Gå til innhold

Cata´s dager - vol. 2

Cata

Anbefalte innlegg

Trodde jeg kunne komme unna neste års julegave med å strikke leggvarmere til venninne som av en eller annen for meg ubegripelig grunn ønsker seg det. Men hun vil ha dem over kneet.... Det sier ikke mønsteret mitt noe om hvordan jeg skal gjøre. Altså, jeg skjønner de blir lengre enn de vanlige, men maskeantall....? Ikke helt sikker på om jeg kommer i land med den improvisasjonen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg graver meg ned. En iiten svipp til tannlegen sist uke for årskontroll og litt ekstra sjekk av skadet tann fra ungdommen ble blandet moro. Mistenkte en betennelse kunne ligge og lurke i skyggene, men røntgenbildene var fine. Hurra! Den følelsen avtok fort da tannlegen erklærte: "Det ser ut som det er en sprekk i tanna". 

Den var ny, gitt.

Spesialist neste, så får vi se. Det kan ende med alt fra å frese vekk sprekk og fylle i litt - til implantat. Store og varierte muligheter altså. Har vel for så vidt regnet med den kom til å gi seg en dag. Den har tross alt levd lenge etter den opprinnelige skaden (jeg var 12 år) og blitt herjet en del med opp gjennom de senere år. På den annen side så haster det ikke så veldig...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ekstra oppmerksomhet hos tannlegen haster aldri. Det er ikke engang dyr moro, det er bare dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (3 minutter siden):

Ekstra oppmerksomhet hos tannlegen haster aldri. Det er ikke engang dyr moro, det er bare dyrt...

Forhåpentlig litt mindre dyrt. Siden det er senvirkninger av en skade så får jeg visst dekket noe av evt. moro fra HELFO. Det fikk jeg iallfall ved rotspissamputasjon for en del år siden. Men...det er blant annet slike ting man har sparekontoen for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen Shaun skrev (15 timer siden):

Au… :tannverk:

Jau, entusiasmen sto ikke i taket. Inntil det motsatte er bevist så tror jeg bare det er kantene på fyllingen jeg fikk etter siste rotfylling som er blitt rufsete. Vi får se hva ekspertisen sier. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan for øvrig meddele at skrotten får litt ekstra "behandling" for tiden. Da jeg gikk på "kom i form" opplegg for i januar/februar oppdaget jeg at jeg nå er så stiv i skrotten at jeg slet med å gjøre selv de enkleste øvelser. Når man ikke klarer løfte hendene over hodet så er det en del øvelser som blir litt vriene å gjennomføre. 

Tilfeldigvis kom jeg over et nytt kurs, bare et annet sted, som reklamerte for yinyoga. Av erfaring så "hater" jeg yoga. Den har på sitt beste fått meg halvinvalid i dagevis,nettopp fordi jeg er så stiv at jeg ikke klarer utføre øvelsene i nærheten av riktig en gang. Har prøvd tre ganger før med like elendig resultat hver gang. Men dette så ut som noe annet. Sjekket med instruktøren om dette kunne være noe for meg og fikk (selvsagt) ja :fnise: . Jeg meldte meg på. 

Første kurskveld: yay, jeg kjenner faktisk at noe tøyes. 

Andre kurskveld: yay, det funker fortsatt. 

Jeg oppdager nå til min egen forbauselse at jeg fisker fram en øvelse innimellom og utfører den på stuegulvet. Det var det som var meningen, men jeg kjenner meg selv så jeg blir forbauset likevel...

Jeg vurderer faktisk å melde meg på et nytt kurs senere i vår for jeg kjenner meg selv, av og til er det lurt med oppfølging. Og dette kjennes som om det gjør godt i (og for) skrotten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det funker, ville jeg absolutt satset på et kurs til - alt er litt lettere å følge opp og vedlikeholde med faste tider og avtaler. Jeg har både gode og dårlige yoga-erfaringer, det (som så mye annet) er så avhengig av instruktør og opplegg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ristet støvet av kredittkortet (ikke le, @Sauen Shaun ) og meldte meg på "vår-kurset". Når det for en gangs skyld er noe jeg gleder meg til å gå på så får det utvidet mandat. Dessuten er det like greit å bruke penger på morsomme ting før tannlegen får tak i resten :fnise: . Spesialisttime i uka som kommer så får vi se hva dommen blir. 

Våget meg forresten ut på arrangement i byen i går så i dag skal det introvertiseres lenge og vel i heimen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
Cata skrev (På 19.3.2023 den 11.40):

Spesialisttime i uka som kommer så får vi se hva dommen blir. 

Det ble nedslående. Et blikk og «den må ut». Til overmål har jeg ikke nok kjevebein igjen til implantat så det blir bro. Uvisst om gjentatte redningsaksjoner eller ulykken som førte til trøbbeltann har skylda.

Gikk greit å få ut vraket og foreløpig bro som jeg skal gå med til såret er grodd og tannkjøttet litt mindre…medtatt ser bedre ut en det opprinnelige oppsettet men føles litt merkelig på baksiden. 

Jaja, ingen tvil om at vraket måtte ut. Selv jeg kunne se det. Håper jeg får mindre tilbakevendende plager når dette er over og lurer i samme slengen på om det blir morsommere å være bihuler på den siden. Kan ikke fri meg fra mistanken om at bihule og tann har utvekslet bakterier og sørget for liv og leven begge steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Krysser fingrene for at både tenner og bihuler får en bedre fremtid når spetakkelet er ute. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fingre krysses her også. Har forresten lagt inn et par yoga øvelser for skrotten i dag. Det var noe som hadde veldig lyst å bli tøyd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Påskeferie godt og grundig havarert. Rakk ikke festligheter pga tannlegen og nå er det bortimot håpløst å få billetter som sender meg dit jeg skal (skulle). Og det er liksom ikke så mye vits i å legge ut på laaaaang kjøretur når det bare blir for å snu igjen. 

Dessuten må jeg innrømme jeg helst vil være i nærheten av hjemlige tannlegekontor inntil "fastinstallasjon" er på plass i kjeven. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som hjemmepåske er det beste valget, selv om du gikk glipp av festligheter :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sauen Shaun skrev (8 minutter siden):

Høres ut som hjemmepåske er det beste valget, selv om du gikk glipp av festligheter :jepp:

Ja, har avtale med familien om å ta en litt senere helg i mai og da var reisemulighetene vesentlig bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Planer for dagen? Næh... Må en tur til tannlegen :fnise: , jeg har surret vekk reservelimet til løstennene. (En setning jeg aldri noensinne kom til å tro jeg ville uttale eller skrive.) Foreløpig sitter de greit men jeg vil gjerne ha backupløsningen tilgjengelig dersom de skulle komme på andre tanker i løpet av selve påskedagene. 

Muligens surre meg på trening i ettermiddag? Jepp, må nok det. 

Siden reise falt bort så kunne jeg like gjerne vært på jobb, men vi har altså en uke ferie vi er pålagt å ta før mai og jeg har snart ikke mer å gå på der. Jeg samlet jo alt i påsken for å kunne ta den turen som ikke ble noe av. På den annen side så kan det være greit med en ukes ferie. Alle mulige andre ferier er jeg jo bundet til å reise på familiebesøk så den ene ferien i året som ikke krever at jeg er ute på farten får jeg sørge for å nyte etter beste evne. 

Kan for øvrig skryte av at jeg frivillig gjorde noen nylig innlærte yoga-øvelser på stuegulvet i går, muligens til naboens store fornøyelse. Hun har innsyn, men om noen kikket den veien i det kritiske øyeblikk vites ikke :ler: .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, du må på trening i dag. Urettferdig hvis bare jeg er støl når vi møtes i morgen. :nigo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen uplanlagte feriedager hjemme høres jo egentlig ganske deilig ut...

Cata skrev (2 timer siden):

Må en tur til tannlegen :fnise: , jeg har surret vekk reservelimet til løstennene. (En setning jeg aldri noensinne kom til å tro jeg ville uttale eller skrive.)

Unnskyld at jeg ler, men... :rulle: 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (8 timer siden):

Unnskyld at jeg ler, men... :rulle: 

Den der skal du få lov å le av. :ler: Jeg må jo bare gjøre det selv også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...