Gå til innhold

Den hersens sprekka!


Fremhevede innlegg

Skrevet

Helt siden juni i år har jeg slitt med en sprekk i munnviken (kun på den ene siden). Den er vond, det gjør vondt gape = vondt å spise også.

1. Jeg sleiker meg ikke rundt munnen.

2. Jeg bruker ikke lipgloss/lipsyl/leppestift.

3. Jeg vasker meg ikke rundt munnen.

4. Jeg bruker en god krem som alltid har funket på leppene (som er vannfri fordi leppene mine blir knusktørre når de får tilført vann).

5. Jeg har et sunt kosthold (som vil si at jeg får i meg de viktige næringsstoffene og vitaminene), og jeg drikker rikelig med vann.

Den kommer og går, men går aldri bort. Det gjør vondt og er generelt en plage i en simpel hverdag.

Jeg vil helst unngå å sitte fem-ti minutter hos en lege som ikke hjelper meg/ikke kan norsk eller ikke forstår meg (noe som alltid skjer meg) og måtte betale 2-300 kroner for det...

Forslag til hva det kan være, eller råder dere meg til å ta et legebesøk...? Vil helst vente med det til alt er prøvd.



Anonymous poster hash: 6654e...430
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Løs propolis i sprit og bruk dette på, eller kjøp vannstoffperoksyd på apoteket og ha på litt av den med jevne mellomrom.

Begge deler virker, men propolis er overlegen.

Du har sansynligvis svekket immunforsvar, så spis sundt...

Skrevet

Takk for svar! :) Det skal prøves. Er propolis noe man får kjøpt på apoteket? Og hvilken sprit? Helt ren sprit man får kjøpt på apoteket?

TS



Anonymous poster hash: 91759...8cd
Skrevet

Bytt til en fastlege du har tillit til og som du får nødvendig hjelp hos.

Dette bør en lege se på og få tatt prøve av. Repair krem fra apoteket er fin å ha på leppene og ellers andre steder med tørr sprukket hud.

Anonymous poster hash: 4da98...246

Skrevet

Løs propolis i sprit og bruk dette på, eller kjøp vannstoffperoksyd på apoteket og ha på litt av den med jevne mellomrom.Begge deler virker, men propolis er overlegen.Du har sansynligvis svekket immunforsvar, så spis sundt...

Det finnes tusen andre grunner til slike tilstander enn svekket immunforsvar. Jeg synes det er uforsvarlig av deg å skremme ts med slikt. Å spise sunt er ingen kur mot svekket immunforsvar (vet du hva svekket immunforsvar er?).

Propolis har ingen dokumentert medisinsk effekt. Sprit kan forverre slike problemer betydelig, fordi det tørker ut huden, og gjør den mer mottagelig for sprekkdannelser og infeksjoner.

Hydrogenperoksid vil bare fungere hvis det er en bakteriell infeksjon.

Hvis du absolutt ikke vil gå til lege (hvilket jeg synes du burde), så spør på apoteket.

Anonymous poster hash: de0b1...675

  • Liker 2
Skrevet

Takk for svar! :) Det skal prøves. Er propolis noe man får kjøpt på apoteket? Og hvilken sprit? Helt ren sprit man får kjøpt på apoteket? TS Anonymous poster hash: 91759...8cd

Sprit i helt ren form, 95 % regnes som legesprit og selges bare til leger, tannleger m.m. på polet.

Anonymous poster hash: 4da98...246

Skrevet

At folk her spekulerer i hva som kan være årsaken til dette såret hjelper ikke ts. Hvis dette har vart så lenge, bør det tilsees av en lege. Det lar seg ikke diagnostisere med synsing og linker på et forum.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Skrevet

Noen sterk sprit, type er ikke viktig, ta den sterkeste du finner. Tviler på at de selger propolis på apoteket, men du kan høre med de. Eller du kan snakke med en bierøkter, da får du sikkert litt.

Ellers vet jeg det finnes på nettet og muligens en og annen helsekostforretning.

Hvis du finner kremer eller salver så kan det tenkes at det er for lite propolis i de til at de fungerer, men du kan jo selvsagt prøve det ut.

Skrevet

Takk for svar! :) Det skal prøves. Er propolis noe man får kjøpt på apoteket? Og hvilken sprit? Helt ren sprit man får kjøpt på apoteket? TS Anonymous poster hash: 91759...8cd

Noen sterk sprit, type er ikke viktig, ta den sterkeste du finner. Tviler på at de selger propolis på apoteket, men du kan høre med de. Eller du kan snakke med en bierøkter, da får du sikkert litt.Ellers vet jeg det finnes på nettet og muligens en og annen helsekostforretning.Hvis du finner kremer eller salver så kan det tenkes at det er for lite propolis i de til at de fungerer, men du kan jo selvsagt prøve det ut.

Sprit vil sannsynligvis forverre situasjonen.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Skrevet

Byttet nettopp fastlege pga. flytting, så håper han er flink. Fikk aldri timer hos min forrige fastlege fordi han alltid var opptatt, så jeg har endt opp med å dra til utallige andre leger som ikke har hjulpet meg, i det hele tatt. Sist gang gikk helt ræva (haha huff..). Han forsto ingenting av det jeg sa, og jeg forsto ikke han heller. Uansett, det er vel verdt et nytt forsøk.

Gikk på apoteket og fikk en krem som skulle funke, men som hadde helt motsatt effekt. Ble bare ekstra tørr og sår.

Regner med jeg bestiller meg time snart. Er vel lurt med en sjekk ;) (Og det er ikke jernmangel. Jeg har et veldig sunt kosthold og får i meg nok av jern fra kosten).

TS



Anonymous poster hash: 91759...8cd
Skrevet

Har du prøvd sinksalve? Det er det jeg bruker når jeg får slike problemer.



Anonymous poster hash: ae629...2d7
Skrevet

Det finnes tusen andre grunner til slike tilstander enn svekket immunforsvar. Jeg synes det er uforsvarlig av deg å skremme ts med slikt. Å spise sunt er ingen kur mot svekket immunforsvar (vet du hva svekket immunforsvar er?).

Propolis har ingen dokumentert medisinsk effekt. Sprit kan forverre slike problemer betydelig, fordi det tørker ut huden, og gjør den mer mottagelig for sprekkdannelser og infeksjoner.

Hydrogenperoksid vil bare fungere hvis det er en bakteriell infeksjon.

Hvis du absolutt ikke vil gå til lege (hvilket jeg synes du burde), så spør på apoteket.

Anonymous poster hash: de0b1...675

En q-tips våt av sprit er neppe værre enn å ta seg en dram. Slapp av..

Føler ikke at jeg skremte TS så veldig da. H*n virker til å kunne tenke litt selv også, til forskjell fra deg. :)

Skrevet

Litt mer info om denne fryktelige spriten:

Du dypper en q-tips og så dytter du den rundt og i såret, det svir, spriten tørker bort kjapt og legger igjen propolisen du har løst i det. Noe mer har ikke tørket bort,

så du blir ikke mer tørr enn hva du var før. :)

Skrevet

Jeg kan visst ikke dra til legen før om 5 uker (er vikar i denne perioden og kan egentlig ikke være borte siden jeg trengs på jobben + at det ikke går buss så regelmessig så jeg kommer meg ikke tilbake på jobb) så det må bare utelukkes for denne gang... Flott...

Bruker det å funke fint med sink da? Hehe... *Sluker all informasjon*.

Jeg vet det beste er å dra til legen i stedet for å få masse råd på en gang som kanskje ikke vil funke heller. Det vet man jo ikke. Men foreløpig prøver jeg litt forskjellig i håp om å kurere min lille sprekk som ikke vil gro.

TS



Anonymous poster hash: 91759...8cd
Skrevet

Litt mer info om denne fryktelige spriten:

Du dypper en q-tips og så dytter du den rundt og i såret, det svir, spriten tørker bort kjapt og legger igjen propolisen du har løst i det. Noe mer har ikke tørket bort,

så du blir ikke mer tørr enn hva du var før. :)

Takk for tips! Skal prøves hvis jeg får tak i propolisen. :)

TS

Anonymous poster hash: 91759...8cd

Skrevet

En q-tips våt av sprit er neppe værre enn å ta seg en dram. Slapp av..Føler ikke at jeg skremte TS så veldig da. H*n virker til å kunne tenke litt selv også, til forskjell fra deg. :)

Du kan ikke sammenligne påføring av sprit på huden med å drikke det. Klinisk bruker vi sprit til å trekke vann ut av celler. Alle som har prøvd å bruke desinfeksjonssprit uten glycerol vet hvor ufattelig tørr huden blir av det.

Jeg ville i hvert all ha brukt sprit med en glycerolkomponent, men synes i grunnen at det hele er en dårlig idé. Propolis er heller ikke et middel med noen dokumentert medisinsk effekt.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "å tenke selv" i denne sammenhengen. Jeg reagerer på at du mener ts har dårlig immunforsvar uten å ha noen som helst informasjon som peker i den retningen.

Anonymous poster hash: de0b1...675

  • Liker 2
Skrevet

Jeg kan visst ikke dra til legen før om 5 uker (er vikar i denne perioden og kan egentlig ikke være borte siden jeg trengs på jobben + at det ikke går buss så regelmessig så jeg kommer meg ikke tilbake på jobb) så det må bare utelukkes for denne gang... Flott...

Bruker det å funke fint med sink da? Hehe... *Sluker all informasjon*.

Jeg vet det beste er å dra til legen i stedet for å få masse råd på en gang som kanskje ikke vil funke heller. Det vet man jo ikke. Men foreløpig prøver jeg litt forskjellig i håp om å kurere min lille sprekk som ikke vil gro.

TS

Anonymous poster hash: 91759...8cd

Var jeg som skrev om sinksalve! Jeg syns det lindrer og såret gror, bruker det alltid når jeg har sår i munnvikene. Om det funker, kommer kanskje an på årsaken til at du har sår der, men skader ikke å prøve, er jo ikke noe dyrt. Du kan jo smøre det på før du legger deg, og når du bare er hjemme så slipper du å gå rundt å se rar ut hehe :)) Håper du blir kvitt det, høres irriterende ut å ha sår der så lenge!

Anonymous poster hash: ae629...2d7

Skrevet

Du kan ikke sammenligne påføring av sprit på huden med å drikke det. Klinisk bruker vi sprit til å trekke vann ut av celler. Alle som har prøvd å bruke desinfeksjonssprit uten glycerol vet hvor ufattelig tørr huden blir av det.

Jeg ville i hvert all ha brukt sprit med en glycerolkomponent, men synes i grunnen at det hele er en dårlig idé. Propolis er heller ikke et middel med noen dokumentert medisinsk effekt.

Jeg skjønner ikke hva du mener med "å tenke selv" i denne sammenhengen. Jeg reagerer på at du mener ts har dårlig immunforsvar uten å ha noen som helst informasjon som peker i den retningen.

Anonymous poster hash: de0b1...675

Her så kan jeg det jo, begge deler kommer i kontakt med leppene.

Har du noen dokumentasjon rundt om propolis sine manglende medisinske effekter?

Kan du finne noen kilder på det? Jeg søker og søker, men kan bare finne materiale som hevder det motsatte?

Og du anbefaler en "glycerolkomponent" i et slikt sår? Vet du hva bakterier gjør med sånne?

At du ikke vet hva å tenke selv betyr det har jeg allerede påpekt, du trenger ikke å fortelle det igjen.

Vi trenger ikke å diskutere rundt om dette, du lever for skolemedisinen, jeg tenker selv. Finn deg i det.

Skrevet

Her så kan jeg det jo, begge deler kommer i kontakt med leppene.

Har du noen dokumentasjon rundt om propolis sine manglende medisinske effekter?

Kan du finne noen kilder på det? Jeg søker og søker, men kan bare finne materiale som hevder det motsatte?

Og du anbefaler en "glycerolkomponent" i et slikt sår? Vet du hva bakterier gjør med sånne?

At du ikke vet hva å tenke selv betyr det har jeg allerede påpekt, du trenger ikke å fortelle det igjen.

Vi trenger ikke å diskutere rundt om dette, du lever for skolemedisinen, jeg tenker selv. Finn deg i det.

Jeg ser ikke noe poeng i å spore av for å score et billig poeng, men du kan gjerne holde deg for god til å karakterisere min tenkeevne og tilhørende selvstendighet.

(Jeg tror ikke du vet hva glycerol er, eller hvilke egenskaper sprit har.....)

Jeg synes du gir dårlige råd, og du er uenig i det. Ts bør ta dette med en lege.

Et sår, en sykdom eller skade skiller ikke mellom skolemedisin og noe annet. Det skiller mellom effekt eller ikke effekt. Da er det jo lurt å velge det vi VET har effekt, og ikke det vi bare TROR eller ønsker har effekt. Det finnes en mengde påstander om propolis, men jeg har aldri sett noen tilfredsstillende dokumentasjon på det.

Anonymous poster hash: de0b1...675

  • Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...