søndagsengel? Skrevet 4. januar 2006 #641 Skrevet 4. januar 2006 Det er sikkert lurt å prøve å snu døgnrytmen litt ja! Jeg skjønner at jeg kommer til å få mye å hanskes med dette året Håper dere får en fin dag!
Gjest Lompa Skrevet 4. januar 2006 #642 Skrevet 4. januar 2006 Takk for at dere spør og bryr dere, jenter. Det er mye rart her inne på KG, men jammen meg er det en del som er verdt sin vekt i gull også!Som har forståelse og omtanke for andre. Kjempeklem til dere alle sammen!
Sun Mei Skrevet 4. januar 2006 #643 Skrevet 4. januar 2006 Tror det du gjør nå kan være en lur taktikk. Ikke la ham skrike slik at han vet dere tar han opp. Fortsett sånn som du gjør, så ordner det seg til slutt
Bokalven Skrevet 4. januar 2006 #644 Skrevet 4. januar 2006 Jeg kan nok ikke gi noen lure råd. Jeg har null peil på babyer... Min kunskap begrenser seg til at jeg vet de raper, skriker, spiser, bæasjer og sover.
Moonchild Skrevet 5. januar 2006 #645 Skrevet 5. januar 2006 Dumpet tilfeldigvis innom og ser at du har det slitsomt for tiden. Her hadde vi også en liten natterangler i begynnelsen, men det gikk seg til etterhvert. Jeg tror kanskje jeg hadde vært litt forsiktig med å bruke en "skrikekur" på ham mens han fortsatt er så liten. Gråten er den eneste måten han kan fortelle at han er mistilpass, og når han da ikke får respons på gråten så lærer han at det ikke er noen vits å si ifra, ikke at han skal sove. Men jeg skjønner at du trenger en eller annen metode for å snu døgnet hans. Det jeg har lest av litteratur om dette sier at med så små babyer kan man gjerne hjelpe dem å finne søvnen. Skrikekurer (hvor man går ut, med lenger og lenger mellomrom mellom hver gang man kommer inn) anbefales først fra seks måneders alder. Prøv å kartlegg hva det er du gjør før han blir søvnig. Hos oss er det mat som er tingen. Han pleier å bli søvnig av pupp, og hvis han våkner til etter at jeg har lagt ham pleier jeg å legge ham til igjen, for å fylle på med litt mer mat fremfor å tvinge ham til å bli liggende når han ikke vil. Til slutt pleier jeg å klare å amme ham i svime. Og da sover han gjerne lenger, siden magen er helt full. Min erfaring er også at skriketoktene blir verre dersom vi går fra ham, da det virker som han blir redd for å bli forlatt i tillegg til å være lei seg. Innimellom hjelper det også å være på plass når han begynner å våkne, og stappe smokk samtidig som jeg stryker over hode, kinn og hals, for å få ham til å sovne inn igjen. Etterhvert har han lært seg til å "finne" søvnen selv i lettsøvn-fasene, og jeg har oppdaget at han faktisk ligger våken flere perioder om natten uten å klage. I begynnelsen måtte jeg "stryke" hver halvannen til to timer, nå sover han faktisk natten igjennom uten å vekker meg mer en maks en-to ganger. Hvis han sutrer lar jeg ham ligge og prøver å kose ham i søvn, hvis han gråter blir han tatt opp og trøstet (eventuelt matet), og så lagt igjen. Det viktigste er vel at jeg ikke går ifra når han er sutrete eller gråter. Det er også en fordel (for meg) at sengen hans står helt inntil min, sånn at jeg bare kan strekke ut en hånd og stryke på ham (gjennom sprinklene) og således slipper å stå opp og dermed våkne mer selv. Siden du har nok melk er nok ikke mme nødvendigvis en løsning. Du kan jo sjekke hvor mye mat det er igjen etter han har sugd seg ferdig, og eventuelt pumpe ut/håndmelke ut restene og gi med flaske (i tilfelle han er for "lat" til å suge ut den siste, fete, søvndyssende ettermelken). Dere finner nok uansett etterhvert en metode som fungerer for dere. Innimellom blir de "gi-bort-babyer", i alle fall i hodet, men det går seg til. Lykke til!
Gjest Lompa Skrevet 9. januar 2006 #647 Skrevet 9. januar 2006 Moonchild; "skrikekuren" kommer jeg ALDRI til å prøve igjen, det var rett og slett for jævli! Nå avventer jeg heller bare at det bedrer seg på naturlig vis, slik det visstnok skal gjøre rundt tre måneders alder. Han får mat når han er sulten og får ligge ved puppen til han sovner. problemet er bare at han våkner fort igjen, han sovner ikke dypt før i 4-5tida på natta. og da kan han sove til både 12 og 13 og sikkert enda lenger hvis han ikke blir vekket. Den siste tida har han vært mye våken på dagen også, men like fullt vært våken halve natta. I dag sov han til litt over halv ett, da måtte jeg vekke ham. Enda det var lyst på soverommet og nok av lyd i huset. Han har sovet en del i vogna i dag, og sover igjen nå. prøvde å vekke ham på bussen hjem fra byen, men det var virkelig "mission impossible"! makan til sovegris! I går gjorde han ikke annet enn å spise igjen, og da mannen kom hjem, satt jeg der og matet og matet. Vi satte på en film og gubben satt med armen rundt meg og strøk meg over skulderen. Men da var jeg så frustrert og lei at det bare kjentes som irriterende gnikking. Likeså med Alexander som hang i puppen, så det ble liksom gnikking både på skulderen og puppen og jeg var klar for å stappe både mann og barn ned i søplekassa utenfor blokka her! Møkklei begge to, var jeg! men da jeg vekket Alexander i dag, var han så blid som ei sol, og bar elå og smilte fra øre til øre på stellebordet. Han smilte så mye og så nydelig at jeg nesten måtte grine litt, bare fordi han er så skjønn og god. (ER man überhormonell, eller?!)
monja Skrevet 9. januar 2006 #648 Skrevet 9. januar 2006 Åhhhh, de er så herlige når de smiler. Smelter fullstendig et mammahjerte Men natta di høres strevsom ut - håper dere får orden på døgnrytmen snart.
Gjest Lompa Skrevet 24. januar 2006 #649 Skrevet 24. januar 2006 Lenge siden sist jeg skrev noe, men nå ser det ut til at vi har greid å snu døgnrytmen hans. Det har ihvertfall fungert fint hos mamma som jeg har tilbrakt helga hos, mens mannen jobbet nattevakt. Nå har han fått et godt, varmt bad, blitt smurt fra smilende topp til søte,små tær med deilig lotion, og fått flaske med mme (med malt for å regulere magen) Han var så trøtt at han sovnet etter bare drøyt 50 ml og nå sover han visst godt der inne. Så får vi håpe han fortsetter som i helga, og sover hele natta. Etter at jeg begynte å gi ham flaske med mme om kvelden er han blitt en helt annen unge. Sover mer og er SÅ mye blidere! På lørdag var vi en tur i byen, og han sjarmerer alle som ser ham. Vi tar ham ofte opp av vogna så han ikke skal sove FOR mye på dagen, og lar ham få se litt på verden. Da er det mange som stopper opp for å beundre ham og få se på ham. Utrolig moro. Jeg blir så latterlig stolt av det, tro om jeg ser like teit ut som jeg føler meg av og til. Helt sikkert, men det driter jeg i. Gutten min ER nydelig, og jeg elsker folk som ser det like godt som meg selv! Men nå skal jeg ta med meg gubben i dusjen og nyte den uvante fritida før vi legger oss selv. Natta jenter, vi prates!
søndagsengel? Skrevet 25. januar 2006 #650 Skrevet 25. januar 2006 Så fint å høre at det går bra med dere!! Det blir sikkert bare bedre og bedre nå!
iingvild Skrevet 25. januar 2006 #651 Skrevet 25. januar 2006 Det må være utrolig når det ordner seg med litt mer søvn. Håper det fortsetter sånn! Stor hilsen fra iingvild
Sun Mei Skrevet 25. januar 2006 #652 Skrevet 25. januar 2006 Så deilig at det har ordnet seg og at du og mannen får litt tid for dere selv Og så godt å høre den gode stemningen i innlegget ditt igjen
Gjest Lompa Skrevet 26. januar 2006 #653 Skrevet 26. januar 2006 Ååååå, at ikke jeg får til å legge inn bilder og å overføre fra digitalkamera uten å spørre gubben om hjelp! Har tatt bilde av mann og barn nå, de ligger og sover inne i dobbeltsenga begge to. Nese mot nese og hånd i hånd. En stor og en liten. De er bare SÅ nydelige der de ligger og snorksover! Skal straks vekke de så vi får gått ut og fått litt luft. Det kan trengs. Da sover nok alle enda bedre til natta igjen, enda vi sov bra i natt. Enda jeg og mannen sovnet ganske sent. Benyttet anledningen når barnet sov til å kose oss litt. Alexander sovnet ca kvart på tolv i går og sov helt til ti på ni i morges. Det er så deilig at det er helt ubeskrivelig!
Gjest Lompa Skrevet 27. januar 2006 #654 Skrevet 27. januar 2006 Hmmm, bare jeg kunne huske hvordan jeg legger ut bilder her nå, så skule jeg lagt ut bilde av gullet mitt her. Noen som vet?
Gjest Lompa Skrevet 27. januar 2006 #655 Skrevet 27. januar 2006 Weee! jeg fikk det til! Nå ligger det TO nye bilder av gullet mitt i albumet.
monja Skrevet 28. januar 2006 #657 Skrevet 28. januar 2006 Guri, så herlig gutt Lever virkelig opp til Alexander den skjønne ja....
Gjest Lompa Skrevet 29. januar 2006 #658 Skrevet 29. januar 2006 Takk, monja og søndagsengel. *Sprekker nesten av stolthet* Nå kommer det snart flere bilder. Tante Heidi var her i dag og tok masse bilder av ham. Så skal hun bare få fikse litt på skygge og sånt i Photoshop, så skal jeg legge ut noen av dem her. Tok noen selv her i dag og, av ham og pappaen, og fikk ett hvor han smiler stort og som ble kjempebra. Pappaen er jo bare SÅ tussete etter lillegutten sin og er et syn når de er sammen. jeg blir ofte både rørt og lattermild når pappa skal stelle ham, sånn som han pludrer og prater med gutten. utrolig søtt!
iingvild Skrevet 30. januar 2006 #660 Skrevet 30. januar 2006 Ha en kjempe fin uke! Gleder meg til flere skjønne bilder!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå