Gå til innhold

Trenger hjelp til valg av prevensjon?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg sluttet akkurat på Cerazette fordi jeg fikk bivirkinger som:

- Helt tørr

- Noen dråper mens hver dag

- Fett hår

- Migrene med sterke smerter

osv. ble sykmeldt i 1 uke for jeg hadde så vondt.

- Humøret mitt er helt syk.. Gråter fort osv.

Jeg røyker en del og er derfor redd for å bruke vanlig p-piller. Legen min sier ikke noe særlig, så jeg trenger navn på en konkret type som hun kan skrive ut resept til meg på. Noen her ute som kan komme med forslag ? Setter stor pris på det :-)

Anonymous poster hash: 1e85a...d53
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Både ppiller og røyk (og da særlig sammen) gir en forhøyet risiko for blodpropp. Kutt ut røyken, så kan du gå på vanlige ppiller.

Anonymous poster hash: 8e0bc...52b

Skrevet (endret)

Hva med å bruke kondom eller annen ikke-hormonell prevansjon? Da slipper du fare for blodpropp og en mengde bivirkninger.

Ellers: slutt å røyke så du kan bytte til ett annet merke. Forstår ikke at du tørr å røyke og ta p-piller samtidig :overrasket: De årene jeg har gått på det har jeg vert bekymret nok bare av å fly mer enn 4 timer siden det øker blodpropp-risiko i tillegg til det p-pillene allerede gjør.

Jeg slutter på hormonell prevansjon nå etter jeg har vert på ferie, og skal ALDRI begynne på det igjen :nigo:

Endret av PrinsesseNila
  • Liker 1
Skrevet

Hva med å bruke kondom eller annen ikke-hormonell prevansjon? Da slipper du fare for blodpropp og en mengde bivirkninger.

Ellers: slutt å røyke så du kan bytte til ett annet merke. Forstår ikke at du tørr å røyke og ta p-piller samtidig :overrasket: De årene jeg har gått på det har jeg vert bekymret nok bare av å fly mer enn 4 timer siden det øker blodpropp-risiko i tillegg til det p-pillene allerede gjør.

Jeg slutter på hormonell prevansjon nå etter jeg har vert på ferie, og skal ALDRI begynne på det igjen :nigo:

Jeg gikk på Cerazett det er ikke helt vanlig p-piller og er ikke like "lett" å få blodpropp

Skrevet

Er ikke TS, men hva er ikke-hormonell prevensjon? :P Finner lite på Google.

Sliter med PMS og kviser, er dette noe for meg? Er også redd for faren for blodpropp :/

Anonymous poster hash: c68df...138

Skrevet

Er ikke TS, men hva er ikke-hormonell prevensjon? :P Finner lite på Google.

Sliter med PMS og kviser, er dette noe for meg? Er også redd for faren for blodpropp :/

Anonymous poster hash: c68df...138

Ikke-hormonell prevansjon er kondom, spiral, pessar og temperatur-greier :) Dersom du opplever bivirkninger av p-piller som plagsomt er definitivt ikke-hormonell prevansjon noe for deg. Jeg har fks ingen sexlyst i det heletatt på p-piller, og da går jo litt av grunnen med prevansjon bort :P

Dersom du får PMS og kviser av hormonell prevansjon, og du bekymrer deg mye for blodpropp er definitivt det et godt alternativ ja :)

Skrevet (endret)

Jeg gikk på Cerazett det er ikke helt vanlig p-piller og er ikke like "lett" å få blodpropp

Men altså du sluttet jo tydeligvis av en grunn. Det er ikke sånn at du kan fortsette med Cerazette. Og andre p-piller kan ikke brukes av røykere mtp den veldig forhøyede blodproppfaren. Det er SYV ganger så stor sjangse for å få blodpropp om du røyker som andre jenter på p-piller har. Så du har ett valg å ta.

Forresten: "vanlige" p-piller utenom Cerazette og Conludag har ca. 5 - 12 tilfeller blodpropp per 10.000 jenter på p-piller. Dvs at om du røyker blir det 35 - 84 tilfeller per 10.000 avhengig av type piller. Det er VELDIG dårlige odds i forhold til å bruke annen prevansjon eller å slutte å røyke...

Edit: Skrivefeil

Endret av PrinsesseNila
Skrevet

Minipille , pessar eller spiral vil jeg anbefale deg! Har selv kobberspiral, gjorde litt ekstra vondt da jeg ikke har født barn, men verdt det! Prevensjon i opptil 5 år som bare er det.

Skrevet

TS, hør på Siljemo over her ;) Dersom ikke Cerazette funker for deg og du ikke har tenkt å slutte å røyke har nok p-pilletoget ditt gått :Nikke:

Skrevet

Men altså du sluttet jo tydeligvis av en grunn. Det er ikke sånn at du kan fortsette med Cerazette. Og andre p-piller kan ikke brukes av røykere mtp den veldig forhøyede blodproppfaren. Det er SYV ganger så stor sjangse for å få blodpropp om du røyker som andre jenter på p-piller har. Så du har ett valg å ta.

Forresten: "vanlige" p-piller utenom Cerazette og Conludag har ca. 5 - 12 tilfeller blodpropp per 10.000 jenter på p-piller. Dvs at om du røyker blir det 35 - 84 tilfeller per 10.000 avhengig av type piller. Det er VELDIG dårlige odds i forhold til å bruke annen prevansjon eller å slutte å røyke...

Edit: Skrivefeil

Har du hatt blodpropp? Det er ikke verdt risikoen.

Skrevet

Har du hatt blodpropp? Det er ikke verdt risikoen.

Tror ikke det var meg du skulle sitere :fnise:

Skrevet

Minipille , pessar eller spiral vil jeg anbefale deg! Har selv kobberspiral, gjorde litt ekstra vondt da jeg ikke har født barn, men verdt det! Prevensjon i opptil 5 år som bare er det.

cerazette er en av to typer minipille som finnes i Norge, og er med andre ord noe TS har prøvd :)

Den adre typen minipille er betraktelig mindre sikker og må taes på samme tidspunkt hver dag. Absolutt et alternativ om cerazette blir for "sterkt", men det forutsetter jo at man har skikkelig ordnings på tid og kanskje tar en test i ny og ne.

Skrevet

Hormonspiral er regnet som like sikkert som å sterilisere seg, og den kan sitte inne på sin trygge plass inntil 5 år. Det samme gjelder kobberspiral. Forskjellen på disse to i praksis: egget kan befruktes, men støtes ut med kobberspiral, mens ved hormonspiral blir egget i størst mulig grad unngått befruktet. Fordelene ved spiral er jo at man ikke trenger å huske på den daglige pillen og at prevensjonen sitter lokalt. Ved hyppige partnerbytte kan man få infekjson ved spiral. (Men hyppige partnerbytte er ikke så bra uansett, følelsesmessig sett, men også pga alle bakteriefloraene underlivet må forholde seg til). Spiral er lettere å sette inn etter en fødsel, men verdt å forhøre seg om :) Evt. p-stav?

Skrevet

cerazette er en av to typer minipille som finnes i Norge, og er med andre ord noe TS har prøvd :)

Den adre typen minipille er betraktelig mindre sikker og må taes på samme tidspunkt hver dag. Absolutt et alternativ om cerazette blir for "sterkt", men det forutsetter jo at man har skikkelig ordnings på tid og kanskje tar en test i ny og ne.

I og med at TS nevner "litt mens hver dag" må hun ha sterkere, ikke svakere, men det kan hun ikke få pga røyking. Så TS må nok enten slutte å røyke eller velge annen prevansjon. :opplyser:

• Liker 1
Skrevet (endret)

I og med at TS nevner "litt mens hver dag" må hun ha sterkere, ikke svakere, men det kan hun ikke få pga røyking. Så TS må nok enten slutte å røyke eller velge annen prevansjon. :opplyser:

Ikke nødvendigvis, da vi alle reagerer forskjellig på forskjellige typer og mengder hormontilførsel. Vil da tro at mindre hormon kan gjøre at hun kan få en "normal" syklus isedenfor blødningsforstyrrelser, uten at jeg tør si noe sikkert. Mini-piller inneholder kun gestagen, og det derfor man ikke kan regulere mensen med denne typer prevansjon.

Ville i allefall snakket med legen om å prøve Conludag (den mildeste minipillen) om jeg var ts :)

redigert: De som reagerer negativt på cerazette vil som oftest ha de samme bivirkningene med p-stav, så tror ikke dette vil være en god løsning.

Endret av Superblomst
Skrevet (endret)

Ikke nødvendigvis, da vi alle reagerer forskjellig på forskjellige typer og mengder hormontilførsel. Vil da tro at mindre hormon kan gjøre at hun kan få en "normal" syklus isedenfor blødningsforstyrrelser, uten at jeg tør si noe sikkert. Mini-piller inneholder kun gestagen, og det derfor man ikke kan regulere mensen med denne typer prevansjon.

Ville i allefall snakket med legen om å prøve Conludag (den mildeste minipillen) om jeg var ts :)

redigert: De som reagerer negativt på cerazette vil som oftest ha de samme bivirkningene med p-stav, så tror ikke dette vil være en god løsning.

Vet med 100% sikkerhet at dersom en har småblødninger er det kun MER hormoner som gjelder. Det er fordi blødning er et tegn på at det er for lite hormoner til å kunne regulere dine egne blødninger. Har vert hos lege for nøyaktig samme grunn (blødde hele tiden først på Cerazette og så Loette) og måtte over på Marvelon som er en av de med forholdsvis mye hormoner på markedet, først da gav det seg. Legen sa det var fordi det var for lite hormoner i begge jeg hadde prøvd før. :)

Slevsagt bør TS nevne Conludag for legen, men oddsen for at det fungerer bedre er vell ganske lav, så da kan TS like så godt være informert om andre muligheter :)

Edit: legen snakket generellt forresten. Hun sa det var veldig mange som reagerte sånn på minipiller og piller med så lav dose hormoner. De pleier å sette jenter på disse lavdosepillene først og eventuelt "oppgradere" til høyere dose dersom de har blødninger. :)

Endret av PrinsesseNila
Skrevet

Lurer på hvilken lege jeg hadde som ga meg p piller mens jeg røykte. Sa aldri noe på det 🙀 men heldigvis viste jeg om faren selv så har sluttet med begge deler nå da. Men som 18 åring tenkte jeg ikke på det. Dripp røyken og start på pilla, eventuelt kjøp sånn temperatur greier. Aner ikke hva det heter :)

Anonymous poster hash: b2690...0d5

Skrevet

Vet med 100% sikkerhet at dersom en har småblødninger er det kun MER hormoner som gjelder. Det er fordi blødning er et tegn på at det er for lite hormoner til å kunne regulere dine egne blødninger. Har vert hos lege for nøyaktig samme grunn (blødde hele tiden først på Cerazette og så Loette) og måtte over på Marvelon som er en av de med forholdsvis mye hormoner på markedet, først da gav det seg. Legen sa det var fordi det var for lite hormoner i begge jeg hadde prøvd før. :)

Slevsagt bør TS nevne Conludag for legen, men oddsen for at det fungerer bedre er vell ganske lav, så da kan TS like så godt være informert om andre muligheter :)

Edit: legen snakket generellt forresten. Hun sa det var veldig mange som reagerte sånn på minipiller og piller med så lav dose hormoner. De pleier å sette jenter på disse lavdosepillene først og eventuelt "oppgradere" til høyere dose dersom de har blødninger. :)

Jeg gikk på cerazette da jeg amma, blødde støtt og stadig, og så mista jeg sexlysta. Fikk da conludag av legen, da ga blødningene seg, men ble tørr og fremdeles ingen sexlyst.

Netse gang prøver jeg hormonspiral!

Skrevet

Lurer på hvilken lege jeg hadde som ga meg p piller mens jeg røykte. Sa aldri noe på det men heldigvis viste jeg om faren selv så har sluttet med begge deler nå da. Men som 18 åring tenkte jeg ikke på det. Dripp røyken og start på pilla, eventuelt kjøp sånn temperatur greier. Aner ikke hva det heter :)Anonymous poster hash: b2690...0d5

Hadde du fortalt at du røykte?

Skrevet

Uff... TS her.. tusen takk for info, kanskje jeg bør prøve Conludag? Problemet er at jeg faktisk ønsker å ha mens.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...