Gå til innhold

Norsk tradisjon og norrøne navn

Jolene

Anbefalte innlegg

Gjest Riskjeks

Tengel? Uff da. :P Kanskje folkeregisteret bør bli LITT strengere når det kommer til navn på barn. :P

Reglene ble vel (dessverre?) myket opp for noen år siden. Før skulle man ikke gi barnet navn som kunne bli til ulempe for ham/henne, nå er det endret til vesentlig ulempe...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Reglene ble vel (dessverre?) myket opp for noen år siden. Før skulle man ikke gi barnet navn som kunne bli til ulempe for ham/henne, nå er det endret til vesentlig ulempe...

Det er jo synd. Man kan jo alltids bytte navn når man blir myndig, men 18 år er lenge, og barn er jo flinke til å finne ting å mobbe/erte for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner godt hva Zereta mener, og jeg tror du misforstår.

Ingen av navnene hun lister opp har noen bakgrunn som tradisjonelle navn i Norge. Norske og norrøne navn er slike navn som Håkon, Sverre, Olav, Gunnhild, Astrid.

De fleste av navnene Zereta nevner: Frøy, Embla og Odin er norrøne mytologiske navn men ikke navn vi har noen tradisjon for i gi til våre barn, først og fremst fordi de er så sterkt knyttet til det hedenske, førkristelige Norge. Når disse navnene blir brukt i dag er de tvert imot i strid med norsk tradisjon, og er nesten alltid en "statement" fra foreldrene - det er i hvert fall min erfaring.

Et norrønt gudenavn som "Odin" har ingenting med "god gammel norsk kultur og tradisjon å gjøre", og de gamle vikingene som ofret mennesker til Odin ville blitt forferdet over at barn ble kalt opp etter ham.

"Storm" er for øvrig bare et moderne jålenavn, og opprinnelig et etternavn slik tilfellet er med danske Storm P.

Ja, det var akkurat det jeg mente, spesielt når alle barna i en søskenflokk heter dette, så tenker jeg at det er en slags "statement." Og som sagt inkluderer jeg ikke vanlig norske navn med norrønt opphav her...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig er jeg bare litt lei av at alt mulig rart skal enten kalles rasistisk eller nazistisk. Nå har enkelte navn fått nazivibber, altså kom igjen! Jeg blir oppgitt.

Enkelte navn har jo KLARE nazivibber, det er for eksempel en grunn til at man ikke kaller barna sine Adolf og Vidkun lengre. Jeg personlig får også litt disse vibbene av en hel søskenflokk med uvanlige norrønne navn, det betyr selvsagt ikke at jeg tror alle som gir slike navn til barna sine har nazistiske overbevisninger, men det gir likevel en viss assosiasjon for meg.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså bare for å presisere et moment som jeg har fremmet og som jeg føler er blitt misforstått her, jeg har ikke noe i mot at alminnelige norrøne navn blir brukt av foreldre. Jeg vil poengtere at jeg har et norrønt navn selv.

Jeg ønsker bare å bringe på det rene at det er en vesensforskjell på mytologiske norrøne gudenavn (som Odin, Loke og Embla) som vi ikke har hatt tradisjon for å gi til barn og alminnelige norrøne navn (som Trygve, Torgeir og Håkon).

De gamle norrøne skandinavene hadde ingen tradisjon for å kalle opp etter gudene, med unntak av Tor og Frøya(?). Vi vet vel egentlig ikke hvorfor, men det blir helt klart uautentisk å bruke navn som Odin og Loke i dag, når de ikke ble brukt for 1000 år siden.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså bare for å presisere et moment som jeg har fremmet og som jeg føler er blitt misforstått her, jeg har ikke noe i mot at alminnelige norrøne navn blir brukt av foreldre. Jeg vil poengtere at jeg har et norrønt navn selv.

Jeg ønsker bare å bringe på det rene at det er en vesensforskjell på mytologiske norrøne gudenavn (som Odin, Loke og Embla) som vi ikke har hatt tradisjon for å gi til barn og alminnelige norrøne navn (som Trygve, Torgeir og Håkon).

De gamle norrøne skandinavene hadde ingen tradisjon for å kalle opp etter gudene, med unntak av Tor og Frøya(?). Vi vet vel egentlig ikke hvorfor, men det blir helt klart uautentisk å bruke navn som Odin og Loke i dag, når de ikke ble brukt for 1000 år siden.

Men hva er egentlig problemet med å bruke navn som Odin, Loke etc? Ikke at jeg noen sinne ville kalt mitt barn for Loke, men..Odin er det over 2000 i Norge som heter, og har hatt en gradvis stigende topp fra 1980-årene, så er jo ikke det at det er helt nymotens Det er registrert menn med Odin som navn helt bak til 1880, kanskje enda lenger bak, selv om det ikke har fått noen stor topp før de siste 20-30 årene. Likevel ser jeg ikke problemet med å velge et slikt navn til sitt barn hvis man synes det er fint.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Riskjeks

Men hva er egentlig problemet med å bruke navn som Odin, Loke etc? Ikke at jeg noen sinne ville kalt mitt barn for Loke, men..Odin er det over 2000 i Norge som heter, og har hatt en gradvis stigende topp fra 1980-årene, så er jo ikke det at det er helt nymotens Det er registrert menn med Odin som navn helt bak til 1880, kanskje enda lenger bak, selv om det ikke har fått noen stor topp før de siste 20-30 årene. Likevel ser jeg ikke problemet med å velge et slikt navn til sitt barn hvis man synes det er fint.

Jeg synes ikke det er noe problem (og tror ikke personen du siterte gjør det heller), mitt poeng har vel hele tiden bare vært at disse navnene ikke er tradisjon fra middelalderen (slik har vært påstått tidligere i tråden). Vanlige navn av norrøn opprinnelse, som Ragnhild og Harald, er tradisjon fra middelalderen, Loke og Odin er det ikke.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe problem (og tror ikke personen du siterte gjør det heller), mitt poeng har vel hele tiden bare vært at disse navnene ikke er tradisjon fra middelalderen (slik har vært påstått tidligere i tråden). Vanlige navn av norrøn opprinnelse, som Ragnhild og Harald, er tradisjon fra middelalderen, Loke og Odin er det ikke.

Nei, det er jeg enig i. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Yule is the modern version of Old Norse Jól and Jólnir one of the names for Odin. The Old English derivates ġēol or ġēohol and ġēola or ġēoli, indicates the 12-day festival of "Yule" (later: "Christmastide") and the latter indicating the month of "Yule", whereby ǣrra ġēola referred to the period before the Yule festival (December) and æftera ġēola referred to the period after Yule (January). Both words are cognate with Gothic 𐌾𐌹𐌿𐌻𐌴𐌹𐍃 (jiuleis); Old Norse, Icelandic, Faroese and Norwegian Nynorsk jól, jol, ýlir; Danish, Swedish, and Norwegian Bokmål jul, and are thought to be derived from Proto-Germanic *jehwlą-. The etymological pedigree of the word remains uncertain, though numerous speculative attempts have been made to find Indo-European cognates outside the Germanic group, too. The noun Yuletide is first attested from around 1475.

The word is conjectured in an explicitly pre-Christian context primarily in Old Norse. Among many others (see List of names of Odin), the long-bearded god Odin bears the name Jólnir ('the Yule one'). In Ágrip, written in the 12th century, Christmas, jól is interpreted as coming from one of Odin's names, Jólni(r). In poetic language, a plural form (Old Norse jóln) may also refer to the gods collectively. In Old Norse poetry, the word is found as a term for 'feast', e.g. hugins jól ( 'a raven's feast')

Jeg må bare poengtere at jeg synes synd, virkelig synd. Når du er så jævla ignorant at du i det heletatt forbinder det med nazisme.. 

Screenshot_20220131-122418_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122428_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122441_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122615_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122631_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122748_Tor Browser.png

Lenke til kommentar
Del på andre sider

RisPåsan skrev (5 minutter siden):

Yule is the modern version of Old Norse Jól and Jólnir one of the names for Odin. The Old English derivates ġēol or ġēohol and ġēola or ġēoli, indicates the 12-day festival of "Yule" (later: "Christmastide") and the latter indicating the month of "Yule", whereby ǣrra ġēola referred to the period before the Yule festival (December) and æftera ġēola referred to the period after Yule (January). Both words are cognate with Gothic 𐌾𐌹𐌿𐌻𐌴𐌹𐍃 (jiuleis); Old Norse, Icelandic, Faroese and Norwegian Nynorsk jól, jol, ýlir; Danish, Swedish, and Norwegian Bokmål jul, and are thought to be derived from Proto-Germanic *jehwlą-. The etymological pedigree of the word remains uncertain, though numerous speculative attempts have been made to find Indo-European cognates outside the Germanic group, too. The noun Yuletide is first attested from around 1475.

The word is conjectured in an explicitly pre-Christian context primarily in Old Norse. Among many others (see List of names of Odin), the long-bearded god Odin bears the name Jólnir ('the Yule one'). In Ágrip, written in the 12th century, Christmas, jól is interpreted as coming from one of Odin's names, Jólni(r). In poetic language, a plural form (Old Norse jóln) may also refer to the gods collectively. In Old Norse poetry, the word is found as a term for 'feast', e.g. hugins jól ( 'a raven's feast')

Jeg må bare poengtere at jeg synes synd, virkelig synd. Når du er så jævla ignorant at du i det heletatt forbinder det med nazisme.. 

Screenshot_20220131-122418_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122428_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122441_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122615_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122631_Tor Browser.png

Screenshot_20220131-122748_Tor Browser.png

Så fordi kristendommen kom å trua seg på halve verden, så er det bare sånn vi skal flytte røttene våres? Jeg tror kun på norrøn mytologi og åsatru om jeg skulle velge noe, ikke en bok som er like gammal som hybelkaniner...

1134px-Cf33137_960_Ja-vi-elsker-frihet_MINUS-FEM_Utstillingsfil_symboler_(Lill-Ann_Chepstow-Lusty,_Kulturhistorisk_museum_2014,_UiO_-_CC_BY-SA_4.0).jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Puny skrev (På 2.10.2014 den 12.45):

Jo absolutt, men når jeg møter en hel søskenflokk med sære norrøne navn ( ikke vanlig: Sigurd, Olav, Sverre) men typ Storm, Frøy, Embla så får jeg litt nazi-vibber...

Du er fordomsfull, og kanskje litt rasistisk.

Anonymkode: ee65e...fa1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...