AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #1 Skrevet 28. september 2014 Vi er skilt, og har 2 gutter sammen. De bor hos far annenhver helg, samt en dag i uken. Far bor i bokollektiv, og jeg syntes det er helt uakseptabelt. Vår eldste sønn har i tillegg asperger syndrom, og blir lett stresset i situasjoner som oppstår plutselig. Jeg er litt rådvill om hva jeg kan gjøre med denne situasjonen. Har snakket med barnefar mange ganger om dette, men han står på sitt. De er alle voksne mennesker som bor i kollektiver. Hver og en er de nok flotte mennesker, men uansett så syntes jeg det er upassende å ta med barn i kollektivet, hvor de må dele rom med sin far. Ingen av de andre som bor der har barn. Det har uten tvil vært en del konflikter mens gutta har vært der, mye pga eldstemann's utfordringer. Føler nesten at jeg må ha litt proff hjelp til å få far på rett spor her, hva hadde dere gjort? Anonymous poster hash: 459ad...847
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #2 Skrevet 28. september 2014 At han bor i kollektiv er forsåvidt greit og ikke noe du i utgangspunktet har noe med. Men, når det gjelder gutten med aspergers så kan det høres ut som bosituasjonen hos far ikke er til det beste for gutten. Da tenker jeg på rutiner, regler, mange mennesker å forholde seg til osv. Det kan bli en utfordring både for barnet og for de andre som bor i huset / leiligheten. Kanskje du og far bør ta en time på familievernkontoret? Anonymous poster hash: ded8e...5b1 5
Hulderen Skrevet 28. september 2014 #3 Skrevet 28. september 2014 Et kollektiv trenger ikke å være negativt i seg selv. Hva er det med dette kollektivet du ikke liker? Er det mye festing, eller er det rolige, ansvarsfulle personer? Hvor mange bor der? 1
Chloe- Skrevet 28. september 2014 #4 Skrevet 28. september 2014 Tatt han med til familievernkontoret og presentert din bekymring der, med en tredjepart tilstede. Ville også kontaktet sønnens fastlege, og bedt han informere far om viktigheten med rutiner for personer med asberger. 2
minister-mio Skrevet 28. september 2014 #5 Skrevet 28. september 2014 Men hva er problemet med at far bor med andre? 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #6 Skrevet 28. september 2014 Et kollektiv trenger ikke å være negativt i seg selv. Hva er det med dette kollektivet du ikke liker? Er det mye festing, eller er det rolige, ansvarsfulle personer? Hvor mange bor der? Slik jeg leser det så kan det bli en utfordring for gutten som har aspergers. Mennesker med aspergers trenger ofte strikte rutiner, regler, forutsigbarhet og å alltid vite hva som skal skje. Det kan bli vanskelig i et kollektivt bestående av mange andre mennesker. Anonymous poster hash: ded8e...5b1 2
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #7 Skrevet 28. september 2014 At han bor i kollektiv er forsåvidt greit og ikke noe du i utgangspunktet har noe med. Men, når det gjelder gutten med aspergers så kan det høres ut som bosituasjonen hos far ikke er til det beste for gutten. Da tenker jeg på rutiner, regler, mange mennesker å forholde seg til osv. Det kan bli en utfordring både for barnet og for de andre som bor i huset / leiligheten. Kanskje du og far bør ta en time på familievernkontoret? Anonymous poster hash: ded8e...5b1 Vi har hatt noen felles samtaler med vår rådgiver, og også vært på familievernkontoret. Jeg vet jeg i utganspunktet ikke har noe med hhor han bor, men når det gjelder hva som er best for barna, så har jeg så absolutt noe med det. Anonymous poster hash: 459ad...847
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #8 Skrevet 28. september 2014 Hvor gamle er dere? Har eksen din alltid bor i kollektiv (utenom tiden dere bodde sammen)? Var dette planlagte barn? Anonymous poster hash: 1d115...afe
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #9 Skrevet 28. september 2014 Men hva er problemet med at far bor med andre? Et kollektiv trenger ikke å være negativt i seg selv. Hva er det med dette kollektivet du ikke liker? Er det mye festing, eller er det rolige, ansvarsfulle personer? Hvor mange bor der? Ikke noe galt med kollektiv, men som sagt så har vi barn med litt annerledes behov, og som ofte kommer i konflikt med andre. Syntes også det er litt vanskelig da dette er langt fra hjemstedet, og ingen andre barn å leke med, eller eget rom eller sted å trekke seg tilbake for egen frihet og selvmestrings følelse. Anonymous poster hash: 459ad...847
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #10 Skrevet 28. september 2014 Hvor gamle er dere? Har eksen din alltid bor i kollektiv (utenom tiden dere bodde sammen)? Var dette planlagte barn? Anonymous poster hash: 1d115...afe Vi er begge over 40, ikke bodd i kollektiv før. Absolutt planlagte barn. Anonymous poster hash: 459ad...847
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #11 Skrevet 28. september 2014 Men har far økonomi til å skaffe seg egen bolig? Anonymous poster hash: 48445...f98
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #12 Skrevet 28. september 2014 Men har far økonomi til å skaffe seg egen bolig? Anonymous poster hash: 48445...f98 Ja, det har han. Han lever ut hippidrømmen i sin midtlivskrise Anonymous poster hash: 459ad...847 4
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #13 Skrevet 28. september 2014 På generell basis: det finnes nok av fedre som har vært økonomiske tapere etter et brudd hvor det eneste de har hatt råd til er en ett roms hybel - lite egnet for barn. Dette fordi barnas mamma ble sittende igjen med huset uten at far fikk en krone. Hvis det å bo på hybel i seg selv er et tegn på å være en dårlig far så er det en del mødre som bør gå litt i seg selv slik at begge foreldre har råd til en ok levestandard med flere soverom. Men: når man har et barn med spesielle behov er det klart at man må komme til en løsning som fungerer. Så hvis en ser bort fra din fobi mot at far og barn sover på samme rom, er det all grunn til å se på hvordan samvær med dette barnet skal løses. Jeg tenker at barnet uten asbergers fint kan leve med en far i kollektiv (jeg antar at hippie tilværelsen i kollektivet ikke medfører rusede personer som har seg foran barn, og andre negative assosiasjoner man kan ha til hippietilværelsen). Men barnet med asbergers må kanskje løses på andre måter - f.eks med samvær hos hans foreldre eller lignende. Her er det lurt med en spesialists uttalelse. Ellers kan det jo være at dine fobier skinner gjennom her og at du lager problemer der de ikke finnes.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #14 Skrevet 28. september 2014 "det finnes nok av fedre som har vært økonomiske tapere etter et brudd hvor det eneste de har hatt råd til er en ett roms hybel - lite egnet for barn. Dette fordi barnas mamma ble sittende igjen med huset uten at far fikk en krone" Hehe, vel, om hun blir sittende igjen med huset og han ikke får en eneste krone så er det fordi hun eier huset alene og han er dum som ikke har spart opp penger mens han har bodd i hennes hus. Anonymous poster hash: ded8e...5b1 3
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #15 Skrevet 28. september 2014 "det finnes nok av fedre som har vært økonomiske tapere etter et brudd hvor det eneste de har hatt råd til er en ett roms hybel - lite egnet for barn. Dette fordi barnas mamma ble sittende igjen med huset uten at far fikk en krone" Hehe, vel, om hun blir sittende igjen med huset og han ikke får en eneste krone så er det fordi hun eier huset alene og han er dum som ikke har spart opp penger mens han har bodd i hennes hus. Anonymous poster hash: ded8e...5b1 Ikke alltid - noen ganger blir fedrene flådd. Og noen ganger har de selvsagt skapt situasjonen selv.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #16 Skrevet 28. september 2014 Ikke alltid - noen ganger blir fedrene flådd. Og noen ganger har de selvsagt skapt situasjonen selv. Flådd? Hvordan da? At hun lurer ham til å gi henne hans del av huset gratis? Jeg nekter å tro at menn er så dumme, men mulig at de er det..... Anonymous poster hash: ded8e...5b1 1
Frisørdama Skrevet 28. september 2014 #17 Skrevet 28. september 2014 Tatt han med til familievernkontoret og presentert din bekymring der, med en tredjepart tilstede. Ville også kontaktet sønnens fastlege, og bedt han informere far om viktigheten med rutiner for personer med asberger. Enig med dette. Få en time!
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #18 Skrevet 28. september 2014 Flådd? Hvordan da? At hun lurer ham til å gi henne hans del av huset gratis?Jeg nekter å tro at menn er så dumme, men mulig at de er det..... Anonymous poster hash: ded8e...5b1 At barnas beste brukes som brekkstang for å overta huset. Han blir gissel fordi han ønsker barnets beste. Dette er ingen fremmed tanke, i noen tilfeller er det et utsatt salg det er snakk om, mens i andre tilfeller er det ren gaveovergivelse av hus.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #19 Skrevet 28. september 2014 At barnas beste brukes som brekkstang for å overta huset. Han blir gissel fordi han ønsker barnets beste. Dette er ingen fremmed tanke, i noen tilfeller er det et utsatt salg det er snakk om, mens i andre tilfeller er det ren gaveovergivelse av hus. Da er vi tilbake til at far er dum som både gir bort sin del av huset og som ikke vet hvilke rettigheter han og barna har. Men godt mulig at enkelte menn er så enkle og dumme. Anonymous poster hash: ded8e...5b1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #20 Skrevet 28. september 2014 Uansett så er ikke det tilfellet her siden far lever i en midtlivskrise og lever ut en selvvalgt hippiedrøm Anonymous poster hash: ded8e...5b1 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå