Gå til innhold

Den hersens sprekka!


Fremhevede innlegg

Skrevet

(Jeg tror ikke du vet hva glycerol er, eller hvilke egenskaper sprit har.....)

Anonymous poster hash: de0b1...675

Jeg vet godt hva glycerol er og hvilke egenskaper sprit har. Kjenner også til propolis og dens egenskaper.

Du unlot å svare på hvorfor du ville ha en "glycerolkomponent" i et sår?

Stoffene du snakker om brukes blant annet i petriskåler for dyrking av coli-bakterier og annet.

Håper bare du er en wannabe og ikke jobber i helsesektoren i virkeligheten.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet godt hva glycerol er og hvilke egenskaper sprit har. Kjenner også til propolis og dens egenskaper.

Du unlot å svare på hvorfor du ville ha en "glycerolkomponent" i et sår?

Stoffene du snakker om brukes blant annet i petriskåler for dyrking av coli-bakterier og annet.

Håper bare du er en wannabe og ikke jobber i helsesektoren i virkeligheten.

Du vet at vi bruker sprit-/glyserolblandinger til hånddesinfeksjon? Ser du ofte infeksjoner i små rifter og sår på hendene til helsepersonell?

Jeg ville ikke ha brukt sprit i det hele tatt i et slikt sår.

Dette har ingen ting med dyrkning av patogene organismer å gjøre. Tror du vi kan dyrke noe i sprit om man bare har litt glyserol med?

Anonymous poster hash: de0b1...675

Skrevet

Nei. Men siden du ikke vet det, så får jeg vel fortelle deg det: Spriten fordamper og blir borte!

Magisk, ikke sant?

Hva har vi igjen da? Jo, et infektert sår med en solid ekstra matpakke til bakterier som kommer på besøk.

Dette er ting du burde vite. Alle andre vet jo at sprit fordamper lett?

Men jeg får være litt rettferdig med deg. Her var det snakk om i blanding med propolis. Da blir det uansett ingen bakterievekst her.

Skrevet

Nei. Men siden du ikke vet det, så får jeg vel fortelle deg det: Spriten fordamper og blir borte!

Magisk, ikke sant?

Hva har vi igjen da? Jo, et infektert sår med en solid ekstra matpakke til bakterier som kommer på besøk.

Dette er ting du burde vite. Alle andre vet jo at sprit fordamper lett?

Men jeg får være litt rettferdig med deg. Her var det snakk om i blanding med propolis. Da blir det uansett ingen bakterievekst her.

Da synes jeg du skulle be alle norske sykehus om å slutte å bruke antibac med glycerol.

Jeg lar ikke være å bruke det om jeg har sår på hendene, og har aldri hørt om noen andre som gjør det.

Som sagt - jeg ville aldri ha brukt dette i sårbehandling, men til gjentatt topisk påføring slik du foreslår, ville jeg definitivt hatt dette med, ettersom slike sår ts beskriver ofte er et resultat av uttørking av huden. Det er ikke noen risiko forbundet med så små mengder glycerol. Du lager ikke noe dyrkningsmedium i et sår, og bakteriene får uansett den næringen de trenger fra blod i interstitielt vev.

Det er forøvrig ikke nødvendigvis noen bakteriell infeksjon i dette såret (det ville sannsynligvis ha gitt et langt mer aggressivt forløp enn det ts beskriver).

Dette er bare kverulering fra din side.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Gjest BettyBoop
Skrevet

Helt siden juni i år har jeg slitt med en sprekk i munnviken (kun på den ene siden). Den er vond, det gjør vondt gape = vondt å spise også.

1. Jeg sleiker meg ikke rundt munnen.

2. Jeg bruker ikke lipgloss/lipsyl/leppestift.

3. Jeg vasker meg ikke rundt munnen.

4. Jeg bruker en god krem som alltid har funket på leppene (som er vannfri fordi leppene mine blir knusktørre når de får tilført vann).

5. Jeg har et sunt kosthold (som vil si at jeg får i meg de viktige næringsstoffene og vitaminene), og jeg drikker rikelig med vann.

Den kommer og går, men går aldri bort. Det gjør vondt og er generelt en plage i en simpel hverdag.

Jeg vil helst unngå å sitte fem-ti minutter hos en lege som ikke hjelper meg/ikke kan norsk eller ikke forstår meg (noe som alltid skjer meg) og måtte betale 2-300 kroner for det...

Forslag til hva det kan være, eller råder dere meg til å ta et legebesøk...? Vil helst vente med det til alt er prøvd.

Anonymous poster hash: 6654e...430

Sprekker i munnviken kan tyde på jernmangel

Skrevet (endret)

Da synes jeg du skulle be alle norske sykehus om å slutte å bruke antibac med glycerol.

Jeg lar ikke være å bruke det om jeg har sår på hendene, og har aldri hørt om noen andre som gjør det.

Som sagt - jeg ville aldri ha brukt dette i sårbehandling, men til gjentatt topisk påføring slik du foreslår, ville jeg definitivt hatt dette med, ettersom slike sår ts beskriver ofte er et resultat av uttørking av huden. Det er ikke noen risiko forbundet med så små mengder glycerol. Du lager ikke noe dyrkningsmedium i et sår, og bakteriene får uansett den næringen de trenger fra blod i interstitielt vev.

Det er forøvrig ikke nødvendigvis noen bakteriell infeksjon i dette såret (det ville sannsynligvis ha gitt et langt mer aggressivt forløp enn det ts beskriver).

Dette er bare kverulering fra din side.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Gjentatt topisk påføring? Det er snakk om en q-tips våt av sprit, kanskje maks en gang om dagen, det er snakk om å påføre den, ikke vaske bort noe med den. Og åpenbart så har du aldri tatt i propolis heller, siden du mener dette er uttørrende brukt på denne måten.

Jeg er ikke enig i at jeg kverulerer.

Endret av PTR
Skrevet

Gjentatt topisk påføring? Det er snakk q-tips våt av sprit, kanskje maks en gang om dagen, det er snakk om å påføre den, ikke vaske bort noe med den. Og åpenbart så har du aldri tatt i propolis heller, siden du mener dette er uttørrende brukt på denne måten.

Jeg er ikke enig i at jeg kverulerer.

Ja, ja...

Du anbefaler i hvert fall noe som ikke har forutsigbar og tilfredsstillende dokumentert effekt.

Kanskje du burde vurdere å finne en suspensjon som har mindre lokal påvirkning av epidermis i det minste?

Jeg synes vel i grunnen at det hadde vært greit å finne ut hva dette såret kommer av før man begynner på en behandling. Jeg tror nemlig ikke det er bakterielt.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Skrevet (endret)

Ja, ja...

Du anbefaler i hvert fall noe som ikke har forutsigbar og tilfredsstillende dokumentert effekt.

Kanskje du burde vurdere å finne en suspensjon som har mindre lokal påvirkning av epidermis i det minste?

Jeg synes vel i grunnen at det hadde vært greit å finne ut hva dette såret kommer av før man begynner på en behandling. Jeg tror nemlig ikke det er bakterielt.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Er enig med deg at det er viktig å finne årsaken.

Er derimot ikke enig med deg når du kaller en snau dråpe brun sprit på q-tip i munnvika som uforutsigbart.

Det finnes sikkert annet enn sprit den kan løses i, men jeg ser ikke helt vitsen egentlig, i alle fall ikke til slik bruk.

Endret av PTR
Skrevet

Er enig med deg at det er viktig å finne årsaken.

Er derimot ikke enig med deg når du kaller en snau dråpe brun sprit på q-tip i munnvika som uforutsigbart.

Det finnes sikkert annet enn sprit den kan løses i, men jeg ser ikke helt vitsen egentlig, i alle fall ikke til slik bruk.

Det er visst ikke så farlig om virkestoffet ditt møter standarder for klinisk testing heller. Men om den lille spritdråpen inneholder 1,5 prosent glycerol, da er visst helvete løs.

Det er ikke spriten som gir uforutsigbar virkning, men propolis. Vi vet nøyaktig hva spriten gjør med huden.

Jeg snakker ikke om å finne noen annen sprit, men en annen substans du kan løse opp virkestoffet ditt i. Noe som ikke er alkohol. Mulighetene er mange.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Skrevet

Det er visst ikke så farlig om virkestoffet ditt møter standarder for klinisk testing heller. Men om den lille spritdråpen inneholder 1,5 prosent glycerol, da er visst helvete løs.

Det er ikke spriten som gir uforutsigbar virkning, men propolis. Vi vet nøyaktig hva spriten gjør med huden.

Jeg snakker ikke om å finne noen annen sprit, men en annen substans du kan løse opp virkestoffet ditt i. Noe som ikke er alkohol. Mulighetene er mange.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Du klarer åpenbart ikke å lese heller.

Skrevet

Jeg hadde en sprekk i munnviken i noen uker. Endte med å kjøpe blistex ( Usikker på staving) -Lepsyl på tube. Virket veldig godt på meg.

Synes at du bør ta deg en tur til legen så kan du iallfall utelukke evt virus ol. og få noe som hjelper.

Skrevet

Du klarer åpenbart ikke å lese heller.

Jeg leste kanskje litt fort der, det kan du godt få, men det endrer ikke på at det er dumt å bruke sprit på et sår der det ofte oppstår sår på grunn av uttørking.

Hvis propolis har så uttalt og entydig positiv virkning, hvorfor er det da ikke godkjent som legemiddel? Det finnes en rekke gode grunner til det.

Du anbefaler det til og med uten å vite om tilstanden det skal hjelpe mot er forårsaket av noe det har påstått virkning mot.....

Anonymous poster hash: de0b1...675

  • Liker 1
Skrevet

Jeg leste kanskje litt fort der, det kan du godt få, men det endrer ikke på at det er dumt å bruke sprit på et sår der det ofte oppstår sår på grunn av uttørking.

Hvis propolis har så uttalt og entydig positiv virkning, hvorfor er det da ikke godkjent som legemiddel? Det finnes en rekke gode grunner til det.

Du anbefaler det til og med uten å vite om tilstanden det skal hjelpe mot er forårsaket av noe det har påstått virkning mot.....

Anonymous poster hash: de0b1...675

Tilstanden er sår i munnvika som ikke vil gro. Fikk du ikke med deg det da?

Den rekken av grunner du nevner har du selv funnet på regner jeg med.

Eneste grunnen jeg kan tenke på i farta er at innholdet av virkestoffer varierer med hvor biene trekker.

Og selv om den dreper bakterier/virus/sopp så er den ikke nødvendigvis nødt til å være et legemiddel i den forstand. Antibacen din er vel heller ikke det.

Skrevet

Tilstanden er sår i munnvika som ikke vil gro. Fikk du ikke med deg det da?

Den rekken av grunner du nevner har du selv funnet på regner jeg med.

Eneste grunnen jeg kan tenke på i farta er at innholdet av virkestoffer varierer med hvor biene trekker.

Og selv om den dreper bakterier/virus/sopp så er den ikke nødvendigvis nødt til å være et legemiddel i den forstand. Antibacen din er vel heller ikke det.

Ja, jeg vet godt at det er et sår som ikke vil gro. Det kan være en konsekvens av uttørking. Ts skriver selv at hun har hatt problemer med det. Om problemet kommer av at epidermis ikke fungerer tilfredsstillende, er det intet poeng i baktericide midler.

Propolis kan ikke godkjennes som legemiddel både fordi det ikke er et enhetlig stoff, fordi man ikke kan isolere et konsekvent sammensatt virkestoff, fordi man ikke har noen prosedyre for å tilvirke et ekstrakt med kalkulerbart innhold av aktive stoffer, og fordi det ikke finnes reproduserbare forsøk på de påståtte effektene.

Av de industrielt fremstilte kosttilskuddene med propolis, har mattilsynet påvist høye konsentrasjoner av karsinogene stoffer, sannsynligvis tilkommet i foredlingsprosessen.

Det finnes nok flere grunner, men det er hva jeg klarer å komme på i farten.

Propolis er IKKE godkjent som legemiddel.

Antibac er ikke et legemiddel, nei - og blir heller ikke brukt som det. Som sagt, ville jeg ikke ha brukt noe slikt til det du foreslår. Måtte jeg, ville jeg i hvert fall ha sørget for en komponent som motvirker den alkoholiske dehydreringen.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Skrevet

Ok.

Men jeg har vel i alle fall fått deg til å i alle fall lese litt om propolis.

Håper du syntes det var interessant og lærerikt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...