Gå til innhold

Hvor gammel var du da ditt..

Fremhevede innlegg

Skrevet

Gjennomsnittsalderen for menn er 32 år, det er nok svært ofte på grunn av dem at barna kommer litt sent hos mange. Mannfolka blir jo aldri klare! Gjennomsnittsalderen for kvinner er 28,5 år.

Anonymous poster hash: f7987...021

det var vel i 2012? - fra en artikkel på nrk.no og familieprat.no nå nylig:

Nå er gjennomsnittsalderen i Norge 30 år, i Oslo har den passert 31 år.

Gjennomsnittsalderen for førstegangsfødende er entydig på vei oppover.

Vi ser en ulikhet i regionene. I sentrale områder der det er typisk å ta høyere utdannelse, er alderen høyere.

I Oslo er for eksempel gjennomsnittsalderen på førstegangsfødende 30 år, sier Marta Ebbing, konstituert avdelingsdirektør, avdeling for helseregisteret i Folkehelseinstituttet.

Tone Bjørnson Aanderaa, helsesøster og kostholdsveileder på Lillevenn.no, arrangerer fødselskurs i Oslo, og har merket at førstegangsfødende nå er godt voksne når de blir mødre.

– På mine fødselskurs har jeg sjelden gravide under 30 år, sier Bjørnson Aanderaa.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var 21 da eldstemann ble født. Hadde da ikke begynt på høyere utdanning enda.

Nå mange år seinere har jeg flere barn, mange år høyere utdanning og en årsinntekt på godt over 700 000.

Anonymous poster hash: e369d...b27

Skrevet

23 år og trivdes godt med det. Gift, var ferdig med utdanning og hadde fast jobb.

Skrevet

20 år , sambo var 21:)

Nå er hun 1 år, og jeg har begynt på en bachelor som jeg håper jeg kan fortsette på helt til master. Som det ser ut nå kan det gå bra:) Går nettstudier så jeg kan være hjemme med vesla på dagen, og sambo har henne på ettermiddagen, om ikke besteforeldre hjelper til.

Sambo er i håndtverksyrke med hele to fagbrev for bedre kompetanse, men i den bransjen er det absolutt best å jobbe i "felten" noen år før man begynner på en eventuell ingenør utdannelse. Om han vil ta den da, han er ennå i tvil, for han trives veldig godt der han er, og det er viktigst:) Om vi hadde trengt enda høyere lønn der ifra kunne han gått offshore uten problemer, med den kompetansen han har. Men det trenger vi altså ikke tenke på.

Vi leier hus (mest sannsynelig kjøper vi dette huset snart), har økonomi til å gifte oss, har en liten hytte på fjellet som vi setter campingvogna vår sammen med om vinteren, har ikke mindre en to snøscootere og en tillhenger til å dra det med. Tidligere hadde vi en bil hver, men jobben til sambo disponerte en bil til han, så vi hadde ikke lengere bruk for alle tre. Så nå har vi kun en bil, selv om vi tenker å kjøpe en litt lettere by bil også, da den vi har egner seg best på fjellet (SUV).

Jeg driver med foto på hobbybasis og har utstyr til en akkumulert verdi av 25.000kr akkurat nå. Jentungen har hele tre forskjellige vogner, og alt mulig annet utstyr som hun kan trenge. Vi har også "bokhylla full", som jeg husker det var en som argumenterte mot unge mødre sa. Vi har oppsparte midler så vi kan være hjemme med jentungen så lenge vi vil.

Hvor har vi fått dette fra? Oss selv vel. Ingen av oss har rike foreldre. Faktisk er mine pensjonister, og hans mor er delvis ufør, og klarer kun 30% jobb.

Synes ikke jentungen vår er dårlig stilt overhodet, til tross for unge foreldre.

Skrevet

20, snart 21. Er nå 23, har hus, to biler, hund og bachelor i sykepleie. Venter nå nr. To. Så hva mener du jeg som ung mor ikke har sikret meg?

En ungdomstid...

Anonymous poster hash: ec7b5...ca3

Skrevet

20 år , sambo var 21:)

Nå er hun 1 år, og jeg har begynt på en bachelor som jeg håper jeg kan fortsette på helt til master. Som det ser ut nå kan det gå bra:) Går nettstudier så jeg kan være hjemme med vesla på dagen, og sambo har henne på ettermiddagen, om ikke besteforeldre hjelper til.

Sambo er i håndtverksyrke med hele to fagbrev for bedre kompetanse, men i den bransjen er det absolutt best å jobbe i "felten" noen år før man begynner på en eventuell ingenør utdannelse. Om han vil ta den da, han er ennå i tvil, for han trives veldig godt der han er, og det er viktigst:) Om vi hadde trengt enda høyere lønn der ifra kunne han gått offshore uten problemer, med den kompetansen han har. Men det trenger vi altså ikke tenke på.

Vi leier hus (mest sannsynelig kjøper vi dette huset snart), har økonomi til å gifte oss, har en liten hytte på fjellet som vi setter campingvogna vår sammen med om vinteren, har ikke mindre en to snøscootere og en tillhenger til å dra det med. Tidligere hadde vi en bil hver, men jobben til sambo disponerte en bil til han, så vi hadde ikke lengere bruk for alle tre. Så nå har vi kun en bil, selv om vi tenker å kjøpe en litt lettere by bil også, da den vi har egner seg best på fjellet (SUV).

Jeg driver med foto på hobbybasis og har utstyr til en akkumulert verdi av 25.000kr akkurat nå. Jentungen har hele tre forskjellige vogner, og alt mulig annet utstyr som hun kan trenge. Vi har også "bokhylla full", som jeg husker det var en som argumenterte mot unge mødre sa. Vi har oppsparte midler så vi kan være hjemme med jentungen så lenge vi vil.

Hvor har vi fått dette fra? Oss selv vel. Ingen av oss har rike foreldre. Faktisk er mine pensjonister, og hans mor er delvis ufør, og klarer kun 30% jobb.

Synes ikke jentungen vår er dårlig stilt overhodet, til tross for unge foreldre.

Materielt sett har hun det ikke dårlig nei. Men hvordan dere mentalt er som foreldre er en annen sak.

Misforstå meg rett. Det finnes dårlige foreldre i alle aldersgrupper, steder, fasonger osv. Men når man er ung, har man gjerne ikke den "tyngden" eller erfaringen som trengs i noen situasjoner.

Skrevet

En ungdomstid...

Ungdomstiden gjør man vel unna mens man er ungdom?

Skrevet

Materielt sett har hun det ikke dårlig nei. Men hvordan dere mentalt er som foreldre er en annen sak.

Misforstå meg rett. Det finnes dårlige foreldre i alle aldersgrupper, steder, fasonger osv. Men når man er ung, har man gjerne ikke den "tyngden" eller erfaringen som trengs i noen situasjoner.

Ok, vist du sier det så :)

Skrevet

26 år. Utdanning med bachelor, fast jobb, hus og bil

Skrevet

Jeg har ikke noen barn jeg :)

OT: Føler at jeg vil vente litt... Jeg er ellers 20 år gammel.

Skrevet

Jeg var 17. Det var ikke planlagt men det gikk fint. Idag har jeg 28, vi har to barn og jeg har en master+lederjobb.

Anonymous poster hash: 9092f...e2d

Skrevet

21, ble 22 år to måneder etter fødsel. Det er snart to år siden.

Skrevet

Måneden før jeg fylte 26.

Skrevet

17 år med nr en og 23 år med nr to. Fullført bachelor, sammen med bf, bor i egen bolig og har egen bil.

Med nr tre skal det ikke så langt mellomrom.

Anonymous poster hash: 32c02...5ea

Skrevet

19. Nå er jeg 21 og skal ha nr2. Ferdig utdannet helsefagarbeider :jepp:

• Liker 1
Skrevet

første barn ble født?

Føler at det er mange unge som blir foreldre for tiden. Isteden for å ta utdanning og sikre seg en trygg fremtid.

Anonymous poster hash: 419d5...57e

23. Fylte 24 noen dager senere.

Tja... Jeg var kanskje en del yngre enn gjennomsnittet, men det betyr ikke at jeg ikke hadde utdanning og sikret meg selv en trygg fremtid. Jeg var ferdigutdannet ingeniør i en alder av 21, hadde jobbet fullt i 2 år når jeg fikk barn og hadde allerede da en grunnlønn på over landsgjennomsnittet, så jeg synes faktisk ikke jeg lå så dårlig an, alderen til tross.

Skrevet

31.

Anonymous poster hash: 4dc09...435

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...