre å bli kvitt absolutt alt av piss i møbler og klær, selv ved grundig vask. Lukt og gass kan i seg selv bli sittende igjen i tak og vegger.

Nei, dette er ikke holdbart i lengden, når hun har prøvd alt for å bli kvitt problemet. Her er avliving det eneste rette Uten tvil!



Anonymous poster hash: 852ee...378
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje gamlepus hadde trivdes som fjøskatt? Ettersom hun åpenbart ikke har det store behovet for eller ønsket om kontakt med mennesker?



Anonymous poster hash: 77134...3e4
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nettopp. Og det har alle andre som kunne vært interessert i å gi kattene en sjanse også. "Skulle gjerne, men...". Det er vanskelig å finne nye hjem til selv helt friske, velfungerende kattunger.

Anonymous poster hash: b65c8...78e

Ja. Så la oss bare avlive de. God ide.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Så la oss bare avlive de. God ide.

Hva mener du TS skal gjøre da vist ingen vil ha de, pg situasjonen er mer enn hva TS orker og klarer??

Skal hun bare ha det sånn i rundt 10-20år til??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...