Gå til innhold

Lærermangel? Eeeh nei

Fremhevede innlegg

Skrevet

Buhu, TS.

Du har valgt et offentlig kontrollert yrke hvor det offentlige har monopol. Når du er så dum, så får du bare leve med konsekvensene.

Men da er du enig med meg da? At det faktisk ikke er lærermangel som alle driver å maser om. Folk blir omtrent lovet jobb bare de tar en lærerutdanning, men så skjer det ikke.

Og man kan ikke kalles dum da, når det offentlige faktisk "lover" deg jobb, også sitter de bare der og juger. Da er det det offentlige som er dumme, som juger.

Anonymous poster hash: 41cc6...220

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Og som sagt, dette er LANGT unna den erfaringen jeg har. Som sagt, jeg hkjenner til tre forskjellige kull. Jeg vet om -en- person som brukte ett år på å finne jobb, og det var med meget god grunn. Alle de andre, som har ønsket jobb, har fått det. Inkludert de yngste og mest uerfarne. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe slikt som en dårlig fagkrets, at dere søker på feil tidspunkt eller søker for snevert. For det er ikke et problem å få jobb som lærer i dag. Man får kanskje ikke fast på første forsøk, men jobb får man. Alle jeg kjenner som har ønsket jobb i Oslo har fått det (ikke så mange, da mange ikke ønsker å jobbe i Oslo-skolen) og litt utenfor Oslo er det definitivt mulig å få jobb. Jeg fikkt tilbud fra alt fra barnetrinn til VGS.

Så, jeg heller til at det er noe dere gjør "galt", for det er som sagt ikke vanskelig å få jobb som lærer i dag.

Men noen har jo gjort det riktig. Og folk kommuniserer da. Så det er vel ikke noe som blir holdt hemmelig.

Som sagt virker det som om det er de med mest relevant erfaring eller mer utdannelse fra før som får jobber. Og jeg skjønner jo at det er bra!

Men det er så dumt at de da blir valgt over de med lite erfaring, ofte. Man ser jo et mønster.

Hvem ville man helst ansatt? 27 åringen som har minst to bachelorgrader, med lærerutdanning og har en relevant jobb fra før, er omgjengelig, oppegående og virker helt topp, eller 23-åringen med kun lærerutdanning og noen somrer på Rema, men også er omgjengelig, oppegående og topp?

Vet om fler som søkte på samme stilling. Ikke overraskende at ei med bachelor fra før og relevant arbeidserfaring innen noen av faga, fikk jobben. Selv om flere av de som søkte hadde blitt like gode lærere, men de hadde ikke like mye erfaring og kompetanse som henne. Det kan neppe være tilfeldig.

Var også ei som ble SPURT om å søke en plass, omtrent tvunget inn på intervjuet. Men ei med flere års erfaring fra skole og mye mer utdanning fikk jobben.

Vet også om mange som fikk jobb i barnehager, med lærerutdanning. Joda, det er en jobb, og den er vel noe i samme bane, men samtidig er det ikke det samme i det hele tatt!

Skrevet (endret)

Men noen har jo gjort det riktig. Og folk kommuniserer da. Så det er vel ikke noe som blir holdt hemmelig.

Som sagt virker det som om det er de med mest relevant erfaring eller mer utdannelse fra før som får jobber. Og jeg skjønner jo at det er bra!

Men det er så dumt at de da blir valgt over de med lite erfaring, ofte. Man ser jo et mønster.

Hvem ville man helst ansatt? 27 åringen som har minst to bachelorgrader, med lærerutdanning og har en relevant jobb fra før, er omgjengelig, oppegående og virker helt topp, eller 23-åringen med kun lærerutdanning og noen somrer på Rema, men også er omgjengelig, oppegående og topp?

Vet om fler som søkte på samme stilling. Ikke overraskende at ei med bachelor fra før og relevant arbeidserfaring innen noen av faga, fikk jobben. Selv om flere av de som søkte hadde blitt like gode lærere, men de hadde ikke like mye erfaring og kompetanse som henne. Det kan neppe være tilfeldig.

Var også ei som ble SPURT om å søke en plass, omtrent tvunget inn på intervjuet. Men ei med flere års erfaring fra skole og mye mer utdanning fikk jobben.

Vet også om mange som fikk jobb i barnehager, med lærerutdanning. Joda, det er en jobb, og den er vel noe i samme bane, men samtidig er det ikke det samme i det hele tatt!

Jeg tror ikke du finner noen yrker hvor ikke erfaring og utdanning teller positivt. Sånn er det å være jobbsøker. Men som sagt, min erfaring er som sagt at det på ingen måte er et must, folk får også jobb uten relevant erfaring eller ekstra utdanning.

For å prøve å komme litt videre, det ER lærermangel. Det er ikke noe man trenger å mene så mye om, det ser man på alle de tusen ufaglærte som jobber som lærere, og alle de tusen lærerne som underviser i fag de ikke har riktig kompetanse i. Det er vel også forventet at vi kommer til å mangle noen tusen lærere til i 2020. Så at lærermangel er reell, er ikke et spørsmål. Så hva er da problemet? Jeg har prøvd å spørre noen spørsmål, som du ikke har svart på. Men for å gjenta dem, hva slags fagkrets har du/dere? Enkelte fag er selvfølgelig mer ettertraktet enn andre. Er karakterene ok? Ikke nødvendigvis topp, men greie? Når søker dere og hvor søker dere? Selv om dere ikke har relevent erfaring, har dere skaffet relevante referanser? Det kan f.eks. være forelesere eller praksislærere. Jeg har også flere kollegaer som har blitt ansatt før de i det hele tatt er ferdig med utdanningen, fordi man ønsker å sikre seg kandidater med riktig fag.

Jeg er nemlig helt overbevist om at med mindre du/dere har en totalt fjern fagkrets, så får du jobb, om du begynner å følge med på stillingsutlysninger etter jul det året du er ferdig, søker både Oslo og omegn (f.eks. alle områdene som ligger innenfor ca en times reise unna) og har minst en relevant referanse. Selvfølgelig skader det ikke med vikaroppdrag for å få litt erfaring, men som sagt, det er ikke et must.

Endret av Vampen
  • 2 år senere...
AnonymBruker
Skrevet

Vet dette er en gammel tråd men. Vurderte å starte en ny.

Sliter også med å få jobb som lærer. Har erfaring og referanser, men får ikke annet enn noen få intervjuer. 

Har musikk og engelsk som fag. Har vært i intervju hvor de har spurt om jeg har vært interessert i å undervise i andre fag, noe jeg absolutt er. Men man må vel helst ha utdannelse innen de fagene? Jobbet som vikar en periode, og både jeg og fast ansatte lærere ble satt til fag vi ikke hadde. Men nå ser det ut som jeg må tilbake til studiene for å få noe mer enn ringevikar. 

Fins det noe mer presis oversikt over hvor det er lærermangel? Og hvilke fag? 

Det nytter jo ikke å lokke med lærerjobb om studentene tar "feil" fag. Da er man jo like langt.

Anonymkode: 4c495...313

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Sliter også med å få jobb som lærer. Har erfaring og referanser, men får ikke annet enn noen få intervjuer. 

Har musikk og engelsk som fag. Har vært i intervju hvor de har spurt om jeg har vært interessert i å undervise i andre fag, noe jeg absolutt er. Men man må vel helst ha utdannelse innen de fagene? Jobbet som vikar en periode, og både jeg og fast ansatte lærere ble satt til fag vi ikke hadde. Men nå ser det ut som jeg må tilbake til studiene for å få noe mer enn ringevikar. 

Det nytter jo ikke å lokke med lærerjobb om studentene tar "feil" fag. Da er man jo like langt.

https://www.nrk.no/troms/laerermangel-i-nord-norge-_-trenger-4000-laerere-1.13448043

Tror jeg leste at det er mangel i realfag og fremmedspråk(særlig tysk). Eller du kan flytte nordover.

AnonymBruker
Skrevet
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv nyutdannet, og jeg fikk jobb med en gang (i Finnmark). Ble også kalt inn på intervju nesten alle stedene jeg søkte (har kun vært på ett intervju). Flere steder nord i landet mangler det lærere. Jeg har også hørt rykter om de lærerne som har søkt og ønsket jobb i Tromsø i år, har kunnet velge å vrake jobber der. Jeg vet også at en del småkommuner i Troms sliter med å skaffe lærere. Tar du jobb i Finnmark eller Nord-Troms får også nedskrevet studielånet, i tillegg til at det er gode muligheter for å bo billig.

Jeg la forresten merke til at flere kommuner etterspurte dine fag når jeg søkte. Ser også at veldig mange kommuner etterspør kompetanse i de praktisk estetiske fagene, særlig kunst & håndverk. Jeg har også hørt en del snakk om at det mangler kompetanse i de fagene. 

Anonymkode: 987cf...c6b

AnonymBruker
Skrevet
På 28 Sep 2014 den 23.25, AnonymBruker skrev:

Bare tull, kjenner og vet om fler som kun får jobb som tilkallingsvikarer med lærerutdanning. Kanskje enklere å få jobb i ei bygd i gokk enn midt i Oslo, men vet om folk som har søkt mange forskjellige steder og ikke får noen ting, eller bare noen %.

Virker som om det er enkelt å få noen få %, men ikke full jobb, eller nærme 100%. Noen har greit med % men det er fordi de jobber på forskjellige skoler.

I Bergen og Hordaland er situasjonen lik. De som tar PPU får noen vikartimer, men det blir med det. Kjenner flest med realfag, men også noen med andre retninger.

En slektning av meg fra Lofoten, som jobber som lektor, ga uttrykk for at det er bare til å kontakte skoler der for å få jobb. Hun sa at de sliter så mye med å få kvalifiserte til utlysningene, at de lar være å lyse ut stillinger.

Anonymkode: 47fd6...ac2

AnonymBruker
Skrevet

Er stor forskjell fra kommune til kommune. Her er det stor mange på både musikk- og engelsklærere. 

Jeg er selv straks ferdigutdannet, og jeg sliter med å få jobb fordi jeg ikke vil ha 100% fast stilling :dry: Er flere titalls ledige stillinger i kommunen, og det mangler ikke på intervju og interesse, men alle tilbudene er forutsatt at jeg tar full stilling :icon_frown: 

Slik jeg har forstått det så er det vanskeligst å få jobb i kommuner der lærerne har høy status og der mange utdanner seg som lærere, og i områder der lærerne utdannes. Ellers så er det ikke vanskelig så lenge man er litt fleksibel. Er også vanlig rutine hos flere skoler at de nyansatte starter i et årsvikariat for deretter å få fast jobb etter et år. 

Anonymkode: 19df9...563

AnonymBruker
Skrevet
8 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er selv nyutdannet, og jeg fikk jobb med en gang (i Finnmark). Ble også kalt inn på intervju nesten alle stedene jeg søkte (har kun vært på ett intervju). Flere steder nord i landet mangler det lærere. Jeg har også hørt rykter om de lærerne som har søkt og ønsket jobb i Tromsø i år, har kunnet velge å vrake jobber der. Jeg vet også at en del småkommuner i Troms sliter med å skaffe lærere. Tar du jobb i Finnmark eller Nord-Troms får også nedskrevet studielånet, i tillegg til at det er gode muligheter for å bo billig.

Jeg la forresten merke til at flere kommuner etterspurte dine fag når jeg søkte. Ser også at veldig mange kommuner etterspør kompetanse i de praktisk estetiske fagene, særlig kunst & håndverk. Jeg har også hørt en del snakk om at det mangler kompetanse i de fagene. 

Anonymkode: 987cf...c6b

"Problemet" er at jeg ønsker ikke å flytte nordover eller noe sted langt unna. Da må jeg flytte vekk fra kjæresten som akkurat har fått seg fast jobb. :/ 

Skal være litt mer kresen til neste gang da, og søke i flere kommuner rundt der vi bor. Så får vi heller pendle evt.

Har en jobb, så jeg blir ikke fattig. Men vil jo ha jobb som lærer. 

Føler jeg har kasta bort tid og penger liksom. Jeg vil jo heller bli i butikkjobben her jeg bor nå enn å flytte nordover. Jeg vil jo ikke trives. Jobb er ikke alt! Syns det burde presiseres at det er i nord det er lærermangel og ikke i resten av landet. 

AnonymBruker
Skrevet

Jeg skjønner hvordan du har det. Nå fikk jeg heldigvis jobb med en gang selv, men vet om flere lærere som slet med å få seg jobb. Det er dessverre ikke lærermangel i Oslo og omegn. Mitt råd er at du fortsetter å søke og prøv å få en fot innenfor et sted, takk ja til vikariater for det kan fort lede til fast jobb. 

Anonymkode: 69635...b7c

AnonymBruker
Skrevet

Jeg er riktignok barnehagelærer, men sliter med det samme. Har hatt fast jobb i Oslo i 4 år, men nå vil jeg hjem til Trondheim og familien der fordi min mor er kreftsyk, og jeg vil gjerne være med henne så mye som jeg kan. Har søkt på tett oppunder 50 stillinger i Trondheim, snart 1 år med søking, ikke fått et eneste intervju. I Oslo fikk jeg alle jobbene jeg søkte på, og jeg har vært hos folk som har sett over CV og søknad som sier det ikke er noe feil med dem. Flytter i juni, så vet ikke helt hva jeg skal gjøre. Teller ikke 4 års erfaring noe? Eller er det bare sinnsykt mange søkere, også kaster de halve bunken? Ikke vet jeg, men frustrerende er det virkelig..

Anonymkode: 1e330...189

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...