Gå til innhold

Hvor mye sover dere egentlig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

4-6 timer. Gutten er 18 måneder. Blir helt overrasket over hvor mange timer søvn voksne folk med barn regner med å få jeg. Dere som sover 8 timer med en til to oppvåkninger, hvor mye sov dere før? Søvn avler søvn gjelder voksne også, jo mer man sover jo mer trenger man.

Anonymous poster hash: dfa6a...e0d

Jeg er vell en ut av de i tråden som svarer at jeg sover lenge dvs rundt 9 timer. Det stemmer sikker for min del også for jeg har alltid trengt rundt 9 timer søvn og er noe jeg har fremdeles prioritert med barn. Når gutten var mindre sov jeg alltid 1-2 timer midt på dagen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Rundt 8 timer. Vi legger oss kl 22 og står opp kl 6.

Skrevet

Mye nå i forhold til før. Før var vi på 30 oppvåkninger om natten, nå bare 2. Det er ikke natt før 22, så lite alenetid, men søvn veier opp for det. Regner med og håper på at vi får en unge som legger seg kl 20 når det er tid for barnehage snart.

Skrevet

Sover 5-6 timer usammenhengende. Stort sett våken 2-3 ganger per natt. Langt i fra nok søvn, men begynner å bli vant til det. Men hjernen henger ikke like godt med som tidligere, det merker jeg godt.

Skrevet

Alt for lite om. Baby spiser i beste fall rundt 23, 01, 03, 06 og starter dagen rundt syv. Den eldste våkner opp til tre ganger per natt pga dobesøk, drømmer eller at dyna har falt på gulvet, og vekker da samtidig en mett og glad baby, som det blir vanskelig å få til å sovne igjen... Ser på det som unntakstilstand. Utrolig glad for at jeg fortsatt er i permisjon - håper virkelig det står bedre til om noen måneder.

Anonymous poster hash: be928...8b9

Skrevet

Jeg sover nok 7-8 timer i gjennomsnitt, men kan variere fra 6 timer og opp mot 9 timer (helg/ferie).

Vi har ett barn på 1 år som våkner for dagen mellom 06.00 og 06.30. Han sover rundt kanskje halvparten av nettene, og ellers må vi kose og gi smokk 1-2 ganger per natt. Helt overkommelig. Er jeg ekstra sliten en periode, legger jeg meg bare tidligere enn vanlig. Normal leggetid her i huset er mellom 22.00-23.00.

Vanligvis trenger jeg 8 timer for å fungere normalt.
I graviditeten sov jeg veldig lite fom andre trimester. Mange totalt søvnløse netter.

Babyen sov veldig lett fra dag 1, og lite på dagtid.
Hadde en god periode i et par tre måneder hvor jeg nok sov 5-6 timer nesten sammenhengde, trengte ikke mate på natten.

Ved 5 mnd begynte han med mye surr pga tenner/varme sommernetter, og fra og med da til nå ved 9 mnd har han våknet mye på natten.

Det har resultert i at jeg har utviklet endel søvnproblemer selv, også de nettene babyen sover greit.
Jeg er ferdig i permisjon og kan følgelig derfor ikke sove/hvile på dagtid.
Har endel totalt søvnløse netter(idet man nesten sovner våkner babyen etc), og endel netter med veldig lett og avbrutt søvn.

Vi skal begynne å sove seperat nå for å se om det kan hjelpe.
Mannen står alltid opp på morgenen også i helgen, men jeg klarer ikke sovne da heller selv om jeg er stuptrøtt.

Denne antisovegreia er uten tvil verdens beste prevensjon :)

Måtte bare kommentere denne.

Jeg hadde det sånn selv rundt juletider i fjor. Det var helt grusomt. Sov nesten ingenting over en lengre periode. Gikk til legen og fikk innsovningstabletter (imovane). Det hjalp veldig, og etter 3 netter med søvn takket være imovane, klarte kroppen min endelig å sovne på egenhånd. Etter det sov jeg fortsatt dårlig i perioder, så fremover våren tok jeg 1-2 tabletter i måneden (i de verste periodene). Nå har jeg ikke trengt sovetabletter på over 4 mnd.

Så dersom du fortsatt sliter, vil jeg virkelig anbefale deg å kontakte lege, for søvnproblemer er helt forferdelig. Krysser fingrene for deg og håper at det ordner seg!

Anonymous poster hash: de022...21f
Skrevet

Tråden er ryddet for avsporinger.

Rainbow81, mod

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor så mange klager på så lite søvn hvis denne tråden er representativ for småbarnsforeldre. Mange her får mer søvn enn meg som ikke har barn, bare en katt som skal inn/ ut ila. natten:-)

Anonymous poster hash: 4219c...0ee

Gjest AllisHagtorn
Skrevet

Jeg sover nok 7-8 timer i gjennomsnitt, men kan variere fra 6 timer og opp mot 9 timer (helg/ferie).

Vi har ett barn på 1 år som våkner for dagen mellom 06.00 og 06.30. Han sover rundt kanskje halvparten av nettene, og ellers må vi kose og gi smokk 1-2 ganger per natt. Helt overkommelig. Er jeg ekstra sliten en periode, legger jeg meg bare tidligere enn vanlig. Normal leggetid her i huset er mellom 22.00-23.00.

Måtte bare kommentere denne.

Jeg hadde det sånn selv rundt juletider i fjor. Det var helt grusomt. Sov nesten ingenting over en lengre periode. Gikk til legen og fikk innsovningstabletter (imovane). Det hjalp veldig, og etter 3 netter med søvn takket være imovane, klarte kroppen min endelig å sovne på egenhånd. Etter det sov jeg fortsatt dårlig i perioder, så fremover våren tok jeg 1-2 tabletter i måneden (i de verste periodene). Nå har jeg ikke trengt sovetabletter på over 4 mnd.

Så dersom du fortsatt sliter, vil jeg virkelig anbefale deg å kontakte lege, for søvnproblemer er helt forferdelig. Krysser fingrene for deg og håper at det ordner seg!

Fikk du bivirkninger av de?

Man blir litt gal i nøtta på sikt ja. Likner ingenting på samme type søvnvansker jeg har hatt før, sikkert mye fordi man faktisk ikke kan hvile ila dagen/trene osv.

Trening er vanligvis ganske god forebygger mot søvnvansker, men jeg må trene senest kl 17/18 for å ikke ligge våken- aka utgår jo det med barn i hus foreløpig.

Skrevet

Skjønner ikke helt hvorfor så mange klager på så lite søvn hvis denne tråden er representativ for småbarnsforeldre. Mange her får mer søvn enn meg som ikke har barn, bare en katt som skal inn/ ut ila. natten:-)

Anonymous poster hash: 4219c...0ee

Hvor mye sover du da?

Skrevet

Fikk du bivirkninger av de?

Man blir litt gal i nøtta på sikt ja. Likner ingenting på samme type søvnvansker jeg har hatt før, sikkert mye fordi man faktisk ikke kan hvile ila dagen/trene osv.

Trening er vanligvis ganske god forebygger mot søvnvansker, men jeg må trene senest kl 17/18 for å ikke ligge våken- aka utgår jo det med barn i hus foreløpig.

Jeg fikk litt metallsmak i munnen dagen etter, men merket lite/ingen hangover. Det var bare fantastisk å endelig få sove! En venninne av meg har slitt med søvnvansker i flere år og har prøvd ulike sovetabletter, og hun går nå fast på circadin (melantonin). Så jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen din og høre hva han/hun mener kan fungere for deg i din situasjon, og så evt. prøve en annen type sovemedisin om den første ikke virker godt nok.

Jeg er selv skeptisk til sovetabletter altså og mener ikke at man skal bruke dette i "hytt og pine". Men noen ganger blir kroppen så trett og samtidig så stresset at søvnen bare ikke vil komme. Da er det godt å vite at det er hjelp å få. Jeg fikk resept på 30 imovane av legen min for snart 1 år siden, og jeg har brukt færre enn 10. For meg hjelper det å bare ha dem i hus. Dersom jeg over en lengre periode (mer enn 1-2 uker) sover veldig lite, tar jeg en tablett. Men bare vissheten om at jeg kan få hjelp til å sove, roer meg nok til at jeg sovner på egenhånd. Som sagt har jeg ikke trengt tabletter på flere måneder nå.

Ellers er jeg helt enig i at trening og ellers vanlige gode råd for søvnhygiene fungerer veldig godt. Kan du gjøre en avtale med mannen om at du får bruke 2 ettermiddager i uka til trening? Evt. skaffe joggevogn og jogge med barnet? Eller kjøpe treningsdvd og trene hjemme delvis sammen med barnet? Jeg gjør en kombinasjon av dette nå, og det gjør underverker for min søvn.

Gjest AllisHagtorn
Skrevet (endret)

Jeg fikk litt metallsmak i munnen dagen etter, men merket lite/ingen hangover. Det var bare fantastisk å endelig få sove! En venninne av meg har slitt med søvnvansker i flere år og har prøvd ulike sovetabletter, og hun går nå fast på circadin (melantonin). Så jeg vil anbefale deg å snakke med fastlegen din og høre hva han/hun mener kan fungere for deg i din situasjon, og så evt. prøve en annen type sovemedisin om den første ikke virker godt nok.

Jeg er selv skeptisk til sovetabletter altså og mener ikke at man skal bruke dette i "hytt og pine". Men noen ganger blir kroppen så trett og samtidig så stresset at søvnen bare ikke vil komme. Da er det godt å vite at det er hjelp å få. Jeg fikk resept på 30 imovane av legen min for snart 1 år siden, og jeg har brukt færre enn 10. For meg hjelper det å bare ha dem i hus. Dersom jeg over en lengre periode (mer enn 1-2 uker) sover veldig lite, tar jeg en tablett. Men bare vissheten om at jeg kan få hjelp til å sove, roer meg nok til at jeg sovner på egenhånd. Som sagt har jeg ikke trengt tabletter på flere måneder nå.

Ellers er jeg helt enig i at trening og ellers vanlige gode råd for søvnhygiene fungerer veldig godt. Kan du gjøre en avtale med mannen om at du får bruke 2 ettermiddager i uka til trening? Evt. skaffe joggevogn og jogge med barnet? Eller kjøpe treningsdvd og trene hjemme delvis sammen med barnet? Jeg gjør en kombinasjon av dette nå, og det gjør underverker for min søvn.

Høres lurt å ha noen i bakhånd om ikke annet :)

Prøvde trene 30 min herforleden, men kroppen ble så utslitt at jeg fikk skikkelig pms-grinesammenbrudd ala "jeg eheheheeer så sliten" og sov ingenting den natta :P

Problemet når man er begynt i jobb ifht trening er jo at man helst vil bruke de 2-3 timene sammen med barnet(som ikke akkurat gidder se på mora trene), og så blir det for sent å trene på kveld(er ikke anbefalt å trene mindre enn 3 timer før leggetid om man har søvnproblemer).

Blir sikkert lettere å komme igang når man er mer i sjakk med søvn og barnehage etc :)

(da kommer vel noroviruset annenhver uke og kødder til de planene og :P)

Endret av AllisHagtorn
Skrevet

Jeg får mellom 6 og 7 timer per natt, fordelt på flere økter, ettersom jeg ammer noen ganger om natta. Nå pleier jeg ofte å få tre timer i strekk etter at jeg har lagt meg, og dette redder nettene mine, selv om det er kortere økter resten av natta. I sommer våknet jeg hver time i flere uker, og det ble jeg helt koko av. Så for meg er noe sammenhengende søvn viktigere enn timeantallet. Og så skal det sies at jeg legger meg sammen med baby en times tid på dagtid om jeg ikke har noen spesielle planer.

Jeg har også en på 2,5, og han er aldri våken om natta. Nå om dagen sover han fra 19.30-6.00, og mannen står opp med ham.

Gjest Nesevisa
Skrevet

Jeg sover ca 7-8 timer om natta, med mange små avbrytelser/oppvåkninger. Baby ender i vår seng i løpet av natten, og vil ha pupp ofte (som kos, ikke mat). Men i og med at jeg har ham inntil meg blir det sjelden skikkelige oppvåkninger ut av det, og jeg føler selv at jeg har helt ok søvnkvalitet.

(Men jeg tror det er like greit at jeg ikke husker hvordan det føles å sove ti timer sammenhengende, uten baby klistret på kroppen :P )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...