Gå til innhold

Brussel eller Rotterdam?

Hedda84

Anbefalte innlegg

Noen som har vært i noen av de to byene. Er det å anbefale å reise dit? Blir det for lenge med 2 uker på en av plassene, eller har man nok å gjøre?

Er det billig der nede? Hvordan av de to byene ville dere anbefale av de to?

Hva burde man ikke gå glipp av når man reiser dit?

Vil høre posetive og negative ting.

Håper dere jenter og gutter på kg, kan hjelpe meg litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ethereal

Jeg ville helt klart dratt til Brussel (selv om jeg ikke har vært der). Rotterdam er lite annet enn en veldig travel havneby, som er mest for dem som er interessert i moderne arkitektur, siden de har endel gigantiske skyskrapere. Ellers finnes en del museer (Bruygel, bl a) og den gigantiske Erasmus-brua fra 1996. Jeg har bodd i Nederland i et halvt år, og vært der endel ganger før det, men likte ikke Rotterdam noe særlig, sånn rent bortsett fra den moderne arkitekturen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville helt klart dratt til Brussel (selv om jeg ikke har vært der). Rotterdam er lite annet enn en veldig travel havneby' date=' som er mest for dem som er interessert i moderne arkitektur, siden de har endel gigantiske skyskrapere. Ellers finnes en del museer (Bruygel, bl a) og den gigantiske Erasmus-brua fra 1996. Jeg har bodd i Nederland i et halvt år, og vært der endel ganger før det, men likte ikke Rotterdam noe særlig, sånn rent bortsett fra den moderne arkitekturen.[/quote']

Enig.

Rotterdam = shopping og clubbing.

Men to uker er lenge begge steder!! Ikke billig noen aw stedene heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

To uker i Brussel er nok litt lenge ja. Men det er en fin by.

Det du må få med deg er ihvertfall Grand Place og området rundt. Statuen Maneken Pis (vet ikke om det skrives slik) er jo byens største turistattraksjon. Det finnes til og med et eget museum over alle klærne statuen har!

Ellers er MiniEuropa verdt et besøk. Det er en park med miniatyrkopier av mange kjente bygninger fra europeiske land:

http://www.minieurope.be/

Hvis du er i Brussel, vil jeg dessuten anbefale en tur til Brugge. Tror ikke det tar noe særlig mer enn en drøy time eller to med tog. Det er en koselig by med mange kanaler. Det er et kjempekoselig torg i byen.

Belgisk sjokolade er for øvrig nesten en grunn i seg selv til å dra til Belgia. Og i Brugge er det mange flotte sjokoladebutikker som du nesten lukter før du ser dem. Det lukter virkelig sjokolade i byen!

For øvrig er det heller ikke så langt til Knokke-Heisst. Der er det en stor bred sandstrand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tristessa

Jeg var i Brüssel i fem (?) dager tidligere i år, og synes vel egentlig at det ikke er en særlig spennende by. Det er dyrt og folk er sure. Bykjernen er liten, og sentrum byr jo for så vidt på mye fin arkitektur, men større deler av Brüssel synes jeg virker veldig nedslitt. Grand Place, basilikaen og EU-området er verdt å se, for ikke å glemme atomium. Ellers ville jeg tatt en tur til Ypres (Ieper på flamsk), som har et interaktivt museum om den første verdenskrig som raste i området. Utenfor Ypres er det også mulig å se autentiske skyttergraver.

Waterloo og Lion Hill var også litt kjekt å ha sett, dog litt utdatert for min generasjon kanskje?

Jeg var der på studietur, så jeg har kanskje ikke fått "feriefølelsen" der nede, men jeg synes to uker er voldsomt lang tid å bruke i en by som i mine øyne fortonte seg uinterressant, med unntak av dens politiske rolle (samt noe av arkitekturen). Belgerne er jevnt over ganske sure, og det er kanskje derfor jeg sitter igjen med det inntrykket.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Takk for alle svarene. :P

Fant også ut i går at det ikke virket så veldig mye å gjør der nede og at 2 uker virket veldig lenge.

Så vi har vel funnet ut at vi har lyst til å dra en annen plass på fereie, men har ikke peiling på hvor da :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har bodd i Brussel i ett år og i Nederland i 6 år.

Brussel er fin - hvis du har en dag å slå ihjel.

Ville valgt Rotterdam av de to. (Egentlig blir det som å velge mellom to onder... :) ) Men mest på grunn av at Nederland er litt "renere" og mer vennligsinnet enn Belgia. I Brussel har du stort sett bare Grote Markt / Grand Place som er vakker, og så har du mye forsøpling rundt, i sentrum.

Hvorfor ikke Amsterdam? Nydelig by, mye bra uteliv og fine musea. Kort vei med toget til stranden. Nederland er et fint ferieland med laaaaang strand langs hele kysten, spennende bilfrie øyer i nord, vakre byer med kanaler og brosten overalt. Og fantastisk tognett som tar deg raskt overalt hvor du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Har bodd i Brussel i ett år og i Nederland i 6 år.

Brussel er fin - hvis du har en dag å slå ihjel.

Ville valgt Rotterdam av de to. (Egentlig blir det som å velge mellom to onder... :) ) Men mest på grunn av at Nederland er litt "renere" og mer vennligsinnet enn Belgia. I Brussel har du stort sett bare Grote Markt / Grand Place som er vakker, og så har du mye forsøpling rundt, i sentrum.

Hvorfor ikke Amsterdam? Nydelig by, mye bra uteliv og fine musea. Kort vei med toget til stranden. Nederland er et fint ferieland med laaaaang strand langs hele kysten, spennende bilfrie øyer i nord, vakre byer med kanaler og brosten overalt. Og fantastisk tognett som tar deg raskt overalt hvor du vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot

Vært 5 dager i Brussel, og synes vel at jeg fikk sett ganske så mye. Men det er jo et fint utgangspunkt for evt tur til Louxenbourg og andre små idylliske steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

HVor har du vært da?? Jeg ville anbefalle praha. Fn by det, men kanskje to uker er litt lenge der og,bare vært der i tre dager jeg, og det var litt kort..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk jenter.. :)

Har vært i Praha, utrolig fin by. Anbefale alle å dra dit! Har lyst å dra dit en tur senere i livet mitt, men ikke nå.

Nå spoler jeg litt av da men... Bulgaria, er det så billig som det står i syden katalogene? Eller er det bare maten som er billig og resten er dyrt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...