Gå til innhold

Anonyme anmeldelser

Fremhevede innlegg

Skrevet

Husk nå på at her har vi bare en av foreldrenes syn på saken.

De aller fleste som får noe å gjøre med barnevernet vil fremstille seg selv som uskyldig anklaget osv. Pga. Manglende innsikt i egen situasjon. Bekymringsmelder og barnevernet kan "se" ting den man er bekymret for ikke ønsker eller makter å "se". Da får man en interresekonflikt i tillegg.

Hva som er tilfellet i denne konkrete saken vet ingen her.

Anonymous poster hash: 75bda...ce8

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

De aller fleste som får noe å gjøre med barnevernet vil fremstille seg selv som uskyldig anklaget osv. Pga. Manglende innsikt i egen situasjon. Bekymringsmelder og barnevernet kan "se" ting den man er bekymret for ikke ønsker eller makter å "se". Da får man en interresekonflikt i tillegg.

Men dette er anklager som er ganske lett å bekrefte/avkrefte. Så hvis TS lyger til oss, så vil jo uansett barnevernet finne ut sannheten når de snakker med skolen osv. Og om TS virkelig møtte opp full den gangen, så er det nok ikke bare anmelderen som har sett det.

Dette avgjøres heldigvis ikke av oss på KG, så det spiller liten rolle hva vi synser og tror og skriver her i tråden :)

Anonymous poster hash: 92d27...1c6

• Liker 1
Skrevet

Hei Ts. For noen måneder siden ble bv hos oss fordi barnehagen hadde sendt en bekymringsmelding rettet mot far. Vi er ikke sammen og derfor undersøker de begge hjem. Jeg syntes dette var drit skummelt, men jeg visste jo at jeg ikke hadde noe å frykte. De besøkte begge hjem og en samtale hver på dems kontor og der var det. Det er kjempe hyggelige folk som vil det beste for barnet ditt.

Anonymous poster hash: 2a127...1ae

• Liker 3
Skrevet

Jeg vet jo at jeg har mitt på det rene, så er ikke bekymret i den forstand.. Men situasjonen er lei likevel.

Anonymous poster hash: 77996...a37

• Liker 1
Skrevet

Vær deg selv. Kald å rolig å bare la de grave til de blir grønn så gir de seg. Stritter du i mot så begynner de vel å lure. Du har jo intet å skjule sier du.

Anonymous poster hash: 37988...ebb

Skrevet

Jeg vet jo at jeg har mitt på det rene, så er ikke bekymret i den forstand.. Men situasjonen er lei likevel.

Anbefaler deg å sykemelde deg tiø undersøkelsen er over. Enorm stor psykisk belastning for uskyldige foreldre.

Anonymous poster hash: 37988...ebb

Skrevet

Jeg vet hvordan det er å få falske anklager mot seg. Vi ble anmeldt til barnevernet for 2-3 år siden og der var anklagene at det ene barnet mitt hadde en facebook-konto og at h*n kom ofte for seint på skolen. Det andre barnet mitt kom ofte for seint i barnehagen osv osv. Vi var allerede i dialog med skolen angående barnet som kom for ofte seint på skolen når vi ble anmeldt, så det var jo tatt tak i. Det var en del andre ting også, som ikke var sant overhodet. Barnevernet gjorde undersøkelsen sin (3 mnd) og henla saken.

Jeg skal ikke lyge, det var helt jævlig mens det pågikk og det tok meg minst et par år å legge dette bak meg og komme meg videre og få troen på meg som mor tilbake. Det føltes som et slag i ansiktet, rett og slett.

Men samtidig så opplevde jeg at barnevernet tok oss på alvor, var greie og forståelsesfulle. De var ikke sånn: "nå skal vi ta barna deres". Det er ikke sånn og det tror jeg at du vet innerst inne.

Mitt råd er å ta i mot dem med åpne armer. Få dem til å føle seg velkommen i ditt hjem. Og fortell din versjon av saken. Jo mer du samarbeider, jo bedre. De vil jo finne ut hvordan ting egentlig er etterhvert som de snakker med skolen angående foreldremøter, arrangementer osv. Og som en annen sier, barnevernet sier ikke noe om hva saken handler om. Jeg vet det føles vanskelig nå og jeg sender deg masse trøst og klemmer :hug: Det vil gå bra :hug:

Anonymous poster hash: 023b1...4d0
  • Liker 1
Skrevet

Må bare lufte hodet mitt litt. Jeg er så sint, lei meg, oppgitt og frustrert. For litt siden ble vi helt ut av det blå innkalt tilbarnevernet. De hadde mottatt en anonym melding, og besluttet å igangsette undersøkelse. Vi var på møte og fikk presentert anklagen mot oss som gikk på omsorgssvikt! Jeg ble målløs! Det var konkrete anklager, med null sannhet i. Jeg hadde møtt opp STERKT beruset på en arrangemang for barna, jeg deltar aldri på verken foreldremøter, fotballkamper, avslutninger o.l. Dessuten var vedkommende megetbekymret for at mitt ene barn har flest venner av motsatt kjønn, er en mobber som ofte havner i bråk osv osv. For det første drikker jeg sjelden, men kvelden før dette arrangemanget hadde jeg vært på jentekveld, men fra jeg tok kvelden og frem til jeg skulle på dette arrangemanget for barna gikk det 16-17 timer! Jeg har ikke gått glipp av en fotballkamp, har vært på alle møter og avslutninger! Mitt barn har venner av samme kjønn, men mest av motsatt kjønn og det ser jeg ikke noe galt i. Hadde barnet mitt vært en mobber osv og stadig vært i bråk og samtaler med lærer og rektor på skolen så regner jeg med at jeg hadde fått det med meg og blitt informert? Den personen som har meldt dette til barnevernet opplyste også om at han/hun hadde diskutert dette med andre foreldre. Jeg synes dette er fryktelig vanskelig og vondt, for det er jo bare oppspinn alt sammen! Men undersøkelse vil bli gjennomført, de skal snakke mer med oss, med barna, skolen og komme på besøk. Dette er for det første en stor belastning for meg, å vite at andre snakker om meg, om oss og jeg vet jo at enkelte tror alt de hører. Men viktigst av alt for meg er smerten dette påfører barna mine! Er det noen som har vært i denne situasjonen?

Jeg har vært i din situasjon!

I denne tråden kan du lese min historie, og i dette innlegget leser du hvordan jeg i ettertid opplevde det å bli anonymt meldt til barnevernet.

Hold deg sterk! Min erfaring er at du bør samarbeide med barnevernet så godt du kan, og vær åpen!

Du har ingenting å skamme deg over.

Anonymous poster hash: c2193...f3b

Skrevet

Støttes 100%. Åpenbart falske bekymringsmeldinger til BV burde være straffbart med fengsel i opptil flere år. Man ødelegger livene til dem man gjør det mot, tvinger dem til å flytte, gjør barna deres til sosiale outcasts og så videre. Er også drittlei den angiver-mentaliteten som florerer på KG, mantraet om at "det er bedre med en bekymringsmelding for mye enn en for lite", "bare se på Christoffer-saken og blabalbla". Når denne saken deres blir forkastet av barnevernet, hvilket det ser ut til at den burde bli, bør du ta kontakt med advokat for å sjekke ut hvilke muligheter du har får å anmelde nabokjærringa for injuriende påstander. Ser hun har plapret rundt til andre naboer også, så klart.

Men verken vi eller BV vet akkurat nå hva som er grunnløst. Vi har kun TS sitt ord på dette og mennesker kan lyve.....

Anonymous poster hash: 96faa...e3e

• Liker 4
Skrevet

Men verken vi eller BV vet akkurat nå hva som er grunnløst. Vi har kun TS sitt ord på dette og mennesker kan lyve.....

Anonymous poster hash: 96faa...e3e

TS har vitner. Barnevernet ser fort om det er sant eller ikke.

Anonymous poster hash: 92d27...1c6

• Liker 1
Skrevet

Er drittlei alle disse barnevernstrådene.

HVIS DERE HAR ALT PÅ DET RENE ER DET IKKE NOE Å BEKYMRE SEG FOR. Jeg ville i tillegg tenkt over fremtreden deres, hvis enkelte hater dere så mye at dere får anmeldelser på dere.

• Liker 3
Skrevet

HVIS DERE HAR ALT PÅ DET RENE ER DET IKKE NOE Å BEKYMRE SEG FOR. Jeg ville i tillegg tenkt over fremtreden deres, hvis enkelte hater dere så mye at dere får anmeldelser på dere.

Hvis du er så lei, så anbefaler jeg deg å la være å lese dem.

Som du kanskje ser, er det stort forskjell på denne typen tråd, der trådstarter ikke sier et eneste ord negativt om barnevernet, men stiller seg undrende til hva som skjer, hvorfor det skjer, og er ukomfortabel med å føle seg overvåket i nærmiljøet, og tråder der folk hyler opp om "udugelige barnevern som tok barna mine fra meg" og "helvetes drittfolk som ikke kan la andre leve i fred".

Anonymous poster hash: c2193...f3b

• Liker 1
Skrevet

For det første er det ingen som tvinger deg til å lese trådene.

For det andre finnes det vel få, om noen, studier av hvordan foreldre opplever å bli falskt meldt til barnevernet, så hva baserer du det egentlig på, nå du sier at det "ikke er noe å bekymre seg for"? Siden det finnes få systematiske studier, er enkelthistorier (case) det beste vi har å forholde oss til. Jeg anbefaler alle som kommer med teite utsagn om at det ikke er noe å bekymre seg for, å lese denne tråden.

http://www.klikk.no/forum/barnimagen/index.php/topic/140258176-falsk-bekymringsmelding-til-barnevernet-hvordan-takle-dette-andre-som-har-erfaringer/page-1

Oppsummert handler den om en normal familie med en sønn i underkant av 2 år som blir meldt av ei nabokjerring. Svært stygge anklager om omsorgssvikt, som moren er sjokkert over og overhodet ikke kjenner seg igjen i. De møter en nyutdannet og overivrig saksbehandler i BV, som setter i gang en omfattende undersøkelse med møte etter møte, observasjon i barnehagen (til tross for at barnehagen er like uforstående som moren) osv, hele tiden mens det blir yttrykt dyyyp skepsis til disse foreldrene.

De ender opp med å bli "frikjent" av BV, men moren sitter igjen psykisk knekt, og føler at hun har mistet mye av "morstryggheten". De velger også å flytte fra plassen der de bor.

Det kommer forøvrig inn noen andre brukere i tråden som forteller om tilsvarende historier.

Men dette er vel heeeelt uproblematisk, det.

Anonymous poster hash: e0207...87a

Skrevet

... og slike hyggelige holdninger kan alle som blir meldt forvente å møte. Ingen røyk uten ild!

Anonymous poster hash: e0207...87a

Skrevet

Hvis du ikke har blitt anmeldt til barnevernet selv, så kan du ikke si at det ikke er noe å bekymre seg for. Er du klar over redselen man får når man finner et brev fra barnevernet i postkassen eller åpner døra og der står barnevernet? Man føler seg svimmel, tanker raser igjennom hodet, beina blir nesten som gele` og man lurer på hva galt man har gjort som forelder

Jeg skrev innlegg nr 27 og vi ble anmeldt til barnevernet. Det er noe av det mest jævligste jeg har opplevd, selv om vi hadde vårt på det rene. Det tok meg, som mor, lang tid å føle meg trygg på meg selv som mor igjen. Hvis vi kunne flyttet, så hadde vi gjort det, men vi har ikke råd til det, så vi må bo i nabolaget hvor sikkert mange har hvisket og tisket seg imellom om situasjonen uten å vite sannheten.

Og situasjonen oppleves forskjellig fra person til person. Det som ikke bekymrer deg, bekymrer andre. Hvis det plager deg at tråder om barnevernet blir opprettet, så er det jo bare til å la være å lese dem.

Anonymous poster hash: 023b1...4d0

Gjest Elseby13
Skrevet

1. Msn blir ikke ANMELDT til barnevernet. Noen (enten anonym privatperson eller offentlig instans) sender BEKYMRINGSMELDING. NB! Merk dere forskjell på anmeldelse og bekymringsmelding.

2. Hvorfor hvisker og tisker naboer, nabolag, og vennekrets? Hvem har fortalt dem om bekymringsmeldingen?

3. Hvordan vet vi tilfeldige kg'ere om ts snakker sant eller møter drita full på foreldremøter? Slutt å synse! La bv gjøre jobben sin.

Gjest Blomsterert
Skrevet

Støttes 100%. Åpenbart falske bekymringsmeldinger til BV burde være straffbart med fengsel i opptil flere år. Man ødelegger livene til dem man gjør det mot, tvinger dem til å flytte, gjør barna deres til sosiale outcasts og så videre. Er også drittlei den angiver-mentaliteten som florerer på KG, mantraet om at "det er bedre med en bekymringsmelding for mye enn en for lite", "bare se på Christoffer-saken og blabalbla". Når denne saken deres blir forkastet av barnevernet, hvilket det ser ut til at den burde bli, bør du ta kontakt med advokat for å sjekke ut hvilke muligheter du har til å anmelde nabokjærringa for injuriende påstander. Ser hun har plapret rundt til andre naboer også, så klart.

Syns det var en god ide å gjøre falske anmeldelser straffbart. Både på grunn av det du oppgir.

Men også fordi slike anmeldelser lager køer og unødvendig lang tid samt ressurser til fordel for de barna som virkelig trenger at foreldre får hjelp.

Gjest Sprettballen
Skrevet

1. Msn blir ikke ANMELDT til barnevernet. Noen (enten anonym privatperson eller offentlig instans) sender BEKYMRINGSMELDING. NB! Merk dere forskjell på anmeldelse og bekymringsmelding.

2. Hvorfor hvisker og tisker naboer, nabolag, og vennekrets? Hvem har fortalt dem om bekymringsmeldingen?

3. Hvordan vet vi tilfeldige kg'ere om ts snakker sant eller møter drita full på foreldremøter? Slutt å synse! La bv gjøre jobben sin.

Jeg må bare spørre, på hvilken måte hindres barnevernet i å gjøre sin jobb ved at trådstarter lufter sin fortvilelse her inne, og får noen oppmuntrende ord fra andre som har opplevd det samme?

Hvorfor tisker og hvisker naboer, nabolag og venekrets? Du tror ikke at barnevernets undersøkelser blir lagt merke til?

Jeg har aldri hatt barnevernet hjemme hos meg, men jeg har hatt både skattefogd og uniformert politi på besøk i løpet av årene jeg har bodd her, og jeg skal fortelle at det ble lagt merke til av naboene.

Jeg kan ikke tenke meg at det er annerledes om barnevernet er på "besøk".

"Hvem er det som er på besøk hos Sprettballen? Jeg vet at hun ene jobber i barnevernet i alle fall! Barnevernet? Hvorfor er de hos Sprettballen? Kanskje *spekulasjoner* og *videre spekulasjoner* osv.

og rykteflommen har fått sin spede start.

Og ordet "anmeldelse" kan brukes i en slik sammenheng også.

At mange velger å heller bruke "melde", eller "sende inn en bekymringsmelding" tror jeg kan være fordi disse ordene er mindre dramatiske, og man ufarliggjør handlingen for seg selv og andre.

Letter-K-blue-icon.png

anmelde v2 (fra ty; av I an-)

1 gi melding om noe (til en offentlig myndighet), kunngjøre
a- et dødsfall / a- et firma til Foretaksregisteret
black_circle_e.png *melde (II,1)
a- en til politiet
2 gi en kritisk vurdering av, melde (II,4)
a- bøker / a- en konsert, en film, en teaterforestilling

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...