Gjest The damned Skrevet 30. september 2014 #1 Skrevet 30. september 2014 Hei, jeg har i det siste slitt med at jeg sover for lenge. Har store planer om å stå opp til normal tid, altså 7-8, men sover gjerne til 11. Det er jo ok en gang i blant, men føler at det er for mye av dagen som er gått og blir trøtt og slapp resten av dagen. Har på vekkerklokke, men den skrur jeg av i halvsøvne eller eventuelt slumrer den lenge. Er arbeidsledig for tiden, så har ikke jobb eller studier som drar meg opp om morgenen. Allikevel ønsker jeg jo å få noe ut av dagen, så hva kan jeg gjøre for å komme meg opp tidligere?
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #2 Skrevet 30. september 2014 Hva har du å gjøre klokka 7 om morgen uansett? Anonymous poster hash: b5e15...550 4
Millimani Skrevet 30. september 2014 #3 Skrevet 30. september 2014 Stå opp med en gang vekkeklokka ringer første gang, ikke la den slumre. Når den ringer så står du opp med en gang, ikke slumre eller slå av og ligge videre. Ikke legg deg for sent om kvelden Syv til åtte timer søvn er lenge nok. Bruker du medisiner så kan det være årsaken til at du har det sånn. Da må du snakke med legen din om å få slutte med den medisinen
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #4 Skrevet 30. september 2014 Kanskje ha noe å se fram til om dagene kan gjøre det litt lettere? Se fram til å drikke dagens første kopp kaffi/ te eller se noe på internett/ tv mens du spiser frokost. Et koselig morgenrituale. Eller en aktivitet eller lignende du driver med som du liker Anonymous poster hash: 2a771...7a0
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #5 Skrevet 30. september 2014 Følg kroppens egen rytme. Ikke alle er skapt for å følge A4-rytmen. Anonymous poster hash: 72d7c...03a 1
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #6 Skrevet 30. september 2014 Jeg er ikke i arbeid og foretrekker å sove fra ca 2-3 til 10-11. Dette fordi da blir "kjede-seg-tiden" delt opp mer. Alle er jo på jobb og det skjer jo ikke noe i livet mitt tidlig likevel Anonymous poster hash: cf06c...2b5
Gjest The damned Skrevet 30. september 2014 #7 Skrevet 30. september 2014 Jeg kjeder meg ikke om jeg står opp tidlig. Har nok å finne på. Var uansett ikke det jeg spurte om. Har ikke lyst til å sove til 11-12 og gå rundt i ørska resten av dagen. Føler meg også mer deprimert når jeg sover så lenge hver dag. Jeg går ikke på noen medisiner, så det kan ikke være det.
Gjest The damned Skrevet 30. september 2014 #8 Skrevet 30. september 2014 Hva har du å gjøre klokka 7 om morgen uansett?Anonymous poster hash: b5e15...550 Har som skrevet nok å finne på. Skal jeg ha en dårlig døgnrytme bare fordi jeg er arbeidsledig, og fordi du mener at jeg ikke har noe å finne på?
Gjest The damned Skrevet 30. september 2014 #9 Skrevet 30. september 2014 Litt mange svar etter hverandre, men jeg klarer å ikke stå opp når klokka ringer. Er for langt borte eller for tung i kroppen på en måte. Men klarer allikevel å slå av eller slumre alarmen. Legger meg heller ikke spesielt sent. Kanskje 22-23, så burde jo ha nok søvn da.
AnonymBruker Skrevet 30. september 2014 #10 Skrevet 30. september 2014 Sett klokka langt unna, så du må reise deg for å slå den av? Ha flere alarmer på? Endre alarmtonen til en veldig høy og bråkete lyd? Anonymous poster hash: 59ec4...a64 1
Gjest Aella Skrevet 30. september 2014 #11 Skrevet 30. september 2014 Jeg kjeder meg ikke om jeg står opp tidlig. Har nok å finne på. Var uansett ikke det jeg spurte om. Har ikke lyst til å sove til 11-12 og gå rundt i ørska resten av dagen. Føler meg også mer deprimert når jeg sover så lenge hver dag. Jeg går ikke på noen medisiner, så det kan ikke være det. Kjøp deg klokke med hjul på Når den ringer så ruller den rundt i rommet som gjør at du må "springe" etter den for å skru den av. Det burde hjelpe deg å komme ut av senga http://www.enklereliv.no/clocky.html <----------
zse09 Skrevet 30. september 2014 #12 Skrevet 30. september 2014 Jeg pleier ihvertfall å legge alarmen laangt vekk fra senga, så jeg må stå opp for å skru den av.. Da er det ikke like lett å legge seg igjen.. I verste fall finnes det apper som kan hjelpe Du må feks ta bilde av noe for å få skru av alarmen eller løse ulike oppgaver 1
Jade Skrevet 30. september 2014 #13 Skrevet 30. september 2014 Legger du deg tidlig nok? Sover du godt nok? Prøv å sette vekkerklokken slik at du må reise deg for å skru den av. Og lag deg en koselig frokostrutine 😊
Gjest Sala21 Skrevet 30. september 2014 #14 Skrevet 30. september 2014 Endre alarmtonen til en ny... Og mitt personlige triks som faktisk fungerer for meg da: På kvelden før jeg sovner så sier jeg til meg selv klart og tydlige at jeg SKAL stå opp tidlig. Dette har gjort det enklere for meg i alle fall, da er jeg på en måte forberedt i underbevisstheten om at jeg må slite meg ut av sengen..
Nevian Skrevet 30. september 2014 #15 Skrevet 30. september 2014 Jeg har en app på telefonen som fungerer sånn at når den ringer kan jeg slumre to ganger. Den tredje gangen gir den seg ikke før jeg skanner strekkoden på tannkremtuben min Og med økende volum er det bare én ting å gjøre 2
temolitus Skrevet 30. september 2014 #16 Skrevet 30. september 2014 Jeg har en app på telefonen som fungerer sånn at når den ringer kan jeg slumre to ganger. Den tredje gangen gir den seg ikke før jeg skanner strekkoden på tannkremtuben min Og med økende volum er det bare én ting å gjøre Hva heter appen? Genialt!
kapteinNorge Skrevet 30. september 2014 #17 Skrevet 30. september 2014 Det som definerer om en døgnrytme er god eller dårlig er hva som skjer i hverdagen. Dersom du ikke har noe du må opp til kl 7-8 så er det ikke dårlig døgnrytme å sove til 11-12. Når det er sagt så er det ingenting galt i å stå opp selv om du har fri. Mitt beste tips er bare å bestemme seg dagen før om at du bare skal opp da og da. Jeg kom meg ikke i seng før 2 i går kveld, men jeg hadde bestemt meg for at jeg skulle opp 6 i dag og det gikk (nesten) greit. Er klar over at det er et relativt dårlig tips og at det antakeligvis ikke kommer til å fungere for deg, men det er kanskje verdt et forsøk?
Nevian Skrevet 30. september 2014 #18 Skrevet 30. september 2014 Hva heter appen? Genialt! Sleep as Android. Det finnes sikkert et alternativ til iPhone også. 1
FrkHumle Skrevet 30. september 2014 #19 Skrevet 30. september 2014 Litt mange svar etter hverandre, men jeg klarer å ikke stå opp når klokka ringer. Er for langt borte eller for tung i kroppen på en måte. Men klarer allikevel å slå av eller slumre alarmen. Legger meg heller ikke spesielt sent. Kanskje 22-23, så burde jo ha nok søvn da. Men hvorfor hopper du rett fra 11 til 7-8? Start med å ha på alarm klokken 10 eller 10.30 to-tre dager. Så går du ned til 09 eller 09.30. En halvtime ned hver andre eller tredje dag. Klart når kroppen er vant med å sove til 11 så er du i ørska klokken 07, det sier seg selv
Frk.K Skrevet 30. september 2014 #20 Skrevet 30. september 2014 Sleep as Android. Det finnes sikkert et alternativ til iPhone også. Lastet ned Burde vel bare mangle siden jeg har forsovet meg hele dagen de to siste dagene
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå