AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #1 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg er 24 år og vurderer å begynne på lærerstudiet. Er 25 innen jeg begynner. Synes selv at det er litt gammelt men er vel litt vanlig at det er eldre på studiet? Noen lærerstudenter her som kan fortelle litt om studiet generelt og gjerne hvilke fag/kombinasjoner som er lure å velge? All informasjon og tips mottas med takk! Anonymous poster hash: b6cd0...1d4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest earlgrey Skrevet 3. oktober 2014 #2 Del Skrevet 3. oktober 2014 Jeg går grunnskolelærer, alder skal du ikke tenke på, det er mange som er i midten av tyveårene, og bare 3 som kommer rett fra vgs! Valgfag er vanskelig å si om hva som er lurt, fordi det varierer sånn hva skolen søker etter. Men jobb får du jo uansett som lærer så du bør velge ut fra interesser. Velger du 1-7 må du ha 30sp i norsk og matte, tar du 5-10 velger du 60sp i engelsk, norsk eller matte. Så kan du velge mellom en rekke fag. Feks har jeg norsk, matte, kroppsøving og kunst og håndverk når jeg evt blir ferdigutdannet. Jeg går førsteåret, men kommer mest sannsynlig til å søke noe annet neste år, bare fordi jeg ikke tror jeg passer til dette yrket. Men hvis du er født til det så er det nok drømmeyrket, jeg så hvor engasjert og flinke lærerne var i praksisperioden, og de sa at de aldri ville gjort noe annet Vet ikke om du har bestemt deg for aldersgruppe du vil undervise? lektorprogrammet vet jeg ikke så mye om, men grunnskolelærerutdanningen er veldig lett å gjennomføre, vi har aldri mer enn en halv dag undervisning, så du kan godt jobbe 50% i tillegg vil jeg si Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #3 Del Skrevet 3. oktober 2014 Langt i fra for gammel! Kjør på! Anonymous poster hash: 7b167...94a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
curiousity Skrevet 3. oktober 2014 #4 Del Skrevet 3. oktober 2014 Hei! Først vil jeg så absolutt anbefale deg å teste å det ut litt før du tar valget. Det er verdens fineste yrke, men ikke for alle. Meld deg som ringevikar e.l. For å svare på det første spørsmålet ditt, så er du langt i fra gammel til å begynne når du er 25! Maaange i den aldergruppen+- noen år som begynner da, så det ville jeg ikke bekymret meg for. Som du kanskje vet så må man velge om man vil jobbe på 1-7 trinn eller 5-10 trinn når man søker. 1-7-lærer har du flere undervisningsfag, med ikke så mange studiepoeng i hvert fag. 5-10 er det færre fag, og altså mer fagdybde. Så da kommer det litt an på hvor du ser deg selv jobbe. Om du er usikker, så hadde jeg valgt 5-10, fordi det er da lettere å jobbe på 1-4 trinn enn det er for en 1-7-lærer å jobbe på ungdomsskole. Dette pga det nå er innført (men usikker på hvordan det fungerer sann i praksis) at man må ha minst 60 studiepoeng (som tilsvarer ett år) i norsk, matte og engelsk for å kunne undervise i disse. De tre faga utgjør jo flest undervisningstimer, det er "umulig" å være lærer med bare fag som RLE, samfunnsfag, gym pga timetall. Mulig at det går an i de store byene, men det ville jeg ikke satset på. Generelt, om du foretrekker 1-7 eller 5-10, så ville jeg ha valgt ett av disse tre faga, nettopp pga timetallet, noe som vil gjøre deg mer attraktiv som jobbsøker. Anbefaler ikke norsk og engelsk i kombinasjon, da får du fort mye retting om du jobber på ungdomsskole. Ellers synes jeg det er kjekt å ha et fag som er litt mindre teoretisk i kombinasjon, sann som kunst&handverk, musikk, mat og helse... Kjekt å møte elevene på en litt annen bane, særlig for de elevene som sliter med det teoretiske kanskje. Når det gjelder selve utdanningen, så er det vel litt forskjellig fra høyskole til høyskole hvordan den er organisert. Noen har mye obligatorisk undervisining, andre mindre. Men det er en del praksis de tre første åra. Ca 6 uker hvert skoleår, det gjelder for alle høyskoler. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #5 Del Skrevet 3. oktober 2014 Så flott at du vil bli lærer På PPU er det noen fremtidige lærere med grått hår på hodet, så 25 år er langt i fra for gammelt! Og hvor stor forskjell er det på en 25-åring og en 20-åring? Veldig lite. Velg fag du synes er gøy eller flink i til å undervise, det er nok det beste. Anonymous poster hash: 9c203...9b4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
curiousity Skrevet 3. oktober 2014 #6 Del Skrevet 3. oktober 2014 men grunnskolelærerutdanningen er veldig lett å gjennomføre, vi har aldri mer enn en halv dag undervisning, så du kan godt jobbe 50% i tillegg vil jeg si Enig i at den er lett å gjennomføre, mtp eksamen, arbeidskrav og lignende. Men vi hadde 4 fulle dager med undervisning i uka, så der var det ikke sjans å få jobbet så mye som 50% vertfall. Viser jo bare at det er forskjellig fra skole til skole! Ville ha sjekket opp hvordan det er på skolen du kan tenke deg, TS, før du begynner. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #7 Del Skrevet 3. oktober 2014 Lær deg riktig bruk av komma før du vurderer en karriere som lærer. Anonymous poster hash: 0ac4b...ec5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #8 Del Skrevet 3. oktober 2014 Lær deg riktig bruk av komma før du vurderer en karriere som lærer. Anonymous poster hash: 0ac4b...ec5 Kanskje jeg lærer litt om det under utdanningen Tusen takk til alle for svar! Jeg jobber som vikar nå og elsker det og det er derfor jeg vil utdanne meg innen det. Tror nok engelsk er et fag jeg vil ha hvertfall og muligens musikk. Jeg vil helst jobbe 5.-10. tror jeg. Vet ikke helt hvor jeg skal søke, er det noen som har kunnskap om de forskjellige høyskolene kanskje som kan komme med tips? Jeg ønsker å jobbe mest mulig ved siden av studiene, men ikke så mye at det går ut over studiene. Det beste hadde jo vært å kunne fortsette å jobbe på skolen hvor jeg jobber nå men jeg regner med at det blir en del obligatorisk kanskje hver dag så det blir jo vanskelig mtp. arbeidstider. Tar gjerne imot flere erfaringer TSAnonymous poster hash: b6cd0...1d4 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. oktober 2014 #9 Del Skrevet 3. oktober 2014 På Høgskolen i Bergen er det ganske lite obligatorisk, det er nok mulig å jobbe 50% ved siden av utenom i praksisperiodene. På GLU 5-10 har vi 4 forelesninger i uka (første og andre året). Enig med de over her, velg gjerne norsk, matte eller engelsk i kombinasjon med flere fag, gjerne et mer praktisk fag. Jeg liker oppbyggingen av studiet godt, vi har fagene hele året og avsluttende eksamen i hvert fag hver vår (+ i 2. valgfag før jul). Første og andre år har vi 30 stp valgfag 2, 15 stp pedagogikk og 15 stp valgfag 1. Tredje året skriver man bachelor og har 30 stp pedagogikk og valgfag 1, og fjerde året velger man 30+30 valgfag eller ett på 60 stp. Høgskolen har også studieturer i flere av fagene, de fleste er obligatoriske. Har forresten tidenes dårligste nettside, det er en labyrint å prøve å finne ut noe som helst. Fagkombinasjoner varierer mye etter høgskolene, noen har krav om norsk/matte, andre ikke. På de større høgskolene kan man på 5-10 velge fritt blant fag uten noen krav (gjelder bla.a. Høgskolen i Bergen). Her har de musikk som et hovedfag, men dette er veldig krevende etter hva jeg har hørt (hørelære, komposisjon, band, etc). Engelsk er ikke et hovedfag, men man kan ta f.eks samfunnsfag, så engelsk som valgfag 2 og musikk 4. året. Anonymous poster hash: 8bf8f...cba Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå