AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #21 Skrevet 28. september 2014 En utrolig liten periode med sykefravær bør ikke ha noe å si for hvordan man blir sett på av kolleger. Jo, hvis det er i oppsigelsestiden har det absolutt noe å si. Vi hadde ei på jobb som hadde kontrakt ut august, men var ekstremt demotivert i juni. Først leverte hun full kvote med egenmeldinger, så fikk hun seg sykemeldinger som ble fornyet ukentlig, uten å gi ordentlig beskjed. Hun sendte en vag e-post en helg om at hun kom på mandag, for så å ikke dukke opp på mandag og ikke ta telefonen. Det førte til at jeg måtte utsette ferien min i sommer og måtte bruke de fine Oslo-dagene på å jobbe dobbelt, fordi det kun var jeg som kunne gjøre jobben hennes. Det var ikke mulig å få en ny på opplæring så raskt midt i juli. Det hadde vært ti ganger bedre for meg om hun bare bet tennene sammen og bare møtte opp på jobb. Hun kunne fått sittet helt alene og henge på Facebook halve dagen med høy musikk på for min del, om bare hun møtte opp og gjorde et par av arbeidsoppgavene. Men neida, denne unge, fysisk friske jenta holdt seg hjemme. Jeg hadde ikke anbefalt henne for en jobb som blåbærplukker engang. Anonymous poster hash: 34ce4...823
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #22 Skrevet 28. september 2014 Fravær har mye å si på referansene. Og det er noe det alltid blir spurt om. Fravær uten sykemelding er i mine øyne verre enn fravær med sykemelding. Fravær i oppsigelsestiden kan også indikere at personen ikke tåler stress og motgang.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #23 Skrevet 28. september 2014 Fravær har mye å si på referansene. Og det er noe det alltid blir spurt om. Fravær uten sykemelding er i mine øyne verre enn fravær med sykemelding. Fravær i oppsigelsestiden kan også indikere at personen ikke tåler stress og motgang. Det er jo åpenbart da, når jeg har levert oppsigelse fordi det er for mye stress for meg i den jobben. Så mye stress at jeg (sannsynligvis) får fysiske symptomer av det :s Men er dette sånne ting man passer på å si vide til ny arbeidsgiver? Synes det er rimelig spesielt i såfall, da det kan få kl sekvenser for arbeidstakeren hvis det sjefen ser gjennom sine øyne ikke stemmer med hvordan det egentlig er...Anonymous poster hash: 546be...f80
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #24 Skrevet 28. september 2014 Er ganske sikker på at arbeidsgiver forstår at fraværet ditt henger sammen med oppsigelsen. Det gir ikke et godt signal, men hvis du allerede har ny jobb, så har det ikke så mye betydning for jobbsøknader nå. Arbeidsplassen din skal også ha mulighet til å tilrettelegge hvis du ikke trives på jobb. Har du snakket med arbeidsgiver om mistrivselen din? Anonymous poster hash: f5a35...c3e
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #25 Skrevet 28. september 2014 Er ganske sikker på at arbeidsgiver forstår at fraværet ditt henger sammen med oppsigelsen. Det gir ikke et godt signal, men hvis du allerede har ny jobb, så har det ikke så mye betydning for jobbsøknader nå. Arbeidsplassen din skal også ha mulighet til å tilrettelegge hvis du ikke trives på jobb. Har du snakket med arbeidsgiver om mistrivselen din? Anonymous poster hash: f5a35...c3e Ja, det er ikke så mye å gjøre med. Arbeidet er sånn som det er, evt hadde jeg måtte gått ned i stillingsprosent, og det er ikke aktuelt. Hvor har du det fra at fraværet henger sammen med oppsigelsen? Det henger sammen med helsen min! Har hatt flere sykemeldinger, som førte til at jeg har forstått at det ikke er riktig jobb for meg, så derfor har jeg sagt opp. Det er ikke noe som har oppstått i forbindelse med oppsigelsen, men heller motsatt.Anonymous poster hash: 546be...f80 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #26 Skrevet 28. september 2014 uansett årsak, det er negativt å ha mye fravær i oppsigelsesperioden. Vær forberedt på å kunne forklare det på en god måte til neste arbeidsgiver Anonymous poster hash: 6c965...e09
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #27 Skrevet 28. september 2014 Mye fravær medfører spørsmål til den ansatte om hvorfor - jeg forstår ikke helt hvorfor dette er en nyhet for trådstarter for dette er jo akkurat som fravær far skolen. Når en ny potensiell arbeidsgiver søker etter folk ser de etter folk som er friske og ønsker å yte 100 %. En med mye fravær eller som blir oppfattet som en som ikke takker stress kan bli luket ut. Hvis man har en god forklaring er det jo greit, jeg har selv måttet forklare at jeg skiftet jobb pga en jævel til sjef. Men jeg var ikke sykemeldt da.
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #28 Skrevet 28. september 2014 Jo, hvis det er i oppsigelsestiden har det absolutt noe å si. Vi hadde ei på jobb som hadde kontrakt ut august, men var ekstremt demotivert i juni. Først leverte hun full kvote med egenmeldinger, så fikk hun seg sykemeldinger som ble fornyet ukentlig, uten å gi ordentlig beskjed. Hun sendte en vag e-post en helg om at hun kom på mandag, for så å ikke dukke opp på mandag og ikke ta telefonen. Det førte til at jeg måtte utsette ferien min i sommer og måtte bruke de fine Oslo-dagene på å jobbe dobbelt, fordi det kun var jeg som kunne gjøre jobben hennes. Det var ikke mulig å få en ny på opplæring så raskt midt i juli. Det hadde vært ti ganger bedre for meg om hun bare bet tennene sammen og bare møtte opp på jobb. Hun kunne fått sittet helt alene og henge på Facebook halve dagen med høy musikk på for min del, om bare hun møtte opp og gjorde et par av arbeidsoppgavene. Men neida, denne unge, fysisk friske jenta holdt seg hjemme. Jeg hadde ikke anbefalt henne for en jobb som blåbærplukker engang. Anonymous poster hash: 34ce4...823 Å ha fravær uten å melde fra på ordentlig vis blir selvsagt noe annet. Selvsagt hadde det vært bedre for deg om hun hadde kommet, men du kan ikke vite om hun faktisk er frisk. Og hun hadde jo i tillegg sykemelding fra lege, det er ikke din oppgave å stille spørsmålstegn ved det. Anonymous poster hash: 5cc24...823 1
AnonymBruker Skrevet 28. september 2014 #29 Skrevet 28. september 2014 Mye fravær medfører spørsmål til den ansatte om hvorfor - jeg forstår ikke helt hvorfor dette er en nyhet for trådstarter for dette er jo akkurat som fravær far skolen. Når en ny potensiell arbeidsgiver søker etter folk ser de etter folk som er friske og ønsker å yte 100 %. En med mye fravær eller som blir oppfattet som en som ikke takker stress kan bli luket ut. Hvis man har en god forklaring er det jo greit, jeg har selv måttet forklare at jeg skiftet jobb pga en jævel til sjef. Men jeg var ikke sykemeldt da. Det er ikke positivt å kalle forrige sjef en jævel. Hadde du kommet med slike utsagn på intervju hos oss, hadde du ikke fått jobb. Anonymous poster hash: 96b06...21e
Gjest Blondie65 Skrevet 28. september 2014 #30 Skrevet 28. september 2014 Det er ikke positivt å kalle forrige sjef en jævel. Hadde du kommet med slike utsagn på intervju hos oss, hadde du ikke fått jobb. Anonymous poster hash: 96b06...21e Selvsagt ville jeg ikke fått jobb noe sted hvis jeg ordla meg på den måten. Jeg sa jo ikke det på intervjuet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå