Gå til innhold

Lærermangel? Eeeh nei

Fremhevede innlegg

Skrevet

Leser innimellom at det er mangel på lærere, det er enkelt å få jobb som lærer, det trengs over alt.

Bare tull, kjenner og vet om fler som kun får jobb som tilkallingsvikarer med lærerutdanning. Kanskje enklere å få jobb i ei bygd i gokk enn midt i Oslo, men vet om folk som har søkt mange forskjellige steder og ikke får noen ting, eller bare noen %.

Virker som om det er enkelt å få noen få %, men ikke full jobb, eller nærme 100%. Noen har greit med % men det er fordi de jobber på forskjellige skoler.

Studerer til å bli lærer selv, og er redd for hvordan det blir når jeg er ferdig. Hører om så mange som aldri får jobb, som bare må takke seg til vikartimer. Og da lurer jeg hvorfor det er så mye mas om lærermangel. Var jo stor fokus på rekruttering til lærerstudier for ikke så lenge siden, men det er jo lite jobber!

Anonymous poster hash: 41cc6...220

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er lærermangel i Norge, men ikke ledige lærerstillinger. Saken er at veldig mange lærere underviser uten å ha den relevante utdanninger. De enten jobber i lange vikarstillinger, eller tat PPU i tillegg til urelevante utdanninger.

Et tips til deg: når du er ferdig å studere, så bør du være villig til å flytte på deg. Som du sier, det er mer jobb å finne utenom de store byene. Når du har opparbeidet noen år med ansienitet, så stiller du annerledes på arbeidsmarkedet. Det er det jeg ser blant vennene mine. Alle pendlet/flyttet ut av Oslo og jobbet som lærere i 2-3 år, fortsatt å søke jobber i Oslo og så kom tilbake med jobbtilbud mer sentralt.

• Liker 2
Skrevet

Eeeeeh jo. Det er fryktelig mange ufaglærte som jobber i skolen på grunn av manglende søkere med lærerutdanning. Og færre vil det bli i årene som kommer. Med mindre man har en fagkrets som er helt borti natta dum, så får man jobb. Jeg fikk fast heltidsstilling ca et halvår før jeg var ferdig med utdanninga. Det gjelder forøvrig ikke bare meg. Jeg har studert med tre forskjellig kull, og alle som har ønsket jobb, har fått det. I verste fall årsvikariater med mulighet for forlenging.

Det er godt mulig det er litt mer press på jobbene i Oslo, selv om jeg også kjenner flere som fikk jobb der. Men du skal ikke langt ut av Oslo for å finne jobb.

Følg med på stillingsutlysninger fra ca januar det året du er ferdig. Det er utover vinteren og våren skolene begynner å planlegge neste skoleår og det er da de begynner å se etter folk.

• Liker 2
Skrevet

Eeeeeh jo. Det er fryktelig mange ufaglærte som jobber i skolen på grunn av manglende søkere med lærerutdanning. Og færre vil det bli i årene som kommer. Med mindre man har en fagkrets som er helt borti natta dum, så får man jobb. Jeg fikk fast heltidsstilling ca et halvår før jeg var ferdig med utdanninga. Det gjelder forøvrig ikke bare meg. Jeg har studert med tre forskjellig kull, og alle som har ønsket jobb, har fått det. I verste fall årsvikariater med mulighet for forlenging.

Det er godt mulig det er litt mer press på jobbene i Oslo, selv om jeg også kjenner flere som fikk jobb der. Men du skal ikke langt ut av Oslo for å finne jobb.

Følg med på stillingsutlysninger fra ca januar det året du er ferdig. Det er utover vinteren og våren skolene begynner å planlegge neste skoleår og det er da de begynner å se etter folk.

Snakket med en lærer her en dag, han jobber på en skole som er påtvunget elever (problembarn narkotisk og voldelig bakgrunn) fra andre steder i landet. En av disse elevene må ha 5 til 1, da er spørsmålet mitt hvor mye man skal investere i et mest sannsynlig evig ødelagt liv.

Sånne prioriteringer går utover de svake (dog villige) elevene som allerede finnes på skolen.

Skrevet

Det er ikke nødvendigvis slik at det er lettere å få jobb på bygda. Her jeg bor så får nyutdannede lærere kun vikariat, så det kommer an på.

Anonymous poster hash: 94897...25c

Skrevet

Snakket med en lærer her en dag, han jobber på en skole som er påtvunget elever (problembarn narkotisk og voldelig bakgrunn) fra andre steder i landet. En av disse elevene må ha 5 til 1, da er spørsmålet mitt hvor mye man skal investere i et mest sannsynlig evig ødelagt liv.

Sånne prioriteringer går utover de svake (dog villige) elevene som allerede finnes på skolen.

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er relevant for denne tråden, men det er korrekt observert. Elever med atferdsvansker tar en uforholdsmessig stor del av ressursene, ofte på bekostning av svake elever. Noe av sjarmen med enhetsskolen.

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet lærer snart og er evig med TS. Flere av mine venner sliter med å skaffe seg en heltidsjobb som lærer, spesielt i Oslo. Jeg gruer meg veldig til å gå ut på arbeidsmarkedet selv, men jeg har heldigvis forberedt meg på det verste, og er villig til å flytte hvis det blir nødvendig.

Anonymous poster hash: ae960...4a9

Skrevet

Jeg er ferdig utdannet lærer snart og er evig med TS. Flere av mine venner sliter med å skaffe seg en heltidsjobb som lærer, spesielt i Oslo. Jeg gruer meg veldig til å gå ut på arbeidsmarkedet selv, men jeg har heldigvis forberedt meg på det verste, og er villig til å flytte hvis det blir nødvendig.

Anonymous poster hash: ae960...4a9

Dette høres veldig rart ut. Når begynte de å søke? Og hva slags fag har dere?

Skrevet

Har fler bekjente, venner og familie som har utdannet seg de site årene til lærere. Både på høyskole og universitet, og et par som lærer i yrkesfag.

Alle har fått jobb innen 3 måneder etter at de var ferdige med studiene. Enten årsvikariater (som alle er blitt forlenget eller faste) eller faste stillinger, fra 80-100 %. Alle bor og jobber også i og rundt Oslo.

Som nevnt over kan det være fagkretsen det er noe galt med når man ikke får jobb.

Anonymous poster hash: 90d4a...d9e

• Liker 1
Skrevet

Det spørs nå vel hvilken type lærer du blir og hva slags fag du skal undervise i? Forrige semester såg jeg at noen av de videregående skolene hjemme hos meg trengte mange adjunkter eller lektorer i språk- og realfag. Dette var ikke i Oslo, men det var heller ikke i gokk.

Jeg vil tippe det er vanskeligere å få jobb dersom du vil undervise for eksempel i norsk, engelsk, historie eller RLE, med tanke på hvor mange som studerer dette og hvor lite man får igjen av en bachelor eller en mastergrad av det. Mange av de som studerer de fagene ender ofte opp med PPU. Men dersom man studerer matte, kjemi, fysikk, biologi, geologi - eller realfag sånn generelt, så har man en haug av jobbmuligheter når man er ferdig. Det er ikke mange av realfagsstudentene som ender opp som lærere.

Dette er bare noe jeg har tenkt på, men det ville vært interessant å vite hvilke type lærere som fikk jobb kjapt etter studiene og hvilke type lærere som sliter med det.

Anonymous poster hash: 64c55...271
Skrevet

Det spørs nå vel hvilken type lærer du blir og hva slags fag du skal undervise i? Forrige semester såg jeg at noen av de videregående skolene hjemme hos meg trengte mange adjunkter eller lektorer i språk- og realfag. Dette var ikke i Oslo, men det var heller ikke i gokk.

Jeg vil tippe det er vanskeligere å få jobb dersom du vil undervise for eksempel i norsk, engelsk, historie eller RLE, med tanke på hvor mange som studerer dette og hvor lite man får igjen av en bachelor eller en mastergrad av det. Mange av de som studerer de fagene ender ofte opp med PPU. Men dersom man studerer matte, kjemi, fysikk, biologi, geologi - eller realfag sånn generelt, så har man en haug av jobbmuligheter når man er ferdig. Det er ikke mange av realfagsstudentene som ender opp som lærere.

Dette er bare noe jeg har tenkt på, men det ville vært interessant å vite hvilke type lærere som fikk jobb kjapt etter studiene og hvilke type lærere som sliter med det.

Jeg har norsk og religion. Fikk lett jobb. Ikke på grunn av religionen :-)

Anonymous poster hash: 34bc5...dd8

Skrevet

Tja, jeg passer ihvertfall ikke inn i teorien din. Jeg er adjunkt med tillegg, og har tre av fagene du beskriver som lite attraktive. ;) Og jeg fikk tilbud om fast heltid ca et halvår før jeg var ferdig med studiene.

Jeg er enig med deg at historie/samfunnsfag ikke er de mest attraktive fagene. RLE er et lite fag, og veldig mange lærere har samfunnsfag. Men norsk og engelsk derimot, er etterspurt kompetanse. Det åpnet mange dører mtp intervjuer for min del. Og det er vel en grunn til at mange som underviser i disse fagene i dag ikke har den formelle kompetansen i orden.

Skrevet

Noen av de jeg gikk på skole med som fikk jobb, er de som hadde en bachelor fra før. De har altså bachelor+lærerutdanning. Noen har jobbet en del før de begynte på studiene, gjerne på plasser relevante til fagene.

(Noen av de foreldre med masse penger som har kjøpt leilighet osv til de så de slapp å ta opp studielån og dermed kunne studere i "evigheter")

Ser jo den, at de da har mer utdanning og erfaring. Vi som bare har lærerutdanning og jobba på rema i feriene sliter mer.

Vet om folk med både store og små fag som har fått jobb. Ei med bare små fag (men med en ekstra bachelor og relevant jobb) fikk to jobbtilbud.

Det er alltid noen med mer erfaring som får jobbene.

Jeg prøver å få en fot innafor, og har ringt rundt til alle skoler i området om de trenger tilkallingsvikarer. Har fått litt jobb på den ene skolen, er spent på om det blir mer.

Håper det hjelper!

Kan ikke være FOR kresen heller, vil jo gjerne som alle andre flytte inn med kjæresten og sånt, det må jo tas hensyn til. Men jeg må jo bare søke her og der.

TS

Skrevet

Jeg er ikke helt sikker på hvordan det er relevant for denne tråden, men det er korrekt observert. Elever med atferdsvansker tar en uforholdsmessig stor del av ressursene, ofte på bekostning av svake elever. Noe av sjarmen med enhetsskolen.

Ja, fag med tanke på problemelever må være veien å gå for de som utdanner seg.

Kjenner ei som har full stilling med ansvar for en elev. Hun har evig lang utdanning i tillegg, så hun tjener fett (til lærer å være). For en utrolig provoserende prioritering, eleven kommer etter all sannsynlighet til å ende som NAV'er uansett.

Anonymous poster hash: eea17...576

Skrevet

Noen av de jeg gikk på skole med som fikk jobb, er de som hadde en bachelor fra før. De har altså bachelor+lærerutdanning. Noen har jobbet en del før de begynte på studiene, gjerne på plasser relevante til fagene.

(Noen av de foreldre med masse penger som har kjøpt leilighet osv til de så de slapp å ta opp studielån og dermed kunne studere i "evigheter")

Ser jo den, at de da har mer utdanning og erfaring. Vi som bare har lærerutdanning og jobba på rema i feriene sliter mer.

Vet om folk med både store og små fag som har fått jobb. Ei med bare små fag (men med en ekstra bachelor og relevant jobb) fikk to jobbtilbud.

Det er alltid noen med mer erfaring som får jobbene.

Jeg prøver å få en fot innafor, og har ringt rundt til alle skoler i området om de trenger tilkallingsvikarer. Har fått litt jobb på den ene skolen, er spent på om det blir mer.

Håper det hjelper!

Kan ikke være FOR kresen heller, vil jo gjerne som alle andre flytte inn med kjæresten og sånt, det må jo tas hensyn til. Men jeg må jo bare søke her og der.

TSAnonymous poster hash: 41cc6...220

Jeg skjønner helt seriøst ikke hva problemet er. Jeg hadde "bare" lærerutdanning pluss et ekstra fag, og litt vikarjobbing, og fikk langt mer enn to jobbtilbud. Det vil si, jeg var såpass voksen og hadde en del annen jobberfaring også, inkludert en som var veldig relevant for det ene faget mitt. Men det var mange av de jeg studerte med som ikke hadde mer enn lærerutdanning, middels karakterer og deltidsjobb i en eller annen kasse eller restaurant, som fikk jobb uten problemer. Så jeg synes det høres veldig rart ut..:klo: Av de 100+ jeg studerte med, så vet jeg om en person som slet med å få seg jobb. Og det var i grunn forståelig.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner helt seriøst ikke hva problemet er. Jeg hadde "bare" lærerutdanning pluss et ekstra fag, og litt vikarjobbing, og fikk langt mer enn to jobbtilbud. Det vil si, jeg var såpass voksen og hadde en del annen jobberfaring også, inkludert en som var veldig relevant for det ene faget mitt. Men det var mange av de jeg studerte med som ikke hadde mer enn lærerutdanning, middels karakterer og deltidsjobb i en eller annen kasse eller restaurant, som fikk jobb uten problemer. Så jeg synes det høres veldig rart ut.. :klo: Av de 100+ jeg studerte med, så vet jeg om en person som slet med å få seg jobb. Og det var i grunn forståelig.

Vet om flere som sliter. Men ja, mange "eldre" som har fått jobb. Er nå de yngste som sliter mest ser jeg.

Ser ut som det var enkelt for noen å få jobb. Men vet om noen som nå har gått i fks ca ett år uten å få noe annet enn noen vikartimer her og der.

Studenter jeg kjenner som ble ferdige før sommeren har jeg hørt banne og klage over at de aldri blir tilkalt til intervju, mange useriøse arbeidsgivere og, som aldri gir beskjed om at stillingen er satt, eller som har lovt intervju og deretter ikke gir noe lyd fra seg.

Gjest Silverstream
Skrevet

Kommer kanskje an på hva slags fag du har tatt?

Skrevet

Vet om flere som sliter. Men ja, mange "eldre" som har fått jobb. Er nå de yngste som sliter mest ser jeg.

Ser ut som det var enkelt for noen å få jobb. Men vet om noen som nå har gått i fks ca ett år uten å få noe annet enn noen vikartimer her og der.

Studenter jeg kjenner som ble ferdige før sommeren har jeg hørt banne og klage over at de aldri blir tilkalt til intervju, mange useriøse arbeidsgivere og, som aldri gir beskjed om at stillingen er satt, eller som har lovt intervju og deretter ikke gir noe lyd fra seg.

Og som sagt, dette er LANGT unna den erfaringen jeg har. Som sagt, jeg hkjenner til tre forskjellige kull. Jeg vet om -en- person som brukte ett år på å finne jobb, og det var med meget god grunn. Alle de andre, som har ønsket jobb, har fått det. Inkludert de yngste og mest uerfarne. Jeg kan ikke skjønne noe annet enn at det må være noe slikt som en dårlig fagkrets, at dere søker på feil tidspunkt eller søker for snevert. For det er ikke et problem å få jobb som lærer i dag. Man får kanskje ikke fast på første forsøk, men jobb får man. Alle jeg kjenner som har ønsket jobb i Oslo har fått det (ikke så mange, da mange ikke ønsker å jobbe i Oslo-skolen) og litt utenfor Oslo er det definitivt mulig å få jobb. Jeg fikkt tilbud fra alt fra barnetrinn til VGS.

Så, jeg heller til at det er noe dere gjør "galt", for det er som sagt ikke vanskelig å få jobb som lærer i dag.

Skrevet

Buhu, TS.

Du har valgt et offentlig kontrollert yrke hvor det offentlige har monopol. Når du er så dum, så får du bare leve med konsekvensene.

Skrevet

Det er mangel på FLINKE lærere.

Skulle byttet ut 80% av de over 50 år på barne og ungdomsskoler...

Anonymous poster hash: e0c92...706

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...